820e Zuidlaardermarkt van start

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjo

Berichten: 37150
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 10:53

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo


Handelaren die onderhandelen en het geluid van paarden. De 820e editie van de Zuidlaardermarkt is vanochtend van start gegaan.

Burgemeester Marcel Thijsen opende de markt om zes uur. Normaal gesproken doet de burgemeester dit jaarlijks op de Brink. Maar om opstoppingen te voorkomen, gebeurde dat dit jaar via een geluidinstallatie. "Er was geen officieel startmoment. Nu hoorde je om zes uur de kerkklok gewoon luiden", laat RTV Drenthe-verslaggever Jasmijn Wijnbergen weten.

Waar tijdens vorige edities ook nog groepjes jongeren na afloop van de Zuidlaardernacht door de straten trekken, zijn het nu vooral handelaren. De horeca in Zuidlaren moest gisteravond al om middernacht sluiten vanwege de coronaregels. Op enkele opstootjes na is de Zuidlaarderavond rustig verlopen. Wel liepen in de ochtenduren nog enkele dronken mensen over de markt.

De politie hield rond middernacht een controle. Brommer- en scooterrijders werden gecontroleerd. Dat leverde enkele hachelijke situaties op van bestuurders die dwars door het publiek er vandoor gingen.

Op RTV Drenthe zijn foto's te vinden van de markt.


purny

Berichten: 27384
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:00

Ik blijf het niet meer van deze tijd vinden. Die paarden ondervinden allemaal stress enzovoorts... Gewoon op de moderne manier een paard kopen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:29

Sneu, wetende dat veel van deze mensen gewoon teveel handel hebben en er een hoop op transport gaat naar slachterijen in het buitenland.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:05

En dan te bedenken dat deze dieren er al sinds vannacht 2 uur staan :(
Zoals hierboven wordt beschreven; niet meer van deze tijd! Stop ermee..
NL is toch zo van het dierenwelzijn, waar is dat nu dan?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:20

purny schreef:
Ik blijf het niet meer van deze tijd vinden. Die paarden ondervinden allemaal stress enzovoorts... Gewoon op de moderne manier een paard kopen.


Niet meer of minder stress dan ze op een gemiddelde wedstrijd zullen hebben.

Anoniem

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 12:50

Afschaffen die handel


anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:00

robert45 schreef:
purny schreef:
Ik blijf het niet meer van deze tijd vinden. Die paarden ondervinden allemaal stress enzovoorts... Gewoon op de moderne manier een paard kopen.


Niet meer of minder stress dan ze op een gemiddelde wedstrijd zullen hebben.

Ik denk dat paarden weten als ze verkocht gaan worden. Op een wedstrijd is dat meestal niet zo,dan is de sfeer anders.Ik vind zo,n markt ook wel zielig. Gelukkig woon ik te ver weg anders had ik het niet kunnen laten er een te kopen terwijl ik al voorzien ben en het qua onderhoud financieel ook onverstandig voor me zou zijn.

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:41

Nou paarden kunnen ook veel stress ervaren van steeds een ander persoon er op bij de reguliere verkoop.

Deze handel bestaat nu eenmaal en zo is het zichtbaar anders gebeurd het gewoon achter gesloten deuren. Voor sommige paarden hopelijk een kans op een fijne vaste eigenaar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

purny

Berichten: 27384
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 13:58

Elisa2 schreef:
Nou paarden kunnen ook veel stress ervaren van steeds een ander persoon er op bij de reguliere verkoop.

Deze handel bestaat nu eenmaal en zo is het zichtbaar anders gebeurd het gewoon achter gesloten deuren. Voor sommige paarden hopelijk een kans op een fijne vaste eigenaar.

Maar word het niet eens tijd dat er gekeken gaat worden naar paarden welzijn? Want dat is er volgens mij totaal niet aanwezig.
Het was misschien 50 jaar geleden normaal maar nu met de huidige tijd niet meer.
En als je ziet wat er tussen staat(ik heb de foto's in het andere topic gezien) wordt het in stand gehouden.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Popstra
Berichten: 13605
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:09

Nee precies, men houd zich liever bezig met het controleren van brommer en scooter rijders...

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:10

Het wordt in stand gehouden door mensen die paarden de handel in doen.

Aan de foto's die ik gezien heb zien de meeste paarden er gewoon goed uit, er zou van mij wel wat gedaan mogen worden aan paardenwelzijn. En dan in de zin van de uren die ze er staan inkorten oid..want een hele dag vast staan vind ik ook niet meer van deze tijd.

En uiteraard controleurs, die moeten er blijven om toe te zien op hoe paarden erbij staan, gezondheidchecks etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

purny

Berichten: 27384
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:15

Elisa2 schreef:
Het wordt in stand gehouden door mensen die paarden de handel in doen.

Aan de foto's die ik gezien heb zien de meeste paarden er gewoon goed uit, er zou van mij wel wat gedaan mogen worden aan paardenwelzijn. En dan in de zin van de uren die ze er staan inkorten oid..want een hele dag vast staan vind ik ook niet meer van deze tijd.

En uiteraard controleurs, die moeten er blijven om toe te zien op hoe paarden erbij staan, gezondheidchecks etc.

En de mensen die een paard kopen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Tinkermuts

Berichten: 9379
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:56

Ik denk dat paarden weten als ze verkocht gaan worden. Op een wedstrijd is dat meestal niet zo,dan is de sfeer anders.Ik vind zo,n markt ook wel zielig. Gelukkig woon ik te ver weg anders had ik het niet kunnen laten er een te kopen terwijl ik al voorzien ben en het qua onderhoud financieel ook onverstandig voor me zou zijn.[/quote]

Maar is het dan niet zo dat als je het zielig vind en niet meer van deze tijd je er juist niet moet kopen, want net als bij de hondenbroodfok houd je het dan in stand, zolang er gekocht word op de markt zal het blijven bestaan.

Ik ben niet tegen de markten en er is gelukkig al wel veel veranderd tbv het welzijn van de marktwaarde.
Ik heb liever dat de snelle gandel zichtbaar blijft ipv achter gesloten deuren.
Ik heb in het verleden best wat leuke paarden op de markt gekocht en heb echt veel jaren plezier van ze gehad.
Maar kopen op de markt is wel een risico nemen, keuren en proberen zit er niet in.

Sorry, kwoot verk(l)oot

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:09

Jolliegirl schreef:
Sneu, wetende dat veel van deze mensen gewoon teveel handel hebben en er een hoop op transport gaat naar slachterijen in het buitenland.

Met de huidige prijzen gaan er weinig naar de slacht en al helemaal niet naar het buitenland (vervoerskosten moeten ook betaald worden).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

YvonneV
Berichten: 8730
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:03

Brainless schreef:
Jolliegirl schreef:
Sneu, wetende dat veel van deze mensen gewoon teveel handel hebben en er een hoop op transport gaat naar slachterijen in het buitenland.

Met de huidige prijzen gaan er weinig naar de slacht en al helemaal niet naar het buitenland (vervoerskosten moeten ook betaald worden).

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/173529 ... inere-vorm
en dat er geen export van paarden en pony's naar het buitenland zal zijn. De paardenmarkt wordt dus iets kleiner.

roekes

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: 820e Zuidlaardermarkt van start

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:24

De export kan geregeld worden bij een bedrijf/stal in de buurt ;)

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Elisa2

Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:30

purny schreef:
Elisa2 schreef:
Het wordt in stand gehouden door mensen die paarden de handel in doen.

Aan de foto's die ik gezien heb zien de meeste paarden er gewoon goed uit, er zou van mij wel wat gedaan mogen worden aan paardenwelzijn. En dan in de zin van de uren die ze er staan inkorten oid..want een hele dag vast staan vind ik ook niet meer van deze tijd.

En uiteraard controleurs, die moeten er blijven om toe te zien op hoe paarden erbij staan, gezondheidchecks etc.


En de mensen die een paard kopen.


Tja anders worden ze ook gekocht door handelaren onderling of via marktplaats, dat houdt je toch niet tegen. Beste is om ongezonde dieren niet de handel in te doen maar er verantwoordelijkheid voor te nemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia81, ClaudiaDer, Femke_Tweety, kimwilliam, Linde_C, Muronia, Reggledoos, Tango1979, Telpeva en 42 bezoekers