De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 11:28

*Bokt.nl
Bokt community
Afbeelding
Een echte eenheid is te zien op de favoriete foto van Amable. Foto: Marijke Beens


In deze nieuwe rubriek lichten we elke maand een bekend of minder bekend Bokt-paard uit. Hoe heeft de Bokker in kwestie zijn of haar paard gevonden? Wat doen ze graag en wat is hun favoriete moment samen? Deze maand het fantastische, welbekende duo van Amable: Jauke en Llevado!

Wij kunnen natuurlijke leuke paarden op Bokt zoeken, maar weet jij nou het paard, of de paarden, van een Bokker die écht in deze rubriek moeten? Stuur dan een pb aan Suikerspinda.


Naam: Jauke
Ras: Fries
Leeftijd: (bijna) 20 jaar

Naam: Llevado por el Viento
Roepnaam: Llevado of Vado
Ras: Cruzado
Leeftijd: 13 jaar


Een auto-ongeluk in 2005 markeert het begin van Amable's paardenleven. Nadat haar auto total-loss was verklaard, moest ze even wachten tot de verzekering uitkeerde. "In die tijd leende ik de auto van mijn tante, die mocht zelf niet meer rijden," vertelt ze. Ze woonde toentertijd nog bij haar ouders. Toen de verzekering eenmaal uitkeerde, kocht ze er echter geen nieuwe auto van: "Ik heb met dat geld stiekem een paard gekocht!". Haar ouders waren er niet erg blij mee, maar realiseerden zich gelukkig ook dat ze het paard toch niet meer tegen konden houden. "Achteraf is Jauke het beste wat me ooit is overkomen. Dankzij hem sta ik waar ik nu sta".

Ondanks dat het als een impulsaankoop klinkt, was het voor Amable een heel rationele en weloverdachte handeling. Op haar eisenlijstje stond een groen, barok paard dat binnen budget viel, en geslacht was onbelangrijk. Jauke voldeed aan alle eisen. "En hij had een knap koppie, dus dat moest hem worden!"

Jauke had geen papieren toen ze hem kocht, dus ze heeft hem zelf een naam gegeven. "Ik had voor de beginletter wel naar het stamboek gekeken, maar verkeerd geteld. Hij is van 2002 en had dus eigenlijk een naam met de G, H of I als beginletter moeten hebben."

Llevado kwam een aantal jaar later, als veulen, bij Amable terecht. "Llevado kreeg ik van een vrouw die zelf ongeneeslijk ziek was. Een heel trieste situatie," legt ze uit. "Ze had meedere paarden en voor haar was maar één ding belangrijk: dat de dieren echt goed terecht kwamen." Ze had al gezien wat Amable met Jauke allemaal deed, en bood Llevado gratis aan haar aan. Inmiddels is de vorige eigenaresse al een paar jaar geleden overleden, maar ze heeft nog mogen meemaken hoe goed Llevado het deed.

Ook hij had geen papieren en kreeg zijn naam van Amable. "Zijn naam betekent 'gedragen door de wind'. Vrij vertaald 'aan komen waaien'. Ik kreeg hem als veulen voor een symbolische euro. Hij is me dus vrij letterlijk aan komen waaien."

Ondanks dat we Amable kennen van de vrijheidsdressuur, waar ze ook al 16 jaar shows in geeft, doet ze met Jauke en Llevado toch voornamelijk aan recreatief dressuur. "Voor mij is dressuur er om de communicatie met je paard te optimaliseren en voor het behoud van zijn lijf. Wij willen op hun rug en dus zijn we het mijns inziens aan hun verplicht om ze te helpen ons goed te dragen." Buiten de noodzakelijke dressuur zijn ze veelzijdig bezig met buitenritten, dressuurmatig grondwerken, los werken, springen, en Jauke loopt ook nog voor de kar.

Momenteel zijn er wat minder toekomstplannen. Jauke begint al wat op leeftijd te raken en bovendien heeft hij in 2021 zijn hoefbeen gebroken. "We zijn nog druk aan het revalideren en het is een beetje zoeken wat er voor hem in de toekomst nog mogelijk is." Door de breuk is er artrose ontstaan rondom het hoefgewricht. "Het is dus behelpen," zegt ze.

Voor Llevado was 2021 ook al niet zijn beste jaar. "Hij was al een tijdje af en aan wat kreupel, vage kreupelheid die vaak met werk ook weer op te lossen was." Uiteindelijk zijn ze toch maar naar de dierenarts gegaan, waar hij een gekarteld straalbeentje bleek te hebben. Dit is een geboren afwijking, waar paarden normaal gesproken al veel eerder mee bij de dierenarts staan dan pas op twaalfjarige leeftijd. Eén van die kartels liep door tot in het hoefgewricht, waardoor een cyste was ontstaan. Nadat Llevado in zijn hoefgewricht is ingespoten met een ontstekingsremmer, gaat het voor nu weer goed. Amable werkt echter met beleid met hem. "Maximaal om de andere dag en gewoon simpel rechtricht werk. Geen hoogstandjes".

Afbeelding
Foto: Gillian Creighton

Dat het even slikken is, is duidelijk: "Zo heb je twee paarden die nergens last van hebben en zo staan er twee waar je ineens mee aan het zoeken bent wat er nog wel kan." Amable staat er wel rationeel in, het is wat het is, maar het maakt wel dat ze wat minder naar de toekomst kijkt en meer bezig is met wat ze nu hebben. "Ik hoop vooral dat de shows mogelijk blijven voor beide paarden, dat doen we samen super graag en we hebben al veel mensen mogen inspireren naar een andere manier van omgaan met en kijken naar je paard."

Dat de shows favoriet zijn, blijkt ook uit de vraag wat haar paarden het leukste vinden om te doen: "Llevado wordt het meest gelukkig van vrijheidsdressuur, dat vindt 'ie helemaal de bom!" Waarom dat zo is, wordt duidelijk als ze verder vertelt. "Hij is liever lui dan moe, dus aan de hand wandelen maakt hem blijer dan een flinke buitenrit, helemaal als er graasperiodes tussen zitten. Uiteindelijk is dat waarschijnlijk de reden dat hij vrijheidsdressuur zo leuk vindt, het allerliefste is hij aan het eten!" Het is dan ook altijd Llevado die als eerste op zoek gaat naar verstopte wortels of een gevulde voerbal op de paddock.

Jauke vindt overigens alles leuk, behalve longeren. "Nu hij niet zoveel werken mag snapt hij ook echt niet waarom ik maar zo weinig met hem doe. De keren dat hij naast de rijbak staan te kijken terwijl ik met Llevado rij zijn ontelbaar. Ze staan op een paddock paradise en zelfs als ik mijn hond roep luistert mijn paard beter en komt hij direct aan gerend."

Afbeelding
Foto: Marijke Beens

Favoriete momenten met haar paarden heeft Amable uiteraard in overvloed. Zo noemt ze op dat Llevado kort geleden zo fijn meewerkte in een garage-achtige setting tijdens een video commercial, en Jauke die in een huiskamer zich exact liet positioneren. Dan nog de shows waarbij beide paarden vol enthousiasme en met een heerlijke energie met haar samenwerkten, Holland’s got talent met Jauke, en de vele fotoshoots. "Maar ook zo’n momentje als gisterenavond waar ik in het laatste licht de paddock op loop om de paarden nog even een vliegendeken op te leggen, en ik maar één keer hoef te roepen. Dat ze vervolgens met zijn tweeën heerlijk relaxed bij me staan te genieten van nog even een snelle borstelbeurt, lekker knuffelen en even met z’n drieën samen zijn."

Het zijn vaak de kleine dingen die het doen, geeft ze aan. Momentjes dat ze heel hard moet lachen om haar paarden, zoals wanneer Jauke de zweep aan een willekeurig persoon in het publiek geeft. Of Llevado die ontdekt dat het best leuk is om je hoofd op schoot te leggen en dat vervolgens twintig keer achter elkaar doet. Ook euforiemomenten noemt ze op. "De ereronde zonder zadel en hoofdstel met een bos bloemen in volle galop langs een uitzinnig publiek. Of juiste de opzwepende muziek en Vado die megahoog steigert en ook nog even blijft staan, en je oh’s en ah’s om je heen hoort."

Het zijn ook de intieme momenten: tussen de shows door, als ze samen met haar paarden midden in een dorpskern - waar ze eigenlijk niemand kent - grasjes aan het zoeken is om de tijd te doden. Of bij de dierenarts: "Samen met je paard die langzaam uit zijn roes komt, wachten op de uitslag en je toch weer even realiseren hoe stapelgek je bent op dat dier." Eén ding mag duidelijk zijn: Amable weet als geen ander hoe je geluk kan halen uit de band met je paard.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:47

Mooi verhaal!

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:12

Ah wat een pech, ik vind je zo'n inspirerende bokker met je paarden en wat je allemaal met ze doet. Ik hoop dat het qua gezondheid mee zal vallen met ze en jullie nog lang van alles kunnen blijven doen.

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:28

Ah wat een lief verhaal, zo vol met liefde voor je 2 kanjers... Wat jammer dat ze alle 2 een beetje aan het tobben zijn, maar je bent er zo bewust mee bezig, je gaat vast je weg daar wel in vinden...

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:32

Wat een mooi stuk. Zo zie je maar dat de band tussen mens en paard een bijzonder iets is.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:59

Leuk stuk om te lezen, Danielle <3 Je bent zo leuk bezig met je paarden. Grappig om wat meer van de geschiedenis te lezen hoe je aan ze gekomen bent.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:27

Lief! Dank jullie wel
Ik vond het ook fantastisch leuk om over mijn kanjers te mogen vertellen ❤️

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:29

Geweldig <3 hopelijk worden ze allebei weer beter, en anders heb ik nog een paard staan wat je mag gebruiken voor shows :D

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:41

Wat een mooi verhaal over een prachtig mens met twee geweldige paarden! Ik hoop dat Cas en ik nog lang van jouw lessen mogen genieten! Je hebt ons zo geholpen, en nog steeds.

Anoniem

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 05:07

Leuk stuk :)

Heerlijk om iedere dag naar ze te kunnen kijken!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 00:55

Al heel lang geleden dat dit topic is gemaakt en ik zie het nu pas omdat ik het paard van bokker nieuwe art las.
Prachtige dieren heb je en wat een lieve foto van dat bij jou liggen. hoe gaat het nu met ze?

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: De paarden van Amable: Jauke en Llevado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:22

Thanks! Het gaat met Jauke momenteel super, hij is natuurlijk al op leeftijd, 21, maar voelt eigenlijk als een jonge god en loopt echt heel fijn. Beter dan ik vorig jaar had durven hopen. Llevado is ondertussen voor de 3de keer behandeld. Er lijkt tot nu toe telkens ongeveer een jaar tussen te zitten. Hij is deze keer wel met een andere behandeling behandeld, met ACP. Hopelijk geeft dit iets langer resultaat, het is iig minder belastend voor het systeem. Op dit moment lijkt hij ook weer goed te lopen. Maar de behandeling is van 2,5 week geleden en hij heeft 2 weken alleen maar mogen stappen. Dus nog heel pril.