Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:27

http://www.knhs.nl



Gelukkig komt het niet vaak voor dat een paard overlijdt tijdens een KNHS-evenement. Naar schatting gebeurt het drie tot vijf keer per jaar dat een paard tijdens een wedstrijd het tijdige voor het eeuwige verruilt. Omdat de KNHS graag meer inzicht wil in het aantal paarden dat overlijdt, maar vooral ook wil weten wat de oorzaak was, is in het onlangs door de KNHS Ledenraad goedgekeurde Algemeen Wedstrijdreglement opgenomen dat voortaan op elk paard dat tijdens een KNHS evenement overlijdt sectie moet worden uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Of een paard nu een hartstilstand krijgt, geëuthanaseerd werd nadat het een been brak of overlijdt door koliek als het op de trailer staat op het wedstrijdterrein: elk overleden paard moet worden aangemeld bij de Gezondheidsdienst voor Dieren. De KNHS heeft met de Gezondheidsdienst een contract afgesloten dat de dienst 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is. Zo kan er dus altijd direct contact worden opgenomen zodra een paard sterft. De GD zal direct na een telefoontje in actie komen. Als een paard is overleden, zorgen zij voor passend vervoer vanaf de wedstrijdlocatie.

Klik hier voor het artikel "Zeg nooit Nooit" uit de PaardEnSport.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:30

Dat lijkt me een verstandige regel. :j Ik vind 3 tot 5 keer per jaar nog best veel eigenlijk!

Main

Berichten: 279
Geregistreerd: 30-06-07
Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:33

Verstandig idee.
Maar ben het wel met Niwla eens.. 3 tot 5 x per jaar vind ik best veel!

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:36

Misschien verstandig maar het lijkt me vreselijk als eigenaar....
Stel je paard breekt een been en het overlijd, dan moet het mee voor sectie. Lijkt me helemaal niks..

Edit, en wat ik uit het artikel begrijp mag je na een ongeluk je paard dus alleen inslapen en niet laten slachten. Dus je hebt geen eigen keus meer daarin.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 25-05-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Semra

Berichten: 851
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: St. Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:37

Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:40

Op de duizenden en duizenden starts per jaar valt het mij mee hoe vaak het gebeurt.
Maar fijn dat er goed naar gekeken gaat worden

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:41

@ pluklief; wat wil je er anders mee? meenemen naar huis?
ik vind het wel een goede regeling eigenlijk, ik zou het ook fijn vinden als mijn paard op het wedstrijdterrein dood neervalt dat er dan uitgezocht word hoe dat komt.
Vervoeren mag je hem toch niet meer dus of de GD hem met "passend vervoer" komt halen of rendac met de grijper..

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:42

Semra schreef:
Ben ik dan weer hollander??? Wie gaat dat betalen?


De KNHS...

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:45

Ik had liever de mogelijkheid gezien, als een verplichtstelling. :=
Ik snap ook niet waarom ze dat moeten weten trouwens.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:46

No fucking way dat op mijn paard in opdracht van de KNHS sectie wordt verricht. Dat besluit ik nog altijd zelf. En daar wil ik wel een rechtszaakje over beginnen. Om het principe :j

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:48

Polly schreef:
@ pluklief; wat wil je er anders mee? meenemen naar huis?
ik vind het wel een goede regeling eigenlijk, ik zou het ook fijn vinden als mijn paard op het wedstrijdterrein dood neervalt dat er dan uitgezocht word hoe dat komt.
Vervoeren mag je hem toch niet meer dus of de GD hem met "passend vervoer" komt halen of rendac met de grijper..

Toch lijkt het me vreselijk, als ze het paard zo snel mogelijk komen halen. Voor je het weet is de wedstrijd nog bezig, nou geweldig.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:54

Anya schreef:
No fiets way dat op mijn paard in opdracht van de KNHS sectie wordt verricht. Dat besluit ik nog altijd zelf. En daar wil ik wel een rechtszaakje over beginnen. Om het principe :j


Mee eens. Gedeeltelijk.
Bij een gebroken been is sectie immers niet nodig.
Ik denk dus ook dat het 'dood neervallen' wordt bedoeld.
In dat laatste geval zou ik zelf wel graag willen weten wat er nou aan de hand was.
Wie dan voor de sectie zorgt, maakt niet uit, zolang ik dat maar vergoed krijg van de verzekering.
Is dat dan wel geregeld, eigenlijk?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:58

Schandalig! Het besluit om als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd sectie te verrichten als verplichting.

Waar halen jullie het lef vandaan om met een dergelijk besluit te komen dat mijn eigendomsrecht over mijn paard op een dergelijk grove manier met voeten treedt.

Ik wens dat zelf te kunnen besluiten. Als je wilt controleren of doping in het spel is, dan doe je dat maar op het levende dier. Niet achteraf om het eigen straatje schoon te vegen.

Een paard van mij dat overlijdt buiten de stal/weide zal eerst mee terug gaan naar huis om de kudde afscheid te kunnen laten nemen. En als er sectie verricht moet worden, dan is dat omdat IK als eigenaar de oorzaak wil weten.

Ik hoop van harte dat hier snel een proefproces over gevoerd gaat worden want dit getuigt van een ongelofelijke arrogantie.

Anya (achternaam)

Ik heb bovenstaande gestuurd naar de KNHS. Ze mogen mij VRAGEN of sectie tot de opties behoort. Maar een paard dat door bliksem wordt getroffen, daar ga ik niet in laten snijden. En ze treden mijn juridische status als eigenaar met voeten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:59

Oh ja en gelukkig rij ik western. Niet dat ze daar geen idiote regels kunnen verzinnen, maar in ieder geval respecteren ze mijn beschikkingsrecht als eigenaar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:00

ik lees net hierboven dat de KNHS dat betaald..

Tuurlijk is het niet fijn als ze hem z.s.m. komen halen, ook als de wedstrijd nog bezig is. Maar je kan er dan toch niks meer aan doen.
Sorry mijn mening.

@Anya, volgens mij mag je een overleden paard niet zonder meer vervoeren. correct me if I'm wrong.
Buiten dat vraag ik me af hoe je hem de trailer in wil krijgen als ie daar niet toevallig in ligt :o

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:00

Anya schreef:
Een paard van mij dat overlijdt buiten de stal/weide zal eerst mee terug gaan naar huis om de kudde afscheid te kunnen laten nemen. En als er sectie verricht moet worden, dan is dat omdat IK als eigenaar de oorzaak wil weten. .

Dit is voor mij ook heel belangrijk, mijn paard is alfa merrie in een groep jonge paarden, zij moeten op z'n minst afscheid kunnen nemen.

Polly, er mag wel meer niet wat toch gebeurt.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 25-05-09 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:00

goed dat het zo gedaan wordt, alleen hoop ik het nooit nodig te hebben!! :n

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:02

Ik ben het met Anya eens. Leuk dat de KNHS zo'n grote organisatie is maar dat betekend nog niet omdat het een hoop regelt in de Nederlandse paardenwereld, dat mijn paard meteen 'hun eigendom' word.

Ze hebben gewoon met hun fikken van mijn paard af te blijven, dood of levend, in iedergeval wél als ze mijn toestemmingniet hebben!

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:02

Ik ben het ook zwaar eens met Anya dus :j

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:03

Belachelijk! Alsof de KNHS ook maar IETS te zeggen heeft over mijn paard! Ik zou echt vreselijk kwaad worden denk ik. Ik bepaal nog altijd ZELF of er sectie verricht wordt. En het paard zou gewoon met mij naar huis gaan, regels of niet...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:04

Ik bekijk het op een andere manier.

Als hij dood is is ie dood en dan kan je er verder weinig mee, oke dan wil je hem mee naar huis nemen, takel hem op het concoursterrein maar weer in 't trailertje, naar huis, andere paarden laten ruiken, takel je hem weer uit het trailertje, sleep hem naar de weg waar ie dan weer opgehaald word.

Ik zou dankbaar zijn als iemand regelt dat ie van het concoursterrein opgehaald word, hoe verdrietig ik ook zou zijn..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:05

Waar een wil is, is echt wel een weg. En zelfs al wil ik het paard niet meenemen, dan nog BEPAAL IK ALS EIGENAAR. Niet de KNHS. De KNHS is geen wetgevende macht. Dat zij in de regeltjes douwen dat ze over mijn eigendom zouden mogen beschikken bij overlijden op hun terrein maakt het nog niet wettig.

Dan kan de pensionhouder ook wel besluiten dat mijn paard als het dood in de wei ligt van hem is en volgens zijn normen afgevoerd moet worden of sectie verricht.

Kom nou.. zo werkt het niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:06

Ja als je graag wilt dat de KNHS het regelt, prima. Dat kunnen ze vragen en dan kun je Ja of Nee zeggen.

Maar ze gaan niet mijn eigendom afpakken omdat ze het in de regeltjes zetten.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:07

Polly schreef:
Ik bekijk het op een andere manier.

Als hij dood is is ie dood en dan kan je er verder weinig mee, oke dan wil je hem mee naar huis nemen, takel hem op het concoursterrein maar weer in 't trailertje, naar huis, andere paarden laten ruiken, takel je hem weer uit het trailertje, sleep hem naar de weg waar ie dan weer opgehaald word.

Ik zou dankbaar zijn als iemand regelt dat ie van het concoursterrein opgehaald word, hoe verdrietig ik ook zou zijn..


Illegaal of niet, mijn merrie wordt gewoon begraven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:09

Dan verschillen we van mening :)

Ik ben (nog) geen lid van de KNHS, simpelweg omdat mijn peerd te jong is.
Hoe doe je dat op je stal dan? Meenemen en begraven in de tuin?

@caira, moet je diep graven hoor..
Laatst bijgewerkt door Polly op 25-05-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt