FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:36

Gelukkig maar zeg, dat de begrippen uit elkaar zijn gehaald en dat er weer verder onderzoek gaat komen.

Vooral het op 'agressieve wijze' zal voor de Stewards heel duidelijk toepasbaar zijn en geeft een duidelijke en heldere richtlijn aan. Bewijs het maar eens.

Wens ze veel wijsheid toe...

Precies wat ThePast03 ook al zegt.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt


Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:39

Nee Michael1104, niet verboden, :n nee hoor alleen als het op 'agressieve wijze' wordt verkregen. *D


Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:49

sporter schreef:
Jawel dat is wel verboden. Als het agressief verkregen is, heet het voortaan Hyperflexie. Al het andere heet voortaan LDR


Ja verhip sporter, daar heb je gelijk in. :=

(Bij mijn vorige werk hadden we het over de 'agogische tik' die daarmee niet agressief was, maar agogisch verantwoord meppen. Dit terzijde.)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-02-10 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:54

Even de boel op een rijtje zetten.

Soms lopen politiek en de realiteit een beetje door elkaar heen O:) . Een regel moet helderheid en duidelijkheid geven, en ik ben bang dat deze regel dat niet geeft of gaat geven. Het is niet duidelijk bij het publiek, niet bij de ruiters en al helemaal niet bij de stewards. Nu zijn het woordspelletjes en veelmensen zijn dol op 'spelletjes'.
Werkgroepen en verschillende commissies zullen worden ingesteld om e.e.a. duidelijk te maken.

Voor mezelf sprekend kan ik alleen maar zeggen dat ik geen ènkele werkgroep nodig heb om te zien en te beoordelen wat 'kan' en wat 'niet kan'.
Ik weet het, gevoel heeft niet zoveel waardering. Ook al is het gevoel wat behoorlijk ontwikkeld is en niet hysterisch of uit boosheid voortkomend, maar nuchter Hollands is. Toch is het mijn persoonlijke gevoel wat iedere stap in mijn leven bepaalt. Zo ook hoe ik zelf omga met paarden en met mensen en hoe ik verwacht dat anderen dat ook zo doen.

Ik hoop dat niemand de rioolpolitiek die voorgesteld wordt gaat uitvoeren, daar wordt namelijk niemand beter van. Plaatjes schieten is geen optie, en is ook niet waar het om gaat.
Het zal zich ook zonder meer tegen de actievoerders keren, en vanuit mijn eigen geweten zou ik dat niet onterecht vinden ook. Stenen gooien en bommen plaatsen heeft nooit de waardering gehad van het publiek en niets bijgedragen behalve irritatie en gewonden en dus verdriet.
Dat wil niemand.
We willen sportieve sport, ruiterlijk en eerlijk. Laat paardensport dat blijven.
Er zitten velekanten aan dit hele gebeuren, zoveel dat je het je niet kan voorstellen bijna. Toch speelt alles mee, van puur economische gronden tot plezier.

Het idee van FS spreekt mij bijvoorbeeld erg aan, wie weet wel een Bokt prijs uitloven, ja wie weet, ooit.

We gaan het zien. Het is nog niet voorbij !
Trek me alleen even terug.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:33

Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief. Zijn de ogen niet te veel gericht op... en vul maar in wie of welke ruiter. Iets mag geen hetze worden naar een of naar enkele personen.
Daar kan ik me, ondanks dat ik de methodiek Roll kur verafschuw, goed in vinden en is denk ik ook rechtvaardig.

Agressie is zonder meer heel twijfelachtig. Misschien raar voorbeeld maar dat konijntje wat zo braaf in zijn hokje zit 'gelukkig te zijn' is dat diertje echt gelukkig aan het leven? Of is het braaf in onze ogen maar heeft het alle levenslust verloren en zit te 'overleven'.

Ik zou daar best graag wat over willen en kunnen zeggen. Maar wie luistert ?

Het rijden in de sport waar prestaties tellen, daar is op zich niets mis mee. Een keer doorpakken is jammer, maar even redelijk denkend, soms niet onterecht. Alleen waar ligt die grens. Die zou door middel van regelgeving gesteld kunnen, en moeten worden. je kan echt niet alles tegenhouden maar er is wel een duidelijke statement te maken met een regel.

De FEI heeft in het verleden een regel 'aangepast' met 2x 7 !!!!!!! in die regel. Dat is te betwisten, en dat is ook wat er aan de hand is.
Het is nu een beetje 'je mag niet door rood licht, tenzij: je weet dat er geen verkeer aankomt en je niet boosaardig door dat rode licht heen rijdt'. Dus ga je lachend door rood.
Ja hoe je met die regel nog meer zou kunnen spelen hoef ik niet uit te leggen denk ik. Hoe 'lachwekkend' een dergelijke regel is mag je zelf bepalen.

Wetenschap en gevoel zouden iets dichter bij elkaar mogen staan vind ik. Zonder stenen gooien moet dat lukken.
Ik weet ook even niet hoe, maar ik vertrouw er wel op.
(Vertouwen is ook een gevoel.)

Overigens Lovely : wat een boeiend artikel heb je geschreven in 2003 ! Goede toevoeging.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:41

Ja dat weet ik, het houdt ook mij al enige jaren (hinderlijk) bezig.

Ik heb grote bewondering voor je database Lovely. Zelf ben ik meer van de algemene richtlijnen en de grote lijnen. Het speelt al heel lang, en ook in alle disciplines.
Erger me zo enorm aan de politiek en ben daar gewoon ook heel slecht in.
Mensen en belangen... zucht... :roll:

Nu aan het werk, want.... werk aan de winkel !

;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:11

Kijk en daar zijn we weer bij het punt waar het nu allemaal om draait. :D
Er zijn twijfels over de wijze van rijden waarbij het paard in een extreme stand moet bewegen. Dat gebeurt in een aantal disciplines en het is de vraag of dat nou wel zo fair is tegenover het paard. Wie het precies wel of niet doet en op welke wijze is niet relevant.
Er zijn mensen die daar twijfels over hebben, en er zijn mensen die van mening zijn dat het een prima manier is.
Daarover kun je van mening verschillen en zoals de FEI ook beaamt in de algehele regelveving: Het is de verantwoordelijkheid van de ruiter zèlf hoe er gereden wordt.
Dat is ook zo, de ruiter is het meest verantwoordelijk want hij bestuurt het paard, althans dat is wel de bedoeling en daar gaat wel eens wat mis, maar daar gaat het ook niet over.

Ik kan me best voorstellen als je de training op deze wijze absoluut goedkeurt je niet meer ziet dat het gebeurt, het valt namelijk niet meer op. Want dat zag je toch al niet zo dus waarom zou je dat nu wel ineens inzien of zien?
Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat een hoop mensen zeggen, hmm, ik twijfel of dat nu wel zo eerlijk is voor het paard. Die zien dat wel, en die valt het op. Die denken wat een gekke manier van rijden is dat trainen toch geworden. En ja, kijk maar gewoon eens op een inrijterrein.

In de B en de L zie ik meer plezier tussen de trotse ruitertjes en hun paarden dan op hoger niveau. Vooral bij de professionele mensen en daar tussen, daar is een andre aspect van belang, WINNEN ! Daar wordt het vaak een beetje bedenkelijk hoe sommige ruiters het eruit lijken te persen.

Gelijk heb je hoor Horseyfries, hélemaal zelfs. Je hebt altijd helemaal gelijk. Inlevingsvermogen in de andere kant is ook heel moeilijk, dat heb ik ook nog wel dat ik me niet kan voorstellen hoe een ander iets niet ziet of inziet.
Dat is nou boeiend aan discusies, wat zijn voors- en wat zijn tegens. Waarom niet, of waarom wel.

Denken dat je alles oplost met metertjes en dingetjes is weer typsch menselijk gebeizel, want paardrijden doe je met je hart en ziel, en niet met de klok of de harstalgmeter.
Welkom op deze aardbol, want de wetten der natuur zijn nog altijd aanwezig en het sterkst. Wij kunnen ver gaan als mens, of dat nu zo handig is betwijfel ik vaak genoeg, maar ken uw grenzen van het toelaatbare.
Denk ik...

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:25

Janine1990 schreef:
Bij mij kan je niet zien dat ik plezier heb in het rijden... En ik ben nog niet eens op een wedstrijd verschenen :+


Jammer voor je Janine1990, rijden kan namelijk echt heel leuk zijn. :j

Het is mijn beeld niet, het ik wat ik zie en te zien krijgt. Ik zie het zo en ben best van slag als ik me toch weer heb laten verleiden om mee te gaan naar een dagje van het een of ander. Tien ik zelf de tussendoortjes van de grote evementen opvulde en reed tussen de groten werd ik niet altijd blij van wat ik te zien kreeg.

Nu kom ik er ook liever niet meer, en weet je, ik, ik PT kan wel mensen gaan vragen waarom ze iets doen, maar ik denk a. dat het niet zinvol zou zijn en b. dat ze mij, terecht ook vanuit hun gezien, uitlachen en misschien zelfs een 'tandje bij zetten' om al rijdend smalend naar mij te grijnzen. :D

Ach, en het is maar net wat je wil zien, daar ligt de essentie. Ik zie dingen anders dan jij, en jij weer anders dan KiWiKo, en die ziet het weer anders dan Porfessor en ga zo maar door.
Als je geen andere dingen hebt gezien weet je niet dat het anders kan, en dat geldt voor pro en contra allebei.

Zonder aanvallen aub, daar zit ik niet op te wachten namelijk.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:55

Oh := , ja ik heb een beetje te letterlijk gereageerd geloof ik. :+
Sorry, je hebt gelijk. Je bedoelde dat het niet te zien is aan de buitenkant.
Maar als iemand het aan je vraagt, wat zeg je dan? Dat je het wel leuk vindt toch.

Misschien wordt er niet goed gelezen, maar ik schrijf dat wat ik zie anders zal zijn dan wat anderen zien.
Wat ik als er uit persen en trekken zie daar is voor een ander helemaal niks mis mee die noemen dat geen persen en trekken maar lekker even inrijden.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:09

Ja, die blik herken ik ja. :j :=
Toen ik nog shows reed heb ik een glimlach geoefend, oefenen ging goed maar eenmaal bezig geloof ik dat ik vaak iets vergat, ha, ha. :( Concentràtie....
Da's paardenmensen ook een beetje eigen denk je ook niet, ze doen soms ook heel boos, maar in wezen bedoelen ze er niks echt boos mee.
Iedereen heeft een eigen idee, stijl en een visie, sommigen zijn op zoek en anderen streven iets na. Allemaal niks mis mee, alleen... :x * censuur*

Ik vind het heel moeilijk om over personen iets te zeggen, liever ook niet eigenlijk. Het is niks persoonlijks namelijk, behave dat ik wel een smaak heb.
Ik zoe Hr. Gal veel en veel liever dan Mw. van Grunsven, om meer redenen maar ook dat ik weer persoonlijk. Bovendien val ik op èchte mannen, zoals die Totilas en Hr. Gal :9 ha ha, nee da's niet relevant hoewel.... O:)

;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:31

Ik kan je niet anders dan hélemaal gelijk geven. :j

Jij valt op zwarte parels en ik op witte parels.
We willen beiden geen andere kleur erin, jij geen witte vlekken en ik geen zwarte vlekken. *D

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 08:15

Wat een uh, opmerkelijk bericht is dit?
Opmerkelijk ook omdat je als ex-springruiter niet eens kan uitleggen waarom springruiters zo extreem laag en rond rijden maar wel deskundig bent in de dressuur.
Heel apart.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:11

horseyfries schreef:
Och, de witte vlekken van Totilas zou ik graag voor lief nemen hoor ;)


Nou, kweenie laat hem maar mooi waar hij is hoor, als hij hier op stal zou staan en 'uche, uche' zou doen zou ik vermoedelijk bloedjenerveus worden !

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:20

Mooi van je jongen, ik dacht ergens alleen iets gelezen te hebben dat je wel een soort van eigen mening had, maar ik zal het wel verkeerd gelezen hebben. O:)

Maakte ik op uit wat wilde berichten, in o.a. dit topic zoals bv op blz 2: Geplaatst: di feb 09, 2010 6:35 pm
MarcelDufour schreef:
En mocht het wel zo zijn, dan gaan we het protest toch naar een hoger plan tillen!
Dan sturen we gewoon massaal mailtjes naar de media en Partij voor de Dieren!
Met foto's. filmpjes en alles er op en er aan!



Vandaar dat het me opviel, ik geef er geen waarde oordeel over in goed of fout.

Opmerkelijk
MarcelDufour schreef:
Voor de rest geef ik geen mening over dressuur.



Vandaar dat ik schreef: Wat een opmerkelijk bericht is dit.
;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 09:57

Och, ik twijfel alleen aan de berichten van de boodschapper.
Afgezien van dat het niet correct is om vooraf informatie naar buiten te brengen over iets wat nog niet vast is gesteld en het dus zeer voorbarig is om daar iets over te roepen wat uit 'betrouwbare bron' komt. Is dat politiek?
Géén mening... ? Na een dergelijke oproep valt mij dat gewoon op.

Het herhaaldelijk laten weten dat ik, ik en ik het zo goed doen en de rest nogal fout is? Alsof paarden over immense muur heen sturen zo paardvriendelijk is. :+

'T viel me gewoon op, meer niet. Wil niemand aanvallen. Laat het maar.
Het zal aan mij liggen. ;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:10

Verder geef ik geen mening over de...

I'll rest my case... ;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:36

Paarden die 'bommetje gaan spelen'.
Ja dat verklaart alles >;)

En weer moet Mw. van Grunsven erbij worden gehaald die wat pech heeft hier en daar met de paarden.
Het blijft voor mij een groot raadsel hoe een ex springruiter ineens zo enorm veel verstand blijkt te hebben van dressuur. Terwijl dezelfde persoon onmogelijk kan uitleggen waarom de springruiters zo apart, in mijn ogen dan, laag diep en rond rijden.

En als ik het vraag word ik voor Troll uitgemaakt... := (òf het bericht wordt verwijderd...)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:55

MarcelDufour schreef:
Vandaar misschien dat Anky de laatste paar maanden al verschillende keren aan de kletter gegaan is met haar paarden.


Graag enige toelichting gevraagd Dufour door bokkers, we wachten het antwoord geduldig even af.
Ik ben ook best benieuwd.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 07:53

MarcelDufour schreef:
Iedere vorm van Rollkur/Hyperflexie hebben ze als agressief rijden aangemerkt.


:= Waar heeft de rest van NL, èn de wereld iets gemist...?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:25

Nee, Dufour zegt dat iedere vorm van Roll kur/hyperflexie agressief is en helemaal niet mag.
Ik ben reuze benieuwd.
Misschien lezen we allemaal wel verkeerd....

Beetje wild om je heen shoppen en trappen werkt meestal niet in iemands voordeel, het keert zich uiteindelijke tegen je. &Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb :D .
Begrijpelijk lezen?

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:38

Nou had ik een aardige pet op van springruiters, rij vaak samen met een springer. Die kunnen vaak meer hebben dan de 'nettere ruitertjes' . Maar mijn hoedje is een beetje scheef gaan hangen sinds een springer hier nogal verwilderd rond springt en alles om zich heen probeert neer te slaan.

Geef een kind een vinger, en voor je het weet mis je de hele hand.
Niets is veranderlijker dan uh.. mensen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 08:50

bulck schreef:
Want eigenlijk wel apart dat bvb een rollkur 'verboden' wordt op concoursen. maar in de springring, voor een internationale proef, een ruiter met marteltuigen van een bit, of vaak zelfs ook een dubbele optoming (stang en trens of scherp bit combi hackamore), en dan nog gewapend met een slof mogen inrijden.


Dat is nou precies waar ik me zo over verbaas. Overal verstand van, maar als je iets vraagt over spingen... niet - thuis.

Ik ga wat nuttigs doen, een zadel herstellen wat door een schoenmaker was 'hersteld' en genaaid. Wat een zootje zeg, arm paard die daar zo braaf mee heeft gelopen zonder de ruiter van zich af te gooien. Nee paardje ging er zelf kreupel van lopen, maar die ruiter, die mocht blijven zitten.
Dat was de vriend van het paard. (Dacht het paard, want dat dier wist niet beter)

En de laatste post van je Dufour, ik ben blij dat jij dat zegt en niet iemand die ik hoog heb zitten.
Niet nerveus van me worden, dat is nergens voor nodig. Ik respecteer iedereen, net zo lang tot ze het tegendeel bewijzen.
;)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:18

Maakt ook niks uit toch wat anderen vinden of denken. :+

Erg interessant om te lezen wat je beweegredenen zijn en erg slim van je om dat op te schrijven.
Dan kunnen we je steeds beter leren kennen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:49

Zo is het maar net.
Fijn een open boek, dan weet je tenminste wat iemands principes zijn. Anders ga je toch gissen hè.

Inderdaad, en niks ergens van zeggen terwijl je weet dat het niet aan de haak is nèt zo erg, zoniet nog wel erger.
Precies wat je zegt:
MarcelDufour schreef:
De ergste zijn degene die weten dat het niet in de haak is, en er toch niks van zeggen. Die zijn net zo schuldig als de uitvoerders.


:j

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:05

O, jeetje, wat gek toch, want dit heb je zelf geschreven? Het kwam zo sterk op me over van je.
Maar jij gaat foto's maken van mensen en die opsturen naar de media en internetsites, nou joh da's helemaal daadkrachtig.
Jeemieniee. *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, friezenfan2, Majestic-12, Mnoonn, Samantha89, SharonIndezz, Tyke en 22 bezoekers