Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 18:07

de limburger/www.bokt.nl


Een inwoner uit Maasbree heeft middels een brief de gemeente Peel en Maas , verantwoordelijk gesteld voor de dood van zijn paarden.
Hij verloor twee paarden en twee andere zijn ziek. De Maasbredenaar stelt dat het bestrijdingsmiddel "Xentari" hiervoor verantwoordelijk is.

Dit bestrijdingsmiddel wordt door de gemeentes gebruikt om de processierups te bestrijden.
De Maasbredenaar wil van de gemeente een schadeloosstelling en dat het gebruik van het middel verboden wordt. Komt de gemeente hieraan niet tegemoet dan wil hij tenminste van te voren op de hoogte gehouden worden wanneer er gespoten gaat worden, zodat hij maatregelen kan nemen.

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de kwestie op het moment bij de verzekering van beide partijen ligt.
Op de website van de gemeente zal voortaan nauwgezet aangekondigd worden wanneer er gespoten wordt.
Het bestrijdingsmiddel "Xentari" wordt volgens het groenbedrijf Vaessen al jaren zonder bijzondere problemen gebruikt, zelfs in de biologisch tuinbouw. Incidenteel zijn er wel eens klachten ontvangen.

Volgens voorzitter Henk Jans van de Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde, die geldt als een autoriteit op dit gebied, is Xentari in principe veilig als het middel op de juiste wijze wordt toegepast. Toch komen er af en toe meldingen binnen over zieke en dode paarden en pony's en een paar jaar geleden ook schapen, erkent hij. "Het is nooit aangetoond dat het door Xentari komt, maar een dier is geen mens. Het zou kunnen als ze vol in de nevel hebben gestaan." Vandaar zijn advies aan overheden om bekend te maken wanneer wordt gespoten zodat mensen hun vee binnen kunnen houden.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:11

En dan word er geen onderzoek gedaan na al een aantal zieke en dode dieren???????????

Vreemd. Lijkt mij verstandiger van de gemeente om de straten waar gespoten word dit door middel van een brief te vermelden, niet iedereen kijkt dagelijks op de gemeente site.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:22

Xentari is pas toegelaten vanaf 2003 staat op deze website: http://edepot.wur.nl/18059
Als er in die korte tijd al "incidenteel" klachten ontvangen zijn en er "af en toe" idd meldingen zijn van dode dieren, dan mag men zich toch wel eens serieus achter de oren krabben.
Dit zijn dan nog maar huisdieren, denk aan alle wilde dieren die in en rond deze bomen leven.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:43

Ik heb eens gezien hoe ze dat spul in bomen langs een fietspad spoten, nou dan wil je daar niet fietsen hoor, laat staan dat er een aangrenzende wei met dieren is.
Ik zag een gigantische spuitnevel wolk, met ergens in het midden het boompje, beetje doseren zou geen kwaad kunnen.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:43

Maar degene die de trekker bestuurt die de spuit voorttrekt met het spul hoeft geen beschermende kleding etc aan, dat betekent dat het voor de mens niet schadelijk zou zijn...Vreemd dat paarden en andere dieren er dan niet tegen kunnen?
Onderzoek lijkt me nodig!

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:55

Bij ons in de wei wordt aal jaren door dit bedrijf gespoten terwijl de paarden in de wei ernaast lopen en de kippen in de ren in dezelfde wei zitten waar gespoten wordt. Bij mijn weten zijn onze beestjes er nog nooit ziek van geweest. Ook nog nooit een dode kip gehad. Zelf sta ik dan op een paar meter er vandaan te kijken. Ben nog nooit ziek ervan geweest.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 21:31

Gini schreef:
Dit zijn dan nog maar huisdieren, denk aan alle wilde dieren die in en rond deze bomen leven.


"Xentari"...Ze blazen die rotzooi gewoon rond langs fietsers etc.
en dan maar roepen ik heb Q-koorts... :(:)

kinel schreef:
. Ben nog nooit ziek ervan geweest.


Waar wordt er mee gespoten ?

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:41

Hier heb ik ze zien "stofzuigen" in een boom... volgens mij zelfde rups... het kan dus ook zonder chemische troep, maar ja, kost meer tijd...


Van Round up (onkruidbestrijdingsmiddel) dacht men eerst ook dat het onschadelijk voor zoogdieren was, maar tegenwoordig weten we dat je er bijvoorbeeld Parkinson van krijgt... >;)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:35

In Belgisch en Nederlands Limburg is de processie rups een ware plaag. In Belgie wordt door de gemeente gespoten. Als je een eik heb meld je dat 1 x aan en elk jaar wordt er gespoten. Wij hebben 5 eiken en dit jaar voor het eerst geen rups te bekenen. Preventief zijn de bomen gespoten. Dit is gratis in onze gemeente!!!! Als je er niks aan doet, dan kan je dus je huis niet meer uit als je er gevoelig voor bent. We wonen hier sinds 2006 en het eerste jaar had mijn man overal uitslag en voor een zalfje stond een file bij de apotheek. Ik hoeste mn longe uit mn lijf.
In Belgie gebruiken ze ander spul dan in Nederland. Ik woon op de grens en in Belgie zie je dat er echt alles aan wordt gedaan om van die rupsen af te komen en aan de andere kant van de grens hoop je dat ze er alles aan doen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:20

Ik heb gehoord van een pony die beide ogen beschadigd had , met ook als oorzaak het spuiten tegen de eikenprocessierups. Het probleem is dat je het aan moet kunnen tonen en bewijzen .
Net als met de q koorts moeten er eerst heel veel gevallen zijn en dan pas wordt er misschien actie ondernomen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:39

Je weet dat ze komen spuiten! Het spuitmannetje komt aan de deur en vraagt of het kan. Zo gaat het hier in de gemeente. Ik zet alles in een andere wei, als er een dier staat, en hij kan zn werk doen. Dan hou je je dieren op een andere plaatst voor een paar uur. Heel simpel!

Als je iets hoort dat........?????

Pien28
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:56

In oost Nederland wordt er vaak met een biologisch bestrijdingsmiddel gespoten,
Lijkt qua werking het middel uit de link van Gini http://edepot.wur.nl/18059
Dus gewoon een bacterie die ook in de natuur en in ons voedsel voorkomt.
Toen er hier nog niet gespoten werd hingen de eiken vol met vieze nesten van die rupsen
De paarden hadden vaak ontstoken ogen en ik kon helemaal niet buiten komen; huiduitslag keelpijn geïrriteerde
keel.
De brandharen van die rupsen zijn echt heel vervelend en blijven nog jaren rondwaaien, ze verteren nauwelijks.
Sinds er wordt gespoten kunnen wij wij normaal naar buiten.
Ik maak me meer zorgen over de groto spuitinstallaties die over de mais en aardappel velden hier spuiten.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:30

Pien28 schreef:
Ik maak me meer zorgen over de groto spuitinstallaties die over de mais en aardappel velden hier spuiten.


Ik denk en weet wel zeker dat die gevaarlijker zijn.

Dat rupsenspul wordt opgenomen in het blad, rups eet dat en gaat dood. Mooier kan het niet.

De haartjes kunnen wel 7 tot 8 jaar aanwezig zijn!!!!!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:36

was het maar waar dat ze overal in de gemeente spoten
het natuurgebiedje hier achter laten ze met rust met het gevolg dat ik kan doen wat ik wil maar die motten vliegen ieder jaar gewoon over naar mijn eikenbos van 30 are

dit jaar trouwens nauwlijks rupsen
de warmte in oktober vorig jaar heeft ze waarschijnlijk aardig genekt

ik brand de rupsen als ze naar beneden komen
hier geen spuitzooi in mijn bomen
ik geef niks om die bomen(mag ze helaas niet rooien) maar het gras er onder wordt gegeten door de dieren, ook paarden en ik wil geen gif in mijn gras

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:53

Spetter, belde gemeente op!!! Als je niks zegt komen ze niet. Mijn schapen lopen daar en die doen het al 4 jaar heel goed.
Als ze met de trekker niet bij kunnen, zoals bij ons, komen ze het met een handspuit doen. Wij hadden dit jaar ook geen nesten, maar wel preventief gespoten. 1 x melden en ze komen elk jaar! Je heb meer last van die brandhaarden dan dat ze komen spuiten. Met de hand spuiten ze hoog in de bomen. Het goedje plakt aan de balderen. Er komt dus niet veel op de grond. En de gemeente garandeert dat je dieren er gewoon kunnen lopen. Als dat niet zo is, dan hebben ze heel wat processen aan hun broek hangen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:49

ze doen het natuurgebied de Brand echt niet en dan blijven daar vandaan dus motten komen
op mijn erf hoef ik de gemeente niet, regel het zelf wel

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:07

Jammer dat je er zo over denkt. Alles spuiten helpt en als je delen overslaat, kom je er nooit van af. Veel mensen zijn er ziek van, jeuk, hoesten enz. Die haartjes komen ook in het gras waar je dieren lopen of in het hooi. Die haartjes zijn gevaarlijk. Met spuiten heb je dus geen 7 tot 8 jaar last van die haartjes!!!!!! elk jaar worden die meer. 1 x per jaar laten spuiten lijkt me minder erg dan jaren last van die haartjes!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:06

je snapt het niet
ze spuiten het natuurgebied de Brand hier achter niet, dat is van de gemeente
ze weten dat het daar wemelt van de rupsen

ik kan dus spuiten tot ik een ons weeg, de motten blijven hier heen vliegen en eitjes in mijn bomen leggen

wat ik doe is veel verstandiger :j
de natuurlijke vijand van de rups is de sluipvlieg en de sluipwesp
die gaan ook dood door het spuiten en dat wil ik niet
er moet een natuurlijk evenwicht komen in je bos zodat de sluipwesp/vlieg wint

wat ik doe is alle rupsen die naar beneden gewandeld komen, en dus ontsnapt zijn aan de sluipwesp/vlieg, verbranden
alle haartjes worden gelijk opgestookt zodat die geen schade meer kunnen veroorzaken
het is een intensief werkje en daarom zijn de gemeentes er van afgestapt maar je hebt 100% zekerheid dat deze rupsen en hun haartjes weg zijn

het betekent dat er jaren zijn dat ik 3 a 4 x per dag moet branden en er zijn jaren geweest dat ik ruim 2 weken bezig was
meestal volgen er op zo'n rampjaar een aantal rustige jaren omdat de sluipwesp/vlieg zorgt voor extra nakomelingen en de jaren daarna heeft de sluipwesp/vlieg de overmacht totdat hun aantal door het te kort aan rupsen weer minder wordt
tot er weer teveel motten komen overvliegen uit het natuurgebied en de eitjes de winter goed overleven en we weer van voren af aan kunnen beginnen

ik woon hier nu 14 jaar en weet ondertussen wel hoe het werkt

in een erg jaar ziet het er zo uit
Afbeelding
die weipaal achter de boom is 2 meter hoog, even voor het vergelijk

Afbeelding
en dat 80 bomen vol :r

en dit is de oplossing
Afbeelding

Afbeelding

einde rupsen
Afbeelding

ik heb trouwens een jaar of 2 geleden bij de gemeente gevraagd maar toen wilde ze niet eens komen
ik moest zelf maar een bedrijf laten komen want dit is een bosperceel en ik val niet onder een particulier met een enkel eikenboompje

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:27

Ik vind het heel raar dat de gemeente daar niks doet. Zowel voor partikulier als alle gemeente eikenbomen worden behandeld. Heeeeel raar.

corina430

Berichten: 33
Geregistreerd: 06-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:45

En als het dan heel droog is Spatter, dan kun je dus niks ivm brandgevaar in je bos !

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:51

Bij ons in de straat spuiten ze ook niet, hier branden ze (net als spetter) de rupsen weg. Wel zo fijn aangezien er door onze hele straat, dus ook recht voor ons huis, eikenbomen (van de gemeente ofzo) staan.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:53

wow die foto's hierboven, dat zijn er echt veel. hier zitten ze ook, de gemeente heeft laatst alle bomen gemerkt waar ze inzaten en daarna wordt er dan gespoten. ook met biologisch spul (staat heel groot op de tractor), waarvan ik me dan afvraag in hoeverre dat biologisch is.
gelukkig staan mijn paarden minstens 25 meter van de weg af en meestal nog een wei verder, dus dat scheelt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:40

corina430 schreef:
En als het dan heel droog is Spatter, dan kun je dus niks ivm brandgevaar in je bos !

Dat is ook nog zo. Jij steekt het aan, dus jouw verantwoording. Alle verantwoording heeft de gemeente als die branden of spuiten. Je neemt wel een groot risico, Spatter, voor je zelf, je eigen dieren en spullen van andere als je zelf branden gaat. 1 vonkje met droog weer kan hele grote gevolgen hebben. Het gaat een keer fout.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:53

Maar wat moet Spatter dan als de gemeente er zijn handen van aftrekt?

Ympi
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: België

Re: Bestrijdingsmiddel processierups kost paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:05

Hier in België, Oost-Vlaanderen mogen ze enkel wegbranden of weg te zuigen, geen producten dus...
In "onbevolkte" gebieden bestreid men zelfs niet in de hoop natuurlijke vijanden te stimuleren!
Er wordt wel preventief bespoten met een bacterie die de rupsen dood.