Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 21:21

INSpanje.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


MURCIA - Agenten van de Guardia Civil hebben een 'horrorboerderij' in Murcia aangetroffen waar levende paarden tussen dode paarden leefden. Zo'n 35 paarden, ezels en pony's werden aangetroffen, samen met 13 kadavers van 13 paardachtigen.

De kadavers waren in een vergevorderde staat van ontbinding. Operatie 'Bucéfalo' werd opgestart naar aanleiding van de melding van een inwoner van Alicante bij de Guardia Civil over de deplorabele hygiënische en gezondheidsomstandigheden op een paardenboerderij in het Murciaanse district Monteagudo. Hier leefden blijkbaar levende dieren samen met de overblijfselen van andere dieren. De eigenaar van de boerderij is de verdachte van het misdrijf van dierenmishandeling.

Lees het hele artikel op INSpanje.nl.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:15

Jeetje lekker dan. Sneu voor die dieren. Hopelijk krijgen ze het nu beter. Dit is best toeristisch gebied toch? Hoe kan zoiets nou gebeuren?

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:23

Ah wat triest weer..wat bezield zulke mensen? Hopelijk worden de overige paarden nu goed opgevangen.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:00

Suzanne F. schreef:
Jeetje lekker dan. Sneu voor die dieren. Hopelijk krijgen ze het nu beter. Dit is best toeristisch gebied toch? Hoe kan zoiets nou gebeuren?



Vaak liggen de finca’s wat meer afgelegen en hebben ze een groot terrein. Zeker in de bergen. Dus ja, kanhet me wel voorstellen dat het niet snel opgemerkt wordt.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:14

Er staat dat de boerderij zich in stedelijk gebied bevindt met huizen er om heen

Ik ben ook benieuwd wat er met de paarden gebeurt, ik lees niks over dat ze verplaatst worden alleen dat de karkassen verwijderd moeten worden

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:28

Ik begrijp niet dat er niet eerder alarm geslagen is. Zoiets ruik je op afstand. Deze zomer lag er 50 meter van de grens met mijn land een dood schaap. Lag er ws 2 dagen en nog niet echt in staat van ontbinding. Het lag helemaal uit het zicht achter hoog struikgewas, en omdat ik het rook gevonden. Dus meerdere dode paarden in verre gaande staat ruik je op heel verre afstand.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:20

Ik moest het even google mappen. Een vriendin van mij woont hemelsbreed op zo'n zo'n 3.5 km van Monteagudo district vandaan. Om dat district ligt veel landbouwgebied (ik ben meerdere keren op bezoek geweest bij haar, maar nooit "die kant op"; mensen zijn meer gericht op de stad). Ik ben er verbaasd over dat zo'n boerderij in toch nog zo'n bewoond gebied ligt, maar die dieren ontbinden niet zoals dat hier gebeurd.
Ik moest in Nederland aan haar uitleggen waarom brood beschimmeld raakt, want dat kennen ze daar niet (daar droogt brood uit en kan je er inbrekers mee doodmeppen bij wijze van spreken); het is er heel vaak, extreem heet en droog (40-50 graden in de zomer).

pillow
Berichten: 7793
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:47

Aasvliegen en maden hebben ze daar ook niet ?

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:57

In een Spaans bericht stond dat er vaker melding gemaakt was door omwonenden, maar blijkbaar moet opgepakt. Er is ook een filmpje van te vinden online in Spaanse berichten waarbij ze uitgedroogde kadavers aan het afvoeren waren.

Voorheen was het schijnbaar een koeienboerderij. Op het filmpje leek ook alsof er een stenen muur omheen stond, dus het was ook niet heel open met dode paarden in een weiland. Ze lagen in een afgeschermde paddock zeg maar.

Ik had met Google Translate dat artikel vertaald, ken het helemaal niet verder. Maar vroeg me ook af waarom niemand het opgemerkt had.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:33

Heel sneu voor alle dieren.

Ben ik overigens de enige die zich afvraagt wat ‘deplorabele’ betekent? :+ Kan er wel naar gissen hoor, maar ik zou voor een beter leesbaar woord kiezen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 00:02

Diane_ schreef:
Heel sneu voor alle dieren.

Ben ik overigens de enige die zich afvraagt wat ‘deplorabele’ betekent? :+ Kan er wel naar gissen hoor, maar ik zou voor een beter leesbaar woord kiezen.

Prima Nederlands hoor. Je kunt het anders ook opzoeken in plaats van ernaar gissen*.


*Je bedoelt natuurlijk 'raden', voor als mensen 'gissen' niet kennen

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 01:36

Waarom het niet eerder is opgemerkt en/of er iets aan gedaan is?

1) Seprona, afdeling van de Guardia Civil die over dit soort dingen gaat is door het hele land onderbemand
2) als er slechts mondelinge melding word gedaan van bv stankoverlast door bv omwonenden beland die meldingen iedere dag weer onderop de stapel
3) om schriftelijk aangifte te doen, en dan word het wel verl vlotter opgepakt, moet je je gegevens achterlaten. En ja, dan mag de "dader" vragen wie er aangifte heeft gedaan. En dan mag de politie antwoorden.

Echt, dat is mij overkomen na melding te hebben gemaakt van een verwaarloosd hondje. Heb nu nog steeds een woedende eigenaar achter me aan.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:05

Palmera schreef:
Waarom het niet eerder is opgemerkt en/of er iets aan gedaan is?

1) Seprona, afdeling van de Guardia Civil die over dit soort dingen gaat is door het hele land onderbemand
2) als er slechts mondelinge melding word gedaan van bv stankoverlast door bv omwonenden beland die meldingen iedere dag weer onderop de stapel
3) om schriftelijk aangifte te doen, en dan word het wel verl vlotter opgepakt, moet je je gegevens achterlaten. En ja, dan mag de "dader" vragen wie er aangifte heeft gedaan. En dan mag de politie antwoorden.

Echt, dat is mij overkomen na melding te hebben gemaakt van een verwaarloosd hondje. Heb nu nog steeds een woedende eigenaar achter me aan.
Dus ja, ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft.


De redenen die je aanvoert gelden ook in Nederland met de toevoeging dat je in Nederland ook bij punt 2 al je gegevens moet geven. Daarom zie ik al weken een koe die niet goed is en langzaam steeds dunner wordt. Het is vreselijk maar ik doe niets want de politie zal mijn naam doorgeven aan de eigenaar.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Guardia Civil ontdekt 'horrorboerderij' in de Spaanse regio Murcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:46

Beetje raar excuus. In Nederland vragen ze de gegevens om te kunnen registreren en eventueel terug te koppelen. Niet om dat door te geven aan degene die het betreft.

De politie zelf zegt dat ze het niet doorgeven. Maar jouw ervaring is dus anders en jij had een boze boer op de stoep staan begrijp ik?

Verder zou je ook naar de eigenaar van de koe toe kunnen gaan en informeren of het dier ziek is of onder behandeling. Al is anoniem klagen natuurlijk veiliger.

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:24

beert schreef:
Beetje raar excuus. In Nederland vragen ze de gegevens om te kunnen registreren en eventueel terug te koppelen. Niet om dat door te geven aan degene die het betreft.

De politie zelf zegt dat ze het niet doorgeven. Maar jouw ervaring is dus anders en jij had een boze boer op de stoep staan begrijp ik?

Verder zou je ook naar de eigenaar van de koe toe kunnen gaan en informeren of het dier ziek is of onder behandeling. Al is anoniem klagen natuurlijk veiliger.

Even bij mijn dierenarts - die vroeger met groot vee heeft gewerkt - navraag gedaan. Haar term is wrakvee en ze gaf ook aan dat ze wel denk te weten welke veearts daar de verplichte controles doet.
Mensen zeggen altijd dat je de boer best zelf aan kunt spreken en vragen. Daar hebben we al een aantal jaar ervaring mee en ten eerste levert het niets op en ten tweede staan ze bijna altijd te liegen, weten we inmiddels.