FEI-paard van de maand: Amande De B’Neville

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25883
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

FEI-paard van de maand: Amande De B’Neville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-21 19:29

FEI.org
Sport

Afbeelding
Julia Krajewski en Amande De B’Neville tijdens de ereronde na het winnen van het
Olympisch goud in Tokio. Foto: Christophe Taniére/ FEI/ Flickr


We leren Julia Krajewski’s olympisch kampioen eventing beter kennen.

Paard van de maand gaat over het paard, maar Amande De B’Neville, beter bekend als Mandy, kunnen we niet eren zonder de context over wat haar amazone Julia Krajewski, heeft moeten doorstaan.

Recentelijk kreeg Julia het overlijden van haar vader en haar trouwe hond te verwerken. Haar toppaard Samourai Du Thot ging met pension nadat een infectie ertoe leidde dat hij zijn oog verloor. Daarvoor werd Chipmunk, het paard dat zij naar de top reed, overgedragen aan haar concurrent Michael Jung. De Olympische Spelen van 2016 en de Europese Kampioenschappen 2017 eindigden beiden in een teleurstelling.

Minder dan zes maanden geleden was er niks duidelijk over welk paard Julia’s toppaard zou zijn, laat staan of ze wel naar de spelen zou gaan.

Maar nu kunnen we Julia huldigen als de eerste vrouwelijke olympisch kampioen eventing met Mandy oftwel Amande De B’Neville.

Hoe het begon…
Mandy, geboren op 23 april 2010, is een 11-jarige, bruine, Selle Français merrie.

Haar vader is Oscar Des Fontaines, haar moeder Perle De B’Neville is een merrie van Elan De La Cour. Ze werd gefokt bij een stoeterij in Frankrijk, waar ze ook haar springcarrière begon.

Als zesjarige vond Myriam Meylemans haar voor Julia. Eerder bracht zij ook Samurai du Thot en Julia bij elkaar. Julia deelt het eigendom van de merrie met professor Bernd Heicke. Ze trainen bij Julia’s stal in het Duits Nationaal Centrum in Warendorf.

De combinatie begon internationaal op te vallen in 2019, toen zij als vierde eindigden bij het CCI-S 4* ERM in Chatsworth, Vereningd Koninkrijk.

Een paar tijdfouten en een balk bij het springen deden hen naast het podium belanden, maar het was een indrukwekkend debuut in de viersterren voor de negenjarige merrie.

Op weg naar de top
De volgende twee seizoenen hielp Julie haar om haar kracht te leren kennen. In juli 2020 behaalden ze top 10 posities en bleven dubbel foutloos in de CCI-S 4* in Strzegom en bij de CCI-S 4* in Arville. Het was een leercurve, op weg naar een CCI-L 4* in Strzegom.

Julia was voorzichtig met het zelfvertrouwen, ze voegde onderweg een paar driesterren events in, voor een beetje geruststelling. Ze won uiteindelijk die CCI-L 4* in Strzegom met haar toppaard Samurai de Thot.

Gaandeweg hun ontwikkeling onder het zadel waren er enkele toevallige ongelukjes: Mandy kwam vast te zitten in een stapmolen en kreeg wat problemen met haar gebit.

Op weg naar Tokio
Zoals genoemd was de start van 2021 niet gemakkelijk. Julia nam Mandy mee naar Saumur voor de CCI-L 4* in mei, in de hoop dat zij werd overwogen voor het Duitse Olympisch Eventing team, maar realistischer waren haar gedachten bij de Europese Kampioenschappen in september.

Oh Mandy. Ze won! Finishte met alleen haar dressuurscore van 24,7. Wat een tijd om te pieken.

Julia zegt: “Voor korte tijd dacht ik dat de Olympische Spelen zonder mij zouden zijn – en dat was prima. Toen ging ik naar Saumur en won de CCI-L 4* en won daar. Ik voelde dat Mandy echt naar een niveau hoger was gegaan en iets groots kon afleveren. Ik dacht: wellicht heb ik kleine kans om te gaan.”

Vervolgens gingen ze naar Luhmuhlen, naar het CCI-S 4* Duits Kampioenschap Eventing. Ze lagen tweede, maar een plank eraf maakte dat ze vijfde werden. Er was slechts 0,8 punt verschil tussen de tweede en de vijde plek, zo dicht lag het bij elkaar. Maar ze stelden hun ticket naar Tokio veilig.

Mandy is een merrie met voorkomen en kracht.

De Olympische Spelen waren Mandy’s eerst echte kampioenschap en ze verraste Julia met een vijfde plek na de dressuur met 25.2 strafpunt.

De crosscountry startten zij als Duitse “verkenners”. Zij finishten met slechts 1 seconde tijdoverschrijding, dit leverde 0,4 strafpunten op en bracht de score op 25,6.

Afbeelding
Julia Krajewsky en Amande De B'Neville tijdens de cross country
op de Olympische Spelen in Tokio. Foto: Christophe Taniére/ FEI/ Flickr


Bij de start van het springen lagen zij individueel op de zilveren medaille-plek.

Bij de Britse ruiters aan de top werden de kaarten opnieuw geschud, dit betekende dat Mandy alleen een foutloze ronde nodig had – wat ze naar behoren deed, met opnieuw 1 seconde tijdsoverschrijding. Hierdoor kwam er nog eens 0,4 bij haar score bij.

Hun eindscore was 26 en geschiedenis werd geschreven: de eerste vrouwelijke olympisch kampioen eventing!

“Ik vond haar altijd erg cool en ze heeft wel wat karakter – ze is een echte merrie. Ze is een prinses én een koningin!” zegt Julia.

Mandy heeft zichzelf bewezen, ze is een behoorlijk paard, geeft Julia opluchting, blijdschap en trots. “Voordat we naar binnen gingen, zei ik ‘Mandy, we gaan er voor’ en ik denk dat ze wist dat het een bijzondere dag was.”

Wat een verhaal, wat een paard, wat een sport!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Duality, kreekie, Lynnepinny, nick_en_ik, nimbletje, xXutopiaXx en 18 bezoekers