Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 20:55

Nieuwsredactie / http://www.horsetalk.co.nz


Britse paardeneigenaren gaan een lange en dure winter tegemoet nu de hooiprijzen enorm zijn gestegen door een slecht groeiseizoen.

Afgelopen jaar was het al een slecht jaar voor de hooi-industrie, maar dit seizoen gaat het zelfs nog slechter. Mensen die nu alvast hooi inkopen, zouden weleens flink in de buidel moeten tasten.

Graham Lawman, lid van de Britse hooi en stro verkopers-vereniging, vertelde dat de hoge prijzen te wijten zijn aan verschillende factoren: "Vorig jaar hebben we al een slecht hooiseizoen gehad. We hadden een strenge winter en daardoor zijn bij de meeste paardenbezitters alle voorraden opgegaan.
Het is ook zo dat door de lange winter, we niet op tijd hebben kunnen inzaaien. Het vroor hier zelfs nog in mei, een maand die juist voor agrariers als wij heel belangrijk is, omdat dat de meest vruchtbare maand is voor de grassoorten die we nodig hebben voor het hooi.
Toen de temperatuur eindelijk omhoog ging, schoot het gras als een raket uit de grond en gooide gelijk de zaden van zich af. Daardoor kwam er minder gras op het land, en hebben we nu zo'n 25 tot 40 procent minder hooi dat we kunnen opbinden."

De bovenstaande redenen zorgen ervoor dat de meeste Engelse boeren eerst hun eigen voorraad hooi moeten aanvullen, in plaats van dat ze het hooi te koop aanbieden.

De prijzen voor hooi varieren in Engeland van 3.60 euro tot 9.68 euro per baal. Het prijzenverschil ligt aan in welk deel van het land je hooi wilt kopen, de kwaliteit van het hooi, en de hoeveelheid die men wil inkopen.

Volgens Lawman is er echter geen reden voor paniek: "Ik denk dat er wel genoeg hooi is voor de paardeneigenaren, maar ze zullen er wel flink voor moeten betalen."

Volgens de organisatie heeft West-Europa ook te maken met een tekort aan hooi.
Hoe erg de schaarste daar is, is nog niet bekend.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:57

hier hetzelfde liedje
ik dacht dat ze wel al hun hooi mooi binnen hadden maar niks blijkt minder waar te zijn
pas een eerste snede en de hooizolder voor 1/3de vol
dus die andere 2/3 moet nog!

het weer blijft slecht of te veel regen of te droog
hetzelfde liedje ook voor het stro hier is nog niet eens stro binnegehaald
en er werd tussen neus en lippen door gewouweld dat het wel eens duurder kon worden allemaal

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:42

Nou, hier is hooi genoeg hoor! Wat een bangmakerij, de eerste snee was laat maar de dere komt er al aan en wat voor een!
Wij betalen gewoon € 2,50 voor mooi gewonnen landhooi, op zolder gebracht. Laat je niks wijsmaken!

Stro begint nu te komen, is meestal in augustus!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:49

Hier is de eerste snede ook binnen, dat was echt een hele mooie!
Alleen de 2e die nodig is om zonder bij te kopen de hele winter door te komen lukt nog maar niet...

Time2Tri

Berichten: 6124
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:53

Hier gaat er waarschijnlijk niet eens een tweede snede hooi komen , hooguit als silage .
De mais opbrengst is ook erg slecht dit jaar , de pluim zit erin , maar heel weinig/ te kleine kolven .

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:04

ik betaal hier al jaren 8,50 euro voor een baaltje hooi. ik kan helaas maar weinig tegelijk kopen. en ook niet iedere week voor 3 baaltjes 50 km. rijden.
en dat zonder schaarste :(

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:07

Nou,hier is ook iedereen op zoek naar hooi...door de droogte is er echt minder als afgelopen jaren.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:18

Niet alleen in Engeland heerst dit probleem ook hier in Nederland en Duitsland.
Ik ken mensen die nu al flink in hebben gekocht voor een nog erg mooie prijs omdat ze weten dat het steeds schaarser en duurder word.

Kaspar

Berichten: 4018
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Op een plek onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:20

Bij mijn hooileverancier zijn de prijzen per 1 augustus 1 euro per baal gestegen.
Ik betaal nu 5,50 voor 1 baaltje weidehooi :(

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:22

Wij hebben genoeg hooi voor de rest van de winter gelukkig :D

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:23

Kaspar schreef:
Bij mijn hooileverancier zijn de prijzen per 1 augustus 1 euro per baal gestegen.
Ik betaal nu 5,50 voor 1 baaltje weidehooi :(



Dit heb ik ook al betaald.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:32

Wij betalen 65,- voor een grote baal Duits hooi, ca. 400 kg. Kleine baaltjes kosten tussen de 3 en 4 euro.

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:41

ElCid schreef:
Wij betalen 65,- voor een grote baal Duits hooi, ca. 400 kg. Kleine baaltjes kosten tussen de 3 en 4 euro.

En wat zijn kleine baaltjes? Die zijn er namelijk van 18 kg maar ook van 30 kg dus daar zit wel een beetje verschil in en dus ook in de prijs! Vorig jaar was hooi al voor grote balen 140 euro per ton.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:42

spicegirl schreef:
ik betaal hier al jaren 8,50 euro voor een baaltje hooi. ik kan helaas maar weinig tegelijk kopen. en ook niet iedere week voor 3 baaltjes 50 km. rijden.
en dat zonder schaarste :(


das wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg duur zeg!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:49

Hier ook nog niks van te merken. Heb vandaag even gebeld met mijn loonbedrijf. Hij zegt dat het allemaal nogal meevalt, maar dat de fourage handelaren de prijzen wel omhoog gooien met de smoes dat het schaars is.
Ik betaal 3.00 klein baaltje en grote pakken gewikkeld 25 euro. Voor mijn eigen gemaakte hooi betaal ik voor persen, wikkelen en thuisbrengen 15 euro per groot pak.

FindingJack

Berichten: 676
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Polsbroekerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:51

Hier geen problemen met het hooi! De voorraden groeien gestaag.
Ik betaal 2.50 voor een baal super weidehooi. Wordt per 16 baaltjes thuisgebracht want meer opslag heb ik niet. ;)

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:52

Wij betalen 40 euro voor een pak kuil, zitten 4 grote pakjes in, ik voer smorgens en savonds en ben er 2 tot 2,5 maanden zoet mee!

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:55

bumper schreef:
Wij betalen 40 euro voor een pak kuil, zitten 4 grote pakjes in, ik voer smorgens en savonds en ben er 2 tot 2,5 maanden zoet mee!



met 1 pak? Krijg je dan geen schimmel als je hem zolang open hebt liggen.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:58

2,30 heb ik betaald, vorig jaar 2,20.
Hooi komt direct van het land en wordt thuisgebracht ( ze helpen ook nog om het boven op de zolder te krijgen).

Het nadeel bij ons is dat alles (bijna) over de grens naar Belgie gaat. Een klein deel gaat naar Nederland.


We hebben de eerste snede gehad, de tweede laat tot nu toe nog op zich wachten.

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Flinke hooischaarste zorgt voor hoge prijzen in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:00

3 euro voor weide hooi, 2,50 voor graszaadhooi.
spicegirl, ik wet niet waar in ZH je woont maar met die prijs wordt je echt afgezet.

Doranne

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Achel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:00

Wij hebben het geluk dat we ons eigen hooi persen, maar normaal hebben we nu al onze 2de snede verpakt, maar helaas.
Eerst was er teveel droogte waardoor het gras niet groeide (Geen pomp ofzo in de buurt van ins weiland en de slootjes kunnen het hele weiland niet vochtig houden met die wamrte van afgelopen weken) en nu is het veel te nat om te maaien.
Hopelijk het einde van augustus weer.

Kennissen van mij betalen nu wel minimum 80 euro aan een groot pak hooi, terwijl ze daar normaal 40 voor betalen

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:03

Wij hebben al een baal of 10 voordroog en kuil staan, genoeg voor de winter dus; en er komt nog meer bij....
Wij betalen hier voor een grote baal 20 euro en 2 euro het pakje, stro moet nog komen maar das nooit zo vroeg in het seizoen

Braampje

Berichten: 120
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:15

Wij betalen hier 30 euro voor een grote baal en die zijn vaak zwaarder als 400 kg. :o hebben nu hooi pakjes van een jaar oud voor 1 euro kunnen kopen. hier komt ook de derde snee er al weer aan, gras groeit enorm met dit weer!! :D

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 23:35

Ik heb me zolders net volgegooid met hooi. 200 balen a 5 euro per baal (20 - 25 kg balen). Dat was vorig jaar minder duur. 200 balen is genoeg voor 3 maanden. Tenminste als de winter niet te zwaar is.

Groter probleem voor mij (en ik zie het meer om me heen) dat we door de voorjaar/zomer heen ook steeds bij hebben moeten voeren. Dat betekend dus dat ik waarschijnlijk in oktober/november nog eens 100 balen nodig heb.

Dan zijn de prijzen te hoog, ga dus maar zoeken naar wat grote pakken voordroog om gewoon in de wei te stapelen.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:20

ik woon onder de rook van rotterdam.in de buurt zit nix, en ik heb geen tijd om ieder weekend 50 km. te rijden om 3 baaltjes te halen. dan worden ze ook niet goedkoper....