Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 12:00

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Ik blijf het bizar vinden dat dit dier niet eerst medisch onderzoek heeft gekregen.

Wat had je gewild? Een paard wat nauwelijks in handen is geweest en mogelijk een serieuze breuk heeft om transport zetten naar een kliniek?

Het is geen paard wat je even een halster om doet en vast kunt houden voor de dierenarts.

Ze konden het ook pijnstilling geven dus hoe moeilijk is het om hem dan even te verdoven? Die beesten zijn best mensen gewend hoor, ze worden ook vervoerd. Het zijn geen mustangs.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 15:01

Staatswanbeheer!

Wintu

Re: Staatsbosbeheer sluit ruiterpaden vanwege bijtende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 23:23

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:09

Nouja ze kunnen beter paarden dan de wolf tegenkomen denk ik..of dit handig is, is een 2e..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:26

Wintu schreef:
https://www.facebook.com/10000614173864 ... 5685724714

De kudde met de beschermende hengst staat vanzelf ook op het fietspad, waar de jeugd langs moet naar school, is dat vertrouwd?

Ik denk niet dat daar ooit schooljeugd langs fietst. Van waar naar waar, ik zou het niet weten. Erica dikt het wat aan. Tot nu was ze altijd zo pro de natuurorganisaties, ze wilde geen kwaad woord horen mbt de wolven ed. Nu is de wind gedraaid, want geen betaling meer voor haar schaapskudde.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 09:29

pillow schreef:
Wintu schreef:

De kudde met de beschermende hengst staat vanzelf ook op het fietspad, waar de jeugd langs moet naar school, is dat vertrouwd?

Ik denk niet dat daar ooit schooljeugd langs fietst. Van waar naar waar, ik zou het niet weten. Erica dikt het wat aan. Tot nu was ze altijd zo pro de natuurorganisaties, ze wilde geen kwaad woord horen mbt de wolven ed. Nu is de wind gedraaid, want geen betaling meer voor haar schaapskudde.
Schooljeugd of gewoon fietsers, maakt het uit?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:17

Ik vind het toch een lastige kwestie wat je moet doen wanneer wilde dieren gewond zijn. Wanneer je kijkt naar de exmoors zijn dat wilde paarden/paarden die in het wild leven waar wel beheersmaatregelen voor gelden zoals verplaatsingen. Eigenlijk mogen die dan wel gepakt worden door de wolven, net als herten, zwijnen of reeen. Die dieren leren inderdaad van de contacten met wolven zoals bij de runderen al beschreven wordt. Winnen de paarden of runderen de strijd altijd? Nee natuurlijk, ook de roofdieren winnen soms. Maar het zijn paarden en die staan veel dichter bij ons en onze paarden dan herten of zwijnen en dus raakt het ons meer . Voor de meeste mensen dan. Vergelijkingen met particuliere situaties wanneer er niet goed voor dieren wordt gezorgd, lijken mij dan ook niet helemaal correct. Tenzij we gaan vinden dat we ook verzorging schuldig zijn aan die herten, zwijnen en reeen. Er is een soort tussencategorie ontstaan: niet wild maar ook geen huisdier. Wat dan wel? En welke afspraken moeten dan gelden? Er bestaat opvang voor allerlei soorten wilde dieren, vogels, zeehonden, egels. Voor alles is een opvang gebaseerd op vrijwilligers uiteraard. Moet er voor die tussencategorie ook iets komen? Maar hoe dan? Een wilde hengst, wolf of stier neem je niet even mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:19

Maar die zwijnen en herten enz zijn er zelf gekomen.
De paarden er door de mens neer gezet.
Voor mij is dat hetzelfde als een groep opfok paarden.
Gewoon van een eigenaar en geen wild.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:21

josien_m_ schreef:
Ik vind het toch een lastige kwestie wat je moet doen wanneer wilde dieren gewond zijn. Wanneer je kijkt naar de exmoors zijn dat wilde paarden/paarden die in het wild leven waar wel beheersmaatregelen voor gelden zoals verplaatsingen. Eigenlijk mogen die dan wel gepakt worden door de wolven, net als herten, zwijnen of reeen. Die dieren leren inderdaad van de contacten met wolven zoals bij de runderen al beschreven wordt. Winnen de paarden of runderen de strijd altijd? Nee natuurlijk, ook de roofdieren winnen soms. Maar het zijn paarden en die staan veel dichter bij ons en onze paarden dan herten of zwijnen en dus raakt het ons meer . Voor de meeste mensen dan. Vergelijkingen met particuliere situaties wanneer er niet goed voor dieren wordt gezorgd, lijken mij dan ook niet helemaal correct. Tenzij we gaan vinden dat we ook verzorging schuldig zijn aan die herten, zwijnen en reeen. Er is een soort tussencategorie ontstaan: niet wild maar ook geen huisdier. Wat dan wel? En welke afspraken moeten dan gelden? Er bestaat opvang voor allerlei soorten wilde dieren, vogels, zeehonden, egels. Voor alles is een opvang gebaseerd op vrijwilligers uiteraard. Moet er voor die tussencategorie ook iets komen? Maar hoe dan? Een wilde hengst, wolf of stier neem je niet even mee.

Ik snap je overwegingen.

Maar de zaak veranderd wel 100% zodra er een hek om het leefgebied heen staat, zoals bij de Oostvaardersplassen. Daar is sprake van gehouden vee. De houder heeft dan zorgplicht.
Iets waar SBB in al haar walgelijke overwegingen geen verantwoording voor wil nemen. Ze vinden dat kennelijk "natuur".

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:25

DuoPenotti schreef:
De paarden er door de mens neer gezet.
Voor mij is dat hetzelfde als een groep opfok paarden.
Gewoon van een eigenaar en geen wild.

Mee eens. Met chip is geen wild:
https://www.itfryskegea.nl/nieuws-publi ... yske-gea/2

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:27

@Pillow, dat ken ik uit de praktijk vaker zo, dat schaapsherders pro wolf zijn totdat ze zelf in hun beurs geraakt worden.
Diegenen die pro zijn zijn ofwel afhankelijk van o.a. SBB vanwege de aanbestedingen, of zijn in dienst van SBB of aanverwanten.

Iemand die alles zelf moet bekostigen en met eigen dieren en/of eigen grond, die denkt er doorgaans wel anders over.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:49

Maar om vele natuurreservaten in veel landen staan toch hekken, of wordt er afgeschoten wanneer de dieren zich buiten dat beschermde gebied wagen? Denk aan olifanten, leeuwen, enz. Dus zo eenvoudig valt geen lijn te trekken tussen wild en tam. Of dieren er zelf zijn gekomen of zijn uitgezet, lijkt me niet zo relevant. wat te denken van de przewalski's naar mongolie? Zijn die wild of is dat gehouden vee? Of de wisenten die in Polen worden uitgezet? Natuurlijk kwamen die er van nature ook voor, maar maakt dat verschil?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:02

Wintu schreef:

Uiteraard staan de dieren op het fietspad als dat pad door hun gebied gaat.
Het is aan de fietser of dat goed gaat of niet. Soms moet je even wachten of even naast de fiets om de kudde heen lopen.

Hier in de buurt zijn er veel recreanten en zeer weinig incidenten.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:26

josien_m_ schreef:
Maar om vele natuurreservaten in veel landen staan toch hekken, of wordt er afgeschoten wanneer de dieren zich buiten dat beschermde gebied wagen? Denk aan olifanten, leeuwen, enz. Dus zo eenvoudig valt geen lijn te trekken tussen wild en tam. Of dieren er zelf zijn gekomen of zijn uitgezet, lijkt me niet zo relevant. wat te denken van de przewalski's naar mongolie? Zijn die wild of is dat gehouden vee? Of de wisenten die in Polen worden uitgezet? Natuurlijk kwamen die er van nature ook voor, maar maakt dat verschil?

Deze dieren hebben gewoon een eigenaar en dat is de heer Mekel. Ik vind het als dieren een eigenaar hebben, deze gewoon aan de basisvoorwaarden moeten voldoen van dierenwelzijn. Vee als wilde dieren in een natuurgebied zetten met een hek er om mag geen vrijbrief zijn om dieren te laten verhongeren of een week met een gebroken been te laten lopen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:27

fransje23 schreef:
Wintu schreef:

Uiteraard staan de dieren op het fietspad als dat pad door hun gebied gaat.
Het is aan de fietser of dat goed gaat of niet. Soms moet je even wachten of even naast de fiets om de kudde heen lopen.

Hier in de buurt zijn er veel recreanten en zeer weinig incidenten.

We zijn het hier gewend hoor, we moeten regelmatig even wachten op de kudde schotse hooglanders die op de weg ligt. Alleen loopt hier een agressieve hengst tussen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:47

Wintu schreef:
We zijn het hier gewend hoor, we moeten regelmatig even wachten op de kudde schotse hooglanders die op de weg ligt. Alleen loopt hier een agressieve hengst tussen.

Agressief tegen andere paarden hoeft niet te betekenen agressief tegen fietsers of voetgangers.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:51

DuoPenotti schreef:

Wolven ook, maar ja dat zijn... wólven.

Verder inderdaad wonderlijk dit hele onderwerp. Zet een weerbare hengst bij een kudde als beschermer en dan verbaasd zijn als hij beschermt; hoe beter in zijn rol hoe ´problematischer´ dûh.

Inderdaad Franje23. Die van mij reageert HEEL duidelijk op andere paarden maar negeert voetgangers/fietsers en zelf loslopende honden (hóren aangelijnd te zijn) als die gewoon soort van over het pad met de baas mee gaan.

www.homocaballus.net

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:03

Wintu schreef:
Deze dieren hebben gewoon een eigenaar en dat is de heer Mekel. Ik vind het als dieren een eigenaar hebben, deze gewoon aan de basisvoorwaarden moeten voldoen van dierenwelzijn. Vee als wilde dieren in een natuurgebied zetten met een hek er om mag geen vrijbrief zijn om dieren te laten verhongeren of een week met een gebroken been te laten lopen.

Ik lees dat jij dat vindt en heel begrijpelijk uiteraard. Maar we hebben met relatief nieuwe situaties te maken. Vee als wilde dieren laten leven in natuurgebieden net als herten en zwijnen geeft nieuwe vraagstukken. Welke kaders zijn daarvoor logisch, humaan, wenselijk? En gelden die dan voor alle dieren die door de mens ergens worden uitgezet? Wilde dieren verhongeren regelmatig in het wild, raken gewond of gaan dood. En dat is akelig voor het dier en voor de mensen die dat zien. ik denk dat er een tussenweg moet komen waarin je gewonde dieren gaat helpen of afschieten bij ernstig leed. Er zijn nu wel roofdieren met die taak maar zelf vind ik het een afgrijselijk idee om een dier zo aan zijn einde te laten komen. Maar daarmee zeg ik dus ook dat wolven niet hun manier van leven "mogen" hebben omdat ik er niet tegen kan. Dat blijf ik dus erg ingewikkeld vinden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:42

´like´ voor Josien

www.homocaballus.net

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:02

josien_m_ schreef:
Wintu schreef:

Ik lees dat jij dat vindt en heel begrijpelijk uiteraard. Maar we hebben met relatief nieuwe situaties te maken. Vee als wilde dieren laten leven in natuurgebieden net als herten en zwijnen geeft nieuwe vraagstukken. Welke kaders zijn daarvoor logisch, humaan, wenselijk? En gelden die dan voor alle dieren die door de mens ergens worden uitgezet? Wilde dieren verhongeren regelmatig in het wild, raken gewond of gaan dood. En dat is akelig voor het dier en voor de mensen die dat zien. ik denk dat er een tussenweg moet komen waarin je gewonde dieren gaat helpen of afschieten bij ernstig leed. Er zijn nu wel roofdieren met die taak maar zelf vind ik het een afgrijselijk idee om een dier zo aan zijn einde te laten komen. Maar daarmee zeg ik dus ook dat wolven niet hun manier van leven "mogen" hebben omdat ik er niet tegen kan. Dat blijf ik dus erg ingewikkeld vinden!

Voor mij is het sleutelwoord eigenaar. Ik zeg niet dat je met een wild paard naar de kliniek moet, maar een week laten rond strompelen met een gebroken schouder terwijl je er naar zit te kijken vind ik not done. Duidelijk dat er geen kunde is op dat gebied, want je kan gelijk wel zien dat dat goed fout is, schiet dan af. Evengoed als sommige jagers wild uit hun lijden verlossen als ze het zien.
Zolang je dieren houdt en je zet er een hek om, dan heb je imo een vorm van zorgplicht.
Neem de OVP te veel dieren op een te klein stuk, dieren kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen,want anders waren ze het gebied al lang uit getrokken, dus verhongeren ze. Als jij 'wild' niet ergens neer kunt zetten waar ze natuurlijk gedrag kunnen vertonen in al zijn facetten, dan moet je ze daar niet neer zetten of je moet zorgen dat door jouw fout de dieren niet de sjaak zijn. Geen beheer en teveel dieren op een te klein landoppervlak in het geval van de OVP.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:03

fransje23 schreef:
Wintu schreef:

Agressief tegen andere paarden hoeft niet te betekenen agressief tegen fietsers of voetgangers.

Nope, hoeft ook niet, ik ben alleen niet bekend in hoeverre ze defensiever worden met een roedel wolven in het gebied?
Begin april liepen ze namelijk te stuiteren tussen wandelend en fietsend publiek. En in hoeverre maakt de hengst onderscheid tussen hond en wolf?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 20-05-24 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:04

Like voor Wintu.

Ben het er helemaal mee eens.

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:02

Elisa2 schreef:
Like voor Wintu.

Ben het er helemaal mee eens.

Nog een like

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:26

Wintu schreef:
Schooljeugd of gewoon fietsers, maakt het uit?

Ik vindt het zeker uitmaken of het schooljeugd is die daar langs moet, zoals Erika stelt, of een recreatieve fietser die er niet langs hoeft.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 18:33

Toch zie ik het gedrag van de paarden in de oostvaardersplassen wel als redelijk normaal. Ja, er staan hekken omheen, maar in de natuur is de ruimte ernaast ook niet vrij. Daar leven andere kuddes of is er een natuurlijke barriere van zee of een bergkam. En dan verhongeren ze alsnog. Net als bij heel veel andere diersoorten overleven alleen de taaiste dieren. Wat niet wegneemt dat ik er zeker niet voor ben om ze maar te laten verhongeren. Ook die paarden moeten gereguleerd worden om de aantallen en de opbouw van de populatie gezond en passend voor de regio te houden in mijn ogen. In het wild leven is vooral erg gevaarlijk tussen de mooie, ontspannen vrije momenten door. Daar hebben onze huisdierpaarden dan weer geluk mee!