Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Rizette

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:05

Dat is waar!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:39

Wat dat betreft zijn de tijden ook echt wel veranderd. Vroeger hoefde een instructeur geen lesgeefpapieren te hebben en werden kinderlesjes gewoon gegeven door een wat meer gevorderde ruiter/amazone. Nu kan dat niet meer anders is de manege niet verzekerd als er brokken worden gemaakt.
In mijn tijd werden de kinderen ook gewoon op stal gedumpt door de ouders; en dat ging inderdaad ook niet altijd goed. Maar de ouders van nu staan meteen met een advocaat voor de deur. :D De manegehouders willen dat toch ook echt niet meer. Je kunt niet overal ogen en oren hebben maar je bent wel verantwoordelijk.
En 12 jarigen (hoe verantwoordelijk ze ook lijken) zien gewoon de gevaren niet.
Als hier op bokt een 12 jarige het raar vindt dat een eigenaar haar toch niet wil als bijrijder, want ze rijdt ten slotte toch al 3 jaar en vindt zichzelf heel ervaren. Of een 3 jarige pony wil kopen. Dan zeggen we ook met zn allen doe maar niet. Die categorie heeft zo ontzettend veel begeleiding nodig nog om ervaring op te doe, maar kijkt ook zo anders naar zichzelf. Ik zou het als ouder zelf ook echt geen goed idee vinden, maar veel ouders hebben geen ervaring met paarden en zien dan ook het risico niet zo

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:15

Ze krijgen donaties om paarden op te knappen maar vervolgens bieden ze zo'n paard al wel aan... Kan echt niet eerst voeren en dikker krijgen ipv andere ermee opzadelen. Dacht ook dat dat altijd de intentie was eerst goed krijgen dan adopteren...
Moderatoropmerking:
Screenshot verwijderd omdat dit niet is toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 04-02-25 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:17

Daar zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben als ze verder gezond zijn.
Maar die voeten zou me meer zorgen geven.

Edit ik lees nu de reden van nu al adoptie.
En zonder dit erbij te zeggen vind ik je post echt wel heel flauw.
Heeft mijn inziens een goede reden

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:20

Idd die voeten is groter probleem.. en voor t paard misschien fijner om op een kleinschaligere plek bij te komen. Vetjes heb je er, als er geen onderliggend probleem is, er wel snel op.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:29

DuoPenotti schreef:

Daar hoor je als stichting op te schakelen. Je krijgt donaties voor dit paard om dit paard dikker te krijgen. Dan moet je daar wat mee. Dan moet je het tijdelijk verhuizen /elders een plekje zoeken(en niet al aanbieden voor adoptie). Zo'n paard houd je gewoon nog onder je hoede.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:39

Ik denk dat deze te gecompliceerd is voor de dames en omdat er ook 12 jarigen daar op stal in de verzorging meelopen lijkt mij vooral deze een te groot risico. Kan me voorstellen dat ze er snel vanaf willen.
De schraalheid van het paard lijkt mij niet het grootste probleem. Het is nu ook weer niet Brooke's hospital.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:09

Maar dit gaat tegen het idee in van paarden opknappen. Dan moet je eerst een paard goed voeren en evt handzaam maken zodat het goed terecht kan komen.

Maar ik heb al vaker gezegd, het heet; paard zoekt baas. Niet paarden opknap/herstel centrum.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:16

Ik kan het bericht niet lezen, want geblokkeerd :') maar een dun paard dat naar wat ik hier lees geen makkelijk karakter heeft? Dat klinkt me eerder als pijn

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:19

MarjanB schreef:
Ik kan het bericht niet lezen, want geblokkeerd :') maar een dun paard dat naar wat ik hier lees geen makkelijk karakter heeft? Dat klinkt me eerder als pijn

Niet beleerd, embryo-merrie. Jazz afstamming. En ‘alles achter haar vindt ze spannend’ dus achterhoeven zijn niet uit te krabben. Effe in het kort wat erbij staat. En op de grote stal v PZB te veel prikkels, ze staat daarom ook niet in kudde maar met 1 paard apart ook omdat ze beschermend is als ze bij de shetlanders staat. Klinkt mij als trauma in combi met niet juiste/onvoldoende opvoeding.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:21

Maar het is toch oke dat ze het paard ter adoptie zetten? Het beestje aard daar niet. Vergeet niet dat alles daar in principe in een gigantische kudde staat en er altijd veel verschillende mensen rondlopen en er waarschijnlijk veel rumoer is.
Zoveel paarden kunnen daar niet tegen.
Ze staat nu apart maar geen idee hoe dat dan is.

Vind ze nu juist eerlijk een paard aanbieden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:07

Gevalletje "verkeerd ingekocht" denk ik.
Jazz'en zijn ook niet voor iedereen zo geschikt. Zijn al gauw vlug en ril.
Ik vraag me altijd af hoe zo'n paard daar dan terecht komt; welke weg zo'n dier heeft afgelegd. Misschien niet zadelmak te krijgen? Of een blessure gehad en daardoor ongeschikt als rijpaard?
Zal geen interessante merrielijn achter zitten denk ik anders was ze geen draagmerrie. Misschien ook weer verkocht omdat ze niet meer drachtig te krijgen is?

Kortom, grote kans dat je er helemaal niets mee kunt. Omdat de voorgeschiedenis niet bekend is, is ook het risico te groot dat je je nek erop breekt.
Sneu toch altijd voor zo'n paard. Afgedankt omdat je nergens meer goed voor bent..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 14:35

Maar ze zijn er wel eerlijk over deze keer en net dat is hetgeen normaal telkens verweten wordt... Dus nu zijn ze eerlijk... is het ook weer niet goed

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:04

Ik zeg niet dat het niet goed is dat ze eerlijk zijn
... Ik vind het niet goed dat ze zo'n dier nu al aanbieden. Je krijgt hooibalen gedoneerd om die aan dat paard te voeren!.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:10

Het beestje is natuurlijk ook nog niet zomaar morgen weg :)

Als je even een stapje terug doet en kijkt naar wat er met de gegeven info het beste zou zijn voor het dier.
Dan zou je zeggen: goed voeren èn een fijn plekje vinden.

Als zij dat plekje niet kunnen bieden dan vind ik het eigenlijk wel eerlijk dat ze z.s.m. de zoektocht starten naar een beter plekje voor dit dier.

Het is dan ook wel handig om er niet de hoofdprijs voor te vragen :(:)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:26

StalNollie schreef:
Ik zeg niet dat het niet goed is dat ze eerlijk zijn
... Ik vind het niet goed dat ze zo'n dier nu al aanbieden. Je krijgt hooibalen gedoneerd om die aan dat paard te voeren!.

Ja want het is natuurlijk zo dat ze die gedoneerde hooibalen dan maar zelf opeten hé wegens gebrek aan andere paarden om die aan op te voederen :')

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 17:51

StalNollie schreef:
DuoPenotti schreef:

Daar hoor je als stichting op te schakelen. Je krijgt donaties voor dit paard om dit paard dikker te krijgen. Dan moet je daar wat mee. Dan moet je het tijdelijk verhuizen /elders een plekje zoeken(en niet al aanbieden voor adoptie). Zo'n paard houd je gewoon nog onder je hoede.

Maar wat is het verschil dan? Eerst een ander plekje zoeken en zorgen dat het paard dikker wordt. Dan weer verhuizen voor adoptie, wat dit paard waarschijnlijk weer heel veel stress gaat geven en het mogelijk dus weer dun wordt. Dan kan het toch beter gelijk voor adoptie naar iemand die het een goed tehuis kan bieden en weet waar hij / zij mee bezig is? Ze zullen het in dit geval hopelijk niet aan de eerste de beste mee geven lijkt mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:53

Als je hooi doneert doneer je dat toch nooit voor 1 specifiek paard. Misschien word er 1 paard specifiek in de picture gezet. Maar als je doneert doe je dat neem ik aan omdat je alle dieren het beste wenst.

Ja ik vind dit paard aanbieden heel logisch.
Niet elk paard kan tegen 80 paarden om hem heen.
Penny meisjes als vrijwilligers die niet in de gaten hebben dat dit paard losse achterbenen heeft.

Ik zou het zelfs heel logisch vinden als andere paarden die mager zijn. Maar verder wel gezond eerder ter adoptie aangeboden worden.
Alsof vet op de ribben krijgen een godswonder is, dat lukt meer mensen wel.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 19:02

Ik vind dit paard nogal een vreemd verhaal. Met zo een afstamming dan draagmoeder zijn is wel heel erg raar en zo mager ook. Ik denk dat het slim is om het beestje eerst eens helemaal medisch door te lichten voordat er iemand mee verongelukt. Naar mijn idee is er iets mis met dit paard anders stond die niet bij hun en werd ze wel zelf ingezet voor de fok of als rijpaard bij een professional. Dat het dier daar zwaar vermagert staat is op zijn zachts gezegd bijzonder vreemd, naar mijn idee. Ik zou het paard zelf eerst op de foto willen met rug en nek etc. Dat ze niks aan de achterkant verdraagt vind ik niet zo gek gezien ze als draagmerrie is gebruikt. De rest vind ik wel erg vreemd.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 20:42

Wat is daar dan zo vreemd aan? Ze geven het verhaal er eerlijk bij. Zij hebben ze ook maar zo binnen gekregen hé.

En op de foto zetten, dat kan toch allemaal? Wel op kosten adoptant maar het kan wel

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:47

Het is vreemd omdat een paard van dat kaliber normaal gesproken niet terecht komt bij een paardenopvang. Die brengen genoeg op om in het normale circuit een plek te vinden. Ik vind dat zij dat paard moeten laten onderzoeken voor dat ze hem in bruikleen geven. Het beestje heeft toch wel serieuze problemen en aangezien zij eigenaar zijn en eigenaar blijven vind ik, en daar hoeft niemand het mee eens te zijn, dat zij verplicht zijn om het dier medisch te keuren voordat het ergens naartoe gaat. Ik heb eens eerder een paard op stal gehad van iemand met soort gelijk gedrag, die bleek toch ernstig KS te hebben en nog een probleem in het bekken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:06

Ik heb geen advertentie van dit paard gezien (wel even gezocht) maar als ik de opmerkingen hier lees is dit dier waarschijnlijk echt wel beter af bij een particulier. Ik snap wel dat ze het niet goed doet op zo'n groot bedrijf en dat daarom een nieuwe plek gezocht wordt. Alleen hoop ik zonder adoptie kosten want het gaat veel tijd en moeite kosten om dit dier weer op de rails te krijgen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:16

Ik zag een reclame (voor donaties) voorbij komen met dit paard, oudste reactie was 12 weken oud. Beestje staat er dus al 3 maanden en is echt wel aangekomen in die tijd.
Ben ook wel benieuwd wat ze hiervoor vragen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

Nyaleti schreef:
Ik zag een reclame (voor donaties) voorbij komen met dit paard, oudste reactie was 12 weken oud. Beestje staat er dus al 3 maanden en is echt wel aangekomen in die tijd.
Ben ook wel benieuwd wat ze hiervoor vragen.

Die advertentie had ik ook gezien, enkel was de naam een fractie anders. Maar dat kan ook een schrijffout geweest zijn. Ene naam was met een E geschreven en de andere met een A.

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:37

Little_Gift schreef:
Wat is daar dan zo vreemd aan? Ze geven het verhaal er eerlijk bij. Zij hebben ze ook maar zo binnen gekregen hé.

En op de foto zetten, dat kan toch allemaal? Wel op kosten adoptant maar het kan wel

En DAT is pas vreemd. Het is logisch dat als je een paard koopt dat je dat laat keuren, maar dan word je eigenaar van het paard. En hier word je niet de eigenaar van het paard. Maar je krijgt wel alle kosten van de dierenarts te betalen als het paard niet oke blijkt. Terugbrengen kan dan (als ze plek hebben), maar dan krijg je niet je geld terug.
Het is echt onbegrijpelijk dat mensen dit doen.