Göteburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Göteburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:29

http://www.knhs.nl / Nieuwsredactie


Afbeelding
Adelinde en Parzival.
foto: http://www.equestrianphoto.nl

Adelinde Cornelissen schreef met Jerich Parzival (v. Jazz) de Grand Prix op haar naam. In de eerste piaffe leek Parzival even in verzet te komen. Parzival onttrok zich aan de druk en steigerde, maar de controle was ogenblikkelijk terug en zonder verdere fouten maakte de combinatie hun proef goed af. Anky van Grunsven had met IPS Painted Black (v.Gribaldi) een uiterst sterk begin, maar liep tegen fouten aan in de beide changementen, waardoor zij als derde eindigde. Ze kwam achter de sterk acterende Zweed Patrik Kittel met de in Nederlands bezit zijnde KWPN goedgekeurde hengst Watermill Scandic HBC (v. Solos Carex). Imke Schellekens-Bartels zal niet tevreden op haar verrichtingen met Hunter Douglas Sunrise (v. Singular Joter) terugkijken. Heel veel kleine foutjes verstoorden het anders zo harmonieuze beeld, waardoor Schellekens niet verder kwam dan een zevende plaats.

Adelinde Cornelissen begon ijzersterk. Het halthouden was honderd procent gecontroleerd en vanaf dat moment leek de combinatie werkelijke onbedreigd op de zege af te gaan. Toch kwam er langzaam maar zeker steeds iets meer spanning in het lichaam van het paard. Het wachten was op de eruptie en die kwam in de eerste piaffe. De overgangen daar naartoe waren nog perfect, maar ineens verhief de vos zich op zijn achterbenen en draaide zich met een kwartslag uit de opgebouwde spanningsboog. "Het meest knappe van mezelf tijdens de rit is dat ik na deze uitbarsting de controle wel direct terughad", zei Cornelissen na afloop van haar rit, maar toch bleef er gedurende het verdere verloop van de rit sprake van een zeker spanning die ook zichtbaar was.

Anky van Grunsven en IPS Painted Black gingen heel mooi harmonieus door de baan, maar tijdens de galop reprises kwamen de fouten. De changementen om de twee werden niet zo uitgevoerd als de jury graag wilde zien en ook de 'eners' gingen de mist in. Van een score ruim boven de 80 procent zakte de combinatie terug. "Ik denk dat de hengst dacht weer op een hengstenshow te zijn, waar spektakel belangrijker is dan perfect uitgevoerde oefeningen. We hadden de aanleuningsproblemen helemaal onder controle, maar ineens staken die de kop weer op", aldus Van Grunsven. Jurylid Wim Ernes deelde de gedachte van Anky. "Tijdens die hengstenshows is er altijd meer lawaai en gaat het meer om het rondje voor de fokkers dan om de pure dressuurmatige kwaliteiten die we juist in de wedstrijd ring wel belangrijk vinden. Ik denk dat het rijden van een show op de hengstenkeuring de concentratie van de hengst in de wedstrijdring niet ten goede is gekomen", aldus Ernes. Ook Edward Gal en Moorlands Totilas (v. Gribaldi) hadden vorige week in Neumünster last van dit verschijnsel. Uiteindelijk kregen Anky van Grunsven en IPS Painted Black 74,297 procent.

Voor Imke Schellekens en Hunter Douglas Sunrise zal deze wedstrijd niet de boeken in gaan als de beste ooit. Eigenlijk liet de combinatie in bijna alle onderdelen van de proef puntjes liggen. Zo stond de combinatie bij het begin van de proef niet stil en kwam de power vanuit het achterbeen in de drafonderdelen onvoldoende door. De piaffes werden netjes uitgevoerd, maar ook in de passage was te weinig expressie. "Voor mij als jurylid zag het er gedurende de gehele proef uit alsof het paard met iets anders bezig was", aldus Ernes.

Isabell Werth eindigde met haar negenjarige El Santo (v. Ehrentusch) op de zesde plek. De Belgische ruiter Marc Peter Spahn kwam aan de start met de Friese hengst Fryso Huys Cas (v. Adel) en zij eindigden op de twaalfde plaats.


Klik hier voor de uitslagen.

Verwant artikel:

[VN] Spanning stijgt voor dressuurruiters in Gothenburg

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:40

Mooie score voor Adelinde,
jammer voor Imke.

Mensen die de proef gezien hebben?
Hoge score voor Scandic zeg! Meestal altijd rond de 69/70%, nouja ruime progressie dus voor hun :D

[edit] Zie opeens Isabell Werth met een onbekend paard voor mij, El Santo NRW, medunkt 71,2%.
Moooi voor haar dat ze weer een nieuwe topper erbij krijgt.

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:48

Superduper!
ik hoopte er stiekem ook wel op voor Adelinde :D
jammer van Imke...
trouwens ook goed van Anky, zij gaat het ook steeds beter doen met PB!

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:00

Ik hoop dat Parzival morgen nog in Topvorm is.

Charly1989
Berichten: 965
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Dirksland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:15

Dit maakt de strijd nog spannender dan ie al was :P..
Reuze benieuwd.

Erg goed van Patrick Kittel en Scandic. Die gaan het steeds beter doen :j

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:17

Super voor adelinde, en ook van patrik enorm knap!
Ben benieuwd wie er na edward (en adelinde?) nog meer naar den bosch gaan!

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:49

Zou de proef van adelinde ergens te zien zijn?
Ik heb ze nog nooit zien rijden en ze gaan zo goed vooruit!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:53

Ook erg leuk dat FH Cas het zo goed doet met Peter Spahn;
12e in een dergelijk deelnemersveld is wel een prestatie.

LilliputterJarig

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:03

Jammer dat de show van Happy en Painted op deze manier een beetje omlaag wordt gehaald, al snap ik het punt wel.

Verder nette scores natuurlijk!

puccalover
Berichten: 503
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:28

Inderdaad super goed gedaan van Peter Spahn met Fryso Huys Cas, erg netjes, een 12e plaats met een nette score van 66,51% :D 8-)Knappe prestatie, met een 9 jarig paard(Fries) in zo'n sterk deelnemersveld. Michal Rapcewicz heeft het ook erg goed gedaan met Randon, 4e plaats met 72,00% :D 8-)

liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:22

Ik hoop dat Imke hem er morgen beter voor heeft staan en dat ze samen met Adelinde uiteindelijk doormag.

Ltjba
Berichten: 339
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:31

super van Adelinde en netjes van Anky!
ben benieuwd hoe het afloopt :))

edit: ook super van Peter Spahn!

Getup

Berichten: 8270
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:50

Tuurlijk zal het meespelen, zo'n hengstenshow, maar dan moeten ze PB die niet meer laten lopen en gewoon op concours gaan ( weet het, zal niet simpel zijn, hengst moet zich toch laten zien etc).
Knap van de friese hengst en super score voor Adelinde. Wordt nog spannend...welke 3 er door mogen.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:30

Lilliputter schreef:
Jammer dat de show van Happy en Painted op deze manier een beetje omlaag wordt gehaald, al snap ik het punt wel.

Verder nette scores natuurlijk!


Tja, dan moeten ze de hengsten thuis houden. Zo'n dier maakt toch al genoeg reclame als ie een wereldbekerwedstrijd wint zou je zeggen. Ik ben zo benieuwd wat Adelinde in de kur gaat doen. Wel raar dat ie in de piaffe even verzet gaf. Het kan dus de beste overkomen en niet alleen Isabel Werth.
Trouwens, Painted liep niet goed in de show wat mij betreft. Heel veel taktfouten en communicatiefouten. Dus als ie een show moet lopen, moet ze het gewoon zelf doen en hem rijden alsof het wedstrijd is. De mensen op de tribune zijn volgens mij nu wel zo kundig dat ze geen spectakel willen, maar een super goed afgericht dressuurpaard volgens mij. Het zal mij benieuwen. ;)

maaikeew1
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:31

echt super goed van haar.
ik vind dat zij en parzival een heel leuk team zijn en zeer goed rijden.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:55

GO MIKE GO !!!!! Peter mag ook mee doen!!! Voor de pessimisten onder ons de eerste 4 mensen krijgen les van Sjef en staan dus 1,2,3,4......

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:31

Goed van Adelinde!
Jammer dat Anky een beetje terugslaat op de HK. Lijkt me niet helemaal correct aangezien de rest van haar proef wel goed ging. Beetje makkelijk om fouten van de proeven maar terug te slaan op de HK van een aantal weken eerder.

FBN
Berichten: 1962
Geregistreerd: 29-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 15:43

nou peter spahn met cas heeft het ook knap gedaan zeg! 65 procent gescoord! :D

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:30

Is het ook live te volgen?

SaskiaKur

Berichten: 6088
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Limburg,Voerendaal

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:18

Ik vroeg me af of dat de Kür online komt?

liiisette
Berichten: 2885
Geregistreerd: 22-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:39

Thomas schreef:
Is het ook live te volgen?


Ja maar moet je wel voor betalen ;)

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:52

Oke, jammer maar dat doe ik niet :P.

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:54

Super gedaan.
Maar wie is er nou door naar de WB Finale?
Weet iemand dat?

LilliputterJarig

Berichten: 8758
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Heesch

Re: Gotenburg: Overwinning voor Adelinde en Jerich Parzival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:44

Dat is nog niet bekend. Edward Gal is in elk geval zeker van een plek, de rest is nog onbekend.

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:35

Is er nogsteeds geen uitslag bekend?? ik dacht dat de kur op muziek inmiddels al verreden was, of nog niet? :o
(heb de startlijst niet gezien, sorry.... :o)

edit: toch zelf maar even gespiekt... zie dat het idd nog bezig is, en adelinde en michal nog moeten.