Dubbeldam waakt voor tegenslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Dubbeldam waakt voor tegenslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 13:22

Dubbeldam waakt voor tegenslag
Bron: Telegraaf

27 juni 2002
AKEN - De Sjiem lijkt precies op tijd genezen. Het succespaard van springruiter en olympisch kampioen Jeroen Dubbeldam had de afgelopen weken last van een rare blessure aan zijn voet. Hoewel er niets te vinden was, wenste de ruin er niet op te lopen. Vermoedelijk ging het om een kleine verzwikking. Een week voor het belangrijkste mondiale concours hippiqué in Aken behaalde de doorgewinterde combinatie echter weer de vierde plaats in Norten-Hardenberg. Een mooie generale voor Dubbeldam, die met De Sjiem de springruitertitel in de Grote Prijs van Aken verdedigt.

Dubbeldam: "De buitenwacht let op de winnaar van vorig jaar. Mij zegt die titel van vorig jaar eigenlijk helemaal niks meer. Natuurlijk, de fijne herinnering blijft, maar voor deze nieuwe wedstrijd heb ik daar niets aan. Komt omdat het toch de samenwerking met een paard betreft. Die blijft altijd één grote onzekerheid."

Feit blijft dat De Sjiem een gedenkwaardige reputatie heeft opgebouwd. Als de druk het grootst is - denk aan Olympische Spelen, WK's en de CHIO's Aken - dan is-ie er meestal in de voorhoede bij. Dubbeldam: "Optreden voor een enorme mensenmassa is voor hem inderdaad een stimulans. Andere paarden raken uit hun doen bij het zien van zoveel publiek, De Sjiem zie je groeien. Hij houdt wel van al die aandacht. Wat dat betreft, kan je in Aken je hart ophalen. Hier winnen staat bijna gelijk aan de wereldtitel op je naam schrijven. Althans, de beleving dan. Alleen de Spelen zijn misschien nog een tikkie bijzonderder. Maar als je hier de entourage ziet, al die tienduizenden mensen die steevast voor je op de banken gaan, tja, dan weet je waarom het behalen van de titel in Aken voor een springruiter nou eenmaal een absoluut hoogtepunt betekent in zijn of haar leven."

In eerste instantie leeft Dubbeldam vooral toe naar de landenwedstrijd, die morgen om half elf losbarst. "Een zorgenkindje", niet alleen volgens Dubbeldam, ook bondscoach Bert Romp vertoefde in het verleden in rooskleuriger posities. De keuzeheer liet twee weken geleden tijdens het NK voor springruiters al weten dat de Nederlandse springequipe goed is, maar geen enkele tegenslag zal weten te pareren.

Dubbeldam: "We balanceren op een dun koord. Er zijn momenteel in Nederland veel combinaties gehavend. In de meeste gevallen komt dat door blessures, soms door het gewoon niet kunnen beschikken over een goed paard. Met, hoe kan het ook anders, Jan Tops in de basis, Wout-Jan van der Schans, Gerco Schröder en Roelof Bril (vermoedelijke reserve, red.) hebben we echt wel een sterk team bijeen - daar maak ik me geen zorgen over - zolang alles maar heel blijft."

Dubbeldam vervolgt: "Wat dat betreft ziet de situatie er voor de wereldkampioenschappen (in september in het Spaanse Jerez, red.) positiever uit: dan hebben we waarschijnlijk ook weer de beschikking over Angelique Hoorn met Hascal en de nieuwe Nederlands kampioen Gert-Jan Bruggink met Joël. Angelique had vorig jaar wat nare ervaringen in Aken met Hascal, laat het concours daarom dit jaar links liggen en staat volgende week aan de start bij Geesteren. Gert-Jan zal daar ook te vinden zijn. Voor hem werd het te veel als hij hier in Aken had moeten rijden. Hij krijgt rust. Als je die twee ruiters optelt bij de huidige selectie in Aken, dan is er tijdens het WK gewoon wat meer ruimte voor tegenslag."

Omdat het morgen allemaal nogal nauw luistert, zal Dubbeldam dan ook blij zijn met een podiumplaats voor de Nederlandse springequipe. "Dan heb ik het niet over een eerste plek. Daar zullen de Duitsers zich wel weer ophouden. Maar een tweede of derde plek moeten we kunnen halen. Met minder zou ik eerlijk gezegd toch ietwat teleurgesteld zijn."

Gelukkig is daar altijd nog de revanchemogelijkheid in de individuele springwedstrijd op zondag. Dubbeldam: "De Sjiem is in ieder geval weer in goeden doen. Hij neemt de hindernissen weer ouderwets. In zijn geval betekent dat: bijna geen fouten. Hij is toch één van de weinigen die vrijwel altijd vlekkeloos rijdt. Maar of dat hier genoeg zal zijn..."

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 12:25

als je reacties wil krijgen moet je niet zo veel schrijven niemand heeft zin om zo een lang stuk te lezen ik in iedergeval niet!
probeer het samen te vatten

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:44

Ik vond het wel een interessant stuk.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:35

Luckylover, dat is dus niet geschreven, maar overgenomen uit De Telegraaf. Voor geïnteresseerden dus, en anders sla je het toch fijn over!