Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:48

Nou, weet wat je zegt. Ik had pas avondwedstrijd, en ik kookte zowat uit mijn wintertenue. (Zomertenue mocht niet...)

Ik vind het heel goed dat ze dit onderzoeken! :)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:56

smokey17 schreef:
80% van de wedstrijdruiters verdient echt hun plak brood niet met de paarden.. alleen de top van de top... en die rijden niet elke zaterdag en zondag 2 proeven in de hitte in Nederland.
En zoals gezegd werd. Zij verdienen hun brood ermee... en die gaan echt wel een beetje anders om met hun paarden.

Waarom zouden mensen anders met hun paarden omgaan als ze hun brood ermee verdienen? :?

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

Mijn paarden staan 24/7 op het land. Ze hebben een schaduwplekje onder de bomen, maar nee, ze kiezen er zelf voor om in de zon te gaan staan eten.
Ze zijn dus goed gewend aan de warmte. :)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:32

Waarom alle wedstrijden cancelen?
Als ruiter moet je gewoon zelf rekening houden met je paard, dat is de verantwoordelijkheid naar je paard toe.

@Smokey, je zegt dat grazen wel wat anders is dan met je kop in de krul rondjes galoperen, maar wie zegt dat dat alleen maar gebeurd, je kan toch ook gewoon rustig rijden en veel stappen?
Het zal misschien ook wel per paard verschillen, maar die van mij hebben er relatief gezien niet zo veel last van als die van jou dan waarschijnlijk. ;)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ga anders niet zomaar na twee weken stilstaan een appuyement van m'n paard vragen, of doorzitten. Spieren moeten wennen aan beweging, weer in conditie raken. Ga ik net met m'n rug op zitten te bonken dan. Laat staan in een wedstrijdhouding vragen. Arm paard.

Dus jij wil mij nu wijsmaken dat je je appuyementen belangrijker vind dan het welzijn van je paard??? heel heeel heel triest.

Je kunt praten als Brugman :) maar mening is wel duidelijk.

Als je niet je geld ermee verdien, je geen natuurtalent bent, geen dressuurtopper hebt... kortom je enkel voor de lol wedstrijden rijdt.. dan moet je in mijn ogen je paard laten staan bij 25 graden of hoger.

Ik denk dat ze bedoeld dat ze haar paard niet stil laat staan een paar weken en dan opeens weer een appuyement gaat trainen. ;)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:36

smokey17 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom alle wedstrijden cancelen?
Als ruiter moet je gewoon zelf rekening houden met je paard, dat is de verantwoordelijkheid naar je paard toe.

@Smokey, je zegt dat grazen wel wat anders is dan met je kop in de krul rondjes galoperen, maar wie zegt dat dat alleen maar gebeurd, je kan toch ook gewoon rustig rijden en veel stappen?
Het zal misschien ook wel per paard verschillen, maar die van mij hebben er relatief gezien niet zo veel last van als die van jou dan waarschijnlijk. ;)

Ja recreatie ruiters doen dat ja.. maar de wannabe anky's niet.

Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:37

Jeanine84 schreef:
Die van mij is afgelopen weekend ook nog mee geweest op concour en rond 09.30 was het ook al dik 20+, hij had energie voor 10, terwijl het zweet hem naar beneden gutste..juist dat soort paarden moet je tegen zich zelf beschermen denk ik. Ik wou voor aankomend weekend nog bijschrijven maar met 30+ ga ik dat arme dier echt niet op een bloedhete trailer zetten :n

Precies!
Dat bedoel ik met de verantwoordelijkheid van een ruiter! :D

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:41

Janine1990 schreef:
xSaarSaar schreef:
Waarom zou je als je geen anky bent meteen een wannabe zijn?
Dan kan je ook gewoon serieus trainen hoor.

Ik vrees dat ik een Anky Wannabe voorstel in de wereld van Smokey17. Dat is erg jammer, want ik voel me totaal geen Anky.
Ik heb op m'n 9e leren paardrijden, heel veel geluk gehad. En verzeild geraakt op een paard dat in het verleden Z2 heeft gelopen. Prachtig allemaal, maar ik kan er heel wat dingen van leren. Als hij dat niveau aankan, probeer ik hem daar ook gewoon op te trainen. Zo simpel ligt het voor mij. Dat paard verveelt zich dood als ik niets ga doen.

:j precies.

De wereld bestaat niet alleen uit Anky's en wannabe's en mensen die hun paard maandenlang stil laten staan bij warmte.

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:06

Melanie_B schreef:
Ja, wij wedstrijdruiters zijn ook zo slecht.. Ik kan hier niet goed tegen, dat wij als 'wedstrjdruiters' allemaal over 1 kam getrokken worden.. Want, ja.. Wij wedstrijdruiters zorgen niet goed voor onze paarden, laten de paarden in de hitte lopen, en nemen ze mee op pad.. Slecht hoor..
Maar, wat denk je van een paard dat heel de dag in de wei loopt, met deze temperaturen?
Mijn paard(en) komen nu gemiddeld 2 uur per dag op de weide, en verder op stal, aangezien het daar nu koeler voor ze is.
We hebben beperkte beschutting dus hij kan ook niet in de schaduw staan dan.. Nou, dat vind ik ook geen pretje voor mij paard om hem daar heel de dag te laten staan :n

Helemaal mee eens.
Veel wedstrijdpaarden vinden het helemaal niet zo straf om op concours te gaan, zelfs niet met hitte.

En dat je je paard niet overbelast is natuurlijk normaal! Dat wil niet zeggen dat je hem bij warmte maar meteen stil moet laten staan.

Nance

xSaarSaar

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:13

Waarom zou je dan niet gewoon rustig kunnen rijden? ;)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:16

Twiggy2008 schreef:
Eciara schreef:
Je kan zelfs schaduw hebben maar die van mij staan daar ook niet in hoor, zelfs niet als ze een rust pauze hebben met eten.

Onze kudde staat ook in de bloedhete zon inderdaad. De Shets zijn wel slim, die gaan in de schaduw van de grotere paarden staan, hahaha....... :D

Staat jou paard toevallig in de kudde moet Koekie en Henkie? :D

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:17

Janine1990 schreef:
Indeed, rustig rijden ben ik meer voor dan volledig stilzetten.
Het ging overigens om de uitspraak: Een goede conditie behoudt het paard wel. En daar ben ik het dus niet mee eens. Spieren moet je opbouwen en spieren zijn van enorm belang als het gaat over de conditie.

Ik ken mijn paarden, ik ken mezelf... Ik vraag niet te veel van mijn paarden, en ook niet van mezelf. Rustig doorrijden kan dan prima. :)

:j

Geen galoperen en wissels enz, dat doe ik normaal wel.
Maar nu stap ik gewoon en draaf ik wat, en dat gaat prima! :)
En na het rijden lekker onder de douche, vinden ze heerlijk!

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:35

Als je gewoon in de ochtend of avonduren rustig rijdt, en daarna je paard lekker afspuit. Wat is dan het probleem? :)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:39

Ja en wij wedstrijdruiters zijn allemaal ZOOOO ONGELOOFELIJK SLECHT voor onze paarden. :+

Behalve als je anky bent natuurlijk, ben je dat niet, dan ben je een paardmishandelende wannabe. :=
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-06-10 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posten samengevoegd

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:03

:j klopt.

Nance zweet eigenlijk ook niet zo heel snel enorm veel, terwijl ik ook af en toe een ander paard rijd, en die is na het losrijden al wat aan het zweten. :)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:09

Lijkt me toch geen probleem? Zolang je je paard maar niet overbelast! :)

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:26

Muffin_ schreef:
manie schreef:

Ik wordt dan ook een beetje moe van die penny-praat dat alles zo sielhugh is voor het paardje.
Met de juiste conditie, voorbereiding en gebruik van je verstand is er NIKS aan de hand!!

helemaal mee eens _/-\o_

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:50

horseyfries schreef:
Als je paard meer moeite heeft met de temperatuur, dan kun je toch simpelweg je groom meer laten koelen voor en tijdens het losrijden en voor en tussen de proeven?
Maar voor sommige mensen schijnt elke reden om niet op hun paard te kruipen een goede te zijn: regen, sneeuw, hagel, zon, er is altijd wel iets!

Achja, er zijn altijd 'mooiweerruiters' of in dit geval, goede temperatuur ruiters.

Maar als wij dan zeggen dat we gewoon rijden met warmte zijn wij opeens de dierenbeulen...

Nance

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:48

Helemaal als je met jonge paarden werkt, die vaak minder sterk zijn dan de wat oudere!

Dan moet je toch weten dat zoiets niet kan! :n

Nance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie