Chip registreert temperatuur veulen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 09:45

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Op Stal Egchelheide in het Limburgse Egchel werd het eerste Nederlandse veulen voorzien van een biothermochip. Deze bevat niet enkel een uniek registratienummer ter identificatie van het dier, maar ook een sensor.

Met die sensor kan de temperatuur van het dier op ieder moment kan worden uitgelezen, meldt Hallo Peel en Maas. Nadat in het voorjaar van 2021 het rhinopneumonie-virus uitbrak tijdens een wedstrijd in Valencia, is het op internationale wedstrijden verplicht om de paarden meermaals per dag te controleren op koorts. Dat is één van de symptomen van deze ziekte.

De ziekte wordt hierdoor eerder gesignaleerd en kan verspreiding van het virus worden voorkomen. De Noorse eigenaar van het veulen besloot daarom deze bijzondere chip te plaatsen. Deze geeft een snelle en nauwkeurige weergave van de lichaamstemperatuur.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:50

Ik vraag me af waar die chip de energie vandaan haalt en hoelang zo'n batterij of wat dan ook wat er in zit meegaat... Gegevens doorgeven gaat niet vanzelf, dat weten we allemaal dankzij het fenomeen 'telefoon'.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:23

Beetje verstand _-:(

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 10:41

Dus straks niet alleen transhumanisme maar ook transequinisme..........?? De virusangst moet weer worden aangewakkerd!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:13

Deze chips worden ook gemaakt voor gezelschapsdieren. Of nou je, je kan dezelfde chip er in doen.
Maar geen idee hoe betrouwbaar die zijn. Ik blijf gewoon rectaal meten…

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 11:50

Zometeen zijn dieren geheel in shock als er iemand aan ze zit, daar zijn ze dan totaal niet aan gewend met al die sensors die alles voor ze vertellen.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 12:57

ElCid schreef:
Dus straks niet alleen transhumanisme maar ook transequinisme..........?? De virusangst moet weer worden aangewakkerd!


Inderdaad, waar herkennen we dit ook alweer van?
Eerst op dieren straks op mensen

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:30

Dier in kwestie leeft nog hoor, staat niet onder stroom niks. :+

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 13:41

Shock als in freeze reactie bij schrik. Dat dier niet onder stroom staat snap ik. Heb een probleem met het afstandelijke en niet meer ontwikkelen van feeling en band eigenaar. Nog afgezien van foute signalen en conclusies. Camera er op heeft nuttige kanten, chips, sensors etc. niet. Baseline opnemen kan je ook zelf bij gezond dier zodat je afwijkingen opmerkt als er reden is om te gaan meten. Nu jaagt het mensen op kosten, verminderd het observatievermogen en maakt het alles bij elkaar dieren houden een massaproduct op afstand.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 14:04

Waar dit voor moet gaan dienen is vooral de FEI wedstrijden voor dit dier.
Daar is temperaturen 2x daags normaal en dmv deze chip hoef je niet meer rectaal te meten.
Dat heeft voordelen, maar dit veulen met deze chip wordt als het goed gaat dus geen recreatiepaard.
Ik ken het veulen zelf niet qua zien maar voor de chip erin zat heb ik wel gesproken erover het de stalhoudster.
Ze kon de chipsticker van mijn pony niet vinden en ik wist zeker dat hij een chip had.
Maar ik zei al joh als hij defect blijkt of er niet is -wat niet kan, knhs gelopen-, doe dan als het niet heel veel duurder is maar zo’n chip.
Ze zijn ook niet heel duur begreep ik, dat viel ontzettend mee en daarvoor hoef je het niet te laten vond ik zelf.
Alleen de chiplezer, maar dat zal in moeten burgeren in loop der tijd.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:33

moonfish13 schreef:
Waar dit voor moet gaan dienen is vooral de FEI wedstrijden voor dit dier.
Daar is temperaturen 2x daags normaal en dmv deze chip hoef je niet meer rectaal te meten.
Dat heeft voordelen, maar dit veulen met deze chip wordt als het goed gaat dus geen recreatiepaard.
Ik ken het veulen zelf niet qua zien maar voor de chip erin zat heb ik wel gesproken erover het de stalhoudster.
Ze kon de chipsticker van mijn pony niet vinden en ik wist zeker dat hij een chip had.
Maar ik zei al joh als hij defect blijkt of er niet is -wat niet kan, knhs gelopen-, doe dan als het niet heel veel duurder is maar zo’n chip.
Ze zijn ook niet heel duur begreep ik, dat viel ontzettend mee en daarvoor hoef je het niet te laten vond ik zelf.
Alleen de chiplezer, maar dat zal in moeten burgeren in loop der tijd.


Zulke rotzooi hoort niet in een levend wezen.
Maar word onder mom van "makkelijk"
toch ingezet.
Waar houd het dan op?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:39

De chip is niet echt groter hoor, maar ok als je het zo ziet moet je de hele topsport afschaffen.
Ook iets waar ik niet persé op tegen ben maar dat is weer een andere discussie.
Maar een chip die tempen op wedstrijden onnodig maakt, vind ik niet verkeerd.

En kijk naar China, of weet ik zulke landen met corona, daar werd toch al massaal getemperatuurd bij mensen qua covid..?
Dit is gewoon een kwestie straks in de sport van bliep klaar ipv een thermometer erin.
Ik kan er niet wakker van liggen.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:35

moonfish13 schreef:
De chip is niet echt groter hoor, maar ok als je het zo ziet moet je de hele topsport afschaffen.
Ook iets waar ik niet persé op tegen ben maar dat is weer een andere discussie.
Maar een chip die tempen op wedstrijden onnodig maakt, vind ik niet verkeerd.

En kijk naar China, of weet ik zulke landen met corona, daar werd toch al massaal getemperatuurd bij mensen qua covid..?
Dit is gewoon een kwestie straks in de sport van bliep klaar ipv een thermometer erin.
Ik kan er niet wakker van liggen.


Ook niet als ze de chip in jou willen implanteren?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:36

Ze doen maar, als ik dan zelf met mijn smartphone ook maar ff kan bliepen.
Ik heb een lage lichaamstemperatuur dus ik lig er niet wakker van.
Ik dacht dat het eindelijk wat rustiger werd allemaal rondom covid, maar nee dus.
Wat een drama om niets als je het mij vraagt.

Op grote wedstrijden een ziekte die uitbreekt, dát is leuk joh.
En als ze met een chiplezer dat makkelijker en comfortabeler kunnen maken, waarom niet.

KittyDylan

Berichten: 8874
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:44

Wat een drama inderdaad :=
Paard merkt er niets van.

Veulen is gefokt voor de internationale topsport dus ja, is gemakkelijker.
Als deze tot 3 jaar bij de huidige stal blijft staan (wat best realistisch is denk ik), komt dit paard aan aandacht niets tekort en zal ook niet verwilderen omdat hij niet getemperatuurd word :+

Ik ken deze stal en de stalhouder toevallig (heb hier stage gelopen en ken ze al langer daarvoor)

Hier staat het wat uitgebreider.
http://www.hallopeelenmaas.nl/Article/Details/7830

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:45

KittyDylan, mijne staat er nu zelfs.
En ik kreeg een filmpje vandaag van dat zondag knuffeldag is. :+
Met een ouwe slijmbal die bij iedereen een knuffel kwam halen. :')

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 16:56

Ibbel schreef:
Ik vraag me af waar die chip de energie vandaan haalt en hoelang zo'n batterij of wat dan ook wat er in zit meegaat... Gegevens doorgeven gaat niet vanzelf, dat weten we allemaal dankzij het fenomeen 'telefoon'.


Ik neem aan dat de lezer die energie geeft, net als bij de 'gewone' chip. Het is de lezer die een signaal uitgeeft, daarmee een reactie opwekt in de chip, en dan de reactie kan meten en interpreteren.
Voor het meten van de temperatuur heb je alleen maar een temperatuurafhankelijk onderdeel nodig, een temperatuurgevoelige weerstand bijvoorbeeld, waarmee de response-frequentie iets verandert. De lezer kan dat vervolgens interpreteren. Ik weet niet hoe nauwkeurig dat precies is maar qua idee lijkt het me vrij eenvoudig.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:50

Shadow0 schreef:
Ik weet niet hoe nauwkeurig dat precies is maar qua idee lijkt het me vrij eenvoudig.

Volgens een fabrikant 0,1 graad, daarmee kun je dus veel sneller een verhoging meten dan dat je iets aan gedrag of zo merkt.

Wat totalitaire staat betreft, China is al zo ver. Niet met geïmplanteerde chips maar met gezichtsherkenning. Anyhow, dat is een heel andere discussie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:07

OleJon schreef:
Ook niet als ze de chip in jou willen implanteren?

Jij bent zeker ook bang dat "ze" van plan zijn je te castreren, doen ze tenslotte óók bij dieren.... _O-

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 19:50

In de USA is het al gewoon, ik volg https://www.horseplushumanesociety.org/ en die meten idd zo de temp van door hen geredde paarden. Voor hen is het makkelijk, omdat veel paarden niet aan mensen gewend zijn, of mensen als iets negatiefs zien.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:31

Kuggur schreef:
OleJon schreef:
Ook niet als ze de chip in jou willen implanteren?

Jij bent zeker ook bang dat "ze" van plan zijn je te castreren, doen ze tenslotte óók bij dieren.... _O-


Kun je een vrouw castreren dan? :=

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:51

Ja hoor. Castratie wordt juist bij zowel vrouwelijke als mannelijke dieren gedaan, sterilisatie is veel minder voorkomend. Dat leken het castreren van vrouwelijke dieren nu sterilisatie noemen betekent niet dat dat qua ingreep klopt.

Ik vind het helemaal niet zo'n groot ding en snap ook echt niet hoe die hele complot theorieën hier weer bij betrokken worden? Rhino uitbraken komen al heel veel voor en ze zijn altijd al heel streng bij internationale wedstrijden juist om het te voorkomen. Dus dat temperaturen gebeurde altijd al. Nu met een chip, ja kan handig zijn. Die chip moeten ze toch al hebben

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:57

OleJon schreef:
Kuggur schreef:

Jij bent zeker ook bang dat "ze" van plan zijn je te castreren, doen ze tenslotte óók bij dieren.... _O-


Kun je een vrouw castreren dan? :=

Ja hoor.
Castratie is verwijdering van de gonaden ongeacht geslacht.

Edit, zie nu dat je al ingelicht was.
Blijft de vraag dus staan, ben je bang dat duistere machten achter je eierstokken aan zitten...?

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Chip registreert temperatuur veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:12

Oh, dus je moet echt actief uitlezen, wil je de temperatuur weten. Had mij wel handig gekeken dat de chip van het paard mij gewoon even appt dat er koorts of verhoging is. Dan ben je er wel veel eerder bij.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:47

Jeetje dit doen ze zodat er bij topsport paarden niet twee keer per dag een thermometer in de kont hoeft ivm het het rhinovirus, en dan zijn hier mensen die gelijk naar corona verwijzen en dat we allemaal gechipt gaan worden. :=
Ik was bij de vorige pandemie te jong om er iets van mee te krijgen maar reageerde er toen ook zo veel mensen zo paranoïde?