TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 13:43

Nieuwsredactie
Door Mirjam Nelisse

Afbeelding
Foto 1: aankomst bij een post
foto: Mirjam Nelisse
TREC staat voor "Techniques de Randonée Equestre de Competition" en komt uit Frankrijk. TREC is daar ontwikkeld als een bekwaamheidstest voor ruitertoeristen die paarden wilden huren om een trektocht mee te maken. De professionals in het ruitertoerisme vonden de gewone trektochten al snel niet meer bevredigend en begonnen met het organiseren van lokale wedstrijden. TREC gaat dus echt om wie het beste met zijn paard een tocht door de natuur kan maken en de uitdagingen waarvoor de natuur hem stelt, kan aangaan. Belangrijk is de twee-eenheid tussen ruiter en paard, het genieten van en respect hebben voor de natuur en het op een goede manier omgaan met de uitdagingen. TREC ontbeert over het algemeen ook luxe; geen 4 sterren hotels maar een tent. Geen boxen voor de paarden maar een paddock en eenvoudig maar goed eten! Er heerst geen competitieve sfeer, maar een sfeer van elkaar helpen en gezellig met zijn allen een weekend erop uit! Het is dan ook een goede gewoonte dat de 'grooms', de vrienden, vriendinnen en ouders die met de ruiters mee zijn, een handje helpen als vrijwilliger.


TREC bestaat uit drie onderdelen: de POR, de MA en de PTV. Deze worden hieronder nader toegelicht. Je kunt TREC op vier niveaus beoefenen: T1 t/m T4. Ook de T5 bestaat, maar deze klassering is voorbehouden voor de Wereldkampioenschappen. De T1, de beginnersklasse, heeft een wat kortere route waarbij je nog geen opdrachten met kompas krijgt. Ook zijn de hindernissen in de PTV nog erg eenvoudig en laag. De T2 wordt dan alweer een stapje moeilijker en de hoogste klasse in Nederland, de T3, heeft een route van tussen de 30 en 40 kilometer en hogere en moeilijkere hindernissen. De T4 wordt niet in Nederland beoefend, omdat de moeilijkheidsgraad in Nederland door het ontbreken van bergen of heuvels, onvoldoende is. Deelnemers die geen lid zijn van de TREC Club kunnen in principe alleen T1 starten. Om hogere klassen te kunnen starten, moet je lid zijn.


POR
De POR (Parcours d'Orientation et de Régularité) is een oriëntatierit op basis van een vooraf vastgestelde route. Die route neem je over van een masterkaart op je eigen blanco kaart. De kaart heeft meestal een schaal van 1:25000, dus 1 centimeter is 25 meter.

Deze rit mag je alleen rijden of in equipe, dus met zijn tweeën of drieën. De snelheden zijn voorgeschreven en variëren tussen de 6 en 12 km per uur. Onderweg kun je controleposten of knippers tegenkomen, die worden aangetekend op je tijdkaart. Naast de kaart moet je ook een aantal verplichte onderdelen in je bepakking meenemen. Des te hogere klasse je start, des te meer je moet meenemen.

Afbeelding
Foto 2: een knipper!
foto: Mirjam Nelisse
Afbeelding
Foto 3: knip in de tijdkaart!
foto: Mirjam Nelisse



MA
De MA (Maîtrise des Allures) is een gangenbeheersingsproef, waarin je moet tonen hoe de controle over de richting en snelheid van je paard is in galop en stap. Er wordt een baan uitgezet van 150 meter lang en 2 meter breed. Je legt de baan tweemaal af, één keer heen en één keer terug.

Op de heenweg laat je je paard zo langzaam mogelijk galopperen. Des te langzamer je gaat, des te meer punten. Maar let op: als je paard uit de galop valt, ben je al je punten voor dit onderdeel kwijt! Op de terugweg laat je je paard zo snel mogelijk stappen. Des te sneller je stapt, des te meer punten krijg je voor dit onderdeel. Ook hier geldt: als je paard gaat draven of dribbelen, krijg je voor dit onderdeel geen punten!

De MA is voor elke klasse hetzelfde. De T1, T2 en de T3 ruiters leggen dus allemaal dezelfde afstand af en hebben dezelfde puntentelling.

Afbeelding
Foto 4: in langzame galop
foto: Mirjam Nelisse
Afbeelding
Foto 5: onder de laaghandende takken door
foto: Mirjam Nelisse



PTV
De PTV (Parcours en Terrain Varié) is een hindernissenparcours bestaande uit 16 veelzijdige hindernissen. Deze 16 hindernissen worden gekozen uit een totaal van 34 TREC hindernissen. Uitgangspunt voor deze hindernissen is dat je ze tijdens een trektocht tegen kan komen.

De hindernissen testen verschillende vaardigheden van ruiter en paard, zoals springen, rust en gehoorzaamheid en controle. De hindernissen worden beoordeeld op het wel dan niet nemen van de hindernis, maar ook op de stijl en uitvoering waarmee dat gedaan wordt. Voor grove hulpen geven worden bijvoorbeeld minpunten op stijl in mindering gebracht. Voorbeelden van hindernissen zijn bijvoorbeeld:
  • terreinhindernissen, zoals een boomstam, opsprong, afsprong, waterbak
  • behendigheid, zoals slalom, laaghangende takken, smalle doorgang
  • rust en controle, zoals achterwaarts, labyrint en trailer laden

Wanneer je een hindernis tegenkomt die je niet wilt of kunt nemen, dan kun je deze gewoon overslaan. Je wordt niet gediskwalificeerd, maar je krijgt geen punten voor dit onderdeel. Dat maakt TREC zeer laagdrempelig. Vergeet je niet af te melden bij de jury van de betreffende hindernis, anders word je wel gediskwalificeerd!


***
Meer weten?
Ben je enthousiast geworden? In 2009 worden op verschillende locaties wedstrijden en trainingen georganiseerd. Onze wedstrijd is op 19 en 20 september 2009 en onze trainingen gaan in april van start. Je kunt je hiervoor nog tot 21 maart inschrijven. Voor meer informatie kun je kijken op http://www.trecgo.come2me.nl of een email sturen via het contactformulier.

Dit artikel is het eerste in een serie artikelen over TREC. Het volgende artikel gaat over trainingen en wedstrijden.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:52

Dit vindt ik dus echt heel erg gaaf. Helaas zit het er voor die oude knollen van mij en mijn trekpaard niet in om er aan mee te doen.

Misschien in de toekomst :D

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:58

Het is echt heel erg gaaf! Leuk dat er nu ook een bericht op de nieuwspagina over staat.
Ik heb zin in de TREC van Rijsbergen!

Bridget24

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Klein dorpje in Brabant

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:02

Ik kijk er ook al helemaal naar uit. Alleen jammer dat ik niet echt op internet kan vinden wat die 34 verschillende hindernissen zouden kunnen zijn.... Heb er al wel een paar gevonden... Maar we zullen wel zien waar het schip strant :=

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:03

Laatst bijgewerkt door snowdon op 19-03-09 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:04

Ik zou ehct super graag mee willen doen, beschik alleen niet over een paard dat hier geschikt voor is én ik ga naar australie in augustus :P Beetje lastig om even terug te komen :P

Bridget24

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Klein dorpje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:05

waar oefen jij die hindernissen????

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:05

Dit lijkt mij ook echt ontzettend leuk. Ik ga zeker kijken of er mogelijkheden zijn om te komen.

Bridget24

Berichten: 350
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Klein dorpje in Brabant

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:07

tnx met die websites kom ik een heel eind verder. Ga ze vanavond thuis eerst doorspitten :)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:10

Dit heb ik in Franrijk zelf gedaan, echt geweldig leuk om te doen! Toendertijd trainde ik ook een pony van iemand die zelf ook meedeed. Het is echt leuk en veelzijdig om te doen. Hoop dat het in Nederland ook zo groots word als in France.

Getup

Berichten: 8272
Geregistreerd: 27-01-07

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:16

Hier in de Ardennen wordt het ook gedaan. ben er een keertje gaan kijken, en t lijkt me echt heel erg leuk om te doen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:19

Bridget24 schreef:
waar oefen jij die hindernissen????


Thuis een beetje creatief zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:27

TREC .. prachtige discipline :j Geweldige sfeer :j

Ben een paar keer (= 2 :+) in Eersel geweest, en heb in 2007 in Zutendaal zelf meegedaan. Echt een ge-wel-dige ervaring! De dag na de POR had ik trouwens wel ENORM spierpijn (ondanks dat ik best wel veel buitenrij) en toen moest de MA & PTV nog :Y) .. Maar het was echt super :j

Deze fotograaf is regelmatig aanwezig op wedstrijden: http://www.fotoscheepen.nl/
Als je via "reportages - foto's" kijkt zie je verschillende TREC-wedstrijden staan, kan je je er altijd een beter beeld bij vormen (ook van de soorten hindernissen enzo) :) (ik en het ponybeest staan er ook wel tussen .. bij de TREC in Zutendaal :P en bij de TREC in Eersel vind je het ponybeest ook terug ;) )

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:30

Mooi geschreven Mirjam!

Ben benieuwd hoe het er hier allemaal gaat uit zien!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:57

Dit is nou het soort wedstrijd waar ik wel aan mee zou willen doen (ook geinteresseerd in endurance...).
Ik zie het er echter nog niet snel van komen dat deze takken van paardensport hier van de grond gaan komen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:03

De opzet klinkt mij in ieder geval goed in de oren. Ik ga deze discipline eens even volgen, misschien is het wel wat voor mij.

Anoniem

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:28

Heb er wel al eens wat eerder over gelezen en toen sprak het mij ook al aan!
Erg leuke discipline! Ik hoop dat er eens eentje in de buurt wordt georganiseerd, dan ga ik zeker eens kijken!

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:35

Op de website van de vereniging vind je ook veel informatie en de nederlandse-wedstrijd agenda en tevens de trainingen die door de vereniging worden georganiseerd.Tevens staan er diverse links met trainingsmogelijk
www.trecnl.nl
(dus zonder streepje)

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:51

Lijkt me echt helemaal geweldig :)
Niet meer met mijn huidige paard, maar misschien dat het wel leuk is voor in de toekomst :j
Leuk stuk om te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:56

Delphi2 schreef:
Op de website van de vereniging vind je ook veel informatie en de nederlandse-wedstrijd agenda en tevens de trainingen die door de vereniging worden georganiseerd.Tevens staan er diverse links met trainingsmogelijk
http://www.trecnl.nl
(dus zonder streepje)


Dank je!
Ga mij er eens rustig in verdiepen.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:59

O.... Als ik een eigen paard had zou ik vast al gedaan hebben |( lijkt me zo gaaf

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:13

Hee, delphi, heb die website eens bekeken, en tot mijn grote verbazing staat IJsland in de landenteamlijst (op de laatste plaatsweliswaar), toch eens gaan informeren hier, wie weet...

Lady_M
Berichten: 807
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:15

Hmm.. Hier nog een mét interesse, maar zonder paard.. -O-
Ach ja, misschien laten ze je lopend ook meedoen :D
*Ziet zichzelf al zo hard mogelijk stappen en zo langzaam mogelijk galopperen* _O-

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: TREC - een veelzijdige discipline in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:28

De eerst volgende TREC wil ik graag gaan kijken, en dan daarna hoop ik als het me bevald ook zelf te kunnen starten met mijn ijslander :D

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:29

*denkt ineens terug aan groep 4 (paardrijden in de zandbak)