'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:44

http://www.horses.nl / BIT



Manegeruiters hebben een verantwoordelijkheid. Dat ene uur les dat je als manegeruiter neemt, mag je best serieus nemen. ,,Het paard kan met spierpijn terug naar zijn stal of net een beetje fitter en losser dan voorheen.'’ Aan het woord is de manegetester van Bit. Ze testte 100 maneges voor Bit en bleef daarbij altijd undercover.

Een interview met Chris Haazen, echtgenoot en trainer van Jeannette Haazen, maar ook decennialang manegehouder en – instructeur, vormde de aanleiding voor de tester om een boek voor manegeruiters te schrijven. ,,Chris zei tegen me: ‘Als manegeruiter kom je niet om een uurtje op een paard te zitten. Je doet het paard er geen plezier mee als je een uurtje gaat hobbelen’. Volgens hem kan de ruiter het paard altijd verbeteren of verslechteren en hij verwachtte van zijn manegeruiters dat ze hun best zouden doen het paard beter te laten lopen.’’ Daarop ging de tester achter de computer zitten en schreef een boek voor manegeruiters. ,,De meeste manegepaarden willen nog steeds. Uitzonderingen daargelaten, doen de meeste paarden hun best voor je. Ze stellen zich voor je open. Zelfs na al die jaren. Aan die paarden ligt het niet.’’

De manegetest van Bit is een momentopname. De manegetester neemt onder een pseudoniem een les in een willekeurige manege. De vraag is onder meer: hoe staan de paarden erbij als je zomaar de manege binnen loopt, hoe wordt een manegeruiter in de betreffende manege ontvangen, hoe leerzaam is de les, hoe zijn de paarden? Na afloop van de les maakt de tester zich bekend. De tekst wordt ter inzage (hoor en wederhoor) gestuurd naar de manege. Ook de fotograaf komt langs. De tester testte meer dan honderd maneges. Geen makkelijke klus. Waarom deed ze het? ,,De paarden zijn voor mij het belangrijkst. Daarvoor deed ik het. En daarna hoe je als ruiter benaderd wordt.’’

Kortgeleden deed de manegetester een onderzoek onder meer dan 300 manegeruiters. Daaruit blijkt dat manegeruiters nog een paar kansen laten liggen. Ze hebben geen enkel doel of bespreken hun doelen niet en hoewel ze graag in een manege willen rijden waar de paarden het goed hebben, vinden ze het lastig om te herkennen wat nou die goede manege is.

Aanstaande zondag maakt de manegetester zich bekend tijdens Horse Event. In de Boktlounge zal ze met Marjan Tulp, hoofdredacteur Bit, een workshop voor manegeruiters geven. Zij stippen daarbij onderwerpen als ‘hoe herken je een goede manege' en 'haal meer uit je les’ aan.

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:53

Nou t zal mij benieuwen hoe die 'manegetest' uitvalt.
Zondag maar even langslopen bij de Boktlounge ;)

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:54

Ik heb de stukjes in BIT regelmatig gelezen en je krijgt toch een heel ander inzicht van sommige maneges. Erg leuke stukken om te lezen!

s1993

Berichten: 2117
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:59

Jammer dat het niet op zaterdag op horse event is :(

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:07

Jammer dat het op zondga is.. ik ben er vrijdags..

maar ik vind idd die bitstukjes ook altijd intressant.. zij letten toch op dingen waar ik zelf noit op zou letten..

Anoniem

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:16

Ha, wil nu wel eens weten wie het is :D
Het is inderdaad zo dat het niet aan de paarden ligt, maar 9 van de 10 keer aan de manier van lesgeven.

Paan

Berichten: 2165
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Putten

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:19

Er moet bij veel manege's inderdaad ook wat veranderen aan de manier van lesgeven. Vaak worden zaken afgedaan door de instructrice/teur als onbelangrijk en daardoor vragen manegeruiters niet altijd verder. De instructrice/teur zal het toch wel weten....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:26

Paan schreef:
Er moet bij veel manege's inderdaad ook wat veranderen aan de manier van lesgeven. Vaak worden zaken afgedaan door de instructrice/teur als onbelangrijk en daardoor vragen manegeruiters niet altijd verder. De instructrice/teur zal het toch wel weten....


Ben ik het mee eens ja! Heb afgelopen zomer ponykampen gegeven, en toen ik ruiters een week lang op hetzelfde dier liet rijden en ze er van bewust maakte dat ze daar zelf een prettig rijdier van konden maken, ging er een wereld voor ze open. Ik gaf ze oefeningen en legde uit waarom dat was, en daar waren ze superblij mee. Kijk sommige hadden alsnog een hobbel mentaliteit, maar ik denk dat er door beter lesgeven veel te verbeteren valt. Ook een manegeruiter kun je iets uitleggen over de beginselen van nagevelijkheid.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:32

Ik rijd ook op een manege/stal. En ik kom zeker niet voor een uurtje hobbelen. probeer elke keer weer aan mezelf te werken haha.

Ik lees de stukjes ook altijd, en vind ze erg interessant. Ben dan ook benieuwd wat ze over de stal zeggen waar ik rijd ;)

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:43

Ik heb ook ooit eens een manegetest gereden, was erg leuk om te doen! Ik denk dat het wel een goed idee is dat er nu een boek voor manegeruiters komt. Het is toch een andere manier van uitoefenen van je hobby!

Adrija

Berichten: 1894
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:28

Volgens mij heb ik al "kennisgemaakt" met haar, aangezien de testrit in onze les plaatsvond. Ze zag er veel te netjes uit voor onze plattelandmanege in Noord NL, dus ik vermoedde meteen al dat ze van het BIT was.

Ik probeerde nog een praatje te maken, omdat ze nieuw was ("ben je hier nieuw komen wonen?"). Maar daar ging ze logisch niet op in, want ik denk dat ze dan de boel bij elkaar moest verzinnen :D :D

Ik geef haar wel gelijk in haar stukje, maar soms heb je het niet voor het kiezen, als je gewoon op t fietsje naar een manege om de hoek wil, zoveel keuze is er niet altijd (belangrijke voorwaarde is wel dat de paarden het goed hebben: niet alleen een goed gevulde box met stro, maar ook los mogen op het land en in de bak, mét soortgenoten, genoeg ruwvoer, niet achterlijk veel uren lopen, etc).

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:38

Kun je de verslagen ergens opzoeken? Ik ben heel benieuwd naar een aantal maneges waar ik wel eens kwam.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:47

Ja daar ben ik ook benieuwd naar, heb namelijk zelf 4 jaar lesgegeven op een manege en heb zelf uiteraard ook een hele poos de manegetesten gelezen maarja, je kan ze niet allemaal gelezen hebben.

Ben dus ook benieuwd of ze op onze manege is geweest en naar evt. andere manege's die ik ken, hoe die eruit zijn gekomen ;)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:01

ben benieuwd wie het is?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:05

De manegetest las ik altijd als 1e, toen ik de Bit nog had :j

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:10

Ben heel benieuwd :j

Ben ook benieuwd of ze, en zo ja welke, manege's hier in het noorden getest hebben.
En waarop ze getest hebben.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:17

Adrija schreef:
Volgens mij heb ik al "kennisgemaakt" met haar, aangezien de testrit in onze les plaatsvond. Ze zag er veel te netjes uit voor onze plattelandmanege in Noord NL, dus ik vermoedde meteen al dat ze van het BIT was.

BIT zit in de Achterhoek, ik weet niet of het daar veel netter is dan in het noorden? ;) Benw el benieuwd wie het is, ik dacht dat ze vaak verschillenden hadden.

Anoniem

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:21

Interessant! Tja manegeruiters zijn heel erg verschillend. De 1 komt idd voor een uurtje hobbelen, en de ander poetst voor en na de les, controleert op wondjes en doet er wat aan, stapt/ wrijft droog etc. Maar ik denk wel dat je als manege er zeker wat aan kan verbeteren door goede voorlichting.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:24

Ik dacht ook dat ze verschillende ruiters hadden, heb ook echt verschillende namen gelezen. Maar goed, mischien is het 1 en deze lfde persoon die de test aanstuurt, en daar telkens andere mensen voor mee neemt :)
Ben wel benieuwd naar detips voor de ruiters! Bij ons in de les heeft iedereen eigenlijk wel een doel waar aan te werken, en waar ook iedereen wel ondersteuning bij krijgt.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:12

stef schreef:
De manegetest las ik altijd als 1e, toen ik de Bit nog had :j

ik ook. Ze is ook bij ons geweest, en net wat anderen zeiden ga je een gesprek aan waar ze niet op doorgaat :P Hoewel ze bij mij al vrij snel zei dat ze van de BIT manegetest was :+

daegonna
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-09-07

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:31

Eindelijk eens mensen die inzien dat sommigen op een manege niet het doodgewone rondje willen hobbelen. Maar ook vooruit willen raken! Ik heb jaren op een manege gereden. De manegepaarden staan inderdaad heel erg open voor je en wat je doet. Je kan er inderdaad een gans ander paard van gaan maken. Maar het is dan wel niet zo leuk om het uur erop, je werk naar de vaantjes te zien gaan omdat, er een beginner, per ongeluk het dier in de mond zit. Of accidenteel een stoemp geeft met de benen.
Van mij zal je geen kwaad woord horen over manegepaarden. Ik heb er namelijk sinds 4 maand zelf eentje. Ik moet inderdaad zeggen. Diertje was gewend van beginnerslesjes mee te lopen. Na 4 maand is ze precies dressuurpaard geworden. Niets is haar teveel en ze wil dolgraag werken. Kortom, ik geloof er niets van " afgestompte beginnerspaarden waar je niets meer mee aankan".
Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel.

rocky21
Berichten: 71
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:04

Ben helemaal trots om mijn paardje <3 op de foto van Sjoert terug te zien!

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:14

Ik denk dat die verantwoordelijkheid in de eerste plaats ligt bij de instructie, die behoort de manegeruiters dusdanig te informeren dat ze proberen het beste uit de paarden te halen op een goede manier.

Door alleen de manegeruiter aan te spreken en de instructie buiten beeld te laten verandert er weinig. Je kan niet verwachten van een manegeklant dat die een uitgebreid vooronderzoek verricht en tijdens de lessen steeds maar (volgens sommige instructeurs lastige) vragen blijft stellen.

De instructie behoort van een dusdanig nivo te zijn dat ze zowel rijtechnisch als menstechnisch goed onderlegd zijn en deze behoort dan ook de manegeklanten correct te begeleiden in het zo paardvriendelijk mogelijk rijden.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:39

ik hoop dat er ook een hoofdstuk is over verzorging, hoeven uitkrabben en andere naverzorging, en omgang met spullen als zadels. Gister gooide er een klant het zadel zo op de grond in plaats van neer te leggen... :(

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Re: 'Manegeruiters hebben ook verantwoordelijkheden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:17

Hmm ben benieuwd wie het is.