'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:38

http://www.dierenbescherming.nl


Een manege in Almere promoot de bingo die zij volgende week zondag wil houden: ‘Bij de 3e ronde wordt er (…) gespeeld met als hoofdprijs een Waardecheque. Met deze waardecheque kun je de beschikbare pony kopen.’ Hoewel wettelijk verboden, wordt hier op verkapte wijze een dier aangeboden bij een verloting. De manege in kwestie is deze week op de vingers getikt door de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) omdat de pony als prijs werd aangeboden. Vervolgens werd de prijs veranderd in de waardecheque.

Artikel 57 van de huidige Gezondheid- en Welzijnswet voor Dieren zegt het volgende: ‘Het is verboden dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken bij wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen.’ De geest van deze wet laat volgens de Dierenbescherming niets aan duidelijkheid te wensen over. Omdat al vaker is gebleken dat dit sommige mensen in de paardensector niet weerhoudt van het verloten van dieren, heeft de Dierenbescherming met succes aangedrongen op aanpassing van de wet.

In de wet Dieren, die de bestaande wetgeving op het gebied van dieren moet bundelen en gedeeltelijk vervangen, is de bewoording zodanig aangepast dat er niet alleen geen dieren mogen worden aangeboden ‘bij’ wedstrijden, verlotingen en dergelijke, maar ook niet meer ‘naar aanleiding van’. Zodra de wet, waarmee de Tweede Kamer 15 december vorig jaar heeft ingestemd, ook door de Senaat is aangenomen, zullen ook verlotingen van dieren via een omweg niet langer zijn toegestaan.

De loterij in Almere is geen incident. Zo werd afgelopen woensdag tijdens de paardenmarkt in het Zuid-Hollandse Valkenburg een veulen verloot. En de Partij voor de Dieren (PvdD) heeft vandaag Kamervragen gesteld over de handhaving van het verbod naar aanleiding van een loterij, afgelopen zondag, op een manege in Assendelft. Ook deze manege gebruikte volgens de partij een tegoedbonconstructie. De PvdD heeft minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) gevraagd om maatregelen te nemen.

Verwant artikel:

[VN] 'Verloting van pony door manege is zeer onverantwoord'
[VN] Kamervragen over verloting pony door manege in Assendelft

Mister T

Berichten: 802
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:55

we moeten ook gewoon zo'n Animal police hebben, zoals in het buitenland! dan kunnen dit soort dingen echt bestraft worden, ook mischandelingen en verwaarlosing van dieren. Volgens mij gebeurd dit nog veel te weinig omdat we daar niet een speciale politieeenheid voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:05

Wat ik mij altijd afvraag, waarom zou iemand die een dier op een loterij wint deze niet goed verzorgen????
Wat voor garantie heeft het dier als hij hij gewoon gekocht of geschonken is????

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:17

omdat dan daadwerkelijk iedere idioot eraan kan komen zonder enige inspanning

Anoniem

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:26

Dat kan via MP net zo goed.
Hoeveel dieren worden daar niet gratis aangeboden, hoef je nog niet eens een lot te kopen....

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:33

De wet mag over het algemeen wel eens grondig aangepakt worden wat dieren betreft.
Er moeten zwaardere straffen komen voor allerlei soorten dierenleed.

Dekloktikt

Berichten: 1759
Geregistreerd: 26-12-06
Woonplaats: Jubbega, Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:35

ik heb via jaarlijkse loterij bij de ponyclub 2 x een pony gewonnen. Maar ik snap ergens wel dat het niet meer legaal is. Omdat je er dan geen invloed op uit kan oefenen waar het dier uiteindelijk terecht komt.

Annemiekbram

Berichten: 3529
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:36

Sjah wij hadden 'vroeger' op ons jaarlijkse concours ook altijd een veulen in de loterij...
Als deze dan door niet paarde-mensen gewonnen werd nam meestal iemand van de vereniging het terug en kreeg de winnaar een geldbedrag.
De laatste jaren hebben we altijd een reischeque als hoofdprijs, heb ik meer belang bij dan bij een pony veulen waar ik niets mee kan.

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:33

Wat een onzin dat je een pony kunt winnen..
Nu maar hopen dat iemand hem wint die het dier ook echt graag wil hebben en er goed voor gaat zorgen!
Zie het al voor mij.. penny meisje van 12 jaar koopt een lot en wint de pony. Komt thuis: 'hey pap en mam.. mag ie in de achtertuin??' :') _O-
Als mensen denken dat iedereen over een lot kopen nadenkt alsof ze de pony kopen: dat geloof ik niet.
Heb zelf als 12 jarige ook meegedaan met loten om een mini shet.
Mijn ouders wisten mooi van niets en hadden het denk ik niet gewaardeerd als ik hem mee naar huis had genomen :+ .
Een dier gratis ophalen via mp vind ik echt iets anders. dan moet je er naar op zoek. Met zo'n loterij kopen mensen voor de grap v paar euro een lot.

mistral69
Berichten: 102
Geregistreerd: 29-10-09
Woonplaats: muntendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:36

vind het niet normaal dat dat kan , moet niet mogen!

brightness

Berichten: 10
Geregistreerd: 24-08-10

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:01

ik heb er nog nooit van gehoort, eerlijk gezegt denk ik niet dat er heel veel mensen tussen lopen die echt met opzet slechte plannen hebben met die dieren . Meestal zijn het brave mensen die domme dingen doen .

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:12

En over het algemeen heb je de keuze. OF 250 euro OF de pony.
Dit wordt ook vaak gedaan op paardenmarkten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:07

Mister T schreef:
we moeten ook gewoon zo'n Animal police hebben, zoals in het buitenland! dan kunnen dit soort dingen echt bestraft worden, ook mischandelingen en verwaarlosing van dieren. Volgens mij gebeurd dit nog veel te weinig omdat we daar niet een speciale politieeenheid voor hebben.

Dat zou helemaal niets uitmaken.
Wat er gebeurt bij die verlotingen is - onder de huidige wetgeving - niet strafbaar.
Niet strafbaar is niet strafbaar, en daar kan geen politie-eenheid wat aan veranderen. Zelfs niet als ze met grote geweren, cowboyhoeden en een vet Texaans accent rondlopen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:14

Nah, hier word op de paardenmarkt al jaren (ook via een omweg) een veulentje verloot, en eigenlijk gaan mensen altijd wel voor 't geldbedrag. Laat ze marktplaats en alle schoften die daar hun dier voor niks maar aanpakken, ipv hier hun tijd mee te verdoen.

Roosje911
Berichten: 245
Geregistreerd: 12-02-09

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:20

ik wil nu echt graag weten welke manege in almere aangezien ik daar woon, en ik slechte ervaringen heb met meerdere manege

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:53

Almere?!
Daar woon ik! Ik ben idd erg benieuwd welke manege dit is... :\
Dit na die artikelen en zaken rond de (te) verloten "Bingo".
Ik vind het niet kunnen, maar daar hebben anderen blijkbaar een hele andere mening over.

Edit: Weet (bijna zeker) om welke manege het gaat..

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:20

Ik heb ook wel zo'n idee ;-)

Marsje_Bon

Berichten: 264
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Heenvliet

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:38

Almere? Is dit dan weer een nieuw geval, dacht dat het in assendelft was??

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:49

Manege Lies Beuker ;-)

Marsje_Bon

Berichten: 264
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Heenvliet

Re: 'Verbod op verloten van paarden wordt vaker omzeild'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:58

Oke, want er was ook al een manege in Assendelft waar ze een pony verloot hadden.. Maar dit is dan dus een nieuw geval. Ik heb er persoonlijk niet veel moeite mee, als er maar gekozen kan worden tussen een geldprijs of een pony. En inderdaad misschien op het lot vermelden dat indien de organisatie de winnaar niet geschikt acht er geen keuze gemaakt kan worden, dus dat alleen de geldprijs gewonnen kan worden. Het trekt toch mensen als je pony/paard kan winnen.. Het is commercieel ik weet het..

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:04

Ik vind dit niet zo erg, ik vind het erger als dieren aangeschaft worden en als het niet bevalt deze weer verkocht worden.. hier kun je kiezen uit een paard of een geld bedrag. dus je hebt een keuze. er is in de wereld ergere dierenleed dan het verloten van een gezonde pony/paard/veulen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:15

mijn mening is dat als je geen geld hebt om een pony te kopen..waar haal je dan het geld vandaan om hem te onderhouden?
misschien is de winnaar wel heel goed voor de pony , maar is er begeleiding over hoe je een paard moet onderhouden, qua hoefsmid, entingen, dierenarts, osteopaat enz????
denk dat er een wet moet komen die paardenhouders controleert en certificaat geeft die jaarlijks dient te worden verlengd na controle.. al is het maar een dierenarts die dat jaarlijkse controle uitvoert.. wel een geregistreerde en goedgekeurde dierenarts dan hiervoor,,

of heb ik het mis???

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:23

BE_GENTLE schreef:
Ik vind dit niet zo erg, ik vind het erger als dieren aangeschaft worden en als het niet bevalt deze weer verkocht worden.. hier kun je kiezen uit een paard of een geld bedrag. dus je hebt een keuze. er is in de wereld ergere dierenleed dan het verloten van een gezonde pony/paard/veulen.


Jep, zie ze liever hier in de buurt bij een groep Ijslanders die onderling rustig doorfokt. Ontzettend mager, enorm inteeltgehalte (deze lente nog een misvormd veulentje), sommige met grote wormenbuiken. Mensen wonen zelf in grote armoe, maar de pony's verkopen ho maar.
Zo vaak gebeld, zo vaak om actie geroepen. Afgelopen winter vielen pony's dood neer. Boertjes met medelijden uit de omgeving zorgen voor kuil, de groentenboer brengt zijn restjes...
Zal ik anders een grote loterij organiseren? Misschien komen ze dan...

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:25

Vroeger kwamen wij altijd in Ponypark Slagharen. Daar was ook een pony de hoofdprijs van de bingo :(
Heb meerdere malen een opmerking van mensen gehoord 'O, wat leuk, zetten we hem gezellig in de achtertuin!' }:0

BE_GENTLE
Berichten: 2905
Geregistreerd: 10-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:28

Avalon_ schreef:
BE_GENTLE schreef:
Ik vind dit niet zo erg, ik vind het erger als dieren aangeschaft worden en als het niet bevalt deze weer verkocht worden.. hier kun je kiezen uit een paard of een geld bedrag. dus je hebt een keuze. er is in de wereld ergere dierenleed dan het verloten van een gezonde pony/paard/veulen.


Jep, zie ze liever hier in de buurt bij een groep Ijslanders die onderling rustig doorfokt. Ontzettend mager, enorm inteeltgehalte (deze lente nog een misvormd veulentje), sommige met grote wormenbuiken. Mensen wonen zelf in grote armoe, maar de pony's verkopen ho maar.
Zo vaak gebeld, zo vaak om actie geroepen. Afgelopen winter vielen pony's dood neer. Boertjes met medelijden uit de omgeving zorgen voor kuil, de groentenboer brengt zijn restjes...
Zal ik anders een grote loterij organiseren? Misschien komen ze dan...


Mischien kun je dat doen ja, komen ze teminste goed terecht. :D
Mensen willen winst maken op dieren als dat niet lukt dan maar verwaarlozen.

Weet je wat goed is belasting betalen over je paard, dan denken mensen wel 2 keer na over het aanschaffen.