[AG]“Welkom in het circus!” Over klassieke dressuur in het circus

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:33

Dorine92 schreef:
Ibbel schreef:
Heel interessant artikel.
Ik wil nu alleen wel filmmateriaal zien van een wipwap piaffe. :D Geen idee wat dat moet voorstellen...

Had Fillis trouwens ook niet de galop achterwaarts bedacht?

Ik zat sowieso al wat op YouTube te zoeken want het klinkt allemaal zo interessant! Niks kunnen vinden helaas

Galop jambette (galop op 3 benen)

Galop achterwaards.

"Good horsemanship is handed down from one friend to another"

jannico

Re: [AG]“Welkom in het circus!” Over klassieke dressuur in het circus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:54

ik vermoed dat de see saw/wipwap piaffe eigenlijk een slechte vertaling van balancé is. Ik kan me de term in ieder geval niet voor de geest halen uit de verzameling Baucher gerelateerde boekjes in de boekenkast.

Dit is een piaffe die je tegenwoordig wel in de dressuur ring ziet waarbij het paard veel meer van links naar rechts springt in vergelijking tot een klassieke piaffe

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:34

Janneke2 schreef:
Eric Augereau heeft het wel eens op feestboek gezet.

Keurig in balans achterwaarts in piaffe.

(Piaffe balancé is een wat misleidende naam voor heen en weer naar links en rechts 'wiegen'. Onbalans dus.)

Eens met je laatste opmerking. Maar balance en piaffe zijn eigenlijk gescheiden. Een vertalingskwestie lijkt me nog altijd het meest voor de hand liggend.

Achterwaarts in piaffe heb ik in ieder geval nog nooit gedefinieerd zien worden als "see saw" Ook niet op de facebook van Eric Augereau maar dat kan ik uiteraard gemist hebben. Eric is trouwens wel een geweldige ruiter.

Jorge Gabriel kan er ook wel wat van trouwens als we het hebben over een piaffe achterwaarts ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie