Unika K: blikvanger van SICAB 2022, het WK voor PRE's

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:31

Prachtige uiting van brindle, het is niet altijd zo mooi. Ik vind het zelf een lastig onderwerp, ik hoop dat mensen er niet gericht op gaan fokken omdat het de structuur van de haren ook aantast.

BR1 is trouwens niet recessief zoals in de tekst wordt beschreven. Het is incompleet dominant en gebonden aan het X chromosoom.
De heterozygote merries hebben het vachtpatroon, homozygote merries en hengsten met BR1 hebben geen patroon maar wel de gekke haarstructuur waardoor ze bijna geen staart en manen hebben.

Voor mensen die houden van wetenschappelijke artikelen: https://academic.oup.com/g3journal/arti ... ogin=false

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:04

Elisa2 schreef:
Heel bijzonder, ik kende deze kleur niet.

Maar het is dus eigenlijk niet zo gezond?

Ligt eraan of je staart- en manenhaar meerekent met gezondheid. Curlys hebben bijvoorbeeld ook vaak weinig staart en manen en daar hoor je verder ook weinig over.

Het lastige bij deze vorm van brindle is dat het op het X chromosoom ligt dus dat je bij hengsten/ruinen maar 1 chromosoom hebt met de informatie.
Ten eerste zullen die dus nooit brindle zijn door BR1 (je hebt nog een andere oorzaak van brindle, dus er zijn wel erg zeldzame gevallen van een brindle hengst).
Als ze BR1 positief zijn hebben ze dus hetzelfde fenotype als de homozygote merries: dus geen patroon, wel de karige beharing.

Als het niet op X had gelegen had je simpelweg de regel kunnen stellen zoals bij frame overo, dat je nooit een brindle x brindle kruising mag doen. Maar dat werkt in dit geval dus niet afdoende.
Dus of je accepteert dat een deel van de populatie amper staart en manen heeft of je fokt er niet mee.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:42

Ik zou er persoonlijk ook niet mee fokken, zeker niet in gebieden met veel insecten of juist veel kou.

Maar ik laat het in het midden omdat er veel andere kleuren zijn die ook met bepaalde welzijnsverlagende factoren komen die heel algemeen geaccepteerd zijn.
Denk aan oa:
Verhoogd melanomen risico bij schimmels.
Splash overo paarden die doof kunnen zijn.
Nachtblinde homozygote appaloosa's met een verhoogde kans op maanblindheid.
Homozygote crème paarden die knijpen met de ogen bij fel zonlicht.
Oogproblemen bij homozygoot zilver.

Hele verschillende voorbeelden waar ook veel verschillende meningen zijn over de impact op het welzijn.
Ik ben niet anti-kleurtjes, helemaal niet zelfs. Maar ik mis soms wel het stukje keerzijde die je wel mee zou moeten nemen in je overwegingen.
Zegt niet dat de gewone kleurtjes of niet genoemde niets hebben. Soms komen zulke 'bijwerkingen' pas later om de hoek kijken omdat niemand het opvalt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie