Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:Er zit carbid in dat kanon. Het carbid wordt wat nat gemaakt, de ton afgesloten met een autoband of een andere soort dop. Na een poosje ontstaat er een gas dat wordt aangestoken en dat vervolgens ontploft waarbij de autoband/de dop wegschiet.
Het geeft, in tegenstelling tot vuurwerk, weinig troep.
Leuk weetje, vroeger werd carbid gebruikt als verlichting in fiets- en autolampen.
Sassy4barrel schreef:Ik wist niet dat defensie met helicopters hun hobby uitoefenen![]()
En het is niet 1persoon maar 20+ paarden ( schatting ) maar ik snap wat je bedoeld
Carbid schieten kan ook op een plek verder van een paardenstal vandaan : het is niet zo dat het maar op 1 plek kan toch ?
Elisa2 schreef:Ja dus eigenlijk stond ze wel in haar recht, want het carbid schieten moet op 300 meter afstand zijn van dieren. Vind het eigenlijk raar dat de rechter het toch door heeft laten gaan dan.
Sanet schreef:In Ten Boer (Groningen) waren ze aan het carbid schieten met een giertank en die is ontploft en de dreun daarvan was zo erg dat hij door het KNMI is geregistreerd als aardbeving…..
Dus zover met “aaah dof knalletje”.
gebaseerd op de foto's die ik zag, het kan ook een 6 kuub'er zijn geweest...Gebruikers op dit forum: Cassia, DonnaMay, friezenfan2, germie, nathe en 27 bezoekers