FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:31

Heerlijke vage aktie weer van de FEI.
Natuurlijk wordt het nooit op agressieve manier bereikt, dan moet je eerst weer definiƫren wat precies een agressieve manier is.
Bovendien weinig verandering want het was volgens mij al nooit toegestaan om op een agressieve manier met je paard om te gaan.



ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:47

Dat verschil hebben ze blijkbaar op de vergadering verzonnen. LDR is als het zonder agressie (waarvan niemand de definitie in dit geval nog weet) gaat en hyperflexie/rollkur is het als het wel met agressie gepaard gaat.
Het is inderdaad briljant verzonnen. :D

Agressie tegenover een paard was altijd al verboden, er verandert gewoon niets. Ze maken het verhaal gewoon moeilijker dan het is.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:04

Norway_girl schreef:
Nah, wat ik eruit haal, is dat ldr gewoon hetzelfde is, maar dan zonder agressie :? DWZ geen gezaag, strakke stangen, zwaar spoorgebruik, kortom het ruk en pluk werk.
Of zouden ze werkelijk kin op borst opzich verbieden?


De definitie van agressie is in dit geval niet duidelijk. De dingen die jij opnoemt waren altijd al verboden.
Het is gewoon een heel suf bericht waarin staat dat er niets veranderd.

Maar meneer Janssen is tevreden dus iedereen kan weer met een gerust hart gaan slapen. :+

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:11

sporter schreef:
Zoals als jij het nu beschrijft zou dat betekenen dat er dus wel degenlijk wat gaat veranderen. Maar zoals ik het lees gaat er niks veranderen.
Zou mooi zijn als dat wel zo is maar het lijkt me voor de FEI wel erg daadkrachtig.

Maar goed we zullen het zien.


Hier sluit ik me bij aan, dat is weer een heel ander verhaal.
Dat er af en toe achter de loodlijn wordt gereden bij het losrijden lijkt me niet meer dan normaal.
Als het echt zo is dat paarden niet meer met hun neus op de borst mogen worden gereden op wedstrijdterreinen vind ik dat zeker een verbetering, maar dat zie ik niet terug in het artikel.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:15

MarcelDufour schreef:
Weet je nog dat ik al vanaf het begin zei dat dat 2 verschillende dingen waren?
We zullen nu nooit meer paarden op de borst zien met de kin, en daar ging het om.


Als dat laatste waar is is dat een enorme vooruitgang. Maar welke definitie hangt er nu dan aan LDR?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:17

Janine1990 schreef:
Laag
Diep
Rond

Interpreteert u maar :)


Maar het gaat er niet om wat ik er van maak, ik wil weten wat het FEI er nu van gemaakt heeft. :D

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:27

Renza schreef:
Zoals ik het lees zit het verschil er puur in of het dmv agressieve kracht tot stand komt of niet.


In dat geval is er dus geen enkele verandering want je mocht al nooit agressief zijn ten opzichte van je paard op een wedstrijdterrein.
Ik hoop dat Marcel gelijk heeft, maar de FEI kennende past dat vage wel bij hun.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:32

Renza schreef:
Het lijkt mij dat als Marcel gelijk zou hebben, het ook wel zo op de site van de FEI zou staan?


Dat is geheel afhankelijk van de definitie die de FEI aan de term LDR hangt.
Als je wil kan je voorwaarts/neerwaarts natuurlijk ook LDR noemen.

Arabeks, af en toe een stukje achter de loodlijn rijden is niet paardonvriendelijk en natuurlijk heel wat anders dan een paard 20 minuten met de neus op de borst laten lopen terwijl je handen ergens in je buikt of achter je rug zitten. ;)

Het zou wel een verbetering zijn als ze het achter de loodlijn lopen in de ring zouden bestraffen (staat ook in de regels, maar die zijn blijkbaar niet meer zo belangrijk) en paarden die met een valse knik lopen ook.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:34

hns schreef:
Want Laag Diep en Rond, zoals het altijd al heeft geheten, is niet echt handig als internationale term.


Volgens mij blijft Low, deep, round nog steeds LDR. :)

Verder denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is, als de paardensportwereld dit niet zelf oplost wordt het vanzelf een keer van buitenaf opgelost.
Er is teveel tegenstand, niet eerder is er zoveel ophef geweest binnen de paardensport over een trainingsmethode, dat is niet iets wat zomaar ineens weg is.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:39

geerke schreef:
behalve deze leek...ik roep al verschillende keren dat het niet hetzelfde is...


Kan jij ons dan duidelijk de verschillen uitleggen? Want tot voor kort gebruikte de FEI deze termen ook voor een en hetzelfde.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:41

Michael1104 schreef:
ach ja, straks is eventing/western/springen aan de beurt en dan begint het weer opnieuw.


Misschien van buitenaf, zoals jaren geleden de DB geprobeerd heeft om wat toen nog Milatry heette te verbieden. Heeft overigens wel voor goede aanpassingen gezorgd, maar dat is offtopic.

Maar van binnenuit is dit een uitzondering en ik zie het niet snel bij iets anders in de paardensport gebeuren dat zoveel mensen van binnenuit de sport protesteren.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:45

bulck schreef:
Idd Geerke, maar dat toont nog maar eens hoe weinig mensen echt met de materie gekend zijn.


Ik wacht nog steeds met spanning op een goede en duidelijke uitleg vwb de verschillen aangezien tot aan vandaag iedereen (inclusief de ruiters die het zelf gebruiken) de namen voor hetzelfde gebruikt hebben.
De term rollkur is voor zover ik begrepen heb uit het buitenland gekomen voor datgene wat wij ldr noemen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:47

Michael1104 schreef:
met alle mogelijkheden anno 2010 is het echt geen prestatie om 40.000 mensen achter een petitie te krijgen, maar goed hopelijk gaan ze nu de echte misstanen aanpakken zoals stalruimte etc etc.


Het gaat niet om die petittie alleen. Dit is al veel langer aan de gang. Kijk eens om je heen, lees ook eens op ander forums en ook op de buitenlandse. Zie dat een toch wel bekende paardenadvocaat hier ook al langer mee bezig is.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon afdoen als een hype, dat is een stuk eenvoudiger. ;)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:49

geerke schreef:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/H ... ition.html

tweede foto is LDR...gewoon vriendelijk naar beneden rijden,paard loopt niet op de voorhand
(wel iets achter de loodlijn)
Hier heb ik dus geen moeite mee,met de rollkur wel...

De foto's van de rollkur zijn bekend,paard wordt in de krul getrokken en niet vergeten de sporen die er flinke druk opzetten ,remmen en gasgeven tegelijk


Het spijt me zeer, maar dit is nooit als LDR betiteld geweest en ik denk dat heel weinig mensen daar problemen mee hebben.
Dat is meer voorwaarts/neerwaarts.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:50

Michael1104 schreef:
geeft m.i alleen maar aan hoe hypocriet sommigen zijn.


Waarom hypocriet? Verklaar je eens nader?

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:51

Devaney2009 schreef:
Jij hebt het over Rollkur, ik heb het over gewoon slecht paardrijden.


Wat houd je tegen om daar een petitie tegen op te starten en daar een eigen topic voor te openen?
Dit topic gaat over LDR/hyperflexie/rollkur.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:54

Janine1990 schreef:
Speciaal voor [*olduser*] gequote van pagina 1.... :)
Als er op of aanmerkingen zijn van de partijen die een stuk meer van deze dingen afweten, hoor en leer ik het graag :D


Ik had dat wel gelezen.
Maar in het begin heette het met de kop op de borst rijden gewoon LDR. Later zijn daar de termen rollkur en hyperflexie bijgekomen en nu worden er ineens allerlei betekenissen aangehangen die er eerder helemaal niet aanhingen.

Had niet gedacht dat er mensen waren die de uitleg van het FEI serieus namen, maar dat is dus blijkbaar wel het geval.
(is niet perse naar jou gericht hoor, gewoon algemeen.)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:55

Michael1104 schreef:
omdat ik 100% zeker weet dat er mensen zijn die zo'n petitie getekend hebben, maar over een paar weken wel edward en alle andere ruiters een staande applaus geven in Den Bosch


Bij Edward wil ik mijn twijfels plaatsen, die lest niet meer bij Sjef en Anky en heeft ook nergens getekend.

Verder ben ik dan gelukkig niet hypocriet. Ik kan allang niet meer genieten van sommige ruiters omdat ik teveel dingen met eigen ogen heb gezien.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:59

geerke schreef:
vreemd, deze noemt het toch ook duidelijk LDR

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl



Ik ben trouwens heel blij wat er bereikt is....het begin is er!
En dat dankzij een aantal 'pit bulls' die hun tanden er in hebben gezet!


Dat is dus juist het probleem iedereen geeft een andere uitleg aan LDR, als dit nu LDR genoemd wordt ben ik meer dan tevreden.
Voordat de termen rollkur/hyperflexie in beeld kwamen werd het met de neus op de borst lopen LDR genoemd en tot vandaag werden de drie termen allemaal voor datzelfde gebruikt.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:01

Michael1104 schreef:
het feit dat iedereen nu aan het gissen is, zegt eigenlijk al meer dan genoeg...


Dat zegt dat het FEI heel slim geweest is.
Denk dat de meeste die geprotesteerd hebben wel heel donders goed weten waartegen hoor, wees maar niet bang. ;)
Genoeg met eigen ogen gezien wat dat betreft.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:23

Jammer dat deze discussie nu compleet offtopic gaat en het alleen nog maar over wel of niet hypocriete mensen gaat.

Als het zo is dat ze LDR tegenwoordig noemen zoals het paard in de link van Geerke erbij loopt is het een enorme vooruitgang en zullen we inderdaad geen paarden meer zien die met hun neus op de borst lopen.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:27

Janine1990 schreef:
Maar dat is al jaren zo hoor... LDR hangt bij de meeste mensen niet nauw samen met rollkur, hyperflexie e.d. omdat het waarschijnlijk veel vriendelijker klinkt... Laag, diep en rond, zo rijden we een jong paard toch ook????


Ga een even op google kijken bij LDR en je ziet wat toch het merendeel onder LDR verstaat. Ook in de discussies over LDR wordt duidelijk elke keer weer aangegeven dat het om het rijden met het hoofd op de borst gaat, vaak zelfs met foto's als voorbeeld.

Nooit iemand tegengekomen die een foto plaatste zoals in de link van Geerke, dan was de discussie ook snel afgelopen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die daar moeite mee hebben.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:58

Professor schreef:
En nu maar hopen dat de FEI zijn stewards goed instrueert, de eerste stap is gedaan.


Het belangrijkste lijkt me dat ze de stewards goed en duidelijk uitleggen wat onder LDR wordt verstaan en wat onder rollkur/hyperflexie.
Wel grappig, volgens mij is het de heer Janssen geweest die hyperflexie heeft verzonnen ooit als synoniem voor LDR.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:01

Janine1990 schreef:
Ik begreep hier en daar op bokt dat Rollkur vanuit Duitsland is overgewaaid.... Maar daar heb ik zelf geen bronnen van hoor...


Klopt volgens mij wel, maar helemaal precies herinner ik het mezelf ook niet allemaal.
Eerst was het extreem diep (met de neus op de borst) gewoon LDR
De duitsers noemde dat rollkur en SJ is zelf met de term hyperflexie gekomen tijdens een FEI meeting.

Er werd in ieder geval met alle drie de woorden hetzelfde bedoelt, vandaar de verwarring nu denk ik. ;)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:05

Janine1990 schreef:
Hyperflexie is toch het flexen van het paard, diep en dan extreme stelling etc.???? Dat kan ik meer flexen noemen dan alleen dat met de neus op de borst.


Dat zal meneer SJ ongetwijfeld nu al verklaring geven, hij houdt wel van woordspelletjes geloof ik. :D
Maar toen het verzonnen werd (door hemzelf volgens mij op een FEI meeting) was het gewoon een ander woord voor LDR/rollkur.

Laten wij er hier niet ook een woordspelletje van maken maar het anders gewoon "neus op de borst" noemen, dan is het voor iedereen duidelijk. Als dat niet meer mag ben ik tevreden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Coline28, DotBot, Laj1, Nimby en 9 bezoekers