Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Re: Wielrenner gewond na ongeval met paard in Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 17:21

Vervelend voor de wielrenner.. maar ze willen nog weleens erg snel, geruisloos en dichtbij inhalen en dat vinden niet alle paarden even grappig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:46

Zoolgangster schreef:
Elisa2 schreef:
Vervelend voor de wielrenner.. maar ze willen nog weleens erg snel, geruisloos en dichtbij inhalen en dat vinden niet alle paarden even grappig.

Ik weet ook van een ongeval doordat het paard bang was voor... het geluid van een fietsbel... Je doet het niet snel goed. Maak je geen geluid, schrikt het paard, maak je wel geluid kan dat dus ook. Ik maak meestal wel even een praatje, zodat paard en ruiter weten dat ik in de buurt ben.

Nou ja, geluid maken en met een ruime boog passeren en dan is het niet zo moeilijk denk ik. Maar niet snel en ongezien vlak achter een paard opduiken en dan ineens bellen. :+

Ik had afgelopen zondag nog dat er aan de ene kant een stroom auto's aankwamen en van achteren hordes wielrenners die precies tussen mij en die auto's wilden inhalen. Gelukkig was mijn paard heel cool maar dat had ook makkelijk even iets anders af kunnen lopen. Ze willen zelf ook gewoon niet wachten om een veiligere omgeving te creeren.

Ik gun ook niemand een ongeluk maar over het algemeen vind ik het bijna frappant dat dit niet vaker gebeurd. Ik vindt wielrenners en mountainbikers over het algemeen ook vrij irritante weggebruikers.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 15:55

Padoertje schreef:
We kennen de context niet van het ongeluk, dus het blijft bij speculeren. Hopelijk is iedereen er goed vanaf gekomen en heeft het paard geen trauma opgelopen.

Hier zelf een wielrennende ruiter en partner van een erg fanatieke wielrenner. Ik heb de mannen vanaf het begin geleerd even 'aan te kondigen' als ze een paard passeren. Plus niet het geratel te laten horen van de huidige carbon wielen. Die kunnen ook best herrie maken. Zeker als ze in een groep rijden. Ook met gravelen in het bos weten ze dat ze ruiterpaden tegenkomen, dus ze proberen daar netjes rekening mee te houden. Maar helaas zijn niet alle wielrenners zo.

Toch valt het me de laatste jaren wel op dat ik veel paarden op de weg zie, die ook gewoonweg niet of onvoldoende verkeersmak zijn. Daarnaast is het ook flink drukker op de weg dan vroeger. Op een traject daar in de buurt kwam ik pas nog een meisje tegen met een pony die dwars over de weg liep. Wij hebben rustig gewacht tot ze weer een beetje controle had, maar even later kwam er een oud stel in een duo-fiets aan en die lagen bijna in de sloot. Zo'n meisje had dan beter of aan de hand kunnen gaan om ervaring op te doen, of neem iemand mee met een bevestigd paard om de rust erin te houden.

En daarnaast zie je ook steeds meer mensen met oortjes in op de weg. Ook niet bepaald veilig. Ik doe het soms ook op de fiets, maar dan alleen aan mijn buitenoor, zodat ik achteropkomend verkeer altijd hoor aankomen.

Dat is soms ook wel lastiger hoor wat betreft dat verkeersmakke paard, ik heb dus een hele coole maar laatst stond er wat wind en kwamen we in een eendjes parade terecht (die auto's) en toen had ik ook geen verkeersmak paard meer, was iedere prikkel er een teveel. Het blijven nu eenmaal dieren ipv machines waar de rest van de mede weggebruikers wel mee te maken hebben.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 12:58

Ja dat is precies het punt dat ze niet kunnen en willen wachten op een veiligere situatie om in te halen want dan moeten ze remmen en dat willen ze niet.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 07:56

Ik heb een hesje waar op staat: Afstand houden! Nadat er een keer een kind met fiets onderuit ging omdat er een grote groep fietsers en wandelaars (geen wielrenners) mij volledig insloten met paard en paard het spaans benauwd kreeg en begon te stuiteren. Dit kind fietste ook te dichtbij en ging toen onderuit, daar voelde ik me wel vervelend onder ondanks dat ik er echt niks aan kon doen.

In ieder geval, heb het idee dat mensen dit soort hesjes nodig hebben..alleen of het helpt bij wielrenners? Ze zijn vaak snel en stil en dat zorgt ook wel voor sneller schrikken.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-10-25 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:29

Natuurlijk kun je het wel goed doen, het is echt geen rocket science. Voldoende afstand houden en niet heel stilletjes en snel achter een paard opduiken en dan ineens bellen. En niet inhalen als daar niet voldoende ruimte voor is maar afremmen. Voila, zo simpel kan het zijn.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 07:56

CharleyT schreef:
Elisa2 schreef:
Natuurlijk kun je het wel goed doen, het is echt geen rocket science. Voldoende afstand houden en niet heel stilletjes en snel achter een paard opduiken en dan ineens bellen. En niet inhalen als daar niet voldoende ruimte voor is maar afremmen. Voila, zo simpel kan het zijn.

Deels met je eens maar zie jij die grote groep fietsers maar eens duidelijk te maken hoe ze met paarden om moeten gaan op de weg.
Voor ons paardenmensen hier op bokt is het duidelijk genoeg, helaas zijn er veel meer mensen die niks met paarden hebben, ze vaak zelden of nooit tegen komen etc.

Dat is helaas zo :j

Misschien is het handig om meer bewustwording te creeren, bijvoorbeeld viral laten gaan hoe een wielrenner het beste een paard kan benaderen nav dit ongeluk ofzoiets.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:08

Wow, dan zou je toch echt de zweep meenemen om die gasten te meppen?

Al die verhalen joh..geen wonder dat bijna iedereen een hekel heeft aan wielrenners.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:35

Is het ook niet iets van de laatste jaren dat meerdere weggebruikers steeds asocialer worden? Kan me ook niet herinneren dat er twintig jaar geleden zoveel groepen wielrenners en mountainbikers waren eigenlijk. Ik vindt het echt steeds drukker worden op de weg met de hoeveelheid mensen.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie