Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 14:20

www.horseandhound.co.uk / www.horses.nl


Onderzoekers van de Universiteit van Glasgow denken dé oplossing voor sarcoïden te hebben gevonden. Ze ontwierpen een niet giftige crème die direct op de sarcoïd kan worden aangebracht.

Sarcoïden zijn goedaardige huidtumoren die veroorzaakt worden door het boviene papillomavirus (BVP). De tumoren kunnen oplopen van een tot honderden per paard. Op dit moment is er al een crème op de markt, maar die is giftig. Hij mag vanwege veiligheidsmaatregelen alleen door de dierenarts worden aangebracht en door huisbezoeken van de dierenarts kunnen de kosten hoog oplopen.

Ook zijn er andere manieren om sarcoïden te verwijderen. Een dierenarts kan de tumor bevriezen, zoals bij de mens met wratten gedaan wordt. Het dier moet meerdere keren behandeld worden tot de tumor verschrompeld en er vanzelf afvalt. Ook kan de tumor ingespoten worden met geneesmiddelen die voor tumoren bij de mens gebruikt worden. Deze methoden is echter erg duur.

Professor Lubna Nasir van de Universiteit in Glasgow: "Niemand heeft het ooit voor elkaar gekregen de huidtumoren te laten verdwijnen. Wij ontdekten dat de sarcoïdencellen leven op één soort proteïnen. Toen we de proteïnen afremden, verminderde de sacroïd ook. Uiteindelijk verdween de hele tumor."

De tests werden uitgevoerd en gefinancierd door 'Horse Trust'. Professor Nasir gaat verder met het testen van de crème op huidtumoren bij paarden.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:38

wauw dat zou echt supernieuws zijn voor heel veel paarden.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:18

Dat zou mooi zijn, als dat waar is...

Houdt een paard een leven lang last van deze aandoening? Dus dat je moet blijven smeren of steeds tumoren moet laten verwijderen? In dat geval zou het ook beter zijn als het goedje ook betaalbaar is...

cd_muis

Berichten: 134
Geregistreerd: 12-11-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:00

mijn paard heeft ook een tumor gehad onder zijn oog, en moesten dus meerdere malen naar utrecht om het te en behandelen.
dit was inderdaad een erg duur grapje, dus het zou erg mooi zijn als deze creme echt werkt.
(de tumoren blijven gelukkig weg bij mijn paard hopen m dat dit zo blijft)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:11


_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 17:32

Dat zou geweldig zijn als het op de markt komt ! Mijn merrie is al 2 x geopereerd voor ze weg te laten halen, ze komen telkens maar terug .. Blijven hopen dus.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:03

Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar meer achtergrondinformatie aangezien ik momenteel aan het smeren ben met een?/de? creme (na hopeloze behandelingen in utrecht) tegen een sarcoid! Als die creme giftig is had ik dat toch wel willen weten!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:29

Wauw dat zou geweldig zijn.
Want mijn Lan had zo'n ding. Eerst weggesneden/weggebrand. Daarna behandeld met die giftige zalf. Daar bleef de sarcoid wel van weg overigens. Maar dit lijkt me een fijnere oplossing!

Er zitten celgroeiremmers en zwaarmetaalzouten in die liverpoolcreme (aw4ludes)
Je paard gaat er (weet ik uit ervaring) niet dood aan hoor.
En ik heb geen bijwerkingen gemerkt bij mijn paard. Maar als je zwanger bent kun je het beter niet aanraken e.d.
Daarom mag alleen de DA het opbrengen.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:57

wij hebben ons mooiste, liefste paard ooit, een 6-jarige ruin van Calvados x Pericles in moeten laten slapen door die k*tdingen!
Weggevroren van zijn koot, nog een keer, weggeopereerd in Utrecht, heel veel nieuwen er omheen, op de kaak, op de koker....... pijn, lijdensweg, eind.
Wat zou het mooi zijn dat geen paard (en zijn eigenaar) dit meer hoeft mee te maken!

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:31

@anya: kwam de dierenarts dan ook bij jullie om de zalf op te smeren? Ik doe het namelijk zelf... En niemand heeft mij ooit verteld dat het giftig zou zijn? Zou ook niet zeggen dat ik het dan niet zou gebruiken maar hadden ze er wel bij moeten vertellen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:34

eh ik mag niet vertellen dat wij het zelf deden, dus dat deden we niet ;)

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:10

Hmmm, jammer dat die creme er nog niet is. Ik heb vorige week een sarcoïd bij mijn paard laten wegsnijden door de dierenarts. Hij zat in de oksel van het linkervoorbeen. Het leek een ideale plaats te zijn omdat er veel los huid zat voor de hechtingen maar die sprongen er afgelopen vrijdag toch uit en zat er een gapend gat van 7 cm lang, 4 cm breed en 3 cm diep. Hechten lukt niet meer. Het geneest wel heel goed, de wond is nu voor de helft al dicht. Maar ja, de komende weken mogen we alleen maar stappen aan de hand...
De dierenarts vertelde dat het inspuiten waardoor de sarcoïd er vanzelf afvalt, meestal alleen een optie is bij zeer grote sarcoïden die niet meer weggesneden kunnen worden.
Ik heb de rekening nog niet gezien maar die zal toch wel fors uitvallen...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:14

Het zou mooi zijn als dit werkt. Al heeft onze knol kennelijk wel geluk met het wegblijven van die nare dingen na wegsnijden/branden. Tot nu toe zijn ze na 5 jaar nog steeds niet terug. Een grote in zijn oksel en een kleine op zijn flank.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

Karuna: ik neem aan dat die in de oksel is weggesneden? Hoe verliep het herstel bij jouw paard?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:21

Die in zijn oksel is idd weggesneden. Eigenlijk vrij vlotjes. De enige tegenslagen waren het niet blijven zitten van het verband met een knabbelgraag paard. Dat hebben we opgelost door een winterjas van de mouwen te ontdoen en hem deze aantrekken. :+

En de hechtingen wilde niet oplossen en zijn wat gaan ontsteken na 10 dagen. Deze zijn toen verwijdert. Verder een erg vlotte genezen waarbij de DA na 5 weken terug kwam en zich afvroeg of hij dit paard wel had geopereert omdat er niets meer van te zien is. :D

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:52

Wat voor soort beweging heb jij je paard gegeven? Mijn dierenarts adviseert om zeker 4 weken alleen maar te stappen. Als ik zie hoe snel de wond dichtgaat, zou ik toch zeggen dat eind volgende week eventjes longeren toch wel moet lukken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:38

Hij mocht 10 dagen alleen aan de hand stappen en niet de wei in. Daarna mochten we hem langzaam een steeds groter stukje wei geven onder voorwaarde dat hij niet ging rennen. Er stond ook minimaal een maand rust/stappen voor en daar hebben we ons aan gehouden ook al liep hij na 10 dagen al te stuiteren van de energie.

De weefsels onder de oppervlakte hebben die tijd ook nodig om helemaal te genezen. En beweging in de vorm van stappen houd de wond verder wel soepel.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mogelijke oplossing gevonden voor sarcoïden bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:19

Dat antwoord heb ik inmiddels ook teruggekregen van de dierenarts. Dus gaan we maar weer vrolijk verder stappen.