Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14038
Geregistreerd: 20-04-16

Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 13:30

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie



Al decennia komen ruiters met een beperking naar de Prinses Margriet Manege in Westerbork. Daar kunnen ze een week lang te paard door de natuur rijden. Die reizen worden geregeld door de stichting Elisabeth Ruiterkampen en specifiek door Annemarie Roukema. "Wij bieden geïntegreerde ruiterkampen. Mensen met of zonder beperking kunnen hier komen en een heerlijke vakantieweek krijgen met paarden." "Dit brengt de ruiters vrijheid, dit brengt knuffelen met een paard, veel lol maken en een week eruit", gaat Roukema verder. Dat bevestigt ruiter Nicole. "Het is gezellig. Ik vind het leuk hier. Paardrijden, leuke mensen."

Vrijwilligers moeilijk te vinden
De kampweken zijn erg afhankelijk van vrijwilligers. Die zijn tegenwoordig moeilijk te vinden. Toch krijgt Roukema elk jaar zo'n 120 aanmeldingen binnen van ruiters die een week op kamp willen. "Dus dan moet je een heleboel afzeggen. Daarom zijn we acht weken in plaats van zes weken gaan organiseren." Op die manier zijn er per week minder ruiters, maar doordat er meer weken aangeboden worden kunnen nog steeds veel ruiters geholpen worden. "Toch hadden we ook nu weer een week met 15 ruiters, maar slechts 3 vrijwilligers", sombert Roukema. Terwijl de kampweek ook de vrijwilligers juist veel te bieden heeft. "We hebben hier mensen die totaal geen ervaring hebben met paarden of met de zorg. Die dan na een dag zien hoe ze mensen kunnen helpen en kunnen zien hoe de ruiters genieten. Je hebt heel veel lol. Samen met de vrijwilligers en vooral ook met de ruiters."

Bekijk hier het filmpje over de ruiterkampen.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:36

Oh hier ben ik ook ooit eens vrijwilliger geweest! Was hartstikke leuk toen. Jammer genoeg bleef het voor mij bij een keer door baan en studie.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 16:01

Mijn man is net terug van een weekje als vrijwilliger!
Hij zit niet in de zorg of iets dergelijks maar heeft wel ervaring met paarden.
Hij had deze keer een blinde ruiter om te begeleiden (volwassen man). Was uiteraard even wennen om daar mee om te gaan en best wel intensief ook maar je geeft iemand echt een fantastische week! En dat geeft wel veel voldoening.
En je hebt toch allebei de paarden als hobby....
Hij vraagt ook altijd als 'extra' taak of dat iets met de paarden kan zijn, zoals bv de stallen doen, voeren, zadelkamer etc.

Ik hoor altijd leuke verhalen van hem in elk geval!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:21

Jammer dat er een tekort is. Ruiters kijken enorm uit naar hun ponykamp weet ik uit ervaring. Ik heb dit als tiener 1 keer gedaan in Hardenberg. Zinvolle besteding van mijn zomervakantie en een enorm leuke week gehad!

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:24

Ik heb dit ook meerdere keren gedaan, wel al 15-20 jaar geleden. Vond het altijd gezellig en waardevol, fijne plek. Nu lukt het me niet meer, maar het is wel een aanrader!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:26

Het is voor mij fysiek vrees ik te zwaar ( ik heb zelf een beperking). Dit jaar geen vakantie dagen meer. Voor volgend jaar ga ik voor de zekerheid eens navraag doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:38

Ik ben jarenlang leiding geweest bij scouting, en veel kampen begeleidt. Maar als je zelf een partner en een gezin krijgt is het eigenlijk niet te doen. Je moet het dus hebben van studenten, of pensionado's.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:47

Ik heb het ook gedaan (werkte toen al in de zorg en had een paard) Zat toevallig van de week te kijken of het er nog is. Nadeel het is in de zomervakantie als zorgmedewerker krijg ik dan amper vrij maar nu ik dit lees ga ik toch eens kijken wat volgend jaar lukt.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:51

SusanH schreef:
Ik ben jarenlang leiding geweest bij scouting, en veel kampen begeleidt. Maar als je zelf een partner en een gezin krijgt is het eigenlijk niet te doen. Je moet het dus hebben van studenten, of pensionado's.

Welnee, er zat mensen zonder kinderen bijvb. Of alleenstaanden.
Het enige is ze moeten van paarden houden en de begeleiding zien zitten / kunnen doen.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 23:44

Ineke2 schreef:
SusanH schreef:
Ik ben jarenlang leiding geweest bij scouting, en veel kampen begeleidt. Maar als je zelf een partner en een gezin krijgt is het eigenlijk niet te doen. Je moet het dus hebben van studenten, of pensionado's.

Welnee, er zat mensen zonder kinderen bijvb. Of alleenstaanden.
Het enige is ze moeten van paarden houden en de begeleiding zien zitten / kunnen doen.


Nou niet vervelend bedoeld maar ik( als alleenstaande )ga niet de hele zomervakantie als ponykampleiding rondlopen. Dat heb ik 10 jaar in mijn studententijd gedaan en vind het wel mooi geweest. Daarnaast heb ik paarden en honden die ik niet zomaar een paar weken thuis laat.

Ik denk dat het ook moeilijk is om mensen te vinden omdat het vrijwilligerswerk is, stel dat ze er een betaalde baan van maken dan zou er vast meer animo zijn. Ik vind het fantastisch dat er bedrijven zoals deze bestaan zodat er voor iedereen de mogelijkheid is om op kamp te gaan, dus begrijp me a.u.b niet verkeerd.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:54

SusanH schreef:
Ik ben jarenlang leiding geweest bij scouting, en veel kampen begeleidt. Maar als je zelf een partner en een gezin krijgt is het eigenlijk niet te doen. Je moet het dus hebben van studenten, of pensionado's.


Het bedrijf waar mijn man werkt, geeft je per jaar 40 uur betaald verlof om vrijwilligerswerk te doen.

Het moet wel bij een door het bedrijf goedgekeurde organisatie zijn maar daar stond dit kamp o.a. ook tussen, zo is hij ook op het idee gekomen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Vrijwilligers moeten ruiterkamp in het zadel houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 10:38

Hoge eisen, nogal wat verantwoording, en ik kan me voorstellen, bij sommige cliënten relatief zwaar werk.
Geen wonder dat het niet meevalt daar vrijwilligers voor te krijgen...

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:17

har166 schreef:
Nou niet vervelend bedoeld maar ik( als alleenstaande )ga niet de hele zomervakantie als ponykampleiding rondlopen. Dat heb ik 10 jaar in mijn studententijd gedaan en vind het wel mooi geweest. Daarnaast heb ik paarden en honden die ik niet zomaar een paar weken thuis laat.

Ik denk dat het ook moeilijk is om mensen te vinden omdat het vrijwilligerswerk is, stel dat ze er een betaalde baan van maken dan zou er vast meer animo zijn. Ik vind het fantastisch dat er bedrijven zoals deze bestaan zodat er voor iedereen de mogelijkheid is om op kamp te gaan, dus begrijp me a.u.b niet verkeerd.


De manege is afhankelijk van giften en donaties via een stichting. Subsidie is al jaren geleden stopgezet. Ze drijven op vrijwilligers, voor alle activiteiten, want het zijn niet alleen zomerkampen die georganiseerd worden. Er is geen geld om meer betaalde banen dan er al zijn te creëren.
Ook buiten de zomerkampen is het altijd puzzelen om genoeg vrijwilligers te vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:29

eukje schreef:
SusanH schreef:
Ik ben jarenlang leiding geweest bij scouting, en veel kampen begeleidt. Maar als je zelf een partner en een gezin krijgt is het eigenlijk niet te doen. Je moet het dus hebben van studenten, of pensionado's.


Het bedrijf waar mijn man werkt, geeft je per jaar 40 uur betaald verlof om vrijwilligerswerk te doen.

Het moet wel bij een door het bedrijf goedgekeurde organisatie zijn maar daar stond dit kamp o.a. ook tussen, zo is hij ook op het idee gekomen!


Helaas doet mijn werkgever daar niet aan. Heb dat geprobeerd ivm scouting, en later omdat ik met het Rode Kruis mee zou kunnen om een vakantie te helpen begeleiden maar helaas.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 11:38

har166 schreef:
Ineke2 schreef:
Welnee, er zat mensen zonder kinderen bijvb. Of alleenstaanden.
Het enige is ze moeten van paarden houden en de begeleiding zien zitten / kunnen doen.


Nou niet vervelend bedoeld maar ik( als alleenstaande )ga niet de hele zomervakantie als ponykampleiding rondlopen. Dat heb ik 10 jaar in mijn studententijd gedaan en vind het wel mooi geweest. Daarnaast heb ik paarden en honden die ik niet zomaar een paar weken thuis laat.

Ik denk dat het ook moeilijk is om mensen te vinden omdat het vrijwilligerswerk is, stel dat ze er een betaalde baan van maken dan zou er vast meer animo zijn. Ik vind het fantastisch dat er bedrijven zoals deze bestaan zodat er voor iedereen de mogelijkheid is om op kamp te gaan, dus begrijp me a.u.b niet verkeerd.

Je hoeft helemaal niet de hele zomervakantie als vrijwilliger rond te lopen. De meeste mensen gaan 1 week. Dat is heus prima te doen als je het maar leuk genoeg vindt en fysiek / mentaal ( voor sommige) aan kan.