Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:41

Iris82 schreef:
mce schreef:
waar was de FEI steward in deze!!!

Er gaat dus helemaal niets veranderen, we praten,schrijven,vinden.......... we drinken een glas en laten alles zoals het was.
Bizar zoals we het paard inzetten, business as usual. Voor wie is het nog sport!! ;)

Wat zijn dan de regels die hij overtreedt? Er staat dat een slofteugel gebruikt mag worden... staat er ook dat dat per se in combinatie moet zijn met een normale teugel?
Het is toch van de zotten dat die regels überhaupt nodig zijn, helemaal in de topsport? Ik vraag me oprecht af op welk moment iemand denkt: ik haal m'n trensteugels er helemaal af en ga een rondje op alleen een slof rijden. Maar dat vraag ik me wel vaker af bij de optomingen bij het springen. The sky is the limit lijkt het daar soms wel.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:16

Naast dat het gewoon een absurde manier van rijden is, vind ik het ook nog eens retedom. Je wéét dat je daar bekeken wordt. Hoezo ga je dan zoiets doen?
Ik wil inderdaad niet eens weten wat er achter gesloten deuren gebeurt bij hem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:25

Hier in de buurt zit een internationale springstal.
Daar rijden ze altijd met slof.
En ja er zit een gewone teugel aan.
Maar te vaak heb ik mij afgevraagd waarom.

Die hangt in zo'n boog dat het irritant moet zijn.

Denk dat die kukel dat hier ook gedacht moet hebben... ;(

AnnoNiemand

Re: Springruiter Christian Kukuk onder vuur om rollkür

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 21:58

Ja, in de springsport gebeuren bizarre dingen. Een springruiter van een bekende springstal in mijn regio rijdt jonge paarden met een strakke slofteugel over hindernissen (geen grapje, meermaals met eigen ogen gezien).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:37

Saga schreef:
meggiemeg schreef:
Erg naar om te zien voor het paard maar waar ik me nog meer over verbaas is dat er dan ook werkelijk niemand iets van zegt die daar aanwezig is? Allemaal plotseling geen verstand meer van wat wel en niet kan of omdat het een bekende ruiter is dan is ineens maar oké? Waar zijn de mensen van de wedstrijd zelf?
Geen aanval, maar hoe moet je dit als toeschouwer doen? Wat zou jij hebben gedaan als je erbij had gestaan?
En wie luistert naar je? Ik denk dat je eerder wordt weggezet als wappie van de bitloosbrigade dan dat men je serieus neemt.

Het hele beeld is gewoon zo raar.
Hoe nonchalant hij daar rijdt, alsof het heel normaal is om zo te rijden.

Als iemand alleen de ruiter op dat niveau aanspreken gaat het inderdaad niet veranderen maar iemand van de organisatie wel lijkt me.
Heel ander voorbeeld maar ooit een meisje haar zweep afgepakt, op een wedstrijd tijdens het losrijden, de fouten die er werden gemaakt lagen aan haar, pony werd in de hoek gezet en kreeg ongenadig er van langs. Veel mensen vonden er wat van maar niemand deed er wat aan, ouders vonden het zelfs nog niet genoeg straf voor de pony, ik wel, klaar er mee. Ben er naar toe gelopen en heb de zweep afgepakt. Ga eerst eens kijken waarom voordat je iets gaat doen en je afreageren op een dier.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:40

Dat is heel netjes. :j Ik denk dat de meeste mensen dat lef niet hebben.
En bijvoorbeeld mensen die er werken ook 'bang' zijn dat ze door het aanspreken in de problemen komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 08:50

Dat is ook een probleem, het paardenwereldje is klein.

Het is makkelijker om iemand aan te spreken vanuit een autoriteitspositie (ouder, instructeur etc.) dan andersom.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:13

Vroeger hield ik me ook stil, omdat ik bang was dat ik dan ontslagen zou worden, of niemand meer lessen zou willen krijgen van mij... zoals Elisa zegt, paardenwereld is klein.

Inmiddels trek me er niks meer van aan en zeg ik er wat van. Tijdje geleden terwijl ik les aan het geven was, was iemand op de parkeerplaats ernaast haar paard aan het afslaan, omdat het paard niet goed zou hebben gesprongen in de les (niet van mij overigens). Ik heb meteen geroepen om toch "effe normaal te doen" en aangegeven dat wat ze nu doet totaal geen nut heeft. Vervolgens werd ik uitgescholden en dat ik me nergens mee moest bemoeien van zowel haar als van haar moeder. Ik heb dan ook geroepen als je geen geduld hebt met dieren, dan moet je maar een andere hobby zoeken.

Iedereen van stal daar heeft onze woordenwisseling gehoord... en nu hoor ik dus van de meiden daar op stal dat sinds ik er wat van heb gezegd, iedereen er wat van zegt. Iedereen spreekt haar nu aan wanneer ze weer haar geduld verliest met haar paard... en nu willen ze dus weg daar van stal, want "je mag tegenwoordig niks meer he".

Het heeft echt wel impact om er wat van te zeggen, je moet alleen sterk in je schoenen staan ervoor en bereidt zijn dat er waarschijnlijk roddels worden verspreidt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 10:32

Je kan op wedstrijd altijd een steward aan spreken met de vraag of dit o.k is ipv zelf op de ruiter af te stappen.
Stewards zijn daar voor. Iig bij ons wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:23

Goed gedaan ZwarteHeks!

Ik heb het ook weleens gedaan vanuit mijn rol als instructeur. Alleen sommige mensen zijn moeilijk te veranderen helaas. Het helpt soms wel om net te doen of je lekker (iets anders) aan het filmen bent. De meesten willen toch niet met hun geweld op de camera komen. Bang voor een slechte naam.

En bij die bewustwording helpen dit soort filmpjes wel. Het is alleen van de zotte dat dit nodig is en gebeurd op top niveau. 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:52

Elkaar aanspreken is zeker goed.
Ik vind het jammer dat staleigenaren er meestal niets van zeggen, c q zich afzijdig houden (uitzonderingen daar gelaten). Want daar ligt imo ook een verantwoordelijkheid. (Sommigen hebben zelf ook boter op hun hoofd.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:11

Ja maar dat is denk ik ook weer een lastige positie. Want dan stappen mensen op.

Alhoewel de positie van de stalhouders nu wel sterker is nu er minder pensionstallen zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 14:57

Hier aan huis heb ik wel binnen een maand iemand het erf af gegooid... deed de rolluik dicht zodat ik het niet hoefde te aanschouwen... arm arm dier.
Maar ja daar is zo'n dier ook niet mee geholpen...

Ik heb het als begin twintiger ook wat van gezegd toen mijn paard met de voormalig eigenaar in de les zat bij een hoog aangeschreven ruiter.
Heb tot en met M gesprongen zonder dat het dier weigerde en ik heb echt heel wat geklooid dat hij alle recht had het wel te doen. Maar nooit deed hij dat, dus zegt wat over zijn werkwilligheid.

Maar toen hij in een les stopte en de instructeur zei dat hij een flink pak rammel mocht hebben kwam er bij mij direct uit: dat paard word niet geslagen!

Kom op zeg, dan ben je als ruiter aan het prutsen, zie maar waarom en als je dat als instructeur niet ziet wat :n

Toen moest ik het maar voor doen... en kanjer dier deed dat uiteraard :D

Ook bij een stalgenoot, niemand zei wat, ik ook niet.
Want je wilt de sfeer niet verpesten.
Mijn instructrice heeft wel eens gezegd: gaat het lekker?!

Maar een keer wel dat ik voorbij de bak liep, madam weer zag trekken en wurgen.
En heel bleu vroeg: hoe gaat het ? O:)
Ja en knol dit en dat!! Hij is altijd sterk en naait er altijd uit...
Wat zou jij doen?

ja toen wel de kans gehad te zeggen wat ik zou doen: loslaten van voor.
En ook ik mocht dat toen voor doen. En had niet verwacht dat dat zou lukken in een uurtje.
Maar jawel, het paard dat liever in rengalop en vandoor spoot liep met de neus over de grond...

Ik heb er nooit een woord over gesproken, toch wist daarna de hele stal het..
Maar helaas heeft het niets geholpen.
Ondanks de toen zo'n mooie woorden van de eigenaresse nu ze gezien had dat hij dat kon het anders moest bla bla...

Maar bij zulke lui veranderd dat niet, of het nu beginners zijn of profs... zo geen gevoel naar een dier toe.
Ze kunnen echt beter gaan fytnessen of boksen of weet ik veel wat

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:28

Heb ook al eens iemand gezegd dat als ze haar rijgedrag niet veranderde ze ook niet meer op mijn paard kwam ruzie gehad woede-uitbarsting van haar kant, maar had gelukkig wel effect.

Ben trouwens ook niet tegen met slofteugel te rijden als je ermee kunt rijden maar dat kunnen sommige niet. Ik ken mezelf zou het ook niet kunnen dus hebt ook nooit gedaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:32

Babootje schreef:
Elkaar aanspreken is zeker goed.
Ik vind het jammer dat staleigenaren er meestal niets van zeggen, c q zich afzijdig houden (uitzonderingen daar gelaten). Want daar ligt imo ook een verantwoordelijkheid. (Sommigen hebben zelf ook boter op hun hoofd.)

Daar ligt geen verantwoordelijkheid :+
Kan wel helpen, maar zeker geen verantwoordelijkheid.

Die ligt op wedstrijden bij een steward en niet bij publiek.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 15:46

Cioccolato schreef:
Die ligt op wedstrijden bij een steward en niet bij publiek.
Mee eens , er zal alleen denk ik meer publiek rond lopen dan stewards dus meer kans dat deze iets zien om vervolgens een steward ergens op te kunnen wijzen zodat deze er dan wat aan kan doen als dat nodig is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:07

pol013 schreef:
mce schreef:
waar was de FEI steward in deze!!!

Er gaat dus helemaal niets veranderen, we praten,schrijven,vinden.......... we drinken een glas en laten alles zoals het was.
Bizar zoals we het paard inzetten, business as usual. Voor wie is het nog sport!! ;)

Dat eerste vind ik een heel terechte vraag.
maar de rest:

Mwah, één zwaluw maakt nog geen zomer?

Ik kan het niet onderbouwen. Maar ik heb juist het idee dat de algemene trend is: meer regels én meer ingrijpen op die regels.

Dus het dikgedrukte gaat me wel wat ver op basis van dit incident. 'Niets veranderen? én geen verwachting op veranderingen in de toekomst' vind ik een erg zwartgallig beeld op de paardenwereld/ fei.

Is het maar een zwaluw dan? Het lijkt elke keer weer raak te zijn. Bij het springen, in de dressuur. Discipline maakt niet uit. Het is een constante stroom aan misstanden en het constante handje boven het hoofd, want het is alleen “die ene ruiter/amazone”. Van mij mag er meer en nog strenger ingegrepen worden. Blijkbaar komt het nog niet helemaal aan.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:44

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 16:51

denisesilver schreef:
Is het maar een zwaluw dan? Het lijkt elke keer weer raak te zijn. Bij het springen, in de dressuur. Discipline maakt niet uit. Het is een constante stroom aan misstanden en het constante handje boven het hoofd, want het is alleen “die ene ruiter/amazone”. Van mij mag er meer en nog strenger ingegrepen worden. Blijkbaar komt het nog niet helemaal aan.
Probleem is natuurlijk wel dat niemand een nieuwsbericht maakt over de ruiters die dit niet doen. "Piet heeft z'n paard netjes gereden en niemand heeft wat te klagen erover" heeft nog altijd weinig nieuwswaarde (gelukkig), en als dat voor elke ruiter elke keer dat er niks mis gaat geschreven wordt wordt het nieuws ook aardig saai :+ .

Als je hier echt wat over wil zeggen, dan zou iemand echt wat meer diepgaand onderzoek moeten doen. Hoeveel procent van de profesionele ruiters vanaf bepaald niveau op zo iets gepakt zijn ofzo. Of hoeveel procent van de wedstrijdruiters. Zullen vast mitsen en maren zijn hoe je het afbakent om de "voor business" mensen te scheiden, maar iets in die richting. Wellicht zou iemand op basis van voorgaande nummers zelfs een schatting kunnen maken van hoeveel er zo iets doen maar (nog) niet gepakt zijn, maar dan wordt het al een stuk meer open voor discussie want ook geleerden zijn het daar zelden over eens. Hoop (en eerlijk gezegd denk ik dat ook) dat je dan een heel ander beeld krijgt.

Overigens ben ik absoluut niet tegen streng ingrijpen op dit soort dingen. Helemaal voor juist. Bedoel het puur tegen het "zijn het wel de uitzonderingen?" vraagstuk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:27

Goed geschreven Cambionn, wilde het ookal schrijven dat alles wat wel goed gaat niet in het nieuws komt.

Maar ben het ermee eens dat iedere idioot die er wel mee in het nieuws komt er 1 teveel is.

Geldt ook voor die docu.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 18:32

BoktVerlaten schreef:
https://www.ardmediathek.de/video/reits ... G9ydC0xMDA

Leuke docu over paardensport en hoe het zich ontwikkeld heeft…… aanrader denk ik!
Verder is het natuurlijk belachelijk dat we regels nodig hebben om te bepalen of dit dierenmishandeling is….

Dank voor het delen!
Ook in deze docu het terugkerende fenomeen: zwijgen en wegkijken uit angst voor represailles. Zo gaat het vaak. Blij te lezen hier dat enkelen zich wel uitspreken voor het welzijn van het paard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:53

Cambionn schreef:
denisesilver schreef:
Probleem is natuurlijk wel dat niemand een nieuwsbericht maakt over de ruiters die dit niet doen. "Piet heeft z'n paard netjes gereden en niemand heeft wat te klagen erover" heeft nog altijd weinig nieuwswaarde (gelukkig), en als dat voor elke ruiter elke keer dat er niks mis gaat geschreven wordt wordt het nieuws ook aardig saai :+ .

Als je hier echt wat over wil zeggen, dan zou iemand echt wat meer diepgaand onderzoek moeten doen. Hoeveel procent van de profesionele ruiters vanaf bepaald niveau op zo iets gepakt zijn ofzo. Of hoeveel procent van de wedstrijdruiters. Zullen vast mitsen en maren zijn hoe je het afbakent om de "voor business" mensen te scheiden, maar iets in die richting. Wellicht zou iemand op basis van voorgaande nummers zelfs een schatting kunnen maken van hoeveel er zo iets doen maar (nog) niet gepakt zijn, maar dan wordt het al een stuk meer open voor discussie want ook geleerden zijn het daar zelden over eens. Hoop (en eerlijk gezegd denk ik dat ook) dat je dan een heel ander beeld krijgt.

Overigens ben ik absoluut niet tegen streng ingrijpen op dit soort dingen. Helemaal voor juist. Bedoel het puur tegen het "zijn het wel de uitzonderingen?" vraagstuk.

Nee, maar dat lijkt me de basis van de omgang met paarden. Je zou ervan uit moeten mogen gaan dat iedereen goed met diens dieren omgaat, en nooit stelselmatig pijn doet en/of schade toe brengt in welke vorm dan ook. Ik durf eigenlijk voor geen enkele prof mijn hand in het vuur te steken dat de omgangsvormen met diens paarden altijd kosher is. En ik denk dat dat een behoorlijk probleem is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:25

Maar wel voor iedere amateur?

Want ook daar zie ik helaas veel leed...

Het moeilijke is dat je pas dingen ziet als je mensen irl vaak met hun paarden bezig ziet. Ik zie zowel amateurs als profs en vind eigenlijk de verdeling wel een beetje gelijk. Grof gezegd, 1/3e is gewoon echt top, kundig, vriendelijk en met gevoel. 1/3 is twijfelachtig, meestal goed maar af en toe van die dingen dat je denkt..tja. En dan een groep die gewoon slecht is, of bewust of door onkunde en gebrek aan talent. En die eigenlijk gewoon geen paarden zouden moeten houden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:51

Ligt er niet ook een groot probleem bij hoe wij leren om te gaan met paarden vanaf onze jonge jaren. Termen als 'laat maar zien wie de baas is', ' aanpakken die handel', 'paarden hebben een duidelijke leider nodig' en weet ik hoeveel nog meer. Het concept dat paarden expres vervelend doen. Kinderen die leren met een zweepje te rijden en daar dus ook mee te slaan om te krijgen wat ze willen (je kan het tikken noemen maar dat is nog steeds slaan).
Het is allemaal gebaseerd op dwang.

Als volwassenen filter je het meeste uit maar ik hoor ontzettend vaak nog mensen vanuit deze oude manieren denken en ik doe het soms ook nog. Het is nou eenmaal hoe je het geleerd hebt en dat zit ergens nog achter in je hoofd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:01

Elisa2 schreef:
Maar wel voor iedere amateur?

Want ook daar zie ik helaas veel leed...

Het moeilijke is dat je pas dingen ziet als je mensen irl vaak met hun paarden bezig ziet. Ik zie zowel amateurs als profs en vind eigenlijk de verdeling wel een beetje gelijk. Grof gezegd, 1/3e is gewoon echt top, kundig, vriendelijk en met gevoel. 1/3 is twijfelachtig, meestal goed maar af en toe van die dingen dat je denkt..tja. En dan een groep die gewoon slecht is, of bewust of door onkunde en gebrek aan talent. En die eigenlijk gewoon geen paarden zouden moeten houden.

Zeer zeker niet. Maar ik weet ook dat geld en roem heel veel kan doen, en heel veel kapot kan maken. Dat is bij amateurs veel minder aan de orde.