"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:42

http://www.nos.nl



Er zijn te veel paarden in Nederland. Het gaat niet om paarden die tot het top-segment behoren, want daar is altijd wel vraag naar. Het overschot zit aan de onderkant van de markt.

Dat weet ook Anita Schuurman. Zij is hobby-fokker. Haar oudste dier, een 14-jarige merrie, staat nu zo'n vijf maanden te koop op internet, tussen heel veel andere paarden. Ze kost nu nog 2500 euro, terwijl dat 6000 was. Maar er was geen belangstelling en dus ging de prijs omlaag.

De onderkant van de markt zit muurvast. Misschien is er wel sprake van een begin van een varkenscyclus in de paarden.

Paarden werden zo'n tien jaar geleden veel populairder dan ze al waren. In die tijd was er veel geld en veel vraag. Dat leidde tot hoge prijzen. De verleiding om te gaan fokken werd groter, ook voor hobbyisten die het niet van de peperdure topsportpaarden moeten hebben, maar van de recreatie. Behalve om te vervangen en te verbeteren, werd er vooral gefokt om te vermeerderen.

Jan van de Veen vindt het niet erg. Hij is paardenslachter en slacht nu vijftien, zestien paarden per week. Dat waren er een paar jaar geleden vijf of zes. Paardeneigenaren brengen hun beest nu sneller naar de slachter dan vroeger. Met een klein kwaaltje kon het paard 'in de goede tijd' altijd nog wel ergens verkocht worden.

Nu wordt er gemakkelijker voor het schot door het hoofd gekozen. Het is de methode die volgens Van de Veen "het meest humaan is".

Van de Veen vaart er wel bij. Boven de slachterij, in het kantoor met veel papier, doosjes en kistjes, worden goede zaken gedaan. Aan de muur dankbetuigingen van klanten die het op prijs stelden dat het geliefde dier nog een wortel kreeg, alvorens naar de paardenhemel af te reizen.

Er zijn kalenderwijsheden met afgedankte uitbeenmessen aan de muur geprikt: 'Je kunt ergens van houden, en het toch loslaten.' Van de Veen heeft daar al duizenden keren in zijn leven bij geholpen. En hij hoopt het nog duizenden keren te kunnen doen, want dan leeft hij nog lang.

Wat hem wel spijt is dat Nederlanders geen paardenvlees eten. Behalve in snacks, maar dan weten ze het niet. "Terwijl paardenvlees het schoonste vlees is dat er bestaat", zegt Van de Veen.

Hij noemt onderzoek van de dierenfaculteit in Utrecht, waar ze hebben uitgedokterd dat honden met bepaalde allergieën gebaat zijn bij het eten van paardenvlees. Nu de mensen nog, want waarom niet? In Frankrijk ligt het paardenvlees gewoon in de supermarkt.

Klik hier voor een filmpje.

Verwante artikelen:

[VN] Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld
[VN] 'Liever brood met pindakaas eten dan mijn paard verkopen'

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:45

En het is nog lekker ook!

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:53

Ik wou net zeggen het is nog lekker ook; zoeter dan rundvlees! Maar er is helemaal geen vraag naar in de winkel!

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:54

Vreselijk dat het zover moet komen..

Eet zelf ook geen paardenvlees, of iig, niet bewust, eet immers ook geen hond of kat.
Heb ik toch ff wat meer mee dan met een koe, kip of varken. Heel cru, maar dat vind ik.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:55

Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:56

Ik hoop dat het paarderookvlees nu goedkoper wordt, want dat vind ik wel lekker :9

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:57

Geeft allemaal niks, we fokken gewoon door met alles waar een gat inzit. Want stél je eens voor dat wij dat veulen fokken waar we in één keer rijk mee worden 8)7 :n

Ik walg ervan. Van het slachten en van het eindeloos doorfokken met alles wat zich maar voortplanten kan :r

Oja, voor diegene die al een vermoeden hadden, ik ben idd veganist. :j

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:57

Dus omdat we paardenvlees eten zijn we zieke mensen?!.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:58

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(


Jou mening ;)

Als je het bekijkt zijn paarden de beste slachtdieren. Vaak is het geval dat het dier elke dag persoonlijke aandacht heeft gehad en een koninklijke verzorging.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:58

daar gaan we weer :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 21:58

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(


Waarom mogen mensen wel koeien of varkens eten en geen paard?
Wat maakt koeien en varkens "minder" in vergelijking tot paarden?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:58

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(

Ach, kom op! Waarom wel een varken of een koe, maar niet een paard?
Katten en honden eten we hier inderdaad niet, maar dat zijn zelf ook vleeseters, volgens mij heeft het daar iets mee te maken.

@Jilletje: inderdaad ;)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(


Vice versa... Stel dat een varken een edel dier wordt...

Man, het is toch gewoon hardstikke hypocriet om geen paarden te eten, maar wel varkens en koeien die een stuk minder leven hebben... :=

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

HRE schreef:
Dus omdat we paardenvlees eten zijn we zieke mensen?!.........


DUH!
Dat wist je toch wel? :D

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:59

en wat dacht je van de kippen? die hebben een nóg minder leven dan het rund en 't varken ;)

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:00

waarom zou je geen gezond paard mogen slachten??
de meeste koeien en varkens zijn ook gezond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:00

ranna schreef:
Geeft allemaal niks, we fokken gewoon door met alles waar een gat inzit. Want stél je eens voor dat wij dat veulen fokken waar we in één keer rijk mee worden 8)7 :n

Ik walg ervan. Van het slachten en van het eindeloos doorfokken met alles wat zich maar voortplanten kan :r

Oja, voor diegene die al een vermoeden hadden, ik ben idd veganist. :j


Niet vermeerderen, verbeteren :)
Uit een papierloze merrie met scheefstaande benen die nog niet een bixie proefje kan lopen, en de hengst van de overbuurman die het verschil tussen achterwaards en voorwaards niet snapt, komt natuurlijk nooit een totilasje. Helaas fokken veel mensen gewoon door, want misschien, en ze zijn toch zo schattig. Helaas worden ze groot, moeten ze eten, en dan zijn ze duur.

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:00

Ik heb zelf ook paarden en ik vind het helemaal niet erg om een frikandel te eten omdat daar paard in zit. En we hebben zelf koeien, waarom word een paard als een edel dier gezien, en in India is een koe heilig. En in China eten ze katten en honden. Waarom zou een paard dan erger zijn dan een koe Fivaldi? Als ik in de wei ben komen die ook na mij toe om geknuffeld te worden.

boendertje
Berichten: 37
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:01

Ik heb geen problemen met het eten van paardenvlees. Het is inderdaad lekker. En het is inderdaad schoon, want niet opgefokt om gegeten te worden. En geen bio-industrie en dergelijke, dus ook in dat opzicht schoner. En diervriendelijker.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:04

Het is paard waardiger om het af te maken, de eeuwige handel....dat vind ik sneu.
is dat dan zo leuk voor het paard?? van eigenaar naar ponnyclub naar eigenaar en ga zo maar door.

ook zal de markt gezonder worden als er veel van 'deze' paarden verdwijnen.

lidaju

Berichten: 294
Geregistreerd: 26-05-09

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:09

Maar als alle mensen nu wel opeens paarden vlees willen gaan eten, komt er weer een bio-industrie voor paarden, dat is ook weer niet de bedoeling

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:11

Iedereen moet voor zichzelf weten of hij/zij paardenvlees wil eten of niet en er zeker niemand om veroordelen die daar anders over denkt. Ik heb er geen moeite mee. Het is alleen wel jammer dat het nodig is om meer (gezonde) paarden te slachten.
Maar het is ook zo dat als alleen de toppers mogen fokken de paarden voor de gewone man niet meer te betalen zijn. Wel vind ik dat er inderdaad teveel wordt gefokt of eigenlijk heet t geen fokken maar letterlijk gokken, gooi er maar wat op, schattig wordt het toch wel.

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:12

Fivaldi schreef:
Zieke mensen, ik kan hier zo boos om worden he, ik zou me niet kunnen voortellen om zo;n mooi dier als een paard op te eten, ik ben ook vegatarisch, Paarden blijven voor mij gewoon mijn passie, en mijn passie valt niet te doden en op te eten.

Straks worden paarden zeker als varken gezien, het is een edel dier! we eten toch ook geen honden en katten in NL? dus waarom een paard als vleesproduct zien, echt belachelijk

Varkens en koeien zijn natuurlijk ook dieren, net zo goed als een paard, maar ik zou echt nooit, maar dan ook nooit een paard kunnen eten :( :(



omdat je toevallig van paarden houd vind je die mensen ziek.
als je van koeien had gehouden dan had je het normaal gevonden als mensen paardenvlees eten.
ik heb het zelf nog nooit op en heb er geen behoefte aan maar vind die mensen niet ziek.
ze eten een dier dat gewoon met respect is afgemaakt en eten niet hun eigen paard op.

HRE

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Gieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:12

Bio industrie voor paarden zal nog wel even duren denk ik áls er meer mensen in Ned paardenvlees gaan eten. Er verdwijnen nu heel veel dieren naar Italie en Frankrijk omdat er in Nederland geen handel in is, geen vraag naar is en dus worden ze in Ned niet geslacht. Dus áls er meer vraag naar komt in Nederland lijkt het mij; dat alle paarden die normaal op Export gaan, nu in Ned kunnen worden geslacht...

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:13

Maakt me niet uit wie er wel of geen paardenvlees eet en of een paard wel of niet geslacht wordt.

Vind het alleen erg triest (zelfs schandalig!!!) dat mensen dusdanig ver gaan om hun paard te kunnen verkopen, dat het uiteindelijk bij de slacht beland, terwijl het paarden/pony's zijn die voorheen nooit bij de slager zouden belanden! Puur omdat men het dier niet kan verkopen, de verkoop te lang op zich laat wachten, en men helaas het dier niet meer kan bekostigen als het te lang te koop staat: oplossing - de slager! Wordt er tenminste toch nog wat geld mee verdiend, en kan het dier mooi op korte termijn weg.

En wij Nederlanders fokken steeds maar weer prachtige veulens voor de verkoop, kennelijk met als vroegtijdige toekomst de paardenslager. Zou het helpen als er meer beleid zou komen mbt het fokken van paarden? Ik heb zo in het algemeen mijn gedachten hier over, maar die houd ik maar voor me! :x
Laatst bijgewerkt door Bravura op 04-09-10 22:16, in het totaal 2 keer bewerkt