Manege Aerdenhout voor de tweede keer beroofd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Manege Aerdenhout voor de tweede keer beroofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 18:39

Afbeelding

AERDENHOUT - woensdag 03 december 2003

Eén voor één komen amazones vloekend de kantine in. Manege-eigenares Greet Buss begroet hen treurig vanaf haar kruk achter de bar. Ze kan het nog niet helemaal geloven. Voor de tweede keer in acht jaar is ze beroofd van zo goed als al haar zadels. De vorige keer lieten de dieven de hoofdstellen nog hangen, maar ook die zijn dit keer meegenomen. Buss: ,,We hadden, na de vorige inbraak, alles net weer goed op orde. Nu kunnen we wéér opnieuw beginnen.''

Toen Buss gisterochtend bij Manege Aerdenhout arriveerde, had ze gelijk door wat er mis was. ,,Er lagen twee zadels bij het hooi. Ik dacht meteen: ,,O nee, daar gaan we weer'.'' Het meisje dat de paarden voerde, kwam in paniek op haar afgerend. ,,Het eerste wat je dan vraagt is: 'Is alles goed met de paarden?' Dat was gelukkig zo. Toen ben ik al mijn pensionklanten maar gaan bellen. Want ook zij zijn gedupeerd.''

Nadere inspectie wees uit dat er meer dan dertig zadels verdwenen waren, en zo'n twintig hoofdstellen. Alle mooi geschilderde kasten van de paardeneigenaren waren opengebroken. Op eentje na. Buss vermoedt daarom, dat degenen die op haar terrein waren, eerder hebben rondgekeken bij de manege. ,,Sinds kort was die kast leeg. Toch wel heel toevallig, dat ze die niet hebben aangeraakt.''

De klap komt bij de manegehoudster heel hard aan, vertelt ze. ,,De schade is minimaal 7.000 euro. Wij hadden hier goede merkzadels voor de manegepaarden. Dat heb ik heel bewust gedaan omdat de paarden anders rugproblemen krijgen. Sommige zadels waren zelfs op maat gemaakt.''

Hoe ze aan het geld voor het nieuwe tuig moet komen, weet Buss nog niet. Een aantal zadels vervangt ze niet: ,,Van de oude manegepaarden. Die werken niet meer, maar mogen hier blijven tot hun dood. Ze hoeven dus ook geen nieuw zadel.'' Niettemin moet ze er nog een hoop aanschaffen. Buss: ,,Ik weet wel dat de tractor die nodig vervangen moest worden, nu dus voorlopig niet vervangen wordt. En ik was op zoek naar een leuk paardje voor de opleiding van mijn stagiaire. Dat kunnen we nu wel vergeten. Langzaam maar zeker zullen we nieuwe spullen aanschaffen. De paarden moeten tenslotte ook eten.''

Buss heeft weinig hoop haar materiaal ooit terug te zien: ,,Die zijn, net als de vorige keer, waarschijnlijk de grens al over. Natuurlijk vraag je je af wat je kunt doen om dit tegen te gaan. Alles zat ontzettend goed op slot. Verzekeren is voor een bedrijf onbetaalbaar.'' Ook voor een waakhond voelt ze niets. ,,Dan kom je op een dag en is niet alleen alles weg, maar ligt je hond ook nog dood op het erf.'' Tot zaterdag gaan de paardrijlessen bij manege Aerdenhout niet door. Buss: ,,Ik hoop dat ik dan voldoende spullen bij elkaar heb gesprokkeld. Mocht iemand nog spullen hebben liggen die niet worden gebruikt, houd ik me aanbevolen.''

Michèle Elkerbout


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, lemonyellie, NorwayFjord, Ubermetrics en 46 bezoekers