FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 09:55

Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com


Afbeelding
Diagram II
foto: http://www.fei.org

De FEI heeft drie afbeeldingen vrijgegeven waarop te zien is welke hoofd- en nekhoudingen zijn toegestaan tijdens het inrijden en na een wedstrijd. De afbeeldingen zijn onderdeel van een nieuw handleiding dat werd ontworpen door dezelfde werkgroep die het vernieuwde handleiding voor FEI stewards over warming-up technieken voor dressuur hebben geschreven.

Volgens de werkgroep moeten alle onacceptabele trainingsmethodes en technieken onmiddellijk worden gestopt. Ze zijn ook van mening dat mishandeling niet toegestaan is, en dan met name de ongeoorloofde stress bij paarden, agressief rijden en het toebrengen van pijn bij het paard.

De nieuwe handleiding bevat duidelijke instructies voor het correct trainen en flexen van de paardennek en half voor en na de wedstrijd. Iedere hoofd en halshouding die ontstaat door agressieve dwang is onacceptabel. Bewegingen en oefeningen waarbij het hoofd van het paard en de nek en hals in een bepaalde positie worden gezet, mogen niet langer dan ongeveer 10 minuten duren.

Extreme oefeningen zoals de nek en hals extreem hoog, laag of lateraal buigen, mogen slechts enkele korte periodes duren. Wanneer de ruiter of amazone deze oefeningen toch langer wilt uitvoeren, zal een steward mogen ingrijpen.

Het is de verantwoording van de steward om ervoor te zorgen dat de ruiters deze procedures correct uitvoeren. "De vrijgegeven afbeeldingen moeten de stewards de laatste duidelijkheid verschaffen in wat wel goed en wat niet goed is. Uiteindelijk staat het welzijn van het paard altijd voorop," aldus de voorzitter van de werkgroep, Frank Kemperman.
Afbeelding

De nieuwe handleiding voor stewards wordt vandaag naar alle nationale federaties verzonden. Dressuur is de tak van de paardensport die zal worden behandeld in het handboek, maar ook de andere FEI disciplines worden momenteel onderzocht en aangepast.

De nieuwe richtlijnen werden tijdens een conferentie in Lausanne, afgelopen 9 februari, besproken. Tijdens de FEI meeting in Geneve van 15 april werden de richtlijnen goedgekeurd.

De werkgroep bestaat uit lid van het dressuurcomite, Frank Kemperman (voorzitter), de Britse dressuurruiter en trainer Richard Davison, FEI directeur van het springen en stewarding John P. Roche, Toeziend dressuur steward generaal en jurylid Jacques van Daale (Belgie), de Duitse trainer Wolfram Wittig, en Trond Asmyr, directeur van FEI dressuur en Para Equestrian dressuur, en tevens jurylid. Tevens werden de meningen gevraagd van Dr. Gerd Heuschmann en Sjef Janssen, en was het FEI springcomite aanwezig om assistentie te verlenen.

Het FEI Steward handleiding voor dressuur kan hier worden bekeken.
Het volledige rapport van de werkgroep staat hier.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:06

mmm ik zie een duidelijk verschil met de plaatjes die worden toegestaan en met hoe er werkelijk LDR gereden wordt....

Ben benieuwd hoe dit gaat lopen en ook in hoeverre er echt gaat worden ingegrepen :j

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:09

Uhm, maar je mag dus niet in de oprichting rijden tijdens het losrijden?

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:10

kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:11

Eigenlijk is dat toch triestig vind ik, je zou toch mogen verwachten dat ruiters die op een dergelijk niveau rijden zelf weten wat kan en wat niet kan en dat er dan geen steward met plaatsje in de hand moet aan te pas komen.
Spijtig genoeg lijkt dat tegenwoordig niet meer het geval te zijn.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:12

Ik ben erg benieuwd hoe deze nieuwe regels worden nageleefd en hoe er gereageerd gaat worden op ingrijpen.
Ik vind het overigens wel goed, nu is het wel duidelijk wat wel en niet toegelaten wordt, het grijze gebied is kleiner geworden.

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:13

op zich wel goed.
soms zie je echt dat paarden meteen in de houding moeten lopen.
dit is natuurlijk niet prettig voor een paard.

maar ook ik vraag me af in hoevere ze daadwerkelijk gaan ingrijpen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:14

Balte schreef:
Eigenlijk is dat toch triestig vind ik, je zou toch mogen verwachten dat ruiters die op een dergelijk niveau rijden zelf weten wat kan en wat niet kan en dat er dan geen steward met plaatsje in de hand moet aan te pas komen.
Spijtig genoeg lijkt dat tegenwoordig niet meer het geval te zijn.


de ruiters weten het wel, maar de stuurlui aan de wal niet :)

Elliebelle

Berichten: 3045
Geregistreerd: 26-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:15

nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(


Nou het paard op het 3e plaatje loopt niet achter de ll hoor.

CindyUniek

Berichten: 2528
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:17

Alane schreef:
Balte schreef:
Eigenlijk is dat toch triestig vind ik, je zou toch mogen verwachten dat ruiters die op een dergelijk niveau rijden zelf weten wat kan en wat niet kan en dat er dan geen steward met plaatsje in de hand moet aan te pas komen.
Spijtig genoeg lijkt dat tegenwoordig niet meer het geval te zijn.


de ruiters weten het wel, maar de stuurlui aan de wal niet :)

als dat zo was, werden dit soort dingen niet in het leven geroepen natuurlijk ;)
(en zo lang die stuurlui aan wal staan is er niks aan de hand :D)

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:17

Dat is wat ze zegt volgens mij, ik dacht ook eerst van huh, ze bedoelt die op plaatje 1 maar volgens mij bedoelt dat ze er maar 1 van de drie paarden niet achter de loodlijn loopt ;)

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:19

Arme steward :n

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:26

Vind dit een beetje beperkt ook.
Stewards staan nu met 3 afbeeldingen en moeten maar zelf uitzoeken wanneer iets aan een afbeelding voldoet en wanneer niet.
Bovendien mag de hals nog steeds extreem gebogen worden, al is het maar voor enkele periodes.

Zou geen steward willen zijn hoor. :n

Ema15

Berichten: 669
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:28

Alane schreef:
Balte schreef:
Eigenlijk is dat toch triestig vind ik, je zou toch mogen verwachten dat ruiters die op een dergelijk niveau rijden zelf weten wat kan en wat niet kan en dat er dan geen steward met plaatsje in de hand moet aan te pas komen.
Spijtig genoeg lijkt dat tegenwoordig niet meer het geval te zijn.


de ruiters weten het wel, maar de stuurlui aan de wal niet :)



_O- +:)+ Mee eens!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:29

wat ik aparter vind is de houding van de ruiter op de plaatjes....
bij I zit hij voorover, bij II lijkt hij achterover te hangen en bij III zit hij meer rechtop...

en als het paard geen bandages draagt, welke plaatjes gelden er dan?
En is dit alleen met trens teugel gereden, wat dan met st&t?
:+

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:31

Het lijkt mij inderdaad ook behoorlijk moeilijk als steward zijnde om in te schatten wat wel en wat niet kan, zul je zien dat het de ene keer bij de een wel mag en bij de ander weer niet. Volgens mij erg lastig om 1 rechte lijn te trekken... Ben benieuwd wat het in de praktijk doet.

Marus
Berichten: 2330
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:34

ZOals je kunt lezen '' welke hoofd en nek houding zijn toegestaan'' , heeft dus niets te maken met de houding van de ruiter.

Het is toch wat dat het zo moet, maar goed het is nu duidelijk voor de ruiters en amazones...

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:36

Elliebelle schreef:
nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(


Nou het paard op het 3e plaatje loopt niet achter de ll hoor.


behalve 1 plaatje zei ik al

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:36

Misschien ligt het aan mij, maar vergeten ze nou dat sommige paarden gewoon hun tanden uit de mond slaan als ze zo lopen?

Liaz26
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-11-09

Re: FEI geeft afbeeldingen vrij met toegestane nek- halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:39

Ik weet het niet meer wat wel en niet goed is.
Het begint al bij de verzorging van je paard maar daar gaat het meestal al fout.

miepje17
Berichten: 384
Geregistreerd: 11-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:45

Leuk bedacht en misschien gaat dit ook wel werken! Maar mag er dan helemaal niet meer in de oprichting gereden worden alleen in een proef.. vind beetje dubbel? In het losrijdne mag het niet maar in een proef wel? En hoe gaat dat thuis trainen als mensen de paarden daar wel zo opgericht laten lopen daar wordt niet op gecontroleerd? Dus leuk bedacht maar vind het een beetje een dubbele werking!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:46

volgen de oude norm lopen alle paarden op de plaatjes achter de loodlijn....daarom is de regel ook verandert.
Ik zie in gedachten al een steward lopen met lineaal en waterpas...

Ank89

Berichten: 164
Geregistreerd: 14-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:48

nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(



Waar basseer je dit op als ik vragen mag? :)

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:53

Ank89 schreef:
nombrado schreef:
kzie nog steeds op de plaatjes een paard achter de loodlijn met de neus (behalve 1)

en nog steeds te diep waardoor de luchtpijp deels wordt afgeknepen ;(



Waar basseer je dit op als ik vragen mag? :)


ik kijk naar het plaatje en weet waar de luchtpijp van een paard zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:55

nombrado schreef:
Ank89 schreef:

Waar basseer je dit op als ik vragen mag? :)


ik kijk naar het plaatje en weet waar de luchtpijp van een paard zit

De luchtpijp gedraagt zich tot de nek en hoofdhouding? Niet tot iets wat wij alleen op een plaatje?
Als je het hoofd heel hoog instelt, dan kan zelfs op de loodlijn nog de luchtpijp wat afknijpen, terwijl als je het hoofd heel laag instelt, je veel verder achter de loodlijn kan instellen zonder dat de luchtpijp daar bij in het nauw komt.