'(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:05

Nieuwsredactie / http://www.thehorse.com


Afbeelding
Een goedgekeurde dekhengst gaat uit zijn plaat.
foto: http://www.sjoert.com

Een gedragsvraag: wanneer je vijf dekhengsten bij elkaar in een open weiland zet, krijg je dan: A) een omgeploegd weiland, B) oorlog of C) geen van beiden?

Geloof het of niet, maar volgens een studie, uitgevoerd door Zwitserse onderzoekers, is het antwoord C. Het onderzoeksteam kwam tot de conclusie dat binnen een paar weken, de hengsten niet alleen als vredige kudde konden samenleven, maar zelfs onderling een positieve sociale relatie onderhielden, zoals kroelen met elkaar.

"Het heeft een heleboel te maken met hiërarchie," aldus Briefer, leidinggevende tijdens het onderzoek. "zodra vastgesteld is wie bovenaan de groep staat, weten de hengsten hun plek en accepteren dit. Daarna was er niets meer aan de hand."

Om de test zo goed mogelijk uit te voeren, werden vijf hengsten die net klaar waren met het dekseizoen, bij elkaar zet. Eerst werden zij een week lang naast elkaar op stal gezet zodat ze konden wennen. Tijdens deze periode mochten zij een voor een kennis maken met het 4.5 grote weiland, dat zij later met de andere hengsten zouden delen.
Toen de hengsten (in de leeftijd van 9 tot 18 jaar oud) voor het eerst samen op het land stonden, stonden de onderzoekers gereed om in te grijpen wanneer het mis zou gaan.

"Gelukkig bleek dit niet nodig," aldus Briefer tijdens de presentatie van haar resultaten tijdens de Zwitserse onderzoeksdag op paardengebied. "De eerste 45 minuten was er wat gegil, gebok en gesteiger en werd er af en toe een voorbeen van de grond getild, maar er is nooit gebeten of getrapt, of wat dan ook. Zodra de hengsten zich aan elkaar hadden voorgesteld, gingen ze rustig grazen."

Er moet echter wel worden vermeld dat dit succes niet mogelijk zou zijn geweest zonder de verscheidene grote veiligheidsmaatregelen die van tevoren werden genomen. De hengsten stonden in een weiland die ver weg was van andere paarden, en dan met name merries. Ook kregen de hengsten van tevoren de kans elkaar te leren kennen door in aangrenzende stallen te bivakkeren. Bij alle hengsten werden de ijzers verwijderd, en er stond een extra hoog hek om het weiland.

Het duurde een aantal weken tot de complete hiërarchie tussen alle paarden duidelijk werd. De twee leidende hengsten lieten echter de eerste drie maanden geen duidelijke rivaliteit tussen elkaar zien.

"Het voordeel van het leven in een kudde is duidelijk," aldus Briefer. "De paarden zijn socialer en het is mentaal gezien een stuk beter voor de dieren, en dat moet ook mogelijk zijn voor hengsten."

Er is nog meer onderzoek nodig voor er specifiek advies kan worden gegeven aan hengsteneigenaren en dekstations.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:07

Goh, wat leuk, hengsten blijken toch uiteindelijk net zo te zijn als andere paarden, fascinerend ;)

Ik denk trouwens dat het zonder die 3 meter hoge hekken en uitgebreide veiligheidsmaatregelen ook wel was gelukt hoor :j.

S_zanne

Berichten: 3201
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:09

Leuk, maar dus niet realistisch in Nederland.

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:09

Hengsten zijn dus blijkbaar net paarden, dat was mijn eerste reactie dus ook..

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:10

Wat 'n fijn onderzoek! :)

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:11

Cayenne schreef:
Er is nog meer onderzoek nodig voor er specifiek advies kan worden gegeven aan hengsteneigenaren en dekstations.


_O-
Ik zie miljoenen kostende dekhengsten al bij elkaar lopen in de wei. :D

Alsof hengstenhouders hier iets mee doen.....

Jazz, Krack, Vivaldi, Painted Black... hup allemaal bij elkaar het land op. :D
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-06-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:12

't Is in ieder geval een stap in de goede richting, denk dat er in de toekomst best positieve punten uit kunnen groeien voor de hengsten. 't Lijk mij ook dat een socialer leven de hengsten ten goede komt.

nalaenos

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:12

tja mannen blijven vreemde wezens ;-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:14

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:
Er is nog meer onderzoek nodig voor er specifiek advies kan worden gegeven aan hengsteneigenaren en dekstations.


_O-
Ik zie miljoenen kostende dekhengsten al bij elkaar lopen in de wei. :D

Alsof hengstenhouders hier iets mee doen.....

Jazz, Krack, Vivaldi, Painted Black... hup allemaal bij elkaar het land op. :D


Ach, een van de hengstenhouders moet toch de eerste zijn :D O:)
Maar even serieus: ik denk dat dit qua levenskwaliteit gezien een hele verbetering is voor hengsten.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:14

maar is dat niet al bewezen in de natuur. Hengsten die uit de kudde gegooit worden gaan toch ook samen in een groep leven. Totdat ene probeerd een kudde voor zichzelf te krijgen blijven te toch ook samen voor gezelschap en veiligheid?

Ik vind het wel mooi dat ze dit soort expirimenten doen, want het toont aan dat deze dingen duidelijk in gevangenschap ook mogelijk zijn.
Maar is wel goed dat ze vermeld hebben dat het NA het dekseizoen was, dus geen hengstigheid in de buurt en dat ze afgeschieden waren van ander afleidingen.
Maar toch, leuk om te lezen, ben benieuwd waar die hengsten nu staan. Zullen in deze maand wel niet meer weidegenootjes zijn van elkaar!

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:18

In het kleine Nederland zul je wel een weiland voor ze moeten hebben waarvan je zeker weet dat er geen merries (al dan niet hengstig) pal naast worden gezet door de buurman...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:19

MarChak schreef:
In het kleine Nederland zul je wel een weiland voor ze moeten hebben waarvan je zeker weet dat er geen merries (al dan niet hengstig) pal naast worden gezet door de buurman...


Zeg maar geen merries binnen een kilometertje of 5. Staat de wind verkeerd komt de geur van de merries in het weiland en heb je B ivp C

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:25

Asyaa schreef:
Urko schreef:
Wat verrassend zeg :Z :Z

Ja dit is inderdaad verrassend.
In de natuur had je 4 dode hengsten gezien, en 1 er niet ver vandaan na alle gevechten.


bij een kudde wel ja, maar jaarlingen en twenter hengsten (soms oudere) leven samen in ene groep van de kudde verwijderd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110666
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: '(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 21:27

Dit onderzoek ging dan ook specifiek om wat oudere hengsten, en niet de jonge garde :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9313
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:28

Nou zo ernstig is het allemaal niet hoor.
En inderdaad je kunt niet alles bij elkaar zetten, maar dat als ze een hengstige merrie tich km verderop ruiken gaan ze echt niet als beesten vechten.
Hier hadden we ook een groep van 3 hengsten bij elkaar lopen.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:31

LecyTinker schreef:
[
bij een kudde wel ja, maar jaarlingen en twenter hengsten (soms oudere) leven samen in ene groep van de kudde verwijderd!


idd het is gewoon de vrijgezellengroep, al kan ik me wel voorstellen dat dekkende hengsten anders op zo'n situatie reageren dan "vrijgezellen"

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:32

ik rij een (dek) hengst.(haflinger) daar staan nog 3 dek hengsten,ze staan allemaal langs elkaar op stal,2 daarvan (de jongste 3 jaar,en de oudste 27 jaar) kunnen erg goed met elkaar over weg,zet je de drie oudste bij elkaar zullen er zeker dode vallen!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: '(Dek)hengsten kunnen gewoon bij elkaar op het land'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:34

zullen ze ook niet selectief zijn geweest met welke hengsten ze voor dit onderzoek gebruikte? Kan me voorstellen dat er een bepaald aantal hengsten zijn geweest die op voorhand al uitgesloten waren omdat ze nou niet bepaald sociaal zijn.

Ik kan de logica er wel van inzien. Zodra het dier geenlast heeft van hormonen neemt de sociale kant de overhand. Is dit TE logisch bezien?

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:37

dat wij nog hengsten op stal hadden liepen ze ook altijd bij elkaar. die van mij liep er ook gewoon tussen. nooit was aan de hand gehad. oudere en jongere. en ze hadden gewoon gedekt. en de merries tonden gewoon een paar landjes verderop. allemaal achter een stroomdraadje. nooit problemen gehad. dus dit onderzoek vind ik niet echt een verrassing.

bolerotjee
Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:40

denk niet dat het verstandig is om mijn super grote hengst van 77cm, }:0 bij anderen in te zetten. zo alleen met mensen prima maar zodra er ook maar een kat bij in de buurt komt is het mis laatst was die uitgebroken om maar ff te knokken met de ruin van een km verderop terwijl er een paar merries dichterbij stonden :Y)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:43

Fantastisch als je het risico wilt nemen met je kostbare hengst.

Heb die van Neonlight ooit eens een keer samen gehad met mijn superonderdanige ruin in de hoop dat ze vriendjes werden... De hengst wou alleen maar spelen en de ruin ging volkomen door het lint en begon er vol op in te trappen :? Resultaat was een kreupele ruin die 4 weken uit de running was met een dik been en wonden omdat de hengst het ook beu raakte. Gelukkig niks aan de hengst.

En een maand of twee geleden hebben mijn twee ruinen die elkaar goed kunnen hebben en vaker samen stonden ineens gevochten omdat de merrie op stal hengstig was. Ene ruin heeft twee weken op twee benen wat rondgestrompeld en na 3,5 week was zijn voorknie eindelijk dun. Andere ruin van staart tot oren onder de wonden en die waren voor ik in het ziekenhuis belandde nog steeds niet dermate genezen dat er terug een zadel op kon, ik hoop bij mijn terugkomst wel!

Die mannen mogen voortaan mooi apart dus, de ruinen kunnen wel eens afzonderlijk met de merrie buiten dan. Met of zonder ballen: iets teveel testosteron om het risico te lopen.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:46


Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:58

De hengst die ik gereden heb stond altijd bij een stel ruinen in (ook tijdens dekseizoen). Dat ging altijd prima.

Ik vind dat ze wel een risico hebben genomen met dit onderzoek.
Hoe hadden ze die beesten in godsnaam uit elkaar willen drijven?
Denk niet dat het veel verandering brengt in de wereld van de dure dekhengsten.

alvaro
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:05

Dat was toch al lang geweten. In de natuur is het ook zo.

Ik heb een kudde van momenteel 5 hengsten. Zijn er al meer geweest. Daar staan onze dekhengsten en jonge hengsten samen. In de weides rond hen staan merries. Draad is 1.40m hoog en de afstand tussen de hengsten en de merries ongeveer drie meter. Dit gaat super. Ze spelen samen en hebben veel aan elkaar. De leider van de groep volgt wel de hengstige merries in de weides rond hem en houdt dan de andere hengsten wat uit de buurt, maar heb nog nooit blessures of zo gehad. Is er geen merrie hengstig, dan staat de leider weer gewoon tussen de andere hengsten.
Veel is een kwestie van opvoeden en vooral weten waar je mee bezig bent.

anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 22:05

Ik verbaas me er niet over
Wij hebben 2 dekhengsten staan plus een twenter hengst saamen met wat ruinen op een paddock en merries op geen 100meter afstan, hooguit 20m. zelfs terwijl de merries nu hengstig zijn niks aan de hand. Ze zijn nog net zo goed saamen :o ook met de rest, de leider in de groep is een ruin :D