Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:28

www.horses.nl / http://www.equinescienceupdate.co.uk


Onderzoekers van de universiteit in Bern zijn er mogelijk in geslaagd de veroorzaker van de dodelijke ziekte atypische myopathie op te sporen. De wetenschappers onderzochten of de toxine van de bacterie clostridium sordellii iets te maken kan hebben met de ziekte. Het onderzoek wees uit dat deze toxine inderdaad een rol speelt bij het optreden van atypische myopathie.

De onderzoekers onderzochten met behulp van elektronenmicroscopie monsters van (hart)spierweefsel van paarden met atypische myopathie. Deze resultaten vergeleken zij met monsters van muizen die aangetast waren door de dodelijke toxine van de bacterie clostridium sordellii. De veranderingen in het weefsel bij zieke paarden en besmette muizen kwamen ongeveer overeen. Met behulp van de techniek immunohistochemistry ontdekten de wetenschappers bovendien overeenkomsten in de aanwezige antilichamen. Uit deze onderzoeksresultaten concluderen de onderzoekers dat de bacterie een rol moet spelen bij het optreden van de ziekte, maar of de bacterie de directe veroorzaker is blijft nog onduidelijk.

Atypische myopathie tast de spieren aan. Symptomen zijn koorts, stijfheid en onderkoeling. Ook kunnen de paarden wat kolieksymptomen hebben. De overlevingskans is slechts tien procent. De ziekte zorgt voor dodelijk verlopende spierafbraak die in het late najaar of in het vroege voorjaar sporadisch optreedt. Atypische myopathie kan binnen 24 uur fataal zijn voor een tot dan toe kerngezond paard. Het onderzoek naar atypische myopathie wordt binnen Europa geleid door dr. D.M. Votion van de Universiteit in Luik.

Klik hier voor meer informatie.

Verwant artikel:

[VN] Uitbraak atypische myopathie telt 47 gevallen in Europa

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:31

mooi, een stapje vooruit dus!
nu nog weten waar die C Sordellii 'zit', hoe ze het binnen krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:51

Marigold schreef:
mooi, een stapje vooruit dus!
nu nog weten waar die C Sordellii 'zit', hoe ze het binnen krijgen..

...... wat een effectief tegen middel is........hoe je het kan voorkomen.........hoe je je land weer vrij krijgt........

nog zoveel onduidelijkheden over deze sluipmoordenaar ;( . De ziektes uit de menselijke geschiedenis zijn hier nog niets bij.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:59

als het een bacterie is dan moet er toch ook een antibioticum zijn dat in te zetten is bij de eerste verschijnselen??

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:59

Juliette86 schreef:
nog zoveel onduidelijkheden over deze sluipmoordenaar ;( . De ziektes uit de menselijke geschiedenis zijn hier nog niets bij.


:? Leg eens uit?????
Dat lijkt me een nogal boute conclusie.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:05

senna21 schreef:
Juliette86 schreef:
nog zoveel onduidelijkheden over deze sluipmoordenaar ;( . De ziektes uit de menselijke geschiedenis zijn hier nog niets bij.


:? Leg eens uit?????
Dat lijkt me een nogal boute conclusie.....


Daarmee bedoel ik dat mensen met de pest/malaria/tyfus/pokken noem het maar op, vaak een lang ziekbed hadden en het ziektebeeld zich langzaam ontwikkelde. Bij AM wordt het paard accuut ziek en is het in een paar uur over waardoor je nauwelijks kans hebt om in te grijpen.

Marigold

Berichten: 12579
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:06

Anya schreef:
als het een bacterie is dan moet er toch ook een antibioticum zijn dat in te zetten is bij de eerste verschijnselen??


zou je wel denken ja..
alleen de AM komt zo ontzettend snel op en is zo snel fataal dat het net toevallig moet zijn wil je er op tijd bij zijn..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:15

maar als er al een paard met zulke symptomen staat, dan zou ik er eerst direct AB in drukken, voor ik naar wat anders ging zoeken. in dit geval: baat het niet, dan gaan ze aan de AB niet dood...

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:34

ER kan een verband zijn tussen suiker en AM maar dan hoeft het nog geen oorzaak te zijn... :Z

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:35

Anya schreef:
maar als er al een paard met zulke symptomen staat, dan zou ik er eerst direct AB in drukken, voor ik naar wat anders ging zoeken. in dit geval: baat het niet, dan gaan ze aan de AB niet dood...


Niet waar

Paarden kunnen van een AB dat in het bloed wordt gespoten een hartaanval krijgen...dan zijn ze binnen 1 tel dood

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:16

Dus toch clostridium.

Niet elke bacterïele infectie is direct met ab te behandelen. Bij clostridium gaat het om de toxines die ze produceren en zou je daar dus een behandeling tegen moeten kunnen vinden. Probleem is dus, zoals hier iemand zei, dat het zo vlug gaat dat je met je behandeling te laat bent.
Om te verduidelijken: tetanus en botulisme worden ook veroorzaakt door clostridiumsoorten. Dat zijn ziekten die door bacteriën veroorzaakt worden en waar antibiotica toch geen enkel effect hebben . Kan je alleen maar hopen dat ze voor AM misschien ook een vaccin vinden.
Ik denk dat de behandeling die momenteel wordt toegepast (vitamine E tegen de toxines, liters infuus om het lichaam 'te spoelen' en beetje ab tegen bijkomende infecties) dan toch geldt als 'the best shot you've got'.

Ik vermoed dat de AM-clostridium net als de rest van z'n familie in de grond zit. Wordt zeer moeilijk om hem daar uit te krijgen.

Citaat:
Paarden kunnen van een AB dat in het bloed wordt gespoten een hartaanval krijgen...dan zijn ze binnen 1 tel dood


Dat hangt van de vorm af, er zijn genoeg ab die je zonder problemen in het bloed kan spuiten.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Mogelijke oorzaak voor atypische myopathie ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:23

Het klinkt veel belovend. Of ben ik dan te optimistisch?
Vandaag overleg gehad met mijn DA die voor mijn veulen heeft gevochten. Hij adviseerde om alle paarden momenteel binnen te houden(bij mij thuis) dit met de lente-uitbraak.
Ik heb net even op de site van AMAG rond geneusd, maar moet mij er even verder in verdiepen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:49

apple01 schreef:
Anya schreef:
maar als er al een paard met zulke symptomen staat, dan zou ik er eerst direct AB in drukken, voor ik naar wat anders ging zoeken. in dit geval: baat het niet, dan gaan ze aan de AB niet dood...


Niet waar

Paarden kunnen van een AB dat in het bloed wordt gespoten een hartaanval krijgen...dan zijn ze binnen 1 tel dood


eh waar staat dat ik het direct in de bloedbaan wil spuiten????

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:17

[/quote]

Niet waar

Paarden kunnen van een AB dat in het bloed wordt gespoten een hartaanval krijgen...dan zijn ze binnen 1 tel dood[/quote]

eh waar staat dat ik het direct in de bloedbaan wil spuiten????[/quote]

waar wil je het anders in spuiten
:)* spier?