Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:29

Dat is ook waar.
Ik denk ook dat het begrip koud nogal verschilt, met koud water bedoelde ik in mijn post ook water kouder dan zeg 15 graden..

Maar ach, ik ben geen enduranceruiter en ik ben geen dierenarts of professor, dus misschien zat ik er ook wel gewoon naast :P

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:33

Onder koud water versta ik 4 graden, en dat is funest voor de warmte afgifte ;)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:52

Koud water wat bij ons uit de kraan komt is momenteel wel iets warmer dan 4 graden ;)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:43

BBreedveld schreef:
Stomme vraag misschien :o maar wat vinden jullie goede manieren om te koelen?


Komt elk jaar terug bij aan paar warme dagen.

Dat is daarom al járen geleden uitgebreid door mij uitgelegd op Bokt. Compleet met fotos van de dekjes welke ik gemaakt/aangepast heb en het minerale zout wat ik hier in de buurt bij een natuurlijke zoutlik haal.
Ik rij hier pittige ritten onder de andalusische zon bij 40+ in de schaduw.
Hoewel mijn ecotope paarden goed tegen de warmte kunnen is oververhitting voorkomen bij belast presteren bij een luchttemperatuur hoger dan hun lichaamstemp. en een ondergrond die vlot 60 graden is echt een onderwerp van belang.

Samengevat:
1.
- Fundamenteel is het verhitten voorkomen, beperken.
- Ander fundamenteel punt is dat het paarden een buik vol electrolieten; nat hooi/stro, heeft.

2.
- Afkoelen is pas nodig als je eigelijk te ver gegaan bent :)*
- Idem electrolieten geforceerd aanvullen. Dat is slechts HEEL beperkt mogelijk, nauwelijks zinvol en meer een excuus voor de ruiter dan zelfs maar een lapmiddel. Daar staat gedegen wetenschappelijke onderzoek over on-line. Compleet met wat wel zinvol is.

Maar goed, het hoe en waarom van voorkomen tot afkoelen heb ik al uitgebreid uitgelegd. Een paar links naat onderzoek had ik meen ik ook gegeven. Misschien kan je het met creatief zoeken opduiken.

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:51

Mijn paard heeft haast geen last van warmte. Midden op dag, is natuurlijk idiaale temperatuur om lekker te gaan slapen.
En wanneer ga rijdens spuit ik hem van te voren beetje af, tijdens rijden ook beetje water, vaak door de doorwaters waar we in water zelfs graze pauze in lassen.
Zit idd nog wel te denken aan zo dekje die echt enkel onder je zadel zit.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:03

Water van 4 graden krijg je nergens in de zomer en dat is wel de enige periode dat je actief gaat koelen, in de winter doe je dat niet. (De leidingen bevriezen bij ons op de manege ook in de winter trouwens...)

Dus 't zal toch wel minstens 10-15 graden zijn - en dat is prima voor zover ik weet, want wat Horseyfries zegt klopt wel, de warmte kan dan goed weg. Water neemt namelijk veel warmte op, hoe koeler (dus niet ijskoud, verschil wordt dan te groot) hoe meer warmte het kan opnemen. En dat verdampt dan aan de lucht en neemt die warmte vanaf het paard mee. :)

Dus ben het wel met Horseyfries eens.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:58

Nee, 'koud' (onder de pakweg 25 graden) water doet de bloedvaten in de huid sluiten en daardoor warmt het paard op!!!
Ook is alleen afspoelen niet goed. Maak het paard nat; het water met een zweetmes weghalen; warmte afvoeren met water en door verdamping van het restant. Dat herhalen.

Ik ben weer eens diep teleurgesteld in het niveau van kennis over het dier waavoor men verantwoordelijk is. Begin toch eens voor je begint.
Men doét maar wat naar eigen goeddunken op basis van onbenul en zo meer contraproductief dan goed.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:42

Tsjah HC, niet iedereen is even briljant. Maar betekent dat dat ze geen paarden waard zijn???

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:40

Huertecilla schreef:
Nee, 'koud' (onder de pakweg 25 graden) water doet de bloedvaten in de huid sluiten en daardoor warmt het paard op!!!
Ook is alleen afspoelen niet goed. Maak het paard nat; het water met een zweetmes weghalen; warmte afvoeren met water en door verdamping van het restant. Dat herhalen.

Ik ben weer eens diep teleurgesteld in het niveau van kennis over het dier waavoor men verantwoordelijk is. Begin toch eens voor je begint.
Men doét maar wat naar eigen goeddunken op basis van onbenul en zo meer contraproductief dan goed.



Tja HC, niet iedereen weet alles (wat ook logisch is) maar wie zegt dat wat jij beweert het juiste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:44

PBA_ schreef:
Huertecilla schreef:
Nee, 'koud' (onder de pakweg 25 graden) water doet de bloedvaten in de huid sluiten en daardoor warmt het paard op!!!
Ook is alleen afspoelen niet goed. Maak het paard nat; het water met een zweetmes weghalen; warmte afvoeren met water en door verdamping van het restant. Dat herhalen.

Ik ben weer eens diep teleurgesteld in het niveau van kennis over het dier waavoor men verantwoordelijk is. Begin toch eens voor je begint.
Men doét maar wat naar eigen goeddunken op basis van onbenul en zo meer contraproductief dan goed.



Tja HC, niet iedereen weet alles (wat ook logisch is) maar wie zegt dat wat jij beweert het juiste is.


Ik heb met HC heerlijke discussies gevoerd in het verleden, maar dit klopt wel (biologisch gezien). Bij brandwonden was vroeger het advies: 'spring in de sloot, gebruik ijskoud water, doe wat zolang het maar koud is'. Nu is echter het advies om liever lauw water te pakken dan koud water. Koud water zorgt dat bloedvaten zich sluiten en dus de hitte niet meer word goed word afgevoerd, alleen de huid koelt af. Bij lauw water (25 graden en hoger) blijven de vaten open en het bloed stromen. De huid koelt af, en dat koelt het bloed af. Het bloed stroomt naar de kern en koelt de kern af. Warme bloed komt weer naar de huid en de cirkel is rond.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:02

HC heeft het idd bij het rechte eind. Ik vind het een slap excuus dat niet iedereen even 'briljant' is, beetje passive aggressive vind je niet?

Als eigenaar moet je je gewoon in dat soort dingen verdiepen, lijkt me nogal logisch.
Dat er nu pas een artikel in het Nederlands over is vind ik dan ook schandalig, gelukkig wist mijn 'briljante' brein dit al jaren geleden door mijn zoektochten in het Engels :)*

Anoniem

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:14

@Janine1990
'Steeds minder paardenmensen, steeds meer mensen met paarden'

@phormicola
Idd, als je verder kijkt is er een schat aan informatie te vinden.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:18

En lang niet iedereen heeft warm water tot zijn beschikking. Om dan maar het paard niet af te spuiten is natuurlijk helemaal mesjogge.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:22

Asyaa schreef:
@Janine1990
'Steeds minder paardenmensen, steeds meer mensen met paarden'

@phormicola
Idd, als je verder kijkt is er een schat aan informatie te vinden.


Absoluut, maar om nu alles tot op het bot uit te zoeken voordat je iets doet bij je paard...
Ik weet zeker dat er meer dan genoeg paardenmensen zijn die nog steeds hun paard afspuiten met koud water. En die zouden dan geen paard waard zijn?? Hmmm... Alles is in twijfel te trekken.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:09

Gek, het advies bij kinderen met koorts is nog altijd om ze onder de koude douche of in een ijsbad te zetten.
Dan worden die dus nog warmer? Dacht het niet.

Ook in de endurance, waar alle waarden juist gemeten worden, blijkt koud water het beste te werken. Als je paard daardoor nog warmer wordt zou het afgekeurd worden en zou niemand het dus meer doen.

Dus denk gerust dat je briljant bent, ga ik ondertussen weer fijn afspoelen met koud water ;)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:58

phormicola schreef:
HC heeft het idd bij het rechte eind. Ik vind het een slap excuus dat niet iedereen even 'briljant' is, beetje passive aggressive vind je niet?



NL weet alles van paarden want Anky wint.
De uitgevers van bladen/boeken zien geen brood in het publiceren van goede inhoudelijke informatie want er zijn toch geen lezers.
Tja en ik zie geen brood in gratis paarlen voor de zwijnen ;)

Wie wil vindt de weg toch wel.

Nijnteee

Berichten: 2064
Geregistreerd: 23-05-07

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:06

Wat is dit een goed stuk, erg interessant & leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:48

horseyfries schreef:
Gek, het advies bij kinderen met koorts is nog altijd om ze onder de koude douche of in een ijsbad te zetten.
Dan worden die dus nog warmer? Dacht het niet.

Ook in de endurance, waar alle waarden juist gemeten worden, blijkt koud water het beste te werken. Als je paard daardoor nog warmer wordt zou het afgekeurd worden en zou niemand het dus meer doen.

Dus denk gerust dat je briljant bent, ga ik ondertussen weer fijn afspoelen met koud water ;)


Bij koorts ligt het net wat anders. Koorts ontstaat vanuit het lichaam zelf, het lichaam probeert zelf op te warmen. Soms echter word deze opwarming gevaarlijk voor het lichaam zelf, deze worden dan in een ijsbad gezet. Het doel is hierbij ook niet het bloed aftekoelen, maar heel het lichaam en weefsel af te koelen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:05

Als het lichaam zoals hier gesteld wordt dan reageert door nog meer op te warmen, wordt dat doel dus niet bereikt.
Ieder moet doen wat hij of zij zelf het beste acht, maar om te doen alsof je als enige de waarheid in pacht hebt terwijl in allerlei sporten al jarenlang probleemloos gekoeld wordt met koud water, dat gaat me iets te ver.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:10

Asyaa schreef:
Ik heb met HC heerlijke discussies gevoerd in het verleden, maar dit klopt wel (biologisch gezien). Bij brandwonden was vroeger het advies: 'spring in de sloot, gebruik ijskoud water, doe wat zolang het maar koud is'. Nu is echter het advies om liever lauw water te pakken dan koud water. Koud water zorgt dat bloedvaten zich sluiten en dus de hitte niet meer word goed word afgevoerd, alleen de huid koelt af. Bij lauw water (25 graden en hoger) blijven de vaten open en het bloed stromen. De huid koelt af, en dat koelt het bloed af. Het bloed stroomt naar de kern en koelt de kern af. Warme bloed komt weer naar de huid en de cirkel is rond.


Dit is het advies bij brandwonden nu:

"Eerste hulp bij brandwonden: onmiddellijke cooling:
Hoe kun je brandwonden bij kinderen voorkomen en wat doe je als het toch zover komt? De wonde afkoelen met gewoon fris water is een gemakkelijke goedkope en vooral efficiënte eerste hulp bij brandongevallen. Dankzij haar eenvoudige toepasbaarheid en uitstekende resultaten wordt deze handeling al eeuwenlang met succes uitgevoerd.

Wat is Cooling?
Onmiddellijk na het brandongeval koel je de wonden gedurende een twintigtal minuten af onder fris, stromend water. Deze handeling moet zo vlug mogelijk plaatsgrijpen omdat het gunstige effect na 30 minuten afneemt en verdwijnt.
Om het gevaar van onderkoeling te voorkomen gebruik je liever geen te koud water, vooral wanneer de verbranding een grote oppervlakte bestrijkt. " Cooling " is een eerste hulp die bijna altijd en overal kan worden toegepast. Meestal is er wel een waterbron in de onmiddellijke omgeving en de eenvoudige afkoelbehandeling kan zelfs door een kind worden uitgevoerd.

Belang van de Cooling.
" Cooling " is belangrijk om een zo goed en zo snel mogelijke genezing te bekomen. Het afkoelen met fris water verlaagt de huidstemperatuur, gaat het nabranden van de wonde tegen en kan daardoor de dieptegraad van de verbranding beperken.
Bovendien kan soms de noodzakelijkheid van huidtransplantatie vermeden worden, en in bepaalde gevallen treedt er zelfs een spontane genezing op.
Betreft het een verbranding door scheikundige producten, dan zal het water de schadelijke stof verdunnen en aldus de brandwonde beperken.
Een ander niet te miskennen voordeel van de Cooling is de onmiddellijke pijnvermindering als gevolg van de daling van de huidstemperatuur onder de drempel van het pijngevoel.

Beperkingen van de Cooling
Cooling is bijna altijd een noodzakelijke en veilige eerste hulp handeling. Slechts in twee gevallen moet Cooling worden afgeraden of slechts onder bepaalde voorwaarden worden toegepast : 1. In geval van brandwonden over een grote oppervlakte mag alleen lauw water (10 à 25 °C) gebruikt worden, nooit koud water, dit om onderkoeling en koudeletsels te voorkomen.
2. In geval van een elektrische verbranding, mag uiteraard nooit water gebruikt worden wanneer het slachtoffer nog in verbinding met of nabij een elektriciteitsbron staat.
Omdat Cooling een eenvoudige en veilige handeling is die de kwaliteit van de genezing zeker ten goede komt, is het belangrijk dat iedereen deze handeling kent. "

Nog altijd min of meer koud water dus.
Op de warme dagen waar het hier in dit topic over gaat, is het koude water uit de kraan al tussen de 10 en 15 graden. Dat wordt hier beschreven als lauw!

Met "koud" water koelen is dus prima, als je gewoon koud kraanwater neemt van 10 tot 15 graden.

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:11

horseyfries schreef:
Gek, het advies bij kinderen met koorts is nog altijd om ze onder de koude douche of in een ijsbad te zetten.
Dan worden die dus nog warmer? Dacht het niet.

Ook in de endurance, waar alle waarden juist gemeten worden, blijkt koud water het beste te werken. Als je paard daardoor nog warmer wordt zou het afgekeurd worden en zou niemand het dus meer doen.

Dus denk gerust dat je briljant bent, ga ik ondertussen weer fijn afspoelen met koud water ;)

Zo, op welk werelddeel adviseren ze dat?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:22

Huertecilla schreef:
NL weet alles van paarden want Anky wint.


Anky zal haar paarden vast niet afkoelen met koud water... :Y)
Wat een misplaatste opmerking!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:02

horseyfries schreef:
Beperkingen van de Cooling
Cooling is bijna altijd een noodzakelijke en veilige eerste hulp handeling. Slechts in twee gevallen moet Cooling worden afgeraden of slechts onder bepaalde voorwaarden worden toegepast : 1. In geval van brandwonden over een grote oppervlakte mag alleen lauw water (10 à 25 °C) gebruikt worden, nooit koud water, dit om onderkoeling en koudeletsels te voorkomen.


Dus (te) koud water is niet goed ivm risico onderkoeling. Lichaam koelt te ver af ipv dat de hitte opgesloten raakt.
Bij heet weer kun je dus best koud water gebruiken om je paard te koelen. Maar stoppen zodra het water wat je eraf haalt niet meer heel warm is en dus niet door gaan tot het paard het koud krijgt want dan sluit het de huid idd wel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:07

Djilna schreef:
horseyfries schreef:
Beperkingen van de Cooling
Cooling is bijna altijd een noodzakelijke en veilige eerste hulp handeling. Slechts in twee gevallen moet Cooling worden afgeraden of slechts onder bepaalde voorwaarden worden toegepast : 1. In geval van brandwonden over een grote oppervlakte mag alleen lauw water (10 à 25 °C) gebruikt worden, nooit koud water, dit om onderkoeling en koudeletsels te voorkomen.


Dus (te) koud water is niet goed ivm risico onderkoeling. Lichaam koelt te ver af ipv dat de hitte opgesloten raakt.
Bij heet weer kun je dus best koud water gebruiken om je paard te koelen. Maar stoppen zodra het water wat je eraf haalt niet meer heel warm is en dus niet door gaan tot het paard het koud krijgt want dan sluit het de huid idd wel af.

Plaatselijke onderkoeling ;)
Je koelt die spieren heel sterk af, maar de kern blijft hetzelfde.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:11

De spieren liggen relatief diep in een paard waardoor deze niet snel (tenzij je erg lang op dezelfde plek blijft koelen) sterk afkoelen.