'Paard werkt vaak beter mee dan eigenaar'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

'Paard werkt vaak beter mee dan eigenaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 13:58

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,2622,1448-Archief-Zoeken!!__1436163_,00.html?ArchiefID=1436163Artikel uit De Gelderlander van 04-02-2003
'Paard werkt vaak beter mee dan eigenaar'


Heijenaar Marcel Willems behaalde afgelopen weekeinde in Drachten een derde plaats bij een internationale wedstrijd voor hoefsmeden. Verslaggever Tonny Peeters zocht hem op tussen de paarden.

Hoefsmid Marcel Willems voorziet een paard van nieuwe ijzers. Foto: Ed van Alem.



D e rook slaat van het gloeiend hete hoefijzer. Het paard geeft echter geen krimp wanneer hoefsmid Marcel Willems het dier van nieuwe voetzolen voorziet. Het staart rustig wat voor zich uit in de lege manege. Na een kwartier arbeid is de eerste voet klaar. Kortom, lang genieten van een derde plek in Drachten bij een internationale wedstrijd hoefsmeden, is er niet bij voor Willems. Het werk, ditmaal in manege Waldzicht in Ven-Zelderheide, is weer begonnen.

"Het mooie van een hoefsmid is dat hij alles met de hand moet doen. Er komt bijna geen machine aan te pas", zegt de 38-jarige Heijenaar die niet te uitgebreid wil stilstaan bij de prijs. Hij wil liever paarden beslaan.

Dat doet hij al twintig jaar. Opmerkelijk dus dat hij afgelopen weekeinde pas voor het eerst deelnam aan een wedstrijd. Het idee om zich te meten met collega's had hij echter al enige jaren. "Ik had geen zin om een flinke afgang mee te maken. Daarom ben ik altijd zo huiverig geweest om aan wedstrijden mee te doen. Je staat dan wel tegen toppers op te boksen hoor."

Na jaren aan de zijlijn te hebben toegekeken, besloot hij dat het er afgelopen weekeinde toch eens van moest komen. Een minder drukke winterperiode baande de weg vrij voor deelname. De rit richting Friesland werd afgelopen donderdag al ingezet. De Heijenaar moest bij zijn internationaal debuut in vier categorieƫn laten zien waartoe hij in staat is. Zo moest Willems onder meer uit een rechte ijzerstaaf verschillende modellen smeden. Ook kreeg hij tien seconden een voet voorgehouden en moest hierna op het gevoel een geschikt hoefijzer zien te maken. "Daar heb ik de titel verprutst. Mijn ijzer was veel te groot."

De Heijense hoefsmid moest verder een ijzer maken voor een voorvoet van een paard, en een geheel ander model voor de achtervoet van datzelfde paard. Voor al die onderdelen kreeg de hoefsmid een uur.

"Dan voel je de spanning in je hele lichaam. Maar alle deelnemers hebben elkaar ook geholpen, dus afgunst was er zeker niet." Naast de hulp van de concurrenten hielp ook Sjaak Goossens de Heijenaar een handje mee.

"Bij de laatste twee onderdelen mocht iemand helpen. Sjaak haalde ijzers uit de oven. Goed teamwork is dan vereist omdat de juiste plekken van het hoefijzer verhit moeten worden."

Uiteindelijk, op de ene fout van het te grote ijzer na, kon Willems tevreden terugkijken. De jury waardeerde de prestaties met de derde plek. Hiermee bleef hij een rij van Scandinaviƫrs, Engelsen, Duitsers en Fransen voor.

De titel ging naar een andere Nederlander: Gerrit-Jan Salm uit het Zeeuwse Yerseke.

"We hebben goede smeden in Nederland. Dat komt vooral door de goede opleidingen en de bekendheid van sporters als Anky van Grunsven. De hoefsmeden surfen mee op alle aandacht voor de paardensport."

In al die jaren dat hij paarden voorbereidt voor de sport, heeft hij nog nooit een trap met ernstige gevolgen gehad.

"Ik word wel eens flink geraakt, maar gelukkig is er nog nooit een ambulance aan te pas gekomen."

Marcel Willems weet hoe een paard in elkaar steekt. Naast het vakdiploma voor hoefsmeden volgde hij verschillende cursussen om de edele viervoeter beter te begrijpen. Voor het lesgeven aan jonge hoefsmeden heeft hij geen tijd. Wel voorziet hij talenten van een tip.

"Je moet zowel paarden- als mensenliefhebber zijn. Ik geef de voorkeur aan de dieren omdat die beter meewerken. Eigenaren doen vaak zo moeilijk."