Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mda

Berichten: 37
Geregistreerd: 17-11-08

Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:27

www.kwpn.nl


De hengstenkeuringscommissie Gelders paard is van mening dat de hengst Olivier gezien zijn bloedopbouw interessant kan zijn voor de Gelderse fokkerij, mede voor de bloedspreiding. De hengstenkeuringscommissie Gelders paard vindt de sportresultaten en afstamming van deze hengst dusdanig overtuigend dat zij het Algemeen Bestuur geadviseerd heeft de hengst te erkennen.

Olivier is in 1996 geboren. De bruine hengst heeft een stokmaat van ± 1.70 m en is een zoon van Idocus (Equador x Zonneglans). De moeder is Rowillie, een keur preferente prestatiemerrie van Porter, vervolgens Kowillie, een keur preferente merrie van Graaf Oregon en vervolgens dochters van Graaf van Wittenstein en Ewald.

Olivier loopt op dit moment met Elisabeth Austin Grand Prix dressuur in Amerika. De hengst staat bekend om zijn goede karakter en voldoet aan de rontgenologische eisen en de eisen van het ademhalingsapparaat zoals het KWPN deze stelt.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:02


sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:19

Stoer beest, al vind ik zijn bloedopbouw weinig Gelders.

flyfly

Berichten: 2733
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:38

Het is werkelijk een mooie hengst, maar Gelders??? De eerste echte Gelderse is zijn oma van moeders kant. De rest Holsteins, Hannoveraans, Frans, Gronings etc. Als het zo door blijft gaan met het goedkeuren van hengsten voor de Gelderse fokkerij heb je over een paar jaar weer een gewoon rijpaard. Kunnen ze weer gaan splitsen in verschilende richtingen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:48

Er zit behoorlijk wat Gelders bloed in en hij heeft een Gelders type.
Denk overigens niet dat er veel Gelderse fokkers gebruik van de hengst zullen maken. Hij staat in de US dus dat wordt diepvries.

Gelders is altijd een mengelinge geweest van Holsteins, Hanoveraans, Frans en Gronings. Dus waarom dat nu niet meer kan snap ik niet.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=7261

Zowel Idocus als Zonneglans gaan terug op Gelders bloed.
En Porter is ook van(naar men nu vindt) een ouderwets type

Volgens een van de voorvechters van zuiver Gelderse paarden is Olivier 62,5% Gelders. Nou dan kom je met een "zuiver"Gelderse merrie op zo'n 81% Gelders bloed.

http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00000748

Ach ik zal me er bij moeten neerleggen denk ik...wat het KWPN ook doet...goed zal het niet zijn.

Vudress
Berichten: 1650
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:19

Ik wil niet vervelend doen maar Gelders hoort met een hoofdletter geschreven te worden. Er staan regelmatig (spel)fouten op het boktnieuws, jammer is dat.

Oliver heeft veel weg van zijn vader. Ik ben benieuwd hoeveel er mee gedekt gaat worden in Nederland.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:34

Citaat:
Het is werkelijk een mooie hengst, maar Gelders??? De eerste echte Gelderse is zijn oma van moeders kant. De rest Holsteins, Hannoveraans, Frans, Gronings etc. Als het zo door blijft gaan met het goedkeuren van hengsten voor de Gelderse fokkerij heb je over een paar jaar weer een gewoon rijpaard. Kunnen ze weer gaan splitsen in verschilende richtingen.


:D

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:51

ben benieuwd, las het vanmiddag al!
als het in het buitenland is kiezen de meesten wel voor een Nederlandse hengst.

volgens mij zijn er wel hengsten geweest die met minder sgldt bloed naar de keuring zijn geweest!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:09

Ik sluit me aan bij Natasja. En inderdaad; nu doet het KWPN een goede zet in het kader van bloedverruiming, is het wéér niet goed.

Hoeveel fokkers met een Gelderse merrie hebben hier nu gereageerd trouwens?

Ik vind het positief dat zo'n hengst een kans krijgt binnen de fokkerij. Het enige jammere is dat hij zo ver weg staat. Had hem wel graag willen bekijken.

letsgoko
Berichten: 433
Geregistreerd: 07-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:01

Gelders?

Porter een Gelders type? Was echt moeilijk van karakter. Wanneer gaan de Gelderse fokkers nu eens hun verstand gebruiken?

Er is nog een min of meer zuiver Gelderse fokkerij mogelijk. Dan moet men nu echter benutten wat er is en enige kwaliteit heeft. Het tevens als een ras beschouwen en niet als een type want dat leidt nergens toe. (zie ouderwetse Gelderse vs KWPN rijpaard) Tevens moet men niet kijken naar wat voor stamboek het is en over z'n eigen schaduw heen kunnen stappen. Het gaat niet om de kleur papier maar om de fokkerij van een Gelders paard. Succes ermee!

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:19

ach je hebt de keuze je hoeft er niet mee te fokken, maar voor bloed verspreiding zou het wel een goede keus zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:51

EdskoTakens schreef:
Gelders?

Wanneer gaan de Gelderse fokkers nu eens hun verstand gebruiken?


Beetje beledigend, vind je zelf niet?

Vanuit jouw perspectief is dit niet een juiste keuze. Vanuit het perspectief van de Gelderse fokkers is dit wel een goede keuze.
Die kiezen ervoor om een paard te fokken wat in het goede Gelderse type staat en mee kan komen met deze tijd.
Jij kiest voor Groninger die echt een totaal ander type hebben.

Citaat:
Er is nog een min of meer zuiver Gelderse fokkerij mogelijk. Dan moet men nu echter benutten wat er is en enige kwaliteit heeft. Het tevens als een ras beschouwen en niet als een type want dat leidt nergens toe. (zie ouderwetse Gelderse vs KWPN rijpaard) Tevens moet men niet kijken naar wat voor stamboek het is en over z'n eigen schaduw heen kunnen stappen. Het gaat niet om de kleur papier maar om de fokkerij van een Gelders paard. Succes ermee!



Er is nooit een zuiver Gelderse fokkerij geweest. Er is ook nooit een zuiver Groninger fokkerij geweest. Het is altijd een type geweest.
Kijk naar alle grote verervers uit het verleden. Allemaal voerde zij niet Gelders bloed. Kijk maar naar de van Wittestein paarden.

En waarom zou het vasthouden aan exterieurkenmerken(het type) nergens toe leiden? Dat is toch wat het Gelderse Paard anders maakt. Het exterieur en het karakter.

Karin moddervet en drachtig...maar een modern type.(nog een beetje korte pootjes maar verder). Geboren 1969
Afbeelding
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=8139

Gonnie, ook een moderne merrie ook vreemd bloed. Geboren in 1965
Afbeelding
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=1400

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 09:59

Leuk, een keer ander bloed en een bewezen hengst. Weet iemand waar hij beschikbaar is voor de dekdienst?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:05

Geen idee of een Nederlands dekstation hem beschikkbaar gaat stellen.

Renee91

Berichten: 1014
Geregistreerd: 15-04-05

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:23

Ik kan alleen op de site www.imajica.net een aanvraagformulier vinden.

Wat ik me afvraag is of je met een b-register merrie en deze hengst een veulenboek krijgt.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:35

Dat zou ik even bij het KWPN informeren. Even vragen naar de regio inspecteur Gelders Paard.

Overigens zijn er 12 Gelderse dekhengsten in Nederland beschikbaar. Daar zit voor de meeste ook nog wel wat tussen hoor.

mda

Berichten: 37
Geregistreerd: 17-11-08

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:32

Ik heb van de week Marloes v.d. Velden (KWPN) gesproken, je krijgt een normaal papier, dus geen register b oid.
Ik heb mailcontact met eigenaresse M. Austin, is aan het uitzoeken hoe een en ander te organiseren als er interesse is vanuit Nederland. Wordt vervolgd.

imajicadutch
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:03

Afbeelding

Rowillie keur preferent prestatie. Moeder van Olivier. Op deze foto was ze twintig.

Meisje is Elisabeth Austin, amazone van Olivier.
Laatst bijgewerkt door imajicadutch op 13-04-10 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:10

Prachtige merrie. Met gezien het feit dat er een kind zonder zadel opzit...een goed karakter.

imajicadutch
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:22

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hengst Olivier erkend voor gelderse fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:28

Ik vind het een aansprekend dier!!

Heeft hij ook een website?

imajicadutch
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:39


SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:57

Afbeelding

Best klassiek nog :j :)

Staan ook leuke nakomelingen van hem op de website.

HierarchKWPN
Berichten: 75
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Offspring:

Gelders merrie Dayowillie (Olivier x Notaris x Porter x Graaf Oregon) Afbeelding
Dayowillie (Olivier x Notaris x Porter x Graaf Oregon) and Dorina (Olivier x Doruto x Omega x Epigoon x Tamboer v. Orgeon) Afbeelding
Olivier x Thoroughbred Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HierarchKWPN op 13-04-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:59

Ik heb de site bekeken en vind het zo'n gek dier nog niet. Afstamming spreekt me wel aan. Dat er ander bloed bij zit hoeft niets uit te maken, zolang hij maar in het Gelderse type fokt.

Ben wel benieuwd naar foto's van nakomelingen. De standfoto's op de site zijn van nog niet volwassen paarden, ik vind dat lastiger te bekijken.