Lusitana schreef:Op een baan kunnen ze alleen rondjes rijden en niet trainen voor een tour.
Je kunt dan ook wel zeggen dat paarden alleen in de manege mogen blijven.
Ze hebben beide recht op de openbare weg, maar moeten wel gewoon rekening houden met andere weggebruikers en wielrenners moeten voor zich uit kijken en anticiperen ipv naar beneden kijken en gewoon verwachten dat er niets in hun pad is.
Zeker als je heel hard gaat is het anticiperen belangrijk omdat je niet echt op het laatste moment kunt remmen of uitwijken.
Ik vind ook dat de clubs ze aan moet leren om je van een afstand al te groeten, dan hoort het paard dat er iemand aankomt die ongevaarlijk is.
Als ik ze aan zie komen doe ik dat zelf al en dan groeten ze terug en dat helpt, ook als ik met de honden loop bv.
Maar het blijft een lastige combinatieop de weg wielrenners en dieren.
Die vergelijking zou opgaan als ik de berm gebruikte als mijn persoonlijke renbaan en niet zou remmen als ik andere weggebruikers tegen kom. Want ik train daar eigenlijk ook voor mijn eigen koers (eventing) en dat kan ik ook niet op een baan.....
maar het verschil zit hem dus (zoals je daarna aangeeft) in het rekening houden met. Dus ga ik NIET in volle galop een wandelaar voorbij. Omdat mij dat een stukje controle/tijd om te anticiperen ontneemt en de andere weggebruiker angst aan kan jagen.
En de grootste grap vind ik: intervallen zijn één van de beste manieren van trainen. Dus juist even terug schakelen en weer tempo maken is een goed onderdeel van je training..... Dus waarom dat ze dat niet inzetten als ze een andere verkeersdeelnemers tegen komen......
En for the record: ik zorg er voor dat je het heel vaak goed doet als fietser. Er is voor mijn paarden niets, maar dan ook helemaal niets eng aan een wielrenner, wat ze ook uitvreten. Ik reken dat absoluut tot mijn verantwoordelijkheid.
Maar als er ineens een aanhanger voorbij komt met 3 meter wapperend plastic/ de buren ineens een op hol geslagen emoe in de wei hebben rennen; kunnen ze wel 1 of 2 passen in een richting zetten die ik niet voorzien had. En om die reden is een tikkie afstand en snelheid minderen gewoon goed voor hun eigen gezondheid.