FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:41

Agressief is relatief????



Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:07

Maar LDR (zoals de definitie) is toch iets anders dan hyperflexie? Hyperflexie is toch het flexen van de spieren door extreme stelling e.d.??? En Rollkur is het gebruik van LDR in combinatie met hyperflexie...
Zo lees ik het.... LDR kan elke ruiter, met een paard dat de hand volgt, rijden... Afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard....

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:14

Sjef z'n tevredenheid is ook relatief te interpreteren volgens mij :P

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:16

ThePast03 schreef:
MarcelDufour schreef:
Weet je nog dat ik al vanaf het begin zei dat dat 2 verschillende dingen waren?
We zullen nu nooit meer paarden op de borst zien met de kin, en daar ging het om.


Als dat laatste waar is is dat een enorme vooruitgang. Maar welke definitie hangt er nu dan aan LDR?


Laag
Diep
Rond

Interpreteert u maar :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:18

Ja, dat snap ik ;)
Ik geloof alleen nog niet dat de FEI al een reglement omtrent LDR heeft, zo kort na een meeting....

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:28

Judje schreef:
Janine, maar als je zo'n duidelijke scheiding geeft tussen LDR en Rollkur is het wel handig te weten wat de FEI onder Rollkur en LDR verstaat, anders weten we nog niets over 'deze nieuwe regel'.

Daarnaast wordt het Diep en het Rond nog wel eens anders geinterpreteerd, waardoor het lastig is te discussiëren als je niet over hetzelfde praat.

Laag is vrij duidelijk.
Diep: is dat diep als in richting richting borst? Of diep richting grond?
Rond: is dat rond als in nagevelijk-rond? Of is deze rond een behoorlijke ronding in de hals, oftewel richting borst?


Klopt, het is dus ook maar net hoe je het zelf hebt geinterpreteerd... Dat bedoelde ik er dus mee te zeggen ;)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:30

Arabesk schreef:
Als ze nou eens 'rijden achter de loodlijn = verboden ' er van maken :(


En pluspunten geven op voor de loodlijn? :Y)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:43

MarcelDufour schreef:
Dan sturen we gewoon massaal mailtjes naar de media en Partij voor de Dieren!
Met foto's. filmpjes en alles er op en er aan!



Kan jij ook achter het gehele beleid van de PvdD staan dan?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:51

Janine1990 schreef:
Maar LDR (zoals de definitie) is toch iets anders dan hyperflexie? Hyperflexie is toch het flexen van de spieren door extreme stelling e.d.??? En Rollkur is het gebruik van LDR in combinatie met hyperflexie...
Zo lees ik het.... LDR kan elke ruiter, met een paard dat de hand volgt, rijden... Afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard....


Speciaal voor ThePast03 gequote van pagina 1.... :)
Als er op of aanmerkingen zijn van de partijen die een stuk meer van deze dingen afweten, hoor en leer ik het graag :D

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:52

ThePast03 schreef:
geerke schreef:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H ... ition.html

tweede foto is LDR...gewoon vriendelijk naar beneden rijden,paard loopt niet op de voorhand
(wel iets achter de loodlijn)
Hier heb ik dus geen moeite mee,met de rollkur wel...

De foto's van de rollkur zijn bekend,paard wordt in de krul getrokken en niet vergeten de sporen die er flinke druk opzetten ,remmen en gasgeven tegelijk


Het spijt me zeer, maar dit is nooit als LDR betiteld geweest en ik denk dat heel weinig mensen daar problemen mee hebben.
Dat is meer voorwaarts/neerwaarts.


Jawel, dat is gewoon de definitie van LDR, want dat is een breed begrip. :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:59

ThePast03 schreef:
Janine1990 schreef:
Speciaal voor ThePast03 gequote van pagina 1.... :)
Als er op of aanmerkingen zijn van de partijen die een stuk meer van deze dingen afweten, hoor en leer ik het graag :D


Ik had dat wel gelezen.
Maar in het begin heette het met de kop op de borst rijden gewoon LDR. Later zijn daar de termen rollkur en hyperflexie bijgekomen en nu worden er ineens allerlei betekenissen aangehangen die er eerder helemaal niet aanhingen.

Had niet gedacht dat er mensen waren die de uitleg van het FEI serieus namen, maar dat is dus blijkbaar wel het geval.
(is niet perse naar jou gericht hoor, gewoon algemeen.)


LDR is voor mij altijd een heel breed begrip geweest. Ik dacht dat LDR na Rollkur kwam??? Maar dat weet ik niet zeker....
Voor zijn het altijd verschillende begrippen geweest...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:02

FaberSmid schreef:
Michael1104 schreef:
omdat ik 100% zeker weet dat er mensen zijn die zo'n petitie getekend hebben, maar over een paar weken wel edward en alle andere ruiters een staande applaus geven in Den Bosch


Hoeveel verlaten de tribune en lopen weg? Hoeveel zeggen het een en doen het ander, zoals u beschrijft geven staande ovatie?


Niet veel, als ze tegen dit soort praktijken zijn, kunnen ze beter niet komen opdagen :P

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:11

FaberSmid schreef:
Michael1104 schreef:
zeker niet in amsterdan geweest waarbij iedereen op de banken stond...
als je tegen bent, ga je geen 40 euro voor een kaartje betalen of wel?


Ik behoef niks te betalen, maar dat is niet van toepassing. Stel ik heb wel betaald, dan loop ik weg.


Maar je weet vooraf dat dergelijke ruiters aan bod komen... Neem aan dat je dan niet komt...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:18

FaberSmid schreef:
Janine1990 zoals ik schreef ik hoef niet te betalen dat heeft zijn rede die u wel kan raden. Niet alle ruiters over een kam scheren, niet heen gaan is zo en zo geen optie.


Nou, je naam komt mij niet heel bekend voor... Ik zal me schamen als het me wel een belletje moet doen rinkelen... Dus ik heb geen flauw idee waarom je niet hoeft te betalen... :P

zo en zo?? Ik neem aan dat je bedoelt sowieso???

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:25

ThePast03 schreef:
Jammer dat deze discussie nu compleet offtopic gaat en het alleen nog maar over wel of niet hypocriete mensen gaat.

Als het zo is dat ze LDR tegenwoordig noemen zoals het paard in de link van Geerke erbij loopt is het een enorme vooruitgang en zullen we inderdaad geen paarden meer zien die met hun neus op de borst lopen.


Maar dat is al jaren zo hoor... LDR hangt bij de meeste mensen niet nauw samen met rollkur, hyperflexie e.d. omdat het waarschijnlijk veel vriendelijker klinkt... Laag, diep en rond, zo rijden we een jong paard toch ook????

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:59

ThePast03 schreef:
Professor schreef:
En nu maar hopen dat de FEI zijn stewards goed instrueert, de eerste stap is gedaan.


Het belangrijkste lijkt me dat ze de stewards goed en duidelijk uitleggen wat onder LDR wordt verstaan en wat onder rollkur/hyperflexie.
Wel grappig, volgens mij is het de heer Janssen geweest die hyperflexie heeft verzonnen ooit als synoniem voor LDR.


Ik begreep hier en daar op bokt dat Rollkur vanuit Duitsland is overgewaaid.... Maar daar heb ik zelf geen bronnen van hoor...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:03

Hyperflexie is toch het flexen van het paard, diep en dan extreme stelling etc.???? Dat kan ik meer flexen noemen dan alleen dat met de neus op de borst.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:10

ThePast03 schreef:
Janine1990 schreef:
Hyperflexie is toch het flexen van het paard, diep en dan extreme stelling etc.???? Dat kan ik meer flexen noemen dan alleen dat met de neus op de borst.


Dat zal meneer SJ ongetwijfeld nu al verklaring geven, hij houdt wel van woordspelletjes geloof ik. :D
Maar toen het verzonnen werd (door hemzelf volgens mij op een FEI meeting) was het gewoon een ander woord voor LDR/rollkur.

Laten wij er hier niet ook een woordspelletje van maken maar het anders gewoon "neus op de borst" noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Als dat niet meer mag ben ik tevreden.


http://www.lies-beuker.nl/photo/Boekbespreking/eg.jpg
Misschien wat duidelijker hoe ik hf heb leren kennen. Hf spreekt volgens mij meer spieren aan dan het gewone ldr/rollkur...

Ben het met je eens hoor, laten we het hebben over 1 ding... Maargoed, is het wel één ding, daar kan de FEI blijkbaar geen duidelijke uitspraak over doen... Het is iets anders, maar wat??? Dat weten we niet... :+

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:28

Ben erg benieuwd Lovely!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:47

Lovely schreef:
Janine1990 schreef:
Ben erg benieuwd Lovely!

Ik zal het strakjes opzoeken als ik thuis ben, ik kan er hier niet bij.

PT, ik heb mappen vol met artikelen uit de diverse bladen en je kunt dus nu goed overzien wat er van dat systeem terecht gekomen is, omstreden is het altijd al geweest.


Geen probleem, moet straks ook naar school. Dan kan ik het vanavond even op m'n gemak doorlezen :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:40

Equimotion schreef:
Ben ik nu de enige die het onderscheid wel goed vindt, omdat hiermee volgens mij ook eens een duidelijk signaal wordt afgegeven dat een correct diep gereden paard niet in elkaar getrokken wordt?

Onaardig gezegd: als je er heilig van overtuigd bent dat je hard moet trekken om een paard zo te rijden dan zegt dit imo a. iets over je manier van rijden en b. iets over het soort paarden dat je rijdt :=


Maar het paard is toch in den beginne gelijk? En past zich aan aan de manier van rijden....... Dus persoonlijk zou ik B. weglaten...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:53

Equimotion schreef:
Nee, dat is een utopie. Het ene paard zit beter in elkaar (meer kwaliteit) dan het andere, en zal je ook een ander c.q. beter gevoel geven. Wat overigens niet in de weg staat dat je met rijden veel kan verbeteren of verslechteren aan een paard.

Zo lang hele volksstammen nog menen dat je nageeflijkheid verkrijgt door actief te vragen en nadat het paard afbuigt weer los te laten, en die vervolgens dat gevoel vertalen naar wat ze Anky zien doen dan snap ik dat er veel dingen verkeerd begrepen worden.


Natuurlijk, maar een paard dat meteen al hard in de mond is, roept bij mij vraagtekens op...
Zo ken ik ook verhalen van ruiters die niets met een paard konden worden, en zet er een meer ervaren persoon op en het paard loopt als een trein. Dan is er toch iets mis???

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:14

Equimotion schreef:
Nu haal je m.i. een aantal zaken door elkaar. De FEI is namelijk een organisatie die zich bezig houdt met topsport. De FEI vindt dus iets van topsport, niet van basissport. Daarvoor moet je bij de landelijke bonden zijn. Het is niet de verantwoordelijkheid van de FEI om zich met de standaard ruiter bezig te houden.

Uitleg is er al verschrikkelijk veel gegeven, een goed recent voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=N5vkFc9piX0 (deel 1)
http://www.youtube.com/watch?v=rtASmj2vmGs (deel 2)
http://www.youtube.com/watch?v=mzBJKwnFAjQ (deel 3)

Daarnaast heb je in Nederland verschrikkelijk veel mogelijkheid om goed les te krijgen van diverse trainers, en heb je altijd nog de mogelijkheid om eens een paar jaar van je leven te spenderen aan een paardenopleiding waarbij je intern kunt gaan werken bij een goede trainer en van dichtbij kunt zien, leren en voelen wat dressuur-top-sport inhoudt.


Toch leuk hoe Anky het opneemt voor de volledige paardensport eigenlijk...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:23

Michael1104 schreef:
idd, ga dan alle manege's etc bij je in de buurt lang om alle wreedheden aan te kaarten.


Daar geeft heel pennyland wel gehoor aan :Y)
Doe je voor alsof je heel veel weet en elke penny hangt aan je lippen gekluisterd....

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:38



Dit is een goed voorbeeld volgens mij :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HopeMyDay en 16 bezoekers