Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:25

Maar dit had iedereen toch kunnen bedenken? Paarden hebben een vacht, dan werkt alles toch gewoon wat trager met afkoelen dan bij ons mensen? Bij ons loopt zweet zo naar beneden, op de vacht blijft het langer liggen.

Maar dat is mijn idee ervan, kan heel erg mis zitten.
Wat ik mis in het stuk, is, wil je rijden in de hitte, zorg dan dat je paard altijd in een goede conditie is. Een paard in goede conditie kan altijd, in elke omstandigheid, meer aan dan een paard dat in een wisselende conditie is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:13

smokey17 schreef:
Janine1990 schreef:
smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.

Als je paard je lief is laat je hem staan met dit weer.... lekker op de wei met wat schaduw... Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen dan doe je het voor je lol.... maar in de bloedhete volle zon is geen lolletje voor een paard.

Wellicht is op de wei laten staan juist veel slechter op termijn.
Ik laat m'n paard niet staan vanwege het weer. Gewoon goed aanpassen, 's ochtends vroeg of 's avonds laat gaan rijden. Als het te warm is niet rijden. Maar een zomer laten staan? No way. Paard heeft meer aan rijden dan alleen mij plezieren. Een goede conditie is niet geheel onverstandig met dit weer...
Ik verdien er mijn brood niet mee, maar ik rij niet alleen voor m'n eigen plezier. Het is evengoed een manier om mijn paard in conditie te houden en dus gezond te houden. Net zoals wij zelf sporten.
Overigens staat m'n paard al wel anderhalve week stil, omdat ik ziek ben en een tentamen aan het leren ben.

Er zijn overigens heel wat dieren die vrolijk in de zon gaan staan...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:19

Twiggy2008: Haha, nee, maar het zou best een zomer kunnen worden van een graad of 25 gemiddeld. En als je dan twee weken warm weer hebt en niet gaat rijden, vervolgens weer een paar dagen koel weer. Dan vind ik het niet eerlijk om in die koele periode weer te gaan trainen. Als je wilt trainen, dan wel stabiel. Gewoon de training aanpassen is voldoende.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:21

smokey17 schreef:
Als je paard goed gezond is dan heeft hij van zichzelf een prima conditie. Al grazende leggen ze ook een flinke afstand af.
Mijn paard stond rustig een maand stil als het bloed heeft was...na die maand was zijn conditie echt niet jankend slecht hoor, verre weg van. bij temperaturen tussen de 20-25 reed ik 's avonds.... maar ik ging mijn paard niet martelen door op wedstrijd te gaan....

Mijn paard stond ook in de zon... maar met rijden maakte ik hem niet blij(zie post onder jou)

Je hebt conditie en conditie ;)
Een paard in een gezonde conditie, en een paard die getraind wordt in een gezonde conditie. Is een wezenlijk verschil hoor, zeker voor de paarden.

Daarbij is het een vluchtdier, de meeste paarden gaan wel door onder het zadel, zonder te protesteren. Het is aan de ruiter om op te merken of er iets met de conditie is of niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:25

smokey17 schreef:
tja.. de Engelsen die de winter op een graad na volledig juist voorspeld hebben, hebben nu gezegd dat temperaturen van 25 niets is... dus met andere woorden... het wordt een bloedhete zomer.

Ik ben dus ook volledig van mening dat wedstrijden gecanceld moeten worden.....
En zeker geen 2 dressuurproeven en springen..... bah wat bruut.

Nou, om eerlijk te zijn begrijp ik niets van dat beginstukje, daar heb ik namelijk niets van gehoord... Wat ik heb gezegd was iets wat in me opkwam hoor...

Wedstrijden cancelen heeft nogal wat consequenties voor een organisatie. Volgens mij zijn verenigingen verplicht twee wedstrijden per jaar uit te schrijven. Kan me vergissen.

Je kan het bruut vinden, ik vind het niet heel ernstig. De OS in 2008 waren in principe zwaarder voor de paarden dan de omstandigheden hier in Nederland at the moment.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:27

smokey17 schreef:
een paard heeft van nature een prima conditie, en kan je hem na een maand prima weer zo oppakken.

Een paard die van nature geen goede conditie heeft is OF ziek OF wordt 24 uur per dag op stal gehouden.

Ik ga anders niet zomaar na twee weken stilstaan een appuyement van m'n paard vragen, of doorzitten. Spieren moeten wennen aan beweging, weer in conditie raken. Ga ik net met m'n rug op zitten te bonken dan. Laat staan in een wedstrijdhouding vragen. Arm paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:28

smokey17 schreef:
Dan moet de KNHS daar wat aan gaan doen..

Ik zou zeggen; stel een petitie op, schrijf een brief/e-mail...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.

Ik weet niet wat je nu allemaal bedenkt. Maar ik bedoel met mijn uitspraak enkel te zeggen dat je elk paard moet opbouwen na een poosje te hebben stilgestaan.

Het zegt volgens mij meer over jou dan over mij dat je mijn uitspraken zo ver kan veranderen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:37

Dankje xSaarSaar, dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Ik ga na een poosje stilstaan geen lastige oefeningen doen. Gewoon lekker wat aanrommelen in een paar basisdingetjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:39

xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.

Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:39

Jeanine84 schreef:
Die van mij is afgelopen weekend ook nog mee geweest op concour en rond 09.30 was het ook al dik 20+, hij had energie voor 10, terwijl het zweet hem naar beneden gutste..juist dat soort paarden moet je tegen zich zelf beschermen denk ik. Ik wou voor aankomend weekend nog bijschrijven maar met 30+ ga ik dat arme dier echt niet op een bloedhete trailer zetten :n

Zeker helemaal waar!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:41

Never mind Smokey17, ik vrees dat ik niet helemaal duidelijk ga krijgen bij jou wat ik bedoel met dergelijke uitspraken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:45

smokey17 schreef:
Wauw ik rij als sinds mijn 7e.... en ook zat paarden onder mijn reet gehad waar ik veel van kon leren..maar dan maar even een maandje niets leren....

Ik denk dat je met dergelijke uitspraken, jezelf niet erg volwassen neerzet... :o

Maar goed, zeg wat je wilt over mijn manier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:55

smokey17 schreef:
Ik ben niet volwassen omdat ik aan mijn paard denk.... dus...

Ik vind het zo ontzetten fijn dat mijn paard altijd zo graag voor mij wilde werken, en dit meestal zonder morren deed. Dat IK daar tegenover zet hem niet te gaan martelen in de zomer. IK vind dat niet meer dan logisch... dan meer weer opnieuw beginnen.

Ik heb niks van jouw uitspraken uit zijn verband gerukt Janine, en ik heb gelezen wat er staat. En dat is dat jij paard niet gunt wat ik mijn paard wel gunde.

Wederom iets wat ik niet heb gezegd, laat staan heb willen zeggen... :n
Het ging mijn om de manier van reageren, de inhoud van je reacties doet er dan weinig toe hoor...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:02

smokey17 schreef:
Jij zei dat na een quote van mij... wellicht moet je beetje duidelijk zijn.

Ik ben dus niet volwassen omdat ik een mening heb over de manier hoe jullie wedstrijdruiters met jullie paard om gaan??

Of zit ik er nou weer naast.

Vertel mij dan even waarom ik niet volwassen ben.

Je verdraait dingen, mijn paard zou niets waard zijn als hij geen lastigere oefeningen kan. Terwijl ik bedoel te zeggen dat ik mijn paard niet zo uit het land pak om verder te gaan met waar ik ben gebleven. Spieren moeten getraind worden, en als je dan meteen over de grens gaat, is de conditie van je paard niet meer zo fijn. Met een beetje pech heb je dan een spierbevangen paard.
Ik vertik het mijn paard weg te zetten, dat is wat je zegt. Terwijl ik mijn paard niet weg wil zetten, simpel weg omdat ik een andere denkwijze en omgangswijze heb met paarden dan jij.

Enniewee, het minst volwassen is het omvormen van mijn uitspraken. Als ik ergens niet helemaal uitkom, trek ik meestal geen conclusies, maar vraag ik wat iemand precies bedoelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:15

Indeed, rustig rijden ben ik meer voor dan volledig stilzetten.
Het ging overigens om de uitspraak: Een goede conditie behoudt het paard wel. En daar ben ik het dus niet mee eens. Spieren moet je opbouwen en spieren zijn van enorm belang als het gaat over de conditie.

Ik ken mijn paarden, ik ken mezelf... Ik vraag niet te veel van mijn paarden, en ook niet van mezelf. Rustig doorrijden kan dan prima. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:27

smokey17 schreef:
Conditie= uithoudingsvermogen.

Heeft niets met spieren te maken.

En met een los teugeltje stappen en geen oefeningen behoudt je die spieren echt niet... dus waarom niet op land en lekker zelf laten lopen.

Conditie is bij mij meer dan uithoudingsvermogen. Is ook de staat van het lichaam waarin het paard zich verkeerd.
Mijn eigen conditie is ook meer dan uithoudingsvermogen, daar hoort mijn gewicht bij, de mate van aderverkalking etc. Bloeddruk etc.

Training bij dit weer is voor mij dan ook niet aan een los teugeltje stappen.

Twiggy2008 schreef:
Ik snap ook best wat Janine bedoelt, maar met een paar dagen rust op het land zijn die spieren echt niet zomaar weg, hoor. ;)

Ik sport zelf nu ook even nauwelijks trouwens.... Kan het echt ff niet opbrengen in deze hitte. :+

Spieren zijn niet weg, maar je kan een paard niet meteen een appuyement vragen als je er na twee weken weer op zit. Dat vergt een goede conditie van het gehele lichaam, een lichaam dat fatsoenlijk wil buigen. Je kan geen perfectie vragen als het niet allemaal goed zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:32

Twiggy2008 schreef:
Janine, is het dan zo'n ramp om het dan weer even rustig op te bouwen. Ik bedoel, je doet net alsof je weer jaren moet trainen om dat voor elkaar te krijgen. ;)

Ik moet ook bepaalde zaken weer opbouwen bij mijn paard en weer bevestigen, want ik heb er eentje die je echt moet 'onderhouden', zeg maar (ik heb geen heel makkelijk paard daarin). Tja, het zij zo, ik besteed daar met wat koeler weer al mijn aandacht weer aan, hoor, komt wel weer goed. En ja, ik wil ook door met mijn dressuurmatige lessen (ok, ik rij geen wedstrijden, maar wil ook graag verder met paardlief). :)

Oh nee, dat heb ik ook nergens gezegd.
Het ging ook om de algehele conditie van het lichaam, die zou niet teruglopen van een maandje stilstaan. Maar daar hoort mijns inzien meer bij dan enkel het uithoudingsvermogen. En dat was hetgeen ik op doelde.
Dat dat appuyement er dan even niet in zit, zal mij allemaal een worst zijn. Maar er zijn genoeg mensen die helaas er anders over denken, en daarbij moet een paard wel meteen in de wedstrijdhouding, wel meteen een appuyement kunnen uitvoeren, die denken dat een paard na twee weken het prima kan hebben dat de ruiter gaat doorzitten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:38

mimeslosydy schreef:
idd heel interessant!
maar als ik heel intensief heb gereden (in gewoon normaal weer) lopen bij mijn pony de zweetdruppeltjes ook van zijn ogen, billen, hals. dan zie ik gewoon de druppeltjes lopen, van het harde werken.
is dat eigenlijk ook slecht dan? ik stap dan meestal buiten uit, spons d'r lekker af (met water dat dan al vantevoren klaarstaat zodat het goede temperatuur heeft) en laat d'r dan ff lekker rollen)

Dat is echt niet meteen slecht hoor. Als ik heb gereden bij, laten we zeggen, 20 graden, dan is het paard ook bezweet, met schuim tussen de billen. Maar daar gaatie niet dood aan hoor... :n Sommige paarden zweten sneller dan anderen. Zo is het ook met mensen.
Kwestie van een goede cooling down.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:06

beantsje schreef:
@janine1990
Een paard verliest veel minder snel conditie dan een mens, dus na 2 weken zal je nog geen conditieverlies merken. Wellicht heb je wel even iets langer nodig om goed los te rijden, maar da's wat anders.

Mijn paard (tinker) heeft overigens heel veel last van de warmte, zweet extreem en begint te panten (heel snel hijgen om de warmte kwijt te raken).
Ik heb haar een week geleden geschoren omdat ze best een lange vacht heeft. Sindsdien is het wel een stuk beter en hijgt ze niet meer.
Overigens rijd ik zeker niet overdag met dit weer. Gisteren wel les gehad, 's avonds van 9 tot 10 maar wel in de binnenbak dus dat was nog best wel warm. Veel tussendoor gestapt en een kwartiertje eerder opgehouden. Verder rijd ik hooguit 's avonds een buitenrit, met veel stapwerk.

@ayasha
het gaat niet zozeer om conditie/uithoudingsvermogen. Sommige paarden hebben overgewicht, dat helpt natuurlijk niet. Maar ook de zomervacht is bijv. een belangrijke factor. Maar de één kan er stomweg beter tegen dan de ander.

Ik doel dan ook op algehele conditie, een paard zit na twee weken stilstaan niet meer zo lekker in zijn vel (onder het zadel) dan bij geregeld pakken. Hij heeft dan gewoon weer wat extra tijd nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:59

Amen Asyaa

Janine1990

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 09:42

Tsjah HC, niet iedereen is even briljant. Maar betekent dat dat ze geen paarden waard zijn???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:22

Asyaa schreef:
@Janine1990
'Steeds minder paardenmensen, steeds meer mensen met paarden'

@phormicola
Idd, als je verder kijkt is er een schat aan informatie te vinden.

Absoluut, maar om nu alles tot op het bot uit te zoeken voordat je iets doet bij je paard...
Ik weet zeker dat er meer dan genoeg paardenmensen zijn die nog steeds hun paard afspuiten met koud water. En die zouden dan geen paard waard zijn?? Hmmm... Alles is in twijfel te trekken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:22

Huertecilla schreef:
NL weet alles van paarden want Anky wint.

Anky zal haar paarden vast niet afkoelen met koud water... :Y)
Wat een misplaatste opmerking!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie