Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Heel stiekem bouwt deze paardenhoudster schuilstal tegen aanval wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:09

Ehm als de stal niet dicht kan helpt het niks...maar ik snap de noodkreet die er uit dit artikel komt.

Zou alleen zelf ook absoluut geen slapende honden wakker maken..wordt wel tijd dat de gemeente eens minder star wordt over stallen die er wel MOETEN komen vanwege de wolf. Typisch NL, beleid 1 maken en niet nadenken over beleid 2.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:48

Lara_Silver schreef:
Ik zou vooral het nieuws inlichten over iets waarvan je vooral niet wil dat iedereen het weet. :=

Haha ik dat het ook al. Nu weten er vele het, en de gemeente ook.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:03

Slim ook om het nieuws in te lichten. Dltegen bramenstruiken is trouwens prima wat te doen. Ff goed wegknippen elk jaar en je hebt er geen last meer van. Moet ik ook bij mijn omheining.
Ik weet ook noet echt wat ze nu wil bereiken, want ze wil geen subsidie, bouwt stiekem een schuilstal en gaat daarmee naar het nieuws.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:50

Een goed dichte bramenhaag is een prima barriere tegen wolven. Gooi er nog wat hondsrozen, gaspeldoorn, meidoorn of duindoorn tussen, en je hebt een prachtige wolfwerende haag. Mét bloemen én fruit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:15

Paard aangevallen gemeente Midden Drenthe.
Citaat:
Afgelopen nacht is er nabij Lieving een paard door een wolf aangevallen, het paard heeft de aanval overleefd maar heeft er wel forse verwonding aan overgehouden. Tevens zit de schrik er in de buurt goed in.

Tijdens de afgelopen commissievergadering Ruimte&Groen is er gesproken over “hoe de gemeente omgaat met vergunningen rondom schuilstallen”. De wethouder gaf de toezegging dat hierover binnen 3 maanden een beantwoording zou komen.

Voor MiddenDrenthe Nu is wat ons betreft de urgentie hoog en zouden wij de wethouder willen verzoeken om met de beantwoording cq besluit tot vergunningverlening voor de eerstvolgende commissie Ruimte&Groen te komen.
Tot er meer duidelijkheid is zou men bijvoorbeeld bouwen van schuilstallen kunnen gedogen, met als voorwaarde dat er een heroverweging wordt genomen op het moment dat er meer duidelijkheid is over provinciaal en/of landelijke beleid ten aanzien van schuilstallen.

Bron midden Drenthe nu
https://www.facebook.com/share/1CzQbT5h ... tid=wwXIfr

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:06

Schuilstallen gedogen? Hoop vooral dat er ontheffingen komen voor dichte stallen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:53

Art_Ificious schreef:
Is er buiten die stal om niet gewoon een mogelijkheid om een nachtpaddock te maken met goede stroomdraden en dan niet tegen de buitenomheining aan zodat er geen braam doorheen kan.

het is toch al lang duidelijk dat Wolven zich niets van stroomdraad aantrekken; ze gaan er makkelijk overheen of onderdoor. Dus ik snap dat ze liever op stal heeft nachts...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:56

Iedereen zegt " slim om het nieuws in te lichten " maar als iedereen zn mond dicht houd dan veranderd er nooit wat ! we willen toch onze paarden en ponys kunnen beschermen tegen de wolf. Het is al duidelijk dat een paar stroomdraden onder het mom van wolfwerend raster toch niet zo wolfwerend is als gedacht dus op stal zetten is dan de enige mogelijkheid ze nachts veilig te houden... als iedereen dit maar stiekem doet dan veranderd er niets in de regels en is het onmogelijk ponys nachts veilig te houden.. bovendien zal deze mevrouw niet onder haar eigen naam dit artikel hebben geplaatst en haar achternaam zie ik ook niet dus ze is redelijk anoniem..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:57

Ibbel schreef:
Een goed dichte bramenhaag is een prima barriere tegen wolven. Gooi er nog wat hondsrozen, gaspeldoorn, meidoorn of duindoorn tussen, en je hebt een prachtige wolfwerende haag. Mét bloemen én fruit.

dat geloof je zelf? mijn hond loopt daar nog dwars doorheen , laat staan een wolf..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:58

Elisa2 schreef:
Ehm als de stal niet dicht kan helpt het niks...maar ik snap de noodkreet die er uit dit artikel komt.

Zou alleen zelf ook absoluut geen slapende honden wakker maken..wordt wel tijd dat de gemeente eens minder star wordt over stallen die er wel MOETEN komen vanwege de wolf. Typisch NL, beleid 1 maken en niet nadenken over beleid 2.

er staat in het artikel dat de stal nog dicht gemaakt word aan de voorkant..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:22

Ik zeg niet dat het hier zo is, maar de wolf wordt ook gebruikt als excuus om een schuilstal neer te zetten.

Ik vind het lastig. Het gevaar van de wolf bestaat in Midden Drenthe, dus ik snap dat er iets moet gebeuren én ook dat een wolfwerend raster op sommige plekken complex / bijna niet mogelijk is.
Maar zo'n stalletje ... die moet dan helemaal dicht en als het donker is (in de winter van 5 uur in de middag tot 8 uur de volgende ochtend?) moeten ze daar dan in staan. Is dat nog dierwaardig?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:23

Schuilstallen zouden altijd moeten mogen!!! Waarom zou je daar een excuus voor moeten gebruiken!?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:26

Popstra schreef:
Schuilstallen zouden altijd moeten mogen!!! Waarom zou je daar een excuus voor moeten gebruiken!?

Ik moet er niet aan denken dat iedereen die een paard heeft op een halve hectare (wat hier regelmatig het geval is) daar een stal bij mag zetten....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:31

Nee schuilstallen moeten helemaal niet altijd mogen.

Als er geen bouwblok is weet je van te voren dat er geen schuilstal mag komen te staan.
Tenminste nu voordat de wolf er was.

Kon je dieren dan in de zomer niet uit de hitte zetten omdat er geen bomen zijn en in de winter niet uit de regen en de koude weet je dat het geen geschikte plaats is voor je dieren.

Zo simpel zit het eigenlijk in elkaar.
Want de verrommeling van het buitengebied moeten we ook niet willen

Want sommige mensen maken er ook meteen een halve vuilnisbelt bij.
En de ene heeft een strookje van 2500m2, de ander 3000. Zie je het voor je?

Dus dat schuilstallen voorheen niet overal toe zijn gestaan ben ik wel voorstander van.
Dat elke truus op de hoek meent overal een paard neer te moeten plempen is gewoon een andere discussie.

Maar goed, nu dus de wolf.
In een krappe dichte (ook al is dicht met tralies voor lucht) schuilstal meerdere paarden is de oplossing ook gewoon niet.

Er is maar 1 oplossing, maar die mag dan weer niet...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:32

Sassy4barrel schreef:
Ibbel schreef:

dat geloof je zelf? mijn hond loopt daar nog dwars doorheen , laat staan een wolf..

Een goed dichte niet hoor, maar dat is wat anders dan het 'gewoon lekker laten groeien en soms eens een randje wegknippen' wat meestal het onderhoud van een bramenhaag is.
Als je gericht dergelijke planten gebruikt om een afrastering te maken zijn ze heel functioneel en sterk, het vraagt alleen wel werk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:43

Die verommeling van het buiten gebied komt juist omdat er niet veel mag. Men gaat dan zo goedkoop mogelijk wat neer zetten aan hekjes, pallets en ander prutswerk zodat het ze niks kost moesten ze het weg halen.

In Belgie zijn schuilstallen verplicht en die zie je ook en dat zijn vaak nette vaste stalletjes.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:50

Ik bedoel niet eens de schuilstallen zelf.
Maar de rotzooi die men erbij parkeert.

Hier in de buurt staat ook zo'n illegaal ding, dat is een container, dus die is niet eens zo rommelig.
Maar de zooi erbij wel.
Plastic van de balen voor het bijvoeren, kapotte drinkbakken, enz enz.

Op het moment dat schuilstallen mogen, gaan veel meer mensen hun paarden ook echt daar houden.
Ipv in de winter op stalling.
En teveel mensen die blijkbaar oke vinden om een halve vuilnisbelt erbij te houden.

Ik begrijp dat ook niet hoor.
Maar kijk maar eens wat een zooi het vaak is, ook in België.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:54

In België mag er meer inderdaad, maar niet in 'ruimtelijk kwetsbaar gebied'. Als je kijkt wat daaronder valt, zou het in Nederland bijna nergens mogen. Maar de eisen zijn wel helder, dat is wel erg fijn. Daarmee voorkom je inderdaad de golfplaten afdakjes.

https://www.paarden.vlaanderen/nl/thema ... naar-40-m2

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 10:58

"minstens één volledig open zijde."

en daar heb je precies niks aan bij de wolf.
En ook niet voor dazen in de zomer.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:32

DuoPenotti schreef:
Ik bedoel niet eens de schuilstallen zelf.
Maar de rotzooi die men erbij parkeert.

Hier in de buurt staat ook zo'n illegaal ding, dat is een container, dus die is niet eens zo rommelig.
Maar de zooi erbij wel.
Plastic van de balen voor het bijvoeren, kapotte drinkbakken, enz enz.

Op het moment dat schuilstallen mogen, gaan veel meer mensen hun paarden ook echt daar houden.
Ipv in de winter op stalling.
En teveel mensen die blijkbaar oke vinden om een halve vuilnisbelt erbij te houden.

Ik begrijp dat ook niet hoor.
Maar kijk maar eens wat een zooi het vaak is, ook in België.

Ik denk mensen die rommel verzamelen dit ook zonder schuilstal doen...
een schuilstal hebben betekent niet dat je rommel moet verzamelen. Ik vind het juist fijn/mooi een schuilstal en opgeruimde paddock.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:07

Nee klopt. Die er een bende van maken doen dat ook zonder schuilstal.

Echter zullen ze dan hun paard minder vlug het jaar rond op houden.
En zo bijvoorbeeld ook geen verpakt hooi enz voeren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:23

Dit is een fake artikel, rammelt aan alle kanten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:28

Dan zal dit bericht ook wel fake zijn., toch?!
Afbeelding

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:32

DuoPenotti schreef:
Nee klopt. Die er een bende van maken doen dat ook zonder schuilstal.

Echter zullen ze dan hun paard minder vlug het jaar rond op houden.
En zo bijvoorbeeld ook geen verpakt hooi enz voeren.

Zo lang de paarden goed verzorgt worden zie ik het probleem niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 14:53

Ibbel schreef:

Ja dat heb ik dus maar dat geldt niet volgens B12. Alleen wat ze aanbevelen met schrikdraden juist ook op 40 cm omdat ze dat al detecteren zonder aan te raken, is "wolfwerend".
Dat gaat dus niet samen met bramen...