vanaf 18 september chippen verplicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

vanaf 18 september chippen verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 16:49

http://www.telegraaf.nl/i-mail/13925621 ... paard.html
Telegraaf

BRUSSEL - Binnenkort is van elk paard de gezondheidstoestand af te lezen in een paspoort. Dat paspoort is weer gekoppeld aan een chip, die in het paard is aangebracht. De chip is vanaf 18 september verplicht.

De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op een verplichting van de EU. Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al enkele jaren met deze vorm van identificatie, heeft de brancheorganisatie woensdag gezegd.

De chip koppelt paard en paspoort. Het is van belang omdat medische handelingen daardoor af te lezen zijn. Daarvan hangt mede af of een paard geslacht mag worden.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:14

Ook nog gevonden;
Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:21

Euh, zou iemand mij kunnen zeggen hoe ik dit nu moet doen? Mijn paard is niet gechipt maar ik ga zondag naar het Horse Event...
Wat als ze controle doen?? Ik kan hem nu niet meer laten chippen, want dan mag ik zondag ook niet rijden (ze moeten toch 2 dagen rust dan?)
xxx

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:40

geld dit ook voor de belgen? Ik heb hier nog niks van gehoord.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:41

weird, ik dacht dat dat pas moest in 2007

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:56


Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:50

Hmm....ik ben benieuwd wat de PVE verder gaat doen. Ik heb vorig jaar ook bezwaar ingediend en krijg nu een brief dat de bezwaren beoordeeld gaan worden. Ze hebben nu nog een paar gegevens nodig. Na ontvangst wordt men per omgaande geinformeerd over de verdere procedure. Wat voor procedure zou dat worden?
Afbeelding

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 00:05

o dat maakt mij niet uit ik heb ze alle drie al een tijd geleden laten chippen gelukkig. de veearts zei het al met de geboorte van mijn veulen.dus heb ik het een paar maanden later het gedaan.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:27

Ha, die brief heb ik ook gisteren gekregen ja.

Ik denk dat ze alle bezwaren in 1x gaan bekijken en dan beslissen welke WEL en welke NIET voldoende zijn om je paard niet te laten chippen.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:30

Ohja, nog ff over dat wel of geen stamboek papier:
mijn paard heeft wel papieren, maar die staan nog niet op mijn naam. Als ik nu eerst het paard op mijn naam wil laten zetten, vervolgens er een paspoort bij aanvraag en dan ook nog DNA bepaling volgens het stamboek moet laten doen, ben ik erg veel geld kwijt (minimaal 200 euro)

Ik zit er dus sterk over te denken om hem gewoon op te geven als 'stamboekloos' paard, dan kan ik voor een paar tientjes een paspoort van het kwpn/nrps krijgen.
Mijn paard ga ik toch niet verkopen voor een hogere prijs 'omdat er zulke goed papieren bijzitten'.

iemand ervaring met deze 'proceduren'?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:44

KimS schreef:
Euh, zou iemand mij kunnen zeggen hoe ik dit nu moet doen? Mijn paard is niet gechipt maar ik ga zondag naar het Horse Event...
Wat als ze controle doen?? Ik kan hem nu niet meer laten chippen, want dan mag ik zondag ook niet rijden (ze moeten toch 2 dagen rust dan?)
xxx


Maar hij heeft toch wel een paspoort?

Heb je bezwaar aangetekend tegen het chippen?

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 14:20

gelukkig is mijn paardje al gechipt

AuthenticJarig

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:07

Ik haat chippen...

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:14

Goed nieuws! Je hoeft je paard niet te chippen!

Schrijf een briefje met verzoek tot ontheffing aan het PVV, hoe meer mensen hun bezwaren kenbaar maken hoe duidelijker het is dat er een alternatief moet komen.
Registratie door middel van DNA-onderzoek is een geldige en wettelijk geaccepteerde methode. Het enige wat je moet doen is een verzoek tot ontheffing sturen aan het PVV.

Productschap voor Vee en Vlees
Postbus 460
2700 AL ZOETERMEER

De Nederlandse paardenhouder wordt door onze eigen, met belastinggeld betaalde overheid op hoge kosten gejaagd voor een indentificatie systeem, waarvan zelfs de overheid zelf niet overtuigd is van de veiligheid.

Een aanzienlijk goedkopere, 100% veilige identificatie-mogelijkheid (borgingssysteem) wordt helemaal geheim gehouden en een even dure mogelijkheid (DNA) wordt zo moeilijk mogelijk gemaakt.

De grote vraag is: waarom zouden wij dit laten gebeuren? Als alle paardeneigenaren voor hun ongeveer 400- à 500.000 paarden en pony’s een ontheffing van het chippen aanvragen weten we in ieder geval zeker dat onze paardenstapel niet wordt opgezadeld met een tikkende tijdbom. Hoe de identificatie dan gaat lopen zien we nog wel. Als wij allemaal het borgingssysteem willen moet dat toch te regelen zijn! Ook de prijs voor DNA bepaling zal bij grotere aanvraag goedkoper worden.

Aanvraagformulieren voor en informatie over het DNA onderzoek voor paarden en pony’s is te vinden op
www.vhlgenetics.com De kosten voor DNA onderzoek bedragen op dit moment 55 euro

In mijn pony geen chip!! (ook godsdienstige bezwaren)

Mafhaf
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:49

Even reaktie op Callippo en KimS:
Callippo: waarom zou je je paard niet als stamboekloos opgeven? Tenzij je hem inderdaad nog wilt verkopen voor goed geld vanwege zijn prachtige papa en mama etc. Leuk toch, een rasechte bastaardarabier?

KimS: ik zit in hetzelfde schuitje, kom er een half uur geleden achter dat ik morgen een chip in mijn paard moet ehbben en ga ook naar het Horse Event. Alleen ga ik morgen al, dus als ik aangehouden wordt, laat ik dat morgenavond hier wel even weten, okee? Dan kun je een boete voorkomen.

Groetjes Mafhaf

Mafhaf
Berichten: 24
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 23:40

Hoi KimS, nog even: heb heel internet af gezocht en ben er volgens mij uit hoe het zit: als je paard voor 1 januari 2004 bij een stamboekorganisatie of sportorganisatie was ingeschreven, hoef je pas 1 januari 2005 een chip te hebben.

Staat keihard zo vermeld in: http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/ ... HTIGEN.PDF
in artikel 24. Ik neem prints mee naar Deurne voor de zekerheid!

Succes zondag!
Mafhaf

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 01:02

gelukkig is mijn paardje al gechipt dan Knipoog ik zag vorig jaar al aankomen dat het verplicht zou worden.. en heb hem ongeveer direct na het koopcontract gemaakt was laten chippen.. Lachen

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:49

pevoco schreef:
Schrijf een briefje met verzoek tot ontheffing aan het PVV, hoe meer mensen hun bezwaren kenbaar maken hoe duidelijker het is dat er een alternatief moet komen.
Registratie door middel van DNA-onderzoek is een geldige en wettelijk geaccepteerde methode. Het enige wat je moet doen is een verzoek tot ontheffing sturen aan het PVV.
Ben je hier al niet te laat mee ?? Die brief had al voor januari 2004 in hun bezit moeten zijn om daarvoor in aanmerking te komen volgens mij. Verward

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:02


pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:04


Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:08

vanaf welke leefdtijd Moet hij gechipt zijn dan?? toch neit meteeen na de geboorte >;)

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:56

wie kan mij zeggen , als je paard gechipt is, en je heb je parpieren nog niet opgestuurd, houd het dan in dat je zonder paspoort je paard niet meer bij de veearts behandeld kan worden?

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:10

Dan word je paard gewoon door de dierenarts behandeld.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:17

okey pevoco bedankt voor het antwoord!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 19:28

mijn nieuwe paardje heeft ook nog geen paspoort en geen chip enkelt inentingen boekje.
Mijn paard is een kwpner heeft papieren maar die zijn spoor loos.
Ik weet nu ff niet wat ik moet doen hoor.
Kan ik gewoon een paspoort aanvragen bij het kwpn?en chipen moet dat via het paspoort of kan jou eigen dieren arts dat ook zo ff piepen?
Zucht* wat een gedoe zeg zo op eens.