Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41563
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:52

Zoolgangster schreef:
_San87_ schreef:

Dat is denk ik iedereen wel eens. Het is de discussie dat die dieren dood moeten van SBB omdat mensen niet van ze af kunnen blijven. Ik vind daar wat van.


Het voeren van levende wezens is één van de diepste instincten van de mens. En mensen die wat impulsief geneigd zijn te reageren op een ponytoet, en voeren in plaats van na te denken, verpesten dus zo'n pony. En van zulke mensen lopen er heel wat rond.

Het is aan SBB om wat aan die mensen te doen. Die arme dieren zijn dood omdat ze doen wat dieren doen. Schiet mij maar lek.

Zoolgangster

Berichten: 9572
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:26

Uiteraard vind ik er wat van, dat deze gedomesticeerde dieren worden afgemaakt omdat ze illegaal gevoerd werden. >;)

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:40

Ik geloof er niks van dat dát de reden is.
Die 'wilde' ponies op de posbank worden ook al sinds ze er staan door jan en alleman gevoerd en die worden ook niet afgemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41563
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:42

Pumpkinbroes schreef:
Ik geloof er niks van dat dát de reden is.
Die 'wilde' ponies op de posbank worden ook al sinds ze er staan door jan en alleman gevoerd en die worden ook niet afgemaakt.

Posbank wordt door Natuurmonumenten beheerd.

pien_2010

Berichten: 43140
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:43

Gini schreef:
Eigenlijk zijn die "wilde" konikpaarden toch gewoon gefokt slachtvee?


Beter en biologischer kun je het niet hebben en de paardjes hebben ook nog een goed leven gehad. Ik zie het probleem niet zo.

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:45

Citaat:
Als mensen zich nou eens wat meer bewust worden van de gevolgen van hun gedrag.. .


Dit ja :n

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:47

Zoolgangster schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk zijn die "wilde" konikpaarden toch gewoon gefokt slachtvee?

Klopt, zijn gewoon kruisingen met onder andere Poolse boerenknolletjes en IJslandse paarden. Niets wilds aan. Eigenlijk hetzelfde idee als je kudde in een opfok neerzetten en daar laten rondlopen. Met dit verschil dat men vindt dat deze dieren daarna maar dood moeten, in plaats van ze af te richten. -O-


Welk dier is er beter af? Een leven in vrijheid of een leven ten plezier en vermaak van de mens, met zijn zadels, bitten, karretjes, spoortjes, zwepen, stalletjes, wel niet buiten enz enz. Allemaal voor de fun van de mens.
Beide levens eindigen een keer, zo vanuit het wild en geslacht, of bijv. na een lange lijdensweg want de mens kan moeilijk loslaten en blijft sleutelen aan de 'gezondheid' van het zo geliefde dier.

Spenk
Berichten: 21750
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:52

_San87_ schreef:
Ilse_123 schreef:
Prima actie van SBB, actie ondernemen ipv dieren laten creperen onder het mom van 'natuur'. Hopelijk ook geschikt voor menselijke consumptie, mooier scharrel vee kan je niet hebben denk ik zo.

En qua voeren, mensen zijn egocentrische wezens die 'dat zelf wel even bepalen', leuk aaien en selfies maken!
Overigens erger ik me vreselijk aan al het aaien en voeren op verschillende plekken, tot dierenparken aan toe!

Je weet dat ze enkel en alleen geslacht zijn omdat de dieren opdringerig zijn, niet omdat ze mogelijk creperen?

Koeien varkens en kippen worden zelfs alleen maar geslacht omdat ze daarvoor gefokt zijn omdat wij ze dan op eten kunnen....

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 22:56

_San87_ schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik geloof er niks van dat dát de reden is.
Die 'wilde' ponies op de posbank worden ook al sinds ze er staan door jan en alleman gevoerd en die worden ook niet afgemaakt.

Posbank wordt door Natuurmonumenten beheerd.


Daar doel ik niet op. Ik doel echt op de reden die ze opgeven.
Zeg dan gewoon waar het op staat en dat het altijd al slachtvee geweest is.

DuoPenotti

Berichten: 29366
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:02

Als mensen nu ook eens wolven gaan aaien...

Zoolgangster

Berichten: 9572
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:06

CharleyT schreef:
Welk dier is er beter af? Een leven in vrijheid of een leven ten plezier en vermaak van de mens, met zijn zadels, bitten, karretjes, spoortjes, zwepen, stalletjes, wel niet buiten enz enz. Allemaal voor de fun van de mens.
Beide levens eindigen een keer, zo vanuit het wild en geslacht, of bijv. na een lange lijdensweg want de mens kan moeilijk loslaten en blijft sleutelen aan de 'gezondheid' van het zo geliefde dier.


@CharleyT: Konikpaardjes zijn niet interessant voor dressuurprikkers, dus dat zal wel meevallen, meestal zijn mensen die koniks houden het soort mensen die niet van gedoe met dekens, setjes en bijzetteugels houden. En graag hun dieren de ruimte gunnen. Het zijn eerder "paard natuurlijk" mensen :D

DuoPenotti

Berichten: 29366
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:08

Zoolgangster
Ik denk dat je net even niet begrijpt wat Charley zegt.
Ik ben het iig met haar eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41563
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:13

Pumpkinbroes schreef:
_San87_ schreef:

Posbank wordt door Natuurmonumenten beheerd.


Daar doel ik niet op. Ik doel echt op de reden die ze opgeven.
Zeg dan gewoon waar het op staat en dat het altijd al slachtvee geweest is.

Ah okay. Natuurmonumenten beheert anders dan SBB, daarom dat ik het vermelde.


Spenk schreef:
_San87_ schreef:

Je weet dat ze enkel en alleen geslacht zijn omdat de dieren opdringerig zijn, niet omdat ze mogelijk creperen?

Koeien varkens en kippen worden zelfs alleen maar geslacht omdat ze daarvoor gefokt zijn omdat wij ze dan op eten kunnen....

Ja, dat zijn nutsdieren. Daar is ook wat voor te zeggen.

De koniks staan er om de gebieden te begrazen. Ze vervolgens afmaken omdat ze doen wat dieren doen, door toedoen van de mensen die SBB zelf in het gebied toelaat, is wel wat anders, vind ik.

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:20

Zoolgangster schreef:
CharleyT schreef:
Welk dier is er beter af? Een leven in vrijheid of een leven ten plezier en vermaak van de mens, met zijn zadels, bitten, karretjes, spoortjes, zwepen, stalletjes, wel niet buiten enz enz. Allemaal voor de fun van de mens.
Beide levens eindigen een keer, zo vanuit het wild en geslacht, of bijv. na een lange lijdensweg want de mens kan moeilijk loslaten en blijft sleutelen aan de 'gezondheid' van het zo geliefde dier.


@CharleyT: Konikpaardjes zijn niet interessant voor dressuurprikkers, dus dat zal wel meevallen, meestal zijn mensen die koniks houden het soort mensen die niet van gedoe met dekens, setjes en bijzetteugels houden. En graag hun dieren de ruimte gunnen. Het zijn eerder "paard natuurlijk" mensen :D


Ok, ter verduidelijking: dan nog wordt er een niet natuurlijk leven van die paardjes gevraagd ten faveure van de mens. Hoe goed bedoeld dat 'natuurlijk' paarden houden ook lijkt.
En er is meer dan dressuurprikkers toch? Wandelen aan een touwtje, grondwerk, weet ik veel al dat getut onder de noemer het is zo natuurlijk.
Nee, dat is het niet! het dichtst benadert het leven van kudde het natuurlijke leven zoals deze groep. hoewel er dan geen hekken zouden moeten zijn.

Zoolgangster

Berichten: 9572
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 23:33

Charley T, wil je dan dat alle paardachtigen losgelaten worden en nooit meer bij iemand op stal/in de paddock/weiland terechtkomen, omwille van hun welzijn?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 01:30

Neon schreef:
Wordt tijd dat mensen zich eens gaan realiseren dat ze voor een sessie pony aaien naar de kinderboerderij moeten gaan..

Deze dieren zijn niet gewend aan mensentaal... die leren ze niet... vervolgens gedragen ze zich als paarden... en worden ze "vervelend" omdat ze niet correct gecorrigeerd worden bij "dominant gedrag"... keer op keer wordt hun dominante status bevestigd bij onkundige maar "goed bedoelende" mensen... met als resultaat "irritant rot-bok-gedrag"... wat uiteindelijk gevaarlijk wordt...

Kortom... tijd om de mens niet zomaar bij loslopend vee te laten lopen... ter bescherming van datzelfde vee...

Rest in peace paardjes... wellicht zijn jullie nu beter af... dan in een wereld van egocentrische mensen...

Hier in de omgeving zien die SBB Koniks er overigens prima uit...


Mee eens, de mensen hebben het zelf verkloot..... Dan nu niet huilie-huilie gaan doen omdat ze geslacht zijn. Bovendien, niks mis met een goed stukje biologisch/scharrelvlees.... Ik eet maar wat graag paardenvlees, zolang het maar NL opgefokt en vooral NL geslacht is (dus geen misselijkmakende praktijken uit bijv. Argentinie/Zuid-Amerika etc).

Hetzelfde principe geldt bijvoorbeeld voor de wilde zwijnen op de Veluwe (even afgezien van een overschot), er zijn nog steeds mensen zo dom om de zwijnen te voeren. Levensgevaarlijk voor mens en (huis)dier. Een opdringerig boos zwijn wil je écht niet tegen komen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 01:38

Zoolgangster schreef:
Ilse_123 schreef:
Geloof me, ik maak dagelijks mee dat de gigantisch grote borden met 'niet voeren' volkomen en opzettelijk worden genegeerd. Mensen hebben er complete schijt aan, algemeen bekend, zet dan geen pony's in een doorloopgebied.



Het voeren van levende wezens is één van de diepste instincten van de mens. En mensen die wat impulsief geneigd zijn te reageren op een ponytoet, en voeren in plaats van na te denken, verpesten dus zo'n pony. En van zulke mensen lopen er heel wat rond.


|o -:(- Jup, en dan niet alleen met "wilde" dieren, maar ook andermans dieren. Mijn omheining hangt vol met bordjes "niet voeren", met plaatjes en een leuk rijmpje er bij, maar zelfs dán zijn er hardnekkige lui die, hoe brutaal wil je het hebben, gewoon hun GFT afval, gemaaid gras, zakken brood etc. over de omheining flikkeren, terwijl ik notabene op de wei bezig ben. Het zijn verdorie toch geen wandelende kliko's? Betalen ze straks ook de DA rekening als door hun toedoen mijn dieren ziek worden?

DuoPenotti schreef:
Als mensen nu ook eens wolven gaan aaien...

_/-\o_ :') _O-

CharleyT
Berichten: 3984
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 09:02

Zoolgangster schreef:
Charley T, wil je dan dat alle paardachtigen losgelaten worden en nooit meer bij iemand op stal/in de paddock/weiland terechtkomen, omwille van hun welzijn?


Nee, dat wil ik niet, ben niet voor niets al 40 jaar instructeur, 20 jaar dressuurjury, en werk sinds mijn 18e in de paarden wereld.
Waar het mij omgaat is het in mijn ogen dramatische/bijna hypocriete gedoe zoals nu over het slachten van de konikspaarden.

De vraag op zich verbaasde me niet hoor, de nuance ontbreekt.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 10:29

Die paarden worden sowieso wel geslacht. Ze toveren gewoon iedere keer een andere smoes uit de hoed die dan wel logisch lijkt. Nederlandse konikpaarden hoor ik praktisch alleen over in het nieuws als het is omdat er weer een deel de pin krijg. Gefokt slachtvee.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 10:48

senna21 schreef:
Men zou zich druk moeten maken om de miljoenen dieren die jaarlijks na korte tijd in de bioindustrie worden geslacht, of vergast, wanneer er een uitbraak van een ziekte, zoals vogelgriep.
Dan zou ik de mensen die het te doen hebben met deze paarden enigszins serieus nemen.
Deze paarden hebben een prima leven gehad.

Nou, dit. Jammer dat het moest gebeuren, maar als mensen die dit hier afkeuren vanavond weer een gangbare gehaktbal op z'n bord heeft mag dat best hypocriet worden genoemd :P

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 10:53

Ja en ook in het nieuws dat het meeste van hun vlees vervuild is met dioxine, dus daar gaat je gezonde vlees. Geslacht om niets.

Ik vind het een vreselijk slap excuus om wanbeleid te verbloemen hier staan ook "wilde" paarden bij het planken wambuis. Deze kun je soms ook gewoon aaien maar hebben genoeg te eten, genoeg ruimte, hoeven worden netjes verzorgd en komen niet op mensen af. En idem inderdaad bij de Posbank, allemaal geen probleem maar de koniks wel? ga toch weg.
Ze slachten ze gewoon voor het geld wat ze opbrengen, niet meer en niet minder..ze worden hun hele leven niet verzorgd (ontworming etc.) en leven in een omheind gebied maar het is zooo natuurlijk. Yeah right, ik denk dat de meeste van deze paarden zich een stuk gelukkiger zouden voelen bij liefdevolle baasjes waar ze fatsoenlijke verzorging krijgen, geen honger hoeven te lijden en normaal oud kunnen worden.

*edit* ik heb geen moeite met de slacht, maar wel met het soort leven wat een dier lijdt, geldt voor alle dieren*.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:46

Lynnepinny schreef:
senna21 schreef:
Men zou zich druk moeten maken om de miljoenen dieren die jaarlijks na korte tijd in de bioindustrie worden geslacht, of vergast, wanneer er een uitbraak van een ziekte, zoals vogelgriep.
Dan zou ik de mensen die het te doen hebben met deze paarden enigszins serieus nemen.
Deze paarden hebben een prima leven gehad.

Nou, dit. Jammer dat het moest gebeuren, maar als mensen die dit hier afkeuren vanavond weer een gangbare gehaktbal op z'n bord heeft mag dat best hypocriet worden genoemd :P


Ik keur de leugen af, niet het feit dat de dieren geslacht worden.

Anoniem

Re: Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 15:23

Ik heb niks op slacht van deze dieren tegen. Wat mij meer stoort is het constante falen van SBB en constant voor God willen spelen met hun gemaakte natuur en dan telkens falen in beleid. Zet daar geen paarden neer, als je niet wilt dat mensen er van weg blijven. Het is sowieso geen inheemse soort, gooi er edelherten neer, die doen ook goede begrazing en dan hoef je niet bang te zijn dat mensen ze gaan voeren. Maar het constante falen van beleid, toerisme voor laten gaan op natuurbeheer, dan krijg je dit. Wat dat betreft kun je beter natuurmonumenten hebben.

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 16:41

DuoPenotti schreef:
Als mensen nu ook eens wolven gaan aaien...


Kans is nog aanwezig ook, dat mensen dat gaan proberen.
"Kijk eens wat een band ik met deze wolf heb" - "het zijn toch net honden hè"
Bokito-achtige overmoed. Het gaat een keer gebeuren, en dan gaat het een keer mis ook.


Op de Posbank lopen IJslanders, dat is een gedomesticeerd ras. Die kunnen net zo opdringerig worden, maar zullen toch minder snel met 'wild' gedrag gaan reageren.
Koniks zijn half-gedomesticeerd. Daar zit dus (te) weinig instinctieve angst voor mensen in, maar (te) veel wilde response. Precies het verkeerde soort, die eerst dichterbij komt vanwege de halfbewaarde domesticering die nog ergens in de genen schuilt en dan opeens in paniek raakt omdat het óók halfwild is.

Het is de herkenbaarheid (konik = 'gewone' pony) die maakt dat mensen denken dat ze ze kunnen benaderen alsof het tamme dieren zijn.

Misschien hadden ze beter Zebra's kunnen uitzetten. Die zijn toch iets herkenbaarder voor mensen als 'wilde dieren'.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 00:39

Mindim schreef:
mrie schreef:
In wildparken in Africa staan kleine bordjes: You feed them, we shoot them. En dat lijkt toch wel effect te hebben.

Er zijn dan nog altijd een boel mensen die daar dan schouderophalend over doen en stug doorvoeren, vrees ik.


Nee, daar is toch meer respect voor dit soort uitlatingen. Je gaat niet naar een wildpark om dan de dood van die mooie beesten te veroorzaken. Het is namelijk niet bepaald een loos dreigement.
Ik denk dat de mensen hier er lak aan zouden hebben en dat het tot hevige protesten zou leiden als het dreigement uitgevoerd zou worden. Terwijl het aan de mensen en de "schijt aan" cultuur in nederland ligt.