Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:27

http://www.nieuweoogst.nu



Mensen die op teenslippers paarden verzorgen en geen cap dragen bij het rijden omdat hun haar hierdoor in de war raakt. Tachtig procent van de ongevallen met paarden komt door onveilig of foutief handelen, volgens de Federatie van Nederlandse Ruitersportcentra (FNRS).

In de paardenhouderij is er weinig aandacht voor veiligheid, zei Bert van Veldhuisen, adviseur van de FNRS, maandag in Breda tijdens de eerste ledenbijeenkomst van de ZLTO-vakgroep Paardenhouderij van dit voorjaar.

Volgens de adviseur kan er veel fout gaan met paarden, vaak met ernstige gevolgen. Uit cijfers van Consument en Veiligheid blijken medische kosten bij verwondingen tussen de 1500 en 1600 euro te liggen.

Hij raadt aan om een risico-inventarisatie en evaluatie van Stigas te gebruiken om de risico's in beeld te brengen en de knelpunten te verbeteren. 'Dit is zelfs verplicht voor bedrijven die een medewerker in dienst hebben.'

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:40

Mensen gaan zich pas beschermen nadat ze van dichtbij iets gezien/gevoeld hebben.
Met paarden kan je je toch niet 100% beschermen. Er landde er nog geen 15 min geleden bijna 1 op mijn hoofd met zijn voorbenen omdat hij naar de wei ging... Ja moet ik dan de hele dag een cap op omdat ik met ze werk. Maar met rijden heb ik dan zeker wel weer altijd een cap op, en altijd goede schoenen omdat ze hier meer dan 25x per dag bijna op mijn tenen gaan staan.
De ruiters hier dragen eigenlijk ook nooit een cap, sinds 3 weken geleden is het verplicht met de springles omdat iemand met zijn hoofd op een oxer was gevallen en nu nog in het ziekenhuis ligt. Dus dat moet er eerst gebeuren voordat andere mensen het inzien...

Je hebt je eigen leven in eigen handen.... Voor veiligheid kies je zelf lijkt me..

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:42

tsja daar heb je gelijk in Zsazsa, ik was een keer de kroonrand van mijn paard bij aan het knippen en toen ging ik heel even recht voor haar op mijn knieen zitten. iets wat je NOOIT moet doen, wat me altijd was geleerd, maar toch ik deed het heel even.. En ja toen sprong ze naar voren en luxeerde mijn knieschijf, hoezo stommiteit en het vergeten van de veiligheidsvoorschriften! Ik heb ervan geleerd, rij nooit zonder cap en ga never op slippers naast mijn paarden staan. Dus ik doe aan risico-beperking. Maar als ik af en toe om me heen kijk :x

donkey87

Berichten: 85
Geregistreerd: 02-07-09
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:46

Ik denk inderdaad ook dat er eerst iets ernstigs moet gebeuren voordat mensen actie ondernemen..

maar dat geld niet alleen hiervoor, maar dat is met vrijwel alles wel als je het mij vraagt.

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:47

In de paardenhouderij zijn veel mensen actief die niet goed weten wat ze doen. Zodoende zijn er veel mensen die ook gevaren niet goed kunnen inschatten.

Juist op maneges zou er een RIE aanwezig moeten zijn, zo ook op andere bedrijven.
Bij ons in de veehouderij is dit al verplicht als je een stagiere hebt, waarom niet in de paardensector?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:49

Er zijn zoooo veel mensen die dit doen. Bij mij op stal loopt er ook eentje op haar teenslippers, dochtertje van 3 op haar blote voetjes, ook als ze haar paard volle vaart te stal in laat rennen...

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:50

Ik heb van die godsgruwelijk lelijke schoenen aan met stalen neuzen, hier op stal ben ik de enige die zulke schoenen heeft. Ik heb zeker al 10x een paard op mijn tenen gehad en niks gevoeld! :D

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:55

Is een RIE voor manegebedrijven (bv. aangesloten bij de FNRS) dan nog niet verplicht???
Wauw...in deze tijden is dat nog ondenkbaar!

Maar dan nog...het zou wel een RIE moeten zijn die ook actief richting manegeklanten wordt uitgewerkt.

@ Sieppus: ik heb ook werkschoenen met stalen neuzen aan hoor...Lekker antislip, nog vrij warm ook in de winterdagen enne...het voelt echt heel veilig! Oh ja en de antistatische werking is ook wel fijn!

Ik heb al zoveel onveilige handelingen gezien in mijn omgeving, je zou er misselijk van worden. Sommige dingen die gedaan worden met paarden...waarbij ik dan zeg: dat moet je met míjn paard écht niet doen.
Een ongeluk met groot gevolg zit in een heel klein hoekje en ook al kun je nooit alle risico's voor zijn, je kunt ze wel tot een absoluut minimum beperken.
Jaren terug, bv...een stalgenootje zet haar paard vast, op het moment dat ze de lus door het touw trekt, schrikt het paard, gaat hangen. Tsjoppa...3 vingers door de lucht, zomaar afgerukt door het touw dat strak trok....ik bedoel maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:56

Sieppus schreef:
Ik heb van die godsgruwelijk lelijke schoenen aan met stalen neuzen, hier op stal ben ik de enige die zulke schoenen heeft. Ik heb zeker al 10x een paard op mijn tenen gehad en niks gevoeld! :D

Ook van die zelfde schoenen :)
Dikke zool, stevig leer, en stalen neuzen ;) Afgelopen zondag steigerde er eentje en lande op me voet, heb 2 dagen mank gelopen maar ik wil niet weten wat er was gebeurt als ik nikes aan had.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:56

Bonita_Bon schreef:
tsja daar heb je gelijk in Zsazsa, ik was een keer de kroonrand van mijn paard bij aan het knippen en toen ging ik heel even recht voor haar op mijn knieen zitten. iets wat je NOOIT moet doen, wat me altijd was geleerd, maar toch ik deed het heel even.. En ja toen sprong ze naar voren en luxeerde mijn knieschijf, hoezo stommiteit en het vergeten van de veiligheidsvoorschriften! Ik heb ervan geleerd, rij nooit zonder cap en ga never op slippers naast mijn paarden staan. Dus ik doe aan risico-beperking. Maar als ik af en toe om me heen kijk :x

Heel herkenbaar! Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken als je even heel snel...tussendoor...braaf paard....al 100x gedaan.....ging altijd goed.....
Zo gaat het mij in ieder geval wel. Ik heb er trouwens nog niet zo heel veel van geleerd, blijkbaar gaat het te vaak net goed.

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:57

Haha, nee dat wil je ook niet. Dan maar lelijke schoenen aan!!!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:59

De werkschoenen van tegenwoordig hoeven zo lelijk niet eens meer te zijn. Die van mij zijn niet superchique ofzo maar tegenwoordig heb je ze ook in wat chiquere uitvoering.
Het boeit me werkelijk geen reet...mijn schoenen hebben maar heel weinig te maken met de persoon die ik ben of hoe ik rij of lesgeef...

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:59

Uitspraak van een pensionhouder:

'je wil niet weten wat er allemaal góed gaat' :D

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:00

Bij ons lopen die manegekids haast heel de zomer (en soms zelfs winter :S ?) op die crocs en die tieners vinden het op 1 of andere manier stoer om paard te rijden op hun gympies/pumatjes.

Maar goed doen ze allemaal zelf, dus ik ga er ook niet 1tje op rapen als er 1 een paard op zijn voet krijgt of blijft hangen in de stijgbeugels.

Ik mag toch wel trots op zijn dat ik als enige (18+) pensionklant met cap rijd of niet dan ;)

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:00

Imago01 schreef:
De werkschoenen van tegenwoordig hoeven zo lelijk niet eens meer te zijn. Die van mij zijn niet superchique ofzo maar tegenwoordig heb je ze ook in wat chiquere uitvoering.
Het boeit me werkelijk geen reet...mijn schoenen hebben maar heel weinig te maken met de persoon die ik ben of hoe ik rij of lesgeef...

Als je ze maar aan hebt!

KatjaGieli
Berichten: 4
Geregistreerd: 20-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:01

Ik heb in December een bedrijfsongeval gehad met een 3jarige...
ik zit voorlopig thuis!
hersenletsel...

en nee het was met het paard binnen halen gebeurd!
wat en hoe moet je mij niet vragen ben 3dagen van de wereld geweest.
het paard was een schat en had nog nooit een vlieg kwaad gedaan.
en ja ik weet een paard is een dier en er kan altijd iets gebeuren.
ben al vanaf mijn 8ste met paarden bezig...
maar niemand die nu kan vertellen wat er is gebeurd...

had een scheur in mijn jeuk been, bloedpropjes bij mijn hersenen en mijn rechter gezichtshelft was bont en blauw!
en nu heb ik problemen met mijn geheugen(kan niks onthouden en kan me niet meer goed concentreren)

maar ben nu wel bezig met mijn eigen paard om weer opnieuw op te starten met alles...
en het huishouden neemt zat tijd in beslag en mijn paard wordt verzorgt door mijn vriend als ik dat eens niet kan...

ik wil alleen maar zeggen dat hoe goed je ook je best doet om jezelf te beschermen...
er altijd wel iets mis kan gaan zonder dat je het wil!

dit noem ik:
ALS JE MET DIEREN WERKT, KUN JE NOOIT IETS VOOR 100% VOORKOMEN!

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Veiligheid bij werken met paarden ernstig onderschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:03

3 jaar geleden was ik de enige op mijn pensionstal die altijd met cap reed. Sindsdien is bijna iedereen een cap gaan dragen bij ons.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:06

Je kunt het niet 100% veilig maken, maar je kunt wel de meest voor de hand liggende zaken "beveiligen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:06

KatjaGieli schreef:
Ik heb in December een bedrijfsongeval gehad met een 3jarige...
ik zit voorlopig thuis!
hersenletsel...

en nee het was met het paard binnen halen gebeurd!
wat en hoe moet je mij niet vragen ben 3dagen van de wereld geweest.
het paard was een schat en had nog nooit een vlieg kwaad gedaan.
en ja ik weet een paard is een dier en er kan altijd iets gebeuren.
ben al vanaf mijn 8ste met paarden bezig...
maar niemand die nu kan vertellen wat er is gebeurd...

had een scheur in mijn jeuk been, bloedpropjes bij mijn hersenen en mijn rechter gezichtshelft was bont en blauw!
en nu heb ik problemen met mijn geheugen(kan niks onthouden en kan me niet meer goed concentreren)

maar ben nu wel bezig met mijn eigen paard om weer opnieuw op te starten met alles...
en het huishouden neemt zat tijd in beslag en mijn paard wordt verzorgt door mijn vriend als ik dat eens niet kan...

ik wil alleen maar zeggen dat hoe goed je ook je best doet om jezelf te beschermen...
er altijd wel iets mis kan gaan zonder dat je het wil!

dit noem ik:
ALS JE MET DIEREN WERKT, KUN JE NOOIT IETS VOOR 100% VOORKOMEN!


Inderdaad, als je met dieren werkt kun je alle risicos nooit uitsluiten, zo zijn dieren nou eenmaal, maar je kan wel de risicos beperken.

Fenna_s

Berichten: 3186
Geregistreerd: 20-06-09
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

Dat je liever geen cap draagt omdat je haar in de war of helemaal plat gaan kan ik begrijpen. :o maar als je er voor kiest om dan zonder cap te gaan rijden en je valt, is dat je eigen domme schuld en had je beter aan de gevolgen moeten denken. Sommige mensen gaan dan een dressuurhoedje op doen met rijden, maar daar zie ik het nut ook niet van in. Als je valt, val je net zo hard als zonder hoedje en kun jij misschien een hele tijd of helemaal niet meer paardrijden.
Natuurlijk kun je niet alles voorkomen door met een cap en paardrijschoenen, bodyprotector, whatever te gaan rijden want het blijft een sport en daar kunnen ongelukken gebeuren.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

Blijft eigen verantwoordelijkheid hoor. Op bokt lees je dit over paarden, op het skiforum over skihelmen, op het mtb-forum over fietshelmen en op het skeelerforum over polsbeschermers en helmen.
Het blijft een hoop gezeur in de ruimte. Men blijft toch denken van het gebeurt mij niet, of het valt wel mee. De sport of activiteit maakt niet uit, iedereen beweert altijd dat hij of zij braaf doet zoals het het veiligst is, maar in de praktijk zie je het toch heel anders.
Vreemd genoeg draag ik bijna altijd een cap, maar ik draag geen helm bij het skien (grootste risico is niet je eigen val, maar het omver geskied worden door een ander, ik heb wel een helm geprobeerd, maar je gehoor wordt te veel belemmerd), ik draag geen bescherming met skeeleren (veel te belemmerend).
Tuurlijk heb ik ook wel eens blauwe tenen gehad van een paard, knie verrekt van het snowboarden (had uiteraard geen bescherming dit kunnen voorkomen), knieen stuk gehad van een val met skeeleren. Maar het kan met andere sporten ook gebeuren (hersenschudding bij schaatsen van toertocht, terwijl daar niemand een helm draagt). Het blijft je eigen keuze, en je kunt nooit alles voorkomen. Eigenlijk dus weer een stukkie nieuws wat niets nieuws is. En gelukkig gaat het bijna altijd goed.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:09

Nou idd heb zelf ook onder het paard gelegen met paarden binnen zetten.

Maar ik denk dat ze doelen op onverantwoorde acties van mensen niet van paarden ;)
Zoals zonder cap rijden, of het slipperverhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:13

germie schreef:
Blijft eigen verantwoordelijkheid hoor. Op bokt lees je dit over paarden, op het skiforum over skihelmen, op het mtb-forum over fietshelmen en op het skeelerforum over polsbeschermers en helmen.
Het blijft een hoop gezeur in de ruimte. Men blijft toch denken van het gebeurt mij niet, of het valt wel mee. De sport of activiteit maakt niet uit, iedereen beweert altijd dat hij of zij braaf doet zoals het het veiligst is, maar in de praktijk zie je het toch heel anders.
Vreemd genoeg draag ik bijna altijd een cap, maar ik draag geen helm bij het skien (grootste risico is niet je eigen val, maar het omver geskied worden door een ander, ik heb wel een helm geprobeerd, maar je gehoor wordt te veel belemmerd), ik draag geen bescherming met skeeleren (veel te belemmerend).
Tuurlijk heb ik ook wel eens blauwe tenen gehad van een paard, knie verrekt van het snowboarden (had uiteraard geen bescherming dit kunnen voorkomen), knieen stuk gehad van een val met skeeleren. Maar het kan met andere sporten ook gebeuren (hersenschudding bij schaatsen van toertocht, terwijl daar niemand een helm draagt). Het blijft je eigen keuze, en je kunt nooit alles voorkomen. Eigenlijk dus weer een stukkie nieuws wat niets nieuws is. En gelukkig gaat het bijna altijd goed.


Het is inderdaad eigen verantwoordelijkheid, maar de maatschappij moet er wel voor dokken als jij zo verrekt arrogant ben om op je teenslippers, blote handen, zonder bp of cap, op een jong paard gaat zitten, en eraf donder. Het probleem is niet dat je eraf dondert, dat kan iedereen gebeuren, het probleem is dat de maatschappij er voor opdraait als jij langdurig uit de running raakt, terwijl het soms gewoon voorkomen kan worden.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:16

Ik loop in de zomer ook wel eens met teenslippers de wei en stal in :o Maar ik weet wel dat paarden alleen met opzet (geen respect) of uit paniek op iemands tenen gaan staan, dus nadat die van mij dat in het begin een keer heeft geprobeerd en ik hem een flinke schop heb gegeven heeft ie het ook nooit meer gedaan :Y) Hij is heel voorzichtig, dus daar ben ik niet zo bang voor :)
Cap heb ik alleen op als hij fris is, en buiten natuurlijk.
Maar als ik met een stresserig warmbloed paardje zou werken dan zou ik ook zeker degelijke schoenen en een cap en zelfs een bodyprotector gebruiken. Bij zo'n paarden, en sowieso bij vreemde paarden, moet je altijd extra voorzichtig zijn en veilige kleding dragen :j

luna1986

Berichten: 677
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Hoogerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:16

Ik heb eigenlijk ook altijd werkschoenen aan, zeker in de winter is het ideaal!
Mijn paarden staan aan mijn huis, en loop in de zomer wel is naar ze toe op slippers met bv.,
kenissen om ze te laten zien, maar zelfs dan voel ik me er al niet lekker bij.
Ongelukken zitten inderdaad in een klein hoekje, en als er iets voorvalt wat net aan goed ging,
ga je bij jezelf nadenken.

Zo ook bv mijn paard om het land plaatsen.
Gewoon los er naar toe zoals altijd, alleen langs de zijkant twee mensen met een longeerlijn om het een beetje te leiden. Springt ie opeens weg zo door de lijn heen gevolg;
precies die haak van de klip door het stukje tussen de duim en wijsvinger heen, heel gat er in.
Dus in vervolg gewoon aan het halstertje het land op.