Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:38

pmarena schreef:
En dat is dus juist het probleem niet: ze moeten overdag sowieso al klanten weigeren, hebben al een klantenstop. Dus "te weinig klanten" is echt geen issue: er zijn juist te veel klanten en te weinig dierenartsen.

Ik ben er echt van overtuigd dat je als team van een DA praktijk niet lichtjes het besluit neemt om je klanten bij spoed niet meer te helpen. Maar ik snap dus niet helemaal waarom ze dan niet nog wat meer klanten overdag "wegsturen", hoe rot het is, maar dat doen ze toch al... om dan iemand vrij te boeken voor de nachten.

Stel dat je werkt volgens mijn voorbeeld, dan kan degene die de 2e helft van de nacht oproepbaar was en de ochtend sowieso moest werken, als die 's nachts wel goed heeft kunnen slapen altijd nog ter compensatie wat langer doorwerken dan alleen de ochtend. Waardoor je geen werkuren kwijtraakt en toch nog wat extra dieren kan helpen.

Zoiets zou toch mogelijk moeten zijn...?


Dit is absoluut niet rendabel of realistisch. Was het maar zo makkelijk.

Instagram: lusitano_roux


smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 21:16

VogeltjeM
Je weet dat die regeling bij mensenartsen/crisisdienst best normaal is?
Dus zo onrealistisch is het niet.
Die klagen er trouwens ook over.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:05

eilleen333 schreef:
Ik verbaas me vaak over het feit dat mensen niet weten wie er spoeddienst in de regio heeft. Doet jouw arts wel spoed? Zo ja, is dat op de eigen praktijk of een centraal punt?
Vrijwel niemand denkt daarbij na als ze een dierenarts kiezen volgens mij, terwijl het wel super belangrijk is. Ik raad mensen altijd aan om daarnaar te informeren als ze een dier aanschaffen.
Zeker nu steeds meer praktijken overgenomen worden door de ketens, die hun diensten centraliseren. Dan kan het zomaar zijn dat je een eind moet rijden, en dan is het wel fijn om dat te weten. Dan kan je evt nog een andere praktijk zoeken.


Hier was het probleem dat het blijkbaar veranderd was zonder dat ik het wist, ik schrok me anderhalf jaar geleden rot toen ik met een stikkend poesje er pas achter kwam dat ze het zelf niet meer deden 's nachts -O-

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:24

pmarena schreef:
eilleen333 schreef:
Ik verbaas me vaak over het feit dat mensen niet weten wie er spoeddienst in de regio heeft. Doet jouw arts wel spoed? Zo ja, is dat op de eigen praktijk of een centraal punt?
Vrijwel niemand denkt daarbij na als ze een dierenarts kiezen volgens mij, terwijl het wel super belangrijk is. Ik raad mensen altijd aan om daarnaar te informeren als ze een dier aanschaffen.
Zeker nu steeds meer praktijken overgenomen worden door de ketens, die hun diensten centraliseren. Dan kan het zomaar zijn dat je een eind moet rijden, en dan is het wel fijn om dat te weten. Dan kan je evt nog een andere praktijk zoeken.


Hier was het probleem dat het blijkbaar veranderd was zonder dat ik het wist, ik schrok me anderhalf jaar geleden rot toen ik met een stikkend poesje er pas achter kwam dat ze het zelf niet meer deden 's nachts -O-


Ja, het is dan wel zo chique om je klanten even op de hoogte te brengen inderdaad. En dat zie ik ook weinig gebeuren helaas.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:17

Nou precies.... van huidige praktijk wel netjes bericht ontvangen gelukkig want zo'n nacht als toen wil ik nooit meer :n

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:24

smurffie schreef:
VogeltjeM
Je weet dat die regeling bij mensenartsen/crisisdienst best normaal is?
Dus zo onrealistisch is het niet.
Die klagen er trouwens ook over.


Ik denk dat het aantal nachtelijke spoedgevallen te klein is om zo een permanente dienst op te zetten. In de avonden misschien nog wel, maar tussen middernacht en 5-6 uur 's ochtends zijn mensen zelden bij hun paard aanwezig en zal een spoedgeval pas vaak de volgende ochtend opgemerkt worden. Het is alleen bij uitzonderlijke zaken zoals dit (waar het dan ook vaak vanuit de politie is en niet de eigenaar) dat een spoeddierenarts handig zou zijn, maar om nu een permanente nachtspoeddienst op te zetten (daarmee zie ik voor me dat er echt iemand aangekleed en wakker en wel op de praktijk aanwezig is), ik denk dat het daarvoor dan net te weinig werk is en dat die het grootste deel van de nacht uit zijn neus zit te eten.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:39

Gini schreef:
smurffie schreef:
VogeltjeM
Je weet dat die regeling bij mensenartsen/crisisdienst best normaal is?
Dus zo onrealistisch is het niet.
Die klagen er trouwens ook over.


Ik denk dat het aantal nachtelijke spoedgevallen te klein is om zo een permanente dienst op te zetten. In de avonden misschien nog wel, maar tussen middernacht en 5-6 uur 's ochtends zijn mensen zelden bij hun paard aanwezig en zal een spoedgeval pas vaak de volgende ochtend opgemerkt worden. Het is alleen bij uitzonderlijke zaken zoals dit (waar het dan ook vaak vanuit de politie is en niet de eigenaar) dat een spoeddierenarts handig zou zijn, maar om nu een permanente nachtspoeddienst op te zetten (daarmee zie ik voor me dat er echt iemand aangekleed en wakker en wel op de praktijk aanwezig is), ik denk dat het daarvoor dan net te weinig werk is en dat die het grootste deel van de nacht uit zijn neus zit te eten.



Het kan wel, maar say is dan of heel duur, of je gaat centraliseren, waardoor je een eind moet rijden.
Er zijn wel instanties met 24/7 dierenartsen aanwezig, onder andere Utrecht, die heeft een IC met altijd personeel aanwezig

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

tamary

Berichten: 29164
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 12:01

Gini schreef:
smurffie schreef:
VogeltjeM
Je weet dat die regeling bij mensenartsen/crisisdienst best normaal is?
Dus zo onrealistisch is het niet.
Die klagen er trouwens ook over.


Ik denk dat het aantal nachtelijke spoedgevallen te klein is om zo een permanente dienst op te zetten. In de avonden misschien nog wel, maar tussen middernacht en 5-6 uur 's ochtends zijn mensen zelden bij hun paard aanwezig en zal een spoedgeval pas vaak de volgende ochtend opgemerkt worden. Het is alleen bij uitzonderlijke zaken zoals dit (waar het dan ook vaak vanuit de politie is en niet de eigenaar) dat een spoeddierenarts handig zou zijn, maar om nu een permanente nachtspoeddienst op te zetten (daarmee zie ik voor me dat er echt iemand aangekleed en wakker en wel op de praktijk aanwezig is), ik denk dat het daarvoor dan net te weinig werk is en dat die het grootste deel van de nacht uit zijn neus zit te eten.

Bij geval euthanasie na ongeluk zoals de pony in het artikel die aanleiding was voor dit topic, is het een simpelere oplossing om bij de politie een aantal mensen een dagje mee te laten lopen bij een slachthuis zodat ze weten waar de juiste plek is om pin of dienstwapen te plaatsen. Politie is er ten slotte eerder dan vrijwel welke andere hulpdienst dan ook, zeker qua beschikken over een middel dat hiervoor ingezet kan worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 14:00

Wat betreft aantal nachtelijke spoedgevallen te klein / te duur / te lastig enzo:
vandaar dat ik dus denk aan wat ik al eerder zei:

Bij een team van (ik noem maar wat) 5 DA's maak je voor 4 DA's afspraken overdag.
Ofwel DA 1, 2 en 3 werken een gewone complete dagdienst en trekken eind van de middag / avond de deur lekker achter zich dicht.

DA nr. 4 werkt de ochtenddienst gewoon mee in de normale planning, aansluitend op haar 2e helft van de voorgaande nacht die ze doorgeschakeld heeft gestaan (telefoon naast bed) voor spoedgevallen. Heeft zij weinig of geen werk gehad die 2e-helft-van-de-nacht en dus een goede nachtrust gehad, dan kan ze alsnog na haar ochtenddienst besluiten de middag verder te werken. Er zullen toch altijd wel afspraken tussendoor komen en er is altijd wel wat te doen, lijkt me.

Heeft ze wèl een dermate drukke 2e-helft-van-de-nacht gehad dat ze compensatie-uren nodig heeft, dan gaat ze gewoon volgens planning na haar ochtenddienst naar huis.

DA nr. 5 komt dan namelijk naar het werk voor haar ingeplande middag / avond dienst. Die werkt dan haar 2e-helft-van-de-dag met afspraken af. En op het einde van haar dienst, als dus "de nacht" ingaat, staat zij doorgeschakeld voor het 1e deel van de nacht.

Heeft zij in de eerste helft van de nacht niet of nauwelijks slaap gemist en een prima nachtrust gehad? Dan kan ze in plaats van 's middags meteen al in de ochtend naar het werk gaan en haar collega's wat extra ondersteunen.

Zo gooi je geen niet-gewerkte-uren weg van het 's nachts bereikbaar zijn zonder telefoontjes, en je hebt altijd nog eens mazzeltjes dat een niet-ingeroosterde collega lekker even bij komt springen +:)+

Ik zie nog steeds niet waarom zoiets niet zou kunnen. En kan me zelfs wel voorstellen dat het wel aantrekkelijk kan zijn voor DA's juist, zulke uren, ook met kinderen. Omdat je dan toch wat vaker thuis kan zijn op tijden dat zij wakker zijn, in plaats van dat toch best aardig wat mensen hun kinderen amper wakker zien....

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:00

Maar die oplossing is dus blijkbaar geen oplossing (telefoon naast bed). In de openingspost werd namelijk op die manier wel een dierenarts gevonden die zich uit bed aan het haasten was, maar dat duurt dus blijkbaar te lang. Een dierenarts die wakker gebeld moet worden staat natuurlijk nooit na tien minuten naast je, tenzij het ongeluk per toeval voor het huis van de dierenarts gebeurd is.

Daarnaast denk ik dat het niet haalbaar is om mensen op zeer korte termijn in te plannen naargelang de nachtrust die ze gehad hebben. Wanneer zet je 's avonds je wekker als je nachtdienst hebt?

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 15:18

Ik heb het over wat breder dan puur de situatie in de openingspost :)

Als je de eerste helft van de nacht de spoedtelefoon hebt dan kan je gewoon een normale nacht maken als je niet gebeld wordt. Wordt je wel gebeld en mis je een belangrijk stuk nachtrust daardoor, dan ben je dus het eerste deel van de nacht aan het werk, en het 2e deel van de nacht slaap je + de ochtend, wat je dienst begint 's middags pas weer.

Je gaat eerder naar je werk als je niet gebeld bent. Er komen toch altijd telefoontjes met hulpvragen tussendoor op een praktijk? En er zal ook wel iets van werk rondom de afspraken zijn dat je dan even extra op kan pakken. Waarmee je de druk op je collega's een beetje verlicht.

Maargoed het is maar een ideetje :)

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:30

Ik heb het geluk dat mijn dierenarts een samenwerking aan is gegaan met een aantal andere praktijken. Zij wisselen zich dus af in de avonden/weekenden. Mijn da heeft zijn werktelefoon vaak aanstaan in het weekend, dus als ik in het weekend iets aan de hand heb app ik daar als eerste naartoe, vaak krijg ik dan al advies. Ik sta met mijn paard in DL maar mijn da komt uit NL. In DL doen ook veel artsen geen weekend/spoeddienst of alleen voor eigen klanten.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:31

Pmarena, in jouw idee hebben er dus per nacht 2 mensen dienst. Er zijn maar weinig praktijken met meer dan 4 dierenartsen (voor huisdieren of paarden bv) dus dat zou betekenen dat je minstens om de dag een deel nachtdienst zou hebben. Zou in mijn optiek helemaal niet ideaal zijn. Naast dat je dus maar de halve week normaal slaapt. En je moet bij de wissel wel je telefoon weer om zetten en ben je dus sws wakker ondanks dat je misschien een rustige nacht hebt. Met daarnaast de stress van dat je gebeld kan worden, die je dus meerdere dagen ervaart. Dan zou ik liever 1x per 4dgn een volle nacht dienst hebben dan het dubbele. Mede omdat er meer dingen zijn, die je naast je werk wil doen, hobbies,vrienden, uitgaan etc.

Ik denk dat een goede optie bedenken lastig is. In de meest ideale wereld zou je nachtdienst hebben en dan de dag vrij, maar daar zijn gewoon te weinig dierenartsen voor. Of het moet precies zo uitkomen met aantal dierenartsen en die allemaal 4dgn werken.

Of gewoon niks ziek worden savonds en snachts :+

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:01

smurffie schreef:
VogeltjeM
Je weet dat die regeling bij mensenartsen/crisisdienst best normaal is?
Dus zo onrealistisch is het niet.
Die klagen er trouwens ook over.


Ja dat weet ik ;) maar bij menselijke zorg gaat de financiering heel anders, dus dat gaat niet op helaas.

Instagram: lusitano_roux

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:05

pmarena schreef:
Wat betreft aantal nachtelijke spoedgevallen te klein / te duur / te lastig enzo:
vandaar dat ik dus denk aan wat ik al eerder zei:

Bij een team van (ik noem maar wat) 5 DA's maak je voor 4 DA's afspraken overdag.
Ofwel DA 1, 2 en 3 werken een gewone complete dagdienst en trekken eind van de middag / avond de deur lekker achter zich dicht.

DA nr. 4 werkt de ochtenddienst gewoon mee in de normale planning, aansluitend op haar 2e helft van de voorgaande nacht die ze doorgeschakeld heeft gestaan (telefoon naast bed) voor spoedgevallen. Heeft zij weinig of geen werk gehad die 2e-helft-van-de-nacht en dus een goede nachtrust gehad, dan kan ze alsnog na haar ochtenddienst besluiten de middag verder te werken. Er zullen toch altijd wel afspraken tussendoor komen en er is altijd wel wat te doen, lijkt me.

Heeft ze wèl een dermate drukke 2e-helft-van-de-nacht gehad dat ze compensatie-uren nodig heeft, dan gaat ze gewoon volgens planning na haar ochtenddienst naar huis.

DA nr. 5 komt dan namelijk naar het werk voor haar ingeplande middag / avond dienst. Die werkt dan haar 2e-helft-van-de-dag met afspraken af. En op het einde van haar dienst, als dus "de nacht" ingaat, staat zij doorgeschakeld voor het 1e deel van de nacht.

Heeft zij in de eerste helft van de nacht niet of nauwelijks slaap gemist en een prima nachtrust gehad? Dan kan ze in plaats van 's middags meteen al in de ochtend naar het werk gaan en haar collega's wat extra ondersteunen.

Zo gooi je geen niet-gewerkte-uren weg van het 's nachts bereikbaar zijn zonder telefoontjes, en je hebt altijd nog eens mazzeltjes dat een niet-ingeroosterde collega lekker even bij komt springen +:)+

Ik zie nog steeds niet waarom zoiets niet zou kunnen. En kan me zelfs wel voorstellen dat het wel aantrekkelijk kan zijn voor DA's juist, zulke uren, ook met kinderen. Omdat je dan toch wat vaker thuis kan zijn op tijden dat zij wakker zijn, in plaats van dat toch best aardig wat mensen hun kinderen amper wakker zien....


Hoe ga je het betalen als praktijk zijnde? Wetende dat veel praktijken moeite hebben om überhaupt al winst te genereren en financieel gezond te blijven. Wat is dan je verdienmodel?

En: wat als dierenarts 3, 4 en 5 ontbreken vanwege personeelstekort en je met zijn tweeën je het schompes werkt om het hoofd boven water te houden?

Instagram: lusitano_roux

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:12

Ja, je kunt allemaal leuke diensten bedenken, maar wie gaat daarvoor betalen?
Je betaalt alleen als je zorg, een dienst, ontvangt van de dierenarts. Nu al klagen mensen hoe duur de dierenarts is. Als je meer standby dierenartsen wilt, zul je daarvoor moeten betalen. Neem een abbonnement op de dierenarts, zodat als je hem/haar nodig hebt, je al hebt betaald voor eerdere uren. Dan kun je eens kijken of mensen werkelijk willen betalen voor een dienst die ze maar zelden nodig hebben. ( maar wel bijdraagt aan een veilig gevoel)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:27

Cookie2222 schreef:
Of gewoon niks ziek worden savonds en snachts :+


Ja! Dit!! :D

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:29

Gini schreef:
Cookie2222 schreef:
Of gewoon niks ziek worden savonds en snachts :+


Ja! Dit!! :D


Dit is de ultieme oplossing inderdaad :P

Instagram: lusitano_roux

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:41

Nou als ik daar voor kon tekenen deed ik dat meteen :j

Wat mij betreft mogen die buiten kantooruren bezoekjes gerust flink aan de prijs zijn trouwens.
Beter duur dan niet te koop...

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:04

pmarena schreef:
Wat betreft aantal nachtelijke spoedgevallen te klein / te duur / te lastig enzo:
vandaar dat ik dus denk aan wat ik al eerder zei:

Bij een team van (ik noem maar wat) 5 DA's maak je voor 4 DA's afspraken overdag.
Ofwel DA 1, 2 en 3 werken een gewone complete dagdienst en trekken eind van de middag / avond de deur lekker achter zich dicht.

DA nr. 4 werkt de ochtenddienst gewoon mee in de normale planning, aansluitend op haar 2e helft van de voorgaande nacht die ze doorgeschakeld heeft gestaan (telefoon naast bed) voor spoedgevallen. Heeft zij weinig of geen werk gehad die 2e-helft-van-de-nacht en dus een goede nachtrust gehad, dan kan ze alsnog na haar ochtenddienst besluiten de middag verder te werken. Er zullen toch altijd wel afspraken tussendoor komen en er is altijd wel wat te doen, lijkt me.

Heeft ze wèl een dermate drukke 2e-helft-van-de-nacht gehad dat ze compensatie-uren nodig heeft, dan gaat ze gewoon volgens planning na haar ochtenddienst naar huis.

DA nr. 5 komt dan namelijk naar het werk voor haar ingeplande middag / avond dienst. Die werkt dan haar 2e-helft-van-de-dag met afspraken af. En op het einde van haar dienst, als dus "de nacht" ingaat, staat zij doorgeschakeld voor het 1e deel van de nacht.

Heeft zij in de eerste helft van de nacht niet of nauwelijks slaap gemist en een prima nachtrust gehad? Dan kan ze in plaats van 's middags meteen al in de ochtend naar het werk gaan en haar collega's wat extra ondersteunen.

Zo gooi je geen niet-gewerkte-uren weg van het 's nachts bereikbaar zijn zonder telefoontjes, en je hebt altijd nog eens mazzeltjes dat een niet-ingeroosterde collega lekker even bij komt springen +:)+

Ik zie nog steeds niet waarom zoiets niet zou kunnen. En kan me zelfs wel voorstellen dat het wel aantrekkelijk kan zijn voor DA's juist, zulke uren, ook met kinderen. Omdat je dan toch wat vaker thuis kan zijn op tijden dat zij wakker zijn, in plaats van dat toch best aardig wat mensen hun kinderen amper wakker zien....


Ik zou absoluut niet via zo'n systeem willen werken. Het is al zwaar vervelend als je geen vaste vrije dag hebt (en planningen ook nooit maanden op voorhand gemaakt worden) en dus nooit iets kunt plannen zonder overleg op het werk.

Maar dan ook nog niet eens weten òf je de volgende ochtend/middag moet werken omdat het van het aantal telefoontjes afhangt. Welkom stress want niets is zeker.

En hoe ga je die uren rekenen? Plan je iedereen op 35uren in en wordt de extra ochtend als overuren betaald of plan je iedereen voor 30 uren in (dus minder basisloon) en wordt de ochtend er dan bij geteld als je hem komt werken? Deeltijds contract? voltijds contract? Boekhoudingtechnisch is het een soep en sowieso een extra kostenpost voor het bedrijf (extra uren betalen of extra mankracht om iedereen deeltijds te laten werken).

En dan heb je nog steeds rekening te houden met het gebouw. Als er bvb maar 2 consultruimtes zijn en 1 operatiekamer dan kunnen daar geen 5 dierenartsen tegelijk in werken, dus komt die 5de voor Piet snot opdraven.

Moest een bedrijf mij zo'n uurregeling voorstellen zou ik afwijzen. Liever een volle nacht wachtdienst maar klaar en duidelijk dan wel, dan niet. Dan dat halfslachtige je werkt dan en misschien dan ook, of misschien niet.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:42

Prijstechnisch is een extra dierenarts aannemen vaak lastig.
Nou ga ik uit van de praktijk van mijn man: 3 dierenartsen waarvan 1 enkel huisdieren doet en geen wachtdiensten heeft (en deze ook absoluut niet wil) dus mijn man heeft om de dag dienst en ook om het weekend.
Ze zijn geen dure praktijk maar nog klagen mensen constant over de prijs.
Ze hebben een vrij grote cliënten basis maar niet genoeg om er een dierenarts fulltime bij te nemen.

Als ik het salaris van mijn man neem, daar alle extra kosten afhaal (verzekering, pensioen etc etc) en dat dan deel door het aantal uur dat hij werkt heeft hij een lager uurloon dan ik heb (en ik krijg 10€ nog wat bruto per uur) 8)7

En mijn man wijst ook wel eens mensen af 's nachts, dat zijn mensen die ergens anders cliënt zijn maar dan's nachts ons bellen _-:( :wave: ja daaaggg.....
Maar goed, dan ben je nog wel uit je slaap gehaald en met een beetje pech een van de kinderen ook.

Een vriend van mijn man werkt in een grote stad in een kliniek die enkel 's avonds en 's nachts open is, enkel voor spoedgevallen en de dieren die daar opgenomen worden gaan 's ochtends allemaal naar hun vaste dierenarts toe.
Als dat bij ons in de buurt bestond hadden we daar zeker voor gekozen, gewoon zodat je 's avonds eens iets kunt doen. En helemaal het weekend, een droom om vaker een weekend weg te kunnen, mijn man zou graag vaker komen kijken als de kinderen naar de pony club gaan etc etc.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat steeds minder dierenartsen de spoeddienst afkopen maar gewoon zomaar geen spoeddienst draaien en zonder overleg andere dierenartsen ermee opzadelen kan echt niet.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 00:29

Jes schreef:
Prijstechnisch is een extra dierenarts aannemen vaak lastig.
Nou ga ik uit van de praktijk van mijn man: 3 dierenartsen waarvan 1 enkel huisdieren doet en geen wachtdiensten heeft (en deze ook absoluut niet wil) dus mijn man heeft om de dag dienst en ook om het weekend.
Ze zijn geen dure praktijk maar nog klagen mensen constant over de prijs.
Ze hebben een vrij grote cliënten basis maar niet genoeg om er een dierenarts fulltime bij te nemen.

Als ik het salaris van mijn man neem, daar alle extra kosten afhaal (verzekering, pensioen etc etc) en dat dan deel door het aantal uur dat hij werkt heeft hij een lager uurloon dan ik heb (en ik krijg 10€ nog wat bruto per uur) 8)7

En mijn man wijst ook wel eens mensen af 's nachts, dat zijn mensen die ergens anders cliënt zijn maar dan's nachts ons bellen _-:( :wave: ja daaaggg.....
Maar goed, dan ben je nog wel uit je slaap gehaald en met een beetje pech een van de kinderen ook.

Een vriend van mijn man werkt in een grote stad in een kliniek die enkel 's avonds en 's nachts open is, enkel voor spoedgevallen en de dieren die daar opgenomen worden gaan 's ochtends allemaal naar hun vaste dierenarts toe.
Als dat bij ons in de buurt bestond hadden we daar zeker voor gekozen, gewoon zodat je 's avonds eens iets kunt doen. En helemaal het weekend, een droom om vaker een weekend weg te kunnen, mijn man zou graag vaker komen kijken als de kinderen naar de pony club gaan etc etc.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat steeds minder dierenartsen de spoeddienst afkopen maar gewoon zomaar geen spoeddienst draaien en zonder overleg andere dierenartsen ermee opzadelen kan echt niet.


Lekker diervriendelijk......

Leuk hoor, als je in nood bent en een dierenarts nodig hebt, om dan te horen te krijgen: nee, want je bent geen klant.....


Ik heb mijn "eigen" dierenarts een dorpje verderop, minuut of 8 met de auto. Maar die draait maar 3 dagen per week en geen avonden en weekenden. Prima dierenarts voor de entingen/ kleine ongemakken/ maag darm problemen/ kleine spoed overdag.

De 24/7 kliniek zit op 35 minuten met de auto. Dáár ga ik dus niet voor een kleinigheidje iedere keer heen. Maar alleen voor spoed buiten de openingstijden van mijn eigen dierenarts òf in overleg met mn eigen dierenarts als er iets gedaan moet worden wat de kleine dierenarts niet kan. Mijn hond moest vorig jaar een scopie, dat kunnen ze in het dorp niet, dus in overleg direct naar de grotere kliniek gereden.

Zou mooi zijn, als ik geweigerd zou worden bij de 24/7 kliniek omdat ik het niet zie zitten iedere keer 35 minuten heen en terug te moeten rijden in een druk stukje Nederland... om anaalklieren te laten legen/ voor een inenting...enz

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 00:52

Jes schreef:
En mijn man wijst ook wel eens mensen af 's nachts, dat zijn mensen die ergens anders cliënt zijn maar dan's nachts ons bellen _-:( :wave: ja daaaggg.....

Fijn dat ik nu die instelling weet... wij laten een paard in de steek omdat iemand geen klant is.
1x een paard met koliek gehad op vakantie.. de 3de dierenarts wilde pas komen omdat ik bij de eerste 2 geen cliënt was.
Tja ik kan moeilijk een ziek paard op de trailer naar huis rijden om dan mijn eigen DA te bellen.

Toen ik hier net woonde had ik ook nog geen DA toen ik met spoed er 1 nodig had.
Wat had ik dan gemoeten?
Gelukkig dat Wolvega daar geen moeite mee had.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 01:17

josien_m_ schreef:
Ja, je kunt allemaal leuke diensten bedenken, maar wie gaat daarvoor betalen?
Je betaalt alleen als je zorg, een dienst, ontvangt van de dierenarts. Nu al klagen mensen hoe duur de dierenarts is. Als je meer standby dierenartsen wilt, zul je daarvoor moeten betalen. Neem een abbonnement op de dierenarts, zodat als je hem/haar nodig hebt, je al hebt betaald voor eerdere uren. Dan kun je eens kijken of mensen werkelijk willen betalen voor een dienst die ze maar zelden nodig hebben. ( maar wel bijdraagt aan een veilig gevoel)


Eigenlijk is menselijke zorg te goedkoop; juist door de verplichte ziektenkostenverzekering. Omdat menselijke zorg in verhouding zo goedkoop is (ook mensen die nooit iets hebben betalen mee voor de medische pechvogels), verwacht men vaak ook dat dierenartsen goedkoop werken en altijd beschikbaar zijn.
In een ideale wereld zijn er meer dierenartsen, omdat ze goed betaald worden voor een 40urige werkweek en een (voor iedereen veilige, want desnoods komt er beveiliging mee) nachtdienst (die niet gevolgd worden door een dagdienst!) is reeds inbegrepen in die 40urige werkweek. Spoedgevallen worden eerst gefilterd door een telefoniste. Maar aan het zojuist door mij geschetse droombeeld zit een fors prijskaartje.

Ook ik zou waarschijnlijk zo een abonnement op de dierenarts afsluiten (ik heb geen paard, hond, kat of konijn en andere huisdieren kunnen uberhaupt nog niet worden verzekerd).
Maar hoeveel mensen zouden echt zo'n abonnement willen? Bokt is geen goede peilplaats; we zijn hier allemaal relatief dierenzot en hebben meer geld voor ze over.

Je moet eigenlijk iedereen die bij een dierenarts komt gedurende de periode van een of twee jaar (een grote groep mensen dus) semi-dwingen/sterk prikkelen om een enquete in te vullen (geef ze bijvoorbeeld korting op de behandeling als ze een enquete zorgvuldig invullen) en wanneer het rendabel blijkt, met meerdere dierenartspraktijken afspraken maken over standby-medewerkers en over wanneer consultatieruimten beschikbaar zijn, opdat deze stand-by medewerkers ook daadwerkelijk dieren kunnen onderzoeken ...
Lijkt me een aardig gepuzzel. En zo'n opzet is ook nog eens makkelijker uit te voeren in de Randstad, dan in een klein dorpje in Drenthe ....

Cemlys

Berichten: 14950
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Midden in de nacht een dierenarts vinden: wie bel je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 07:28

Ik krijg er genoeg die bellen omdat ze niet zo ver willen rijden voor hun spoeddienst, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als ik dat doe dan val je binnen de kortste keren echt om. In principe doen wij dienst voor onze eigen klantenkring, iedereen hoort zn eigen dienst te regelen.
Laatst heb ik een volle drukke werkdag gewerkt. De hele avond erachteraan tot half 3 s nachts, kom thuis en de volgende belt alweer, voor het eerst in 12jaar heb ik iemamd naar een andere dienst doorverwezen, ik kon gewoon niet meer, stond te draaien op mn benen en kon gewoon niet verantwoord in de auto stappen. Om 6u moest ik er alweer uit omdat om 8u mijn Ok programma begint. Gewoon een hele nacht overslaan heeft zo n invloed op je hele energie en gezondheid, daar moet ik weken van bijkomen. Dan denk ik toch ook waar zijn we mee bezig en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat soort dagen denk de eerste beste mogelijkheid en ik kap met de praktijk.
Zonde want ik vind het vak nog steeds mooi, maar het onbegrip en de veeleisendheid en vooral gebrek aan respect de laatste 10 jaar :r dus ik snap heel goed waar dit hele tekort wegkomt. Overigens ook al te maken gehad met agressie, bedreigingen, laatst vermelde een man nog even wat een ideale locatie het was voor een verkrachting. Gelukkig hebben we inmiddels een noodknopapparaatje bij ons, maar soms...

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Googlebot, IASCrawler, jazzejam, Karma_k, KikiCelinevs, mirjamalvaro, nayla, ogidni, Oza04, Roadracer, rosak, Webding, xxPaige en 64 bezoekers

cron