EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: ynskek, Dani, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:23

Lekker handig om dat nu bekend te maken. Pas het dan gelijk aan want wie heeft er nu nog zin om honderden euro's uit te geven als je over een 25 maanden gewoon zonder op pad mag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:33

Amalarab schreef:
Ja zoals het nu ook is, ook als je alleen je B hebt, maar dan zonder de voorwaarde dat de autocombi zwaarder dan de trailer combi moet zijn. Is dat niet link? Krijg je dan geen gekke situaties?
Een Fiat Panda en een 2-paards met 2 Friezen maar totaal is het onder de 3500kg en dat mag dan wel? :wow:

De auto moet het wel mogen trekken. Er is geen Panda die zoveel aan de haak mag hebben. Maar er zijn auto's genoeg die ca. 1100 kg wegen die 1500 kg geremd mogen trekken. Al deze combinaties was nu BE voor nodig of je moest de trailer laten terugkeuren onder het gewicht van de auto, straks mag je zonder teruggekeurde trailer op pad.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:40

shireen schreef:
Begrijp het ook niet helemaal.
En ik vindt t op zich niet zo heel raar dat je er een rijbewijs ervoor moet hebben.
Het is echt heel anders met een trailer erachter en helemaal als er paarden erin staan.

Die regel is niet opgesteld voor paardentrailers alleen hè. Alle aanhangers/caravans etc vallen eronder.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:26

Nou, ik stuur over twee jaar het papier van de trailer weer terug en laat hem weer op zijn oorspronkelijke gewicht zetten. :+

Kortom, ik rijd al jaren met alleen B met een trailer en kan prima achteruit rijden met dat ding. Dat heb ik op mijn 16e wel geleerd voor het trekkerrijbewijs en dat was met een veel moeilijkere wagen met meedraaiende vooras.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:12

Lindy1982 schreef:
Karin schreef:
Waarom wordt er toch steeds zo gehamerd op dat achteruit inparkeren? :?

Je moet het voor je examen kunnen idd, maar achteruit inparkeren is IMO nou niet echt een vaardigheid die voor gevaarlijke situaties op de weg zorgt. Dat wordt over het algemeen gedaan op een parkeerveld of op een eigen erf waar stapvoets wordt gereden.

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat je weet wat je moet doen als je je met 80-90 km in het verkeer bevindt en hoe je de rit voor je paard zo aangenaam mogelijk houdt.

9 van de 10 kunnen het niet eens met hun auto en die hebben ook een rijbewijs..
als ik af en toe zie hoe mensen klungelen met in parkeren dat is gewoon drama..
Maar goed ik ben blij met die nieuwe regel.. en heb al geregeld op het pad de trailer geparkeerd dus no problemo

http://www.youtube.com/watch?v=uPuIxy-r30U

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:28

Lindy1982 schreef:
als je vw golf 1300 mag trekken en je hebt er 2 paarden in van 600 kg kom je er toch overheen want je laadvermogen is hoger dan 1300 kg in de trailer en het gewicht van je trailer komt er ook nog bij..

als jij een 2 paards trailer er achter hangt die bijv tot 2000 kg mag laden en jouw vw golf mag tot 1300 trekken en je zet er 1 paard in van 400 kg mag je er evengoed nog niet mee rijden.. dit omdat het laadvermogen van de trailer hoger is dan die 1300 kg ook al heb je het er niet inzitten .. en de complete combinatie komt dan boven de 3500 kg

Eh, ja.... Maar heel veel mensen hebben gewoon maar 1 paard en ook geen tweepaardstrailer, een 1,5 paards achter een gewone gezinsauto die het mag trekken op papier. Nu laat men de trailer terugkeuren. 35 euro kost dat trouwens. Dan mag je legaal op pad met je B rijbewijs. Over twee jaar hoef je de trailer niet meer terug te keuren.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

jigtom schreef:
snap er echt niks meer van haha iedereen zegt wat anders bij mij op stal ook

Het verschil zit in LADING en LAADVERMOGEN. Voor BE is Lading leidend, voor B Laadvermogen en massa van trekauto. Als de trekauto zwaarder is dan de trailer + laadvermogen mag je er legaal mee rijden als je onder de 3500 kg blijft met de hele combinatie. Voorbeeld: auto 1400 kg, trailer eigengewicht 600 kg en laadvermogen van 700 kg. (samen 1300)

Stel dat je BE hebt en diezelfde trailer achter die golf die volgens het papier maar 1200 kg mag trekken, dan mag je dus alleen een flinke pony in de trailer zetten omdat een paard te zwaar wordt om onder die 1200 kg te blijven die de auto mag trekken. Iemand met alleen B mag nu niet met de laatste combinatie rijden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:11

Lindy1982 schreef:
Karin schreef:
Lindy, verkondig nou geen onzin en lees de FAQ.

Nou nou nou, kan ook even normaal..

Ik hoor net dat de wet wederom veranderd is..
In mijn tijd ( toen ik dus nog politie agente was )
was de regel wel degelijk zo ..
Heb er toendertijd geregeld boetes voor uitgeschreven ..

Hoor net dat dat nog niet lang geleden veranderd is.. wat ik dus niet wist...

Die regel is al jaaaaaaren niet veranderd.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:14

Lindy1982 schreef:
Ik ben nu 4 jaar geen agente meer dus jaaaaaren valt wel mee..

is al laat karin haha

Toch bestaat die regel al sinds het E niet gratis meer bij B gestempeld werd.

Anne_GTI

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:20

Papieren + weegbrug. Zo moeilijk is dat niet magic_lover

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:38

Als ik denk dat afkoppelen sneller gaat dan -tig keer heen en weer steken met de hele combinatie doe ik dat ook. Laatst in het bos nog gedaan. Was door een stel wandelaars zo hopeloos klem gezet dat ik eerst paard aan de boom moest knopen om auto en trailer met veel moeite los van elkaar te draaien. Had iemand bedacht om de auto's voor de brandgang te zetten terwijl ik bij het parkeren had bedacht dat ik daar heel mooi achteruit in kon steken om te keren als ik weer naar huis wilde. Achteruit had ook gekund maar dat was een heel eind met allemaal loslopende wandelaars/mountainbikers/kinderen/honden. Aangezien ik niet pal achter de trailer kan kijken en er zo een kind onder kan schieten vond ik paard aan de boom knopen/afkoppelen/hele spul keren en de ruimte hebben om te laden de beste optie.

Mijn man heeft overigens wel E maar als hij gereden heeft wil het paard niet meer mee. :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:43

SusanW schreef:
Anne, tipje: altijd keren bij aankomst! Dat scheelt al een hoop gedoe aangezien medeparkeerders inderdaad nooit rekening houden met een trailercombinatie. Voor de klep parkeren is ook zo'n leuke :roll: Sta je daar met je paard in je handen...

:D Ga ik volgende keer ook doen ;) Maar voor een brandgang mag je eigenlijk ook niet parkeren dus vandaar dat ik het niet al gedaan had.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:47

Karin schreef:
Ik snap ook niet goed waarom er minderwaardig gedaan moet worden over afkoppelen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En niemand heeft er toch verder last van? :?

Mijn vader rijdt al jaren heel Europa door met een caravan, hij is nog van voor 1984 dus B inclusief E. Maar als hij mijn paard vervoert heb ik de volgende keer problemen met laden, hoe goed hij het ook allemaal bedoelt. :)

:D Familie van mijn paard? Ik stuur berichtjes naar mijn paard met de rechtervoet en die mist hij als een ander rijdt. (ik tik de rem aan voor bochten/rotonde's zodat paard seintje krijgt dat er iets aan zit te komen voor ik daadwerkelijk ga remmen en sturen.)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:56

annastasia schreef:
Lindy1982 schreef:
Nu mag ik met mijn VW transporter zonder E ook al een trailer rijden als ik maar onder het gewicht van mijn auto blijf en het totaal plaatje niet boven de 3500 kg kom..

Maar goed de meeste snappen het van de gewichten niet goed en doen maar wat en dan vinden ze het raar dat ze beboet worden

Beetje jammer dat ik binnen 2 pagina's zoveel reacties van jou lees die dus helemaal niet waar zijn.

Je hebt geen BE rijbewijs en wil met een transporter een trailer rijden?
Geheid dat dat niet mag, met een beetje paard.
Zou je het gek vinden als je een boete kreeg?

Wat weegt de auto leeg?
Wat is het laadvermogen?
Beetje auto heeft dit bij elkaar opgeteld al gauw 2800kg.
Dan mag je nog 700 kg erachter hangen. Dan kun je dus alleen een trailer hebben met een max massa van 700 kg om onder de 3500 te blijven en dus niet aan je E verplichting te hoeven voldoen.

Afbeelding

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:28

Westernfreak schreef:
Het gevaar schuilt hem vooral in het gevaar dat mensen niet beseffen wat het gewicht van de aanhanger (dat zwaarder is dan het trekkend voertuig) met het voertuig kan doen. Zolang er geen bijzonderheden zijn, zal het meestal wel goed gaan, maar helaas verloopt het dagelijkse verkeer niet altijd even soepel ;)

En achteruit inparkeren is even de slag te pakken krijgen, maar niet gebonden aan het hebben van een BE en zeker niet het belangrijkste als je met een trailer de openbare weg opgaat lijkt me.

Heel veel van die situaties kan je heel simpel voorkomen door extra afstand te houden tov je voorligger en zonder tijdsdruk op pad te zijn. Nou is het sowieso niet handig om een noodstop te maken met een paard in de trailer omdat je paard dan tegen de voorwand geplakt wordt. Daar gaat ie niet blij mee zijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie