Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:24

ik denk dat merendeel van de paardenliefhebbers wel weten dat de ideale temperatuur voor paarden tussen de -5 en +15 graden ligt, een stuk kouder dan wat wij prettig vinden.
ieder logisch nadenkend mens begrijpt dan ook dat de paarden met deze warmte nu niet bepaald prettig aan het werk kunnen gaan.
echter, als je paard 7 dagen per week goed word getraind, kun je het tov je paard ook niet maken om het nu hele dagen stil te laten staan.
een paard is een gewoonte-dier, en zal niet echt gelukkig worden van wisselde trainingsperiodes.
uiteraard dien je zelf wel te zorgen voor een goed tijdstip en voor goede afkoelmogelijkheden.
ik vind dat er in dit stuk terecht op word gewezen dat je je paard aan de warmte moet laten wennen, zeker als je wedstrijden rijd.

er zijn ook mensen die hun brood verdienen met het rijden van wedstrijden, smokey17.

overigens, ik denk dat dit stuk juist is gebaseerd op de enorme temperatuursverschillen in nederland, tussen de ergste kou en de temperatuur nu ligt 50 graden!
tuurlijk verharen paarden, en tuurlijk warmt het "langzaam" op, maar het is toch even wennen, ook voor ons mensen.

wel grappig dat mijn vorige paard, mix arabier, het beter deed in de zomer dan in de winter...hoe warmer het weer, hoe vlotter hij was.
Laatst bijgewerkt door timilon op 29-06-10 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 19:16

mmm, ik denk juist dat als je puur voor de lol paardrijd, je dan ervoor moet kiezen 's ochtends heel vroeg of 's avonds laat te gaan rijden, mits je normaal ook elke dag traint.
uiteraard doe je in je training een flinke stap terug, en zorg je voor voldoende stapwerk.
rijd je je paard 1x in de week in het bos, dan maakt het niet zoveel uit of ze nu 1 of 3 weken stilstaan(uiteraard wel op de wei, zodat ze wel aan hun beweging komen)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie