"Bloed heeft niets in de paardensport te zoeken"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:38

Oehlala schreef:
Dit geldt alleen voor de showjumping, de eventing had altijd al afwijkende regels voor bloed ivm heggen en vaste hindernissen.

In deze discussie, er is echt niemand die in een 160m parcours onderweg even een daas doodmept. Dat is gewoon kletskoek.
Net zoals dat verhaal van die mug in Parijs, die toevallig op de spoorplek had geprikt bij het verlaten van de ring.

_/-\o_ dat dus.

Elisa2

Re: "Bloed heeft niets in de paardensport te zoeken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:40

Dat geloof ik ook niet, vind eigenlijk dat ze juist bij het springen strenger zouden moeten worden. Zie ook echt weleens paarden met enorme spoorplekken en een heel arsenaal aan bitten in de mond. Het verbaasd me altijd dat de focus dan meestal alleen zo op de dressuur ligt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:46

Snap ik ook niet .
Al helemaal niet bij de Ponys

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:57

Getup schreef:
Snap ik ook niet .
Al helemaal niet bij de Ponys

Pony is vaak te heet/fanatiek. En kind kan dat vaak nog niet goed narijden. Dus dan zegt instructeur/ouders, dan pakken we een scherp bit

Sporen snap ik al helemaal niet bij (jonge) kinderen

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:42

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:11

Ik open dit topic toch nog even.

Ik had me niet goed ingelezen in deze materie en zie zo terug lezend dat dat met meer mensen zo is?

Ik las via Dr david marlin namelijk deze: The new rule (Article 259 of the FEI Jumping Regulations) stipulates that rider induced blood on the horse will no longer lead to automatic elimination. Instead, a system of jumping recorded warnings will be introduced

En de (voor mij) heel redelijke voorbeelden die ik hier lees van bokkers, waarbij ik ook denk; daar hoef je voor mij niemand voor uit de wedstrijd te gooien. Maar als het gaat over bloed veroorzaakt door de ruiter, denk ik er ineens toch héél andere over.

Zelfs als je er als ruiter een keer niks aan kunt doen, zou ik ook niet verder willen rijden met een paard met bloed in de mond of op de spoorplek. Simpelweg omdat je er dan ten eerste af wil komen en wil inspecteren waar het bloed vandaan komt en ten tweede omdat je dan met goed fatsoen weinig hulpen meer kunt geven omdat het paard op die plek blijkbaar een beschadiging heeft.

Gaat het inderdaad om om heel andere verwondingen, zoals gaten van stoeien, schrikken of aantikken ben ik een stuk minder voorzichtig en mag je van mij (veel vaker) gewoon verder gaan met waar je mee bezig was.
Ja, bij geldt dat ook voor een kras van een tak oid. Daar breek ik thuis ook niet meteen een training voor af. Je kunt er vaker beter helemaal niks aan doen, dan 'verzorgen'. Daar ben ik dan weer te praktisch voor.

Dus met terug werkende kracht: wat raar.
Die paar gevallen van pech, het bloed kwam niet door de ruiter maar wel op een plek die door de ruiter veroorzaakt had kunnen zijn moet je dan maar incalculeren als bedrijfsrisico.

Overigens ben ik dan wel te spreken over het feit dat ze repeat offenders strenger aan gaan pakken.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:59

Dus als ik het nu goed begrijp gaan ze dus tegen de ruiters die zelf bloed veroorzaken eerst, waarschuwen ? En dan mogen ze gewoon verder tot het vaker gebeurd?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:29

België heeft voor gestemd. Wat ik niet snap is dat er gezegd wordt dat het juist voor een beter paardenwelzijn is. Kan iemand mij die gedachtengang uitleggen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:34

Gini, het idee is dat degene die bloed hebben een jaar lang veel strenger in de gaten gehouden worden.

Zelf vraag ik me alleen af hoe ze dat dan willen gaan doen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:38

Ah op die manier. Ik had al wel gedacht dat de redenering niet zou kloppen. Bij uitsluiting gaan mensen proberen te voorkomen dat het een eerste keer gebeurt. Bij verhoogd toezicht enkel dat het geen tweede keer gebeurt. Dus een versoepeling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:41

Ja, en natuurlijk als een paard een keer op de tong bijt ofzo dan kan niemand daar iets aan doen op zo,n moment. Maar persoonlijk blijf ik er bij dat bloed gewoon uitsluiting zou moeten blijven betekenen. Zoiets is gewoon niet uit te leggen aan de buitenwereld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:46

Dat inderdaad. Als ik aan het sporten ben en ik krijg een bloedneus, stop ik ook. Bij paarden is het nu dus gewoon wegvegen en door. Want aan bloed niet veroorzaakt door de ruiter wordt nu helemaal niets meer gedaan, zelfs geen waarschuwing.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:04

Gini schreef:
België heeft voor gestemd. Wat ik niet snap is dat er gezegd wordt dat het juist voor een beter paardenwelzijn is. Kan iemand mij die gedachtengang uitleggen?

natuurlijk hebben die voorgestemd, verbaast je dit?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:20

De dag dat een stem voor minder dierenwelzijn me niet meer verbaast, stop ik met paardenhouden.