EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:15

http://www.levendehave.nl



Automobilisten zonder BE-rijbewijs mogen vanaf 2013 een trailer trekken die zwaarder is dan hun eigen auto, zonder dat ze moeten beschikken over speciaal aanhangerrijbewijs. Voorwaarde is wel dat de totale combinatie minder dan 3500 kg weegt.

De versoepeling is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Nu is het nog zo dat een automobilist zonder BE alleen een aanhanger mag trekken die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks.

Houders van een BE-rijbewijs mogen met een aanhanger tot 3500 kg rijden. Het totale gewicht van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Tot 1984 kreeg iedereen die een rijbewijs haalde, een BE-rijbewijs. Die combinatie is sindsdien afgeschaft. Nu moet een atomobilist een aanhangerrijbewijs halen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:23

Lekker handig om dat nu bekend te maken. Pas het dan gelijk aan want wie heeft er nu nog zin om honderden euro's uit te geven als je over een 25 maanden gewoon zonder op pad mag.

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:27

Als ik een reis naar de USA twee weken geleden niet had verkozen boven het halen van mijn BE rijbewijs dan had ik er nu waarschijnlijk eentje op zak gehad, en wellicht dus voor niets. Fijn dat ik dit nu te weten kom, scheelt toch minimaal 650 euro!

Ik begrijp hieruit dat de totale combinatie van beladen auto en beladen trailer op het moment van gebruik onder de 3500 kg moet vallen? En dat geldt dus met ingang van 2013 voor alle B rijbewijzen, zowel de reeds uitgegeven als de nog te behalen rijbewijzen?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:30

Ja zoals het nu ook is, ook als je alleen je B hebt, maar dan zonder de voorwaarde dat de autocombi zwaarder dan de trailer combi moet zijn. Is dat niet link? Krijg je dan geen gekke situaties?
Een Fiat Panda en een 2-paards met 2 Friezen maar totaal is het onder de 3500kg en dat mag dan wel? :wow:

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:32

Mits de auto dat mag trekken he, een fiat panda met 2p mag ook niet als je wel je BE hebt....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:33

Amalarab schreef:
Ja zoals het nu ook is, ook als je alleen je B hebt, maar dan zonder de voorwaarde dat de autocombi zwaarder dan de trailer combi moet zijn. Is dat niet link? Krijg je dan geen gekke situaties?
Een Fiat Panda en een 2-paards met 2 Friezen maar totaal is het onder de 3500kg en dat mag dan wel? :wow:


De auto moet het wel mogen trekken. Er is geen Panda die zoveel aan de haak mag hebben. Maar er zijn auto's genoeg die ca. 1100 kg wegen die 1500 kg geremd mogen trekken. Al deze combinaties was nu BE voor nodig of je moest de trailer laten terugkeuren onder het gewicht van de auto, straks mag je zonder teruggekeurde trailer op pad.

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:34

uiteraard moet je auto nog steeds "bevoegd" zijn om de combinatie te trekken!! dus geen fait panda met een twee paards trailer. Jij moet kijken op het kenteken bewijs wat de autro mag trekken. Alleen hoef de auto niet meer zwaarder zijn als de trailer(ookal was het maar 1 kl)

shireen

Berichten: 233
Geregistreerd: 18-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:35

Begrijp het ook niet helemaal.
En ik vindt t op zich niet zo heel raar dat je er een rijbewijs ervoor moet hebben.
Het is echt heel anders met een trailer erachter en helemaal als er paarden erin staan.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:37

Mooie regel, beetje jammer dat het pas in 2013 ingaat... :+

idd waarom zou je nog je BE gaan halen dan? oke duurt nog wel 3 jaar (mij waarschijnlijk ook te lang om te wachten :o) maar beetje weggegooid geld op deze manier...

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:39

Zo dat is nog eens nieuws :wow:

Zat er al steeds tegenaan te hikken dat ik toch eens E moest gaan halen, omdat ze steeds over verscherping vd regels hadden... en nu mag ik er straks gewoon nog meer achterhangen := (al voel ik me wel veiliger als het geladen gewicht niet boven gewicht auto uitkomt :o )
Laatst bijgewerkt door grid op 19-11-10 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:40

shireen schreef:
Begrijp het ook niet helemaal.
En ik vindt t op zich niet zo heel raar dat je er een rijbewijs ervoor moet hebben.
Het is echt heel anders met een trailer erachter en helemaal als er paarden erin staan.


Die regel is niet opgesteld voor paardentrailers alleen hè. Alle aanhangers/caravans etc vallen eronder.

YankeeBoy

Berichten: 2150
Geregistreerd: 18-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:41

Nou, in dat geval denk ik niet dat ik mn E ga halen. Zat wel in de planning, maar die 2 jaartjes kan ik nog wel wachten!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:41

Wil ik de combinaties wel eens zien waarmee dat mag. Met 2 paards trailers (over t algemeen al gauw een mtm van 2000kg en dus een auto van minimaal 1500 er voor?) zullen dat er niet heel erg veel zijn en combinaties met 1 paards trailers en zwaardere auto's dan de trailer heb je nu ook al.

_Wodka_
Berichten: 344
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:45

Dus dan mag ik straks met trailer rijden maar kan er geen paard in stoppen :(

Maristj
Berichten: 453
Geregistreerd: 22-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:47

misschien een domme vraag, maar telt dit in Belgie ook? of enkel in Nederland?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:48

Maristj schreef:
misschien een domme vraag, maar telt dit in Belgie ook? of enkel in Nederland?


Het gaat over de EU :+ :D

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:48

maaar sflj, dan geldt wellicht het daadwerkelijke gewicht van de geladen 2 paards, en zou je met een 2 paards, met 1 paard erin wel de weg op mogen zonder E.

Maristj
Berichten: 453
Geregistreerd: 22-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:49

Cayenne schreef:
Maristj schreef:
misschien een domme vraag, maar telt dit in Belgie ook? of enkel in Nederland?


Het gaat over de EU :+ :D


sorry heb er over gelezen dan :D

Tafje

Berichten: 1682
Geregistreerd: 09-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:49

Vraag me wel af wat dat betekent voor de veiligheid op de weg. Het is nu eenmaal beter als het trekkend voertuig wat zwaarder is (bv als je flink moet remmen). En ervaring hebben (of je nu wel of geen BE hebt) is altijd meegenomen. Ik heb veel geleerd met lessen, vooral met achteruit rijden :-)

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:54

En is het dan nog steeds zo dat het aan maximale laadvermogen ligt, of is geldt dit alleen voor wat er ook daadwerkelijk op de trailer staat?
Bijvoorbeeld een 2 paards trailer met 1 paard er in.

Bijv. een auto van 1500 kg en een trailer van 800 kilo, met een laadvermogen van 1500 kilo, maar met een paard van maar 600 kilo er in. Mag dat dan wel of niet?

Ik ga dus echt geen E meer halen! Dan maar 2 jaar wachten.

Oretha

Berichten: 3426
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:04

nina88 schreef:
En is het dan nog steeds zo dat het aan maximale laadvermogen ligt, of is geldt dit alleen voor wat er ook daadwerkelijk op de trailer staat?
Bijvoorbeeld een 2 paards trailer met 1 paard er in.

Bijv. een auto van 1500 kg en een trailer van 800 kilo, met een laadvermogen van 1500 kilo, maar met een paard van maar 600 kilo er in. Mag dat dan wel of niet?

Ik ga dus echt geen E meer halen! Dan maar 2 jaar wachten.


Mag dat idd zo? Want dan ga ik geen E rijbewijs meer halen :D

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:05

Ik ga dat dus ook echt niet meer halen!

We hebben wel vaak een diiscussie gehad over het wel of niet mogen rijden met trailer zonder rijbewijs E.
(toen ik leste werdt mij verteld dat ik dat dus wel zou mogen......) en dat klopt dus ook.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:06

Goed om te weten! Ook ik ga dus nu geen E meer halen.

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:10

merenque schreef:
Dus dan mag ik straks met trailer rijden maar kan er geen paard in stoppen :(


Wat weegt jouw auto/trailer dan wel niet?
En het geld voor wat daadwerkelijk op de trailer staat. Ik kan een aanhanger ook volpakken met van alles maar hij mag gewoon niet meer wegen dan dat.
Als ze twijfelen dan ga je gewoon op een weegbrug, is het te veel dan heb je een probleem.
Laatst bijgewerkt door Persevero op 19-11-10 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:10

Ik ben bang dat we wel wat rare capriolen op de weg gaan krijgen.
Hopelijk worden mensen dan wel zo kundig dat ze goed achteruit kunnen rijden etc. Want daar schort het nog wel eens aan bij mensen zonder E.