Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Re: Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 09:08

Bij zo'n avond carbid schieten blijft het niet bij 1 knal..dat zijn een heleboel knallen heel hard achter elkaar. Ik begrijp het wel, hier vinden ze carbid ook niet leuk..hoe dichterbij, hoe meer reactie.

Wel netjes in ieder geval deze mensen dat ze proberen om het met een vergunning te doen en er op een goede manier uit te komen met omwonenden. Ik hoop dat de paarden de avond een beetje goed doorgekomen zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:06

BigOne schreef:
Nee hoor, algemeen bekend dat wanneer paarden niets kunnen zien maar wel duidelijk horen ze er vaak meer moeite mee hebben. Carbid geeft doffe dreunen en ja ze zijn alerter . Maar bijna altijd is het na een paar dreunen klaar en gaan ze gewoon door met eten, daarnaast kun je ze oor proppen indoen.
Denk dat haar paarden meer last hebben van knallende pijlen uit het dorp dan overdag dreunende carbidbussen.

Nee hoor, wij doen altijd de luiken dicht bij Oud en Nieuw, en het scheelt juist enorm dat ze het niet kunnen zijn. Ben het over het algemeen met je eens dat het vaak helpt als ze iets kunnen zien maar niet bij vuurwerk. Dat snappen ze gewoon echt niet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:32

Tja, je kunt je ook afvragen waarom zoveel mensen en dieren de dupe moeten zijn van de hobby? (kun je iets een hobby noemen als het 1x per jaar gedaan wordt?) van een groep mensen? Ik bedoel, ik heb ook hobby's maar daar heeft niemand anders last van.

De O&N hobby loopt al jaren volledig uit de hand met ieder jaar weer onschuldige slachtoffers en steeds meer en harder vuurwerk. Ik heb ook liever carbid dan vuurwerk maar dan wel graag zo dat niemand er last van heeft dus op voldoende afstand van alles. Ik weet dat dit eigenlijk een andere discussie is maar wil er eigenlijk mee aangeven dat het voor paarden en dierenhouders wel steeds lastiger wordt door de toename aan vuurwerk en knallen.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:56

Ja die stamt uit de jaren 1960 en 1970 toen Chinese immigranten vuurwerk meenamen en het voor de normale man beschikbaar kwam..dus zo'n lange traditie is het niet.

Carbid schieten gaat wel iets verder terug, maar lijkt mij over het algemeen minder problemen op te leveren.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:38

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Ja die stamt uit de jaren 1960 en 1970 toen Chinese immigranten vuurwerk meenamen en het voor de normale man beschikbaar kwam..dus zo'n lange traditie is het niet.

Carbid schieten gaat wel iets verder terug, maar lijkt mij over het algemeen minder problemen op te leveren.

Citaat:
De geschiedenis van het carbidschieten is niet goed bekend. De traditie voert mogelijk terug tot de Germaanse joelfeesten.[5][6] In de 19e eeuw bestond zowel op het platteland als in de stad het gebruik om op bijzondere dagen kabaal te maken.

Carbid is in 1862 door een Duitser uitgevonden. Dus daar hebben de Chinezen niks mee te maken. Het kwam eind 19e eeuw beschikbaar en werd gebruikt voor het losschieten, en is uitgegroeid naar het huidige carbid schieten. Het is dus wel een iets langere traditie dan slechts uit de jaren '60 en '70. Vuurwerk is een ander verhaal, idd. Mijn opa en oma gingen als kind al carbid schieten met hun ouders.

Het is ook wel iets meer dan een 1-daagse hobby :). Er zijn competities en het staat ook op de immaterieel cultureel erfgoed lijst.

Dat eerste is precies wat ik schrijf dus. :)

Carbid schieten komt nog uit de tijd dat carbid gebruikt werd voor lampverlichting. Doelde ook meer op het vuurwerk qua 1 daagse hobby. Denk zelf dat als er alleen carbid geschoten werd dat er al veel minder een probleem zou zijn..mits op voldoende afstand van dieren.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:49

Ik snap wel dat van 10 tot 6 heel vervelend is..dan kun je ze ook niet buiten zetten die dag en dat alles zo op korte termijn gegaan is geeft ook weinig mogelijkheid om andere stalling te zoeken.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:53

Zo staat het wel in het artikel dat ze er pas na de kerst achter kwam, maar ik weet het fijne er verder ook niet van.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:30

Ja dat vervoer snap ik ook weinig van..10.000en euro's? Het ging toch over twee paarden en niet 20 ofzo?

Want kan me voorstellen dat het met een hele stal vol wat lastiger wordt.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:09

Ja dus eigenlijk stond ze wel in haar recht, want het carbid schieten moet op 300 meter afstand zijn van dieren. Vind het eigenlijk raar dat de rechter het toch door heeft laten gaan dan.

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie