Carbid schieten gaat door ondanks bezwaar paardenhouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 19:45

Ik heb me de afgelopen dagen een paar keer afgevraagd, zijn er dan geen paardenhouders die hun hoog reactieve paarden gewoon proppen in de oren doen?

Ik heb een jaartje in een showteam gereden en dit deden wij wel voor indoor shows. Paarden zijn nu eenmaal wat gevoeliger voor harde geluiden, we dragen zelf ook gehoorbescherming in luide omgevingen. Het gaf de showpaarden een zichtbare verlichting. Dus waarom zou het met vuurwerk niet helpen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:37

_San87_ schreef:
Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.

Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.

Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.

Hier in de omgeving heb je carbidclubs, groepen jeugd die het organiseren. Inmiddels hebben de meeste clubs er een feesttent bij, compleet met artiest. Dit begint dan 's ochtends rond een uur of 11. De meeste vergunningen hier liepen tot 18 of 21 uur. Maar dan is het carbid allang afgelopen.
Sommigen hebben een eigen vuurwerkshow.

Het mooie is dat de jeugd van de straat is en er weinig vernield wordt. Velen zijn voor 22 uur al te smoor en liggen dan al op bed, en anderen maken het vaak ook niet meer laat.

Gezamenlijk met dat er in ieder geval in mijn omgeving weinig knalvuurwerk meer is, al knalt het siervuurwerk wat harder dan het vroeger deed, vind ik dit een geweldig alternatief. Ook al is het al tientallen jaren oud.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:28

Sassy4barrel schreef:
Ik wist niet dat defensie met helicopters hun hobby uitoefenen :D

En het is niet 1persoon maar 20+ paarden ( schatting ) maar ik snap wat je bedoeld
Carbid schieten kan ook op een plek verder van een paardenstal vandaan : het is niet zo dat het maar op 1 plek kan toch ?

Als dat toevallig hun land is, dan is het op zich logischer dan dat ze er land voor moeten lenen/huren... ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 17:12

Elisa2 schreef:
Ja dus eigenlijk stond ze wel in haar recht, want het carbid schieten moet op 300 meter afstand zijn van dieren. Vind het eigenlijk raar dat de rechter het toch door heeft laten gaan dan.

Op zich logisch, want het staat niet in de APV zoals de quote van Kabayo aangeeft. Ik kan ook wel iets in een krant zetten en een regel verzinnen, maar zo werkt het juridisch gezien helaas niet.

De OP geeft tevens aan dat Linda op 130 meter van de carbidlocatie woont... Het kan best zijn dat haar dieren wel op 300 meter zitten...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 23:07

Sanet schreef:
In Ten Boer (Groningen) waren ze aan het carbid schieten met een giertank en die is ontploft en de dreun daarvan was zo erg dat hij door het KNMI is geregistreerd als aardbeving…..
Dus zover met “aaah dof knalletje”.

Volgens mij had die tank zeker 8 keer meer inhoud dan de 10 bussen uit dit verhaal samen hebben... :P ;) gebaseerd op de foto's die ik zag, het kan ook een 6 kuub'er zijn geweest...

Dus deze vergelijking steunt de mevrouw waar dit verhaal over gaat natuurlijk niet bepaald...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie