Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:50

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat er tegenwoordig weinig echt fijne beginners paarden zijn. Of super brave recreatie.
En als ze er wel zijn begrijp ik dat mensen ze niet weg doen.
Paarden die ouderwets gebouwd zijn met ouderwets karakter. Waar dus een volwassene op past die niet meteen een held is.
Alles word tegenwoordig iel gefokt. En voor veel ruiters veel te heet.
Met een fijn karakter en minder beweging kan elke ruiter Z als dat naast een zorgeloze buitenrit de wens is.
Met geweldige beweging maar gecompliceerd karakter verongelukken veel ruiters al in een dichte binnenbak.

Dat inderdaad. Ik wil geen heet paard. Voorwaarts is fijn, maar ik heb geen zin om steeds aan de kletter te gaan. Ik wil een gezond paard, met een 'koud' hoofd.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:51

Narcissa schreef:
Iedereen wilt tegenwoordig ook een kant en klaar paard lijkt het. Wij hebben een Dravermerrie staan die voor 3000 weg mag, extreem verkeersmak, op zich redelijk braaf maar gewoon heel heet en basis gereden. Galoppeert super en als je het hete onder controle krijgt heb je er een superleuk paard aan.
Reacties: 0...


Nou ben ik inmiddels al lang uit de paarden, maar als ik op zoek zou zijn zou ik direct bij je komen kijken! Klinkt als een tof dier.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:54

Ja, ik zag dit artikel ook voorbij komen op Facebook en ongeveer alle fokkers lieten zich horen dat het ook wel een keer tijd wordt om naar de kosten kijken, voordat mensen roepen dat de prijzen te hoog zijn. :$
Voor de liefhebbers: https://www.facebook.com/Hoefslag/posts/4309757582447733

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:57

Goof schreef:
Narcissa schreef:
Iedereen wilt tegenwoordig ook een kant en klaar paard lijkt het. Wij hebben een Dravermerrie staan die voor 3000 weg mag, extreem verkeersmak, op zich redelijk braaf maar gewoon heel heet en basis gereden. Galoppeert super en als je het hete onder controle krijgt heb je er een superleuk paard aan.
Reacties: 0...


Nou ben ik inmiddels al lang uit de paarden, maar als ik op zoek zou zijn zou ik direct bij je komen kijken! Klinkt als een tof dier.


Als ik 2 paarden kon onderhouden dan zou ik er nog wel zo'n heethoofd bij willen hebben. Heb vroeger op een heethoofd gereden en dat heeft ook wel iets. Alleen als ik met buitenrit een drukke weg over koet dan heb ik toch liever een hele koele. Het is ook maar net wat je er mee wilt doen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:08

Loretta schreef:
Goof schreef:


Nou ben ik inmiddels al lang uit de paarden, maar als ik op zoek zou zijn zou ik direct bij je komen kijken! Klinkt als een tof dier.


Als ik 2 paarden kon onderhouden dan zou ik er nog wel zo'n heethoofd bij willen hebben. Heb vroeger op een heethoofd gereden en dat heeft ook wel iets. Alleen als ik met buitenrit een drukke weg over koet dan heb ik toch liever een hele koele. Het is ook maar net wat je er mee wilt doen.


Ach, het is ook maar net hoe je er zelf in staat en hoe je eigen karakter en aanpak is. Dat het nu een heethoofd is wil niet zeggen dat dat zo blijft. Het is ook een wisselwerking. Ik zou dat risico in ieder geval zo durven nemen, ook als recreatiepaard waarmee ik naar buiten zou gaan.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:14

Ik denk dat de term recreatie verwarring schept.

De een denkt dan aan een beetje hobbelen en buiten rijden en de ander bedoeld met recreatiepaard een ongecompliceerd paard voor in de basissport om hobbymatig wedstrijden mee te rijden.

Beide is recreatie. Maar de eisen die je stelt kunnen ver uiteen lopen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 22:55

DuoPenotti schreef:
Ik denk wel dat er tegenwoordig weinig echt fijne beginners paarden zijn. Of super brave recreatie.
En als ze er wel zijn begrijp ik dat mensen ze niet weg doen.
Paarden die ouderwets gebouwd zijn met ouderwets karakter. Waar dus een volwassene op past die niet meteen een held is.
Alles word tegenwoordig iel gefokt. En voor veel ruiters veel te heet.
Met een fijn karakter en minder beweging kan elke ruiter Z als dat naast een zorgeloze buitenrit de wens is.
Met geweldige beweging maar gecompliceerd karakter verongelukken veel ruiters al in een dichte binnenbak.

Ik ben het met je eens dat de paarden het kunnen (basissport / t/m Z dressuur), maar ik ben bang dat heel veel ruiters dit niét kunnen, terwijl ze het wel willen. Dus wordt hun vuilnisbakje/koudbloed/draver/[voeg eender welk ras toe dat impopulair is in de dressuurring] ingeruild voor een sjiek paard met geweldige beweging, en voilà: ze gaan ineens hard door de klassementen.

En zo ontstaat de mythe dat je voor de hogere klassementen, ook in de basis-/breedtesport, een dressuurkanon nodig hebt met inderdaad de geweldige bewegingen maar ook vaak lastige karakters. Gezien de populariteit van de dressuursport is het inderdaad niet vreemd dat hiernaar gefokt gaat worden en dat het ouderwetse brave basispaard verdwijnt.

Ik vind het een beetje lastig om exact mijn punt te maken (excuus, erg moe), maar het komt erop neer dat ik denk dat het een gecompliceerd probleem is met meerdere factoren die niet 1, 2, 3 opgelost zijn. Voor de duidelijkheid heb ik het m.n. over dressuur, want springen, eventing, en men+tuigsport weet ik weinig van.

  • mode speelt een flinke rol m.i.
    1. vraag naar bepaald type paard
    2. fokkerij gaat die kant op (plus dat kruisingen fokken steeds meer afkeurend wordt beschouwd heb ik het idee? tenminste, als ik af en toe het fokkerij-subforum doorlees...)
    3. jurering gaat hier, bewust of onbewust, ook (gedeeltelijk) in mee
  • corona maakt uiteraard de markt krapper
  • het niveau van de ruiters laat vaak te wensen over
    - waardoor weer meer vraag naar bepaald type paard, want die scoren wel in de dressuurring
    - maarja, dat hete karakter is wel lastig, dus liefst wel het bewegingswonder maar het basispaardkarakter, dat is ook een speld in een hooiberg dus een lastige markt om in te vissen
    - waardoor ook vraag naar beleerd/doorgereden/ X niveau van paard, want dat kunnen/durven mensen niet zelf
    - waardoor ook de markt wordt overspoeld met paarden met 'gebreken' door verkeerd rijden/tuigage/enz

Ik zocht in februari 2020 naar een nieuw dier nadat mijn vorige paard was overleden. Alle dieren die bereden waren, hadden problemen OF waren heel duur/ver buiten mijn budget. Nu heb ik het geluk dat ik mijn bijrijdpaard met enorm lastig karakter zelf met goed gevolg heb ingereden, dus daar was ik niet bang voor. Ook hoefde ik niet per se een warmbloed/KWPN o.i.d. Heb een zoekertje geplaatst en kwam een week later thuis met een hele leuke kruising voor weinig geld. De recreatiepaarden (of dat nou doel boscrossen is of doel Z worden, zoals gezegd zou ieder gezond paard dat prima moeten kunnen) zijn echt nog wel te vinden, maar dus vaak onbeleerd of op z'n best heel groen.

Als mensen hier verandering in willen brengen zullen ze denk ik collectief moeten gaan veranderen: andere mode, meer nadruk op leskwaliteit i.p.v. kwantiteit, naast instructie ook vooral zélf op zoek gaan naar goede, verdiepende informatie (met alleen de Bit lezen kom je er echt niet), enz enz. Als er al verandering komt in dit probleem, zal het sowieso nog wel een tijd duren, ben ik bang...

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:01

En in mijn ogen is heet ook niet gelijk aan schrikkerig, ik zie heet als in voorwaarts en wil uit zichzelf graag lopen. Ik heb er eentje voor de wagen waarmee ik met gemak bij de drukste stoplichten in Drachten sta te wachten zo koel qua verkeer. Maar als ie dan mag gaan dan is ie zowaar heel erg voorwaarts en heet en dat houdt ie met gemak 20 km voor. Ik omschrijf het altijd maar als "hij heeft een aan en uit knop".
Mijn andere zouden sommigen als heet omschrijven omdat hij angstig is en voorwaarts en dus weg vlucht van gevaar. Maar die is dus heel anders heet dan mijn koelbloedige pony.

En daar zit hem al het gevaar, want wat de 1 een heet paard vindt, dan denkt de andere meteen die is schrikkerig en rent gauw weg bij gevaar. Terwijl ook het hete paard gewoon braaf kan zijn. Braaf is nog weer zo'n term waarover je kunt discussiëren. Mijn tweede pony is heel braaf, als in hij luistert super naar de hulpen, maar schrikt ook van de meest onbenullige dingen in de berm. Dus zelfs die term kunnen verschillende mensen verschillend zien en dat maakt de aankoop van een paard ook heel lastig. :o

Voor mij als onervaren in het rijden zou het vinden van een rijpony/paard ook lastig zijn, want ik zou wel een bomproof eentje moeten hebben die niet schrikt van slingerende benen en onbedoelde hulpen. Dus voor mij is recreatie echt het beginners bak en bos hobbelen zeg maar, geen wedstrijden nog.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:16

Dees schreef:
Vroeger...?

Ik zocht in 2018 een paard voor bosritten. Toen betaalde je al minimaal 3.000 euro voor een paard dat klinisch niet meer door de keuring kwam. Eentje die wel gezond was, betaalde je zeker 6-7 duizend voor. Dan had je een leuke, maar zeker geen speciale en vaak zat er dan ook nog wel wat werk aan.

In 2019 een haflinger gekocht. Was ook bepaald geen 1.500 euro :=

Ik denk dat veel mensen een iets te romantisch beeld hebben van de prijzen van pakweg 3 jaar geleden.


Ik heb in 2018 een goede quarter gekocht EN een quarter kado gekregen. Die laatste mankeerde wat, maar we wisten toen nog niet dat het zo ernstig was.
De quarter die we kochten zou karakter hebben, maar dat valt behoorlijk mee. Heb die gok ook blind genomen.

in 2017 heb ik nog goedkope fokmerries aangeboden gekregen, waarvan ook voor sport nakomelingen.

Ik koop al 35 jaar paarden, heb contact met mensen die paarden kopen en soms verkopen, dus weet wel wat er speelt.

Mensen vergeten dat mensen elkaar gek maken en vooral de particulier meer is gaan betalen. De mensen die geen contacten hebben, waar de verkopers geen belang hebben bij wie het paard koopt en of het uitgebracht wordt.

En ja, mensen betalen al vele jaren te weinig voor paarden. Als je realistisch bent kan je helemaal geen paard aanbieden voor 2000 euro.

En wat is het je waard? Mensen die per se een eigen paard willen, maar geen geld ervoor hebben, mogen best met beide benen op de grond komen dat niet alles kan. Ik wilde vroeger een helikopter om niet meer in de file te hoeven staan..........tja.

Als je echt een gezond en braaf paard wil, moet je daar iets voor over hebben. Maar zeker als mensen ook nog een kleur als eis hebben, neem ik het niet meer zo serieus.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:19

In onze zoektocht naar een leuk recreatiepaard zijn we er de afgelopen jaren (!) wel achter gekomen hoe moeilijk het is.
Met recreatie bedoelen wij ontspannen buitenritjes kunnen maken (lange teugel) en een beetje dressuurmatig bakwerk, B-niveau. Sprongetje kunnen maken zou leuk zijn, maar is geen vereiste.
Niet te vinden. Of ze mankeren allemaal wat, of ze zijn zo braaf niet als de advertentie doet vermoeden. Laatste paard waar we heen gingen was zogenaamd bomproof, superbraaf, enz. Paard begon gigantisch te spoken tijdens het voorrijden. Verkopende partij lag er binnen drie rondjes vanaf.
En we hebben echt geen krap budget…

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:23

Narcissa schreef:
Iedereen wilt tegenwoordig ook een kant en klaar paard lijkt het. Wij hebben een Dravermerrie staan die voor 3000 weg mag, extreem verkeersmak, op zich redelijk braaf maar gewoon heel heet en basis gereden. Galoppeert super en als je het hete onder controle krijgt heb je er een superleuk paard aan.
Reacties: 0...


Maar dravers liggen standaard ook minder goed in de markt. Net over de grens in Frankrijk, vind je voor 1500 euro een braaf gereden draver die dan verkeersmak is en galoppeert onder het zadel, en ik denk dat veel mensen het nu wel wat ruimer zoeken en niet meer enkel onder de eigen kerktoren zoeken… dus in dat opzicht snap in het wel.

Het is idd net wat je zoekt en de meeste mensen zoeken allemaal ongeveer hetzelfde. Vandaar de hoge prijs voor de paarden die iedereen zoekt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:35

@filis, helemaal mee eens. Ik zie mensen vooral het ene paard voor het andere paard inruilen, omdat ze verder willen. En vaak al op L/M, soms Z niveau. Waar een gezond paard dat gewoon prima kan lopen. De meeste ruiters kunnen het alleen niet en willen ook niet investeren in tijd en goede lessen.

Dan krijgen ze een paard onder hun kont die iets hoger gelopen heeft en goed aan de hulpen staat. Omdat het paard de goede reactie op hulpen geeft, is het opeens heet.........Dat ze zelf de verkeerde en teveel hulpen geven, mag niet gezegd worden.

Kijk maar eens als een topic wordt geopend op Bokt. Je mag alleen veren in iemands kont steken en niet vertellen wat je ziet op foto's met een verkeerd/naar beeld.
In real life kom je soms nog iets verder als je subtiel bent.

@jorex, ook mee eens. Mijn hete paardje vroeger stuiterde alle kanten op, maar was super betrouwbaar. Maar je moet er niet bang voor worden.
Ik had een lompe ruin daarna die niet zo makkelijk was. Hij liep na bloed, zweet en tranen heel fijn. Als ik iemand erop liet, vonden ze het altijd vies tegenvallen. Maar een enkeling die ermee weg kwam.

Ik heb en had paarden die super, maar echt super braaf zijn. Bij de juiste ruiter. Mijn oudste merrie deed op stal haar oren weleens naar achteren. Mensen die dat "eng" vonden, kwamen de stal niet meer in. Wij lachte erom, en hebben echt 0,0 problemen met haar.
We hebben paarden( gehad) die blokkeren en als je de strijd aan gaat, ze even hupsen, op de achterbenen komen etc. Vind je dat eng of ga je daarin mee, kan je beter stoppen.

Ik heb weleens een vraag gehad, ook 10/15jr geleden of ik er eentje wilde verkopen, want waren zo braaf. Maar ik weet zeker dat ze bij de verkeerde ruiter, angstige, gespannen ruiter, heel anders zullen reageren dan wat ze onder ons zien of zagen.

En wij zijn geen ster ruiters of wedstrijd ruiters. En ik wil echt ook super brave paarden. De paarden die we nu nog hebben, kennen we al lange tijd, hebben we met een reden gekocht etc. Dus een nieuw, vreemd paard, zie ik ook graag braaf.
Maar ik oordeel wel zelf. Veel verkoop praat lees ik niet eens. Dan staat er bijv bij; heeft een zekere ruiter nodig. Ja, welk paard niet? Een bange ruiter kan het braafste paard nog onzeker maken.

Maar je moet soms een beetje onderzoek doen. Wat voor paard is het, ouders? Hoe is het paard gehouden? Wie rijden er nu op? Het moet allemaal te makkelijk. Een paard mag niet eens aan de andere kant van Nederland staan, terwijl Nederland een mini landje is. Mijn laatst gekochte merrie komt uit Zuid Limburg en wij woonden met ophalen net in ZO Groningen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:42

tengeltje11 schreef:
Narcissa schreef:
Iedereen wilt tegenwoordig ook een kant en klaar paard lijkt het. Wij hebben een Dravermerrie staan die voor 3000 weg mag, extreem verkeersmak, op zich redelijk braaf maar gewoon heel heet en basis gereden. Galoppeert super en als je het hete onder controle krijgt heb je er een superleuk paard aan.
Reacties: 0...


Maar dravers liggen standaard ook minder goed in de markt. Net over de grens in Frankrijk, vind je voor 1500 euro een braaf gereden draver die dan verkeersmak is en galoppeert onder het zadel, en ik denk dat veel mensen het nu wel wat ruimer zoeken en niet meer enkel onder de eigen kerktoren zoeken… dus in dat opzicht snap in het wel.

Het is idd net wat je zoekt en de meeste mensen zoeken allemaal ongeveer hetzelfde. Vandaar de hoge prijs voor de paarden die iedereen zoekt.


Is ook een vooroordeel en mensen maken elkaar gek. Als vriendinnen een bepaald dressuur paard hebben, willen mensen zelf ook niet iets "minder" dan dat. Terwijl dravers doorgaans super paarden zijn.

Wij hebben er zelf ooit eentje gekocht in 1995 en die kon niet zo goed galopperen, maar alles is te trainen. Ik was zwanger later en hij ging in draf aan de haal buiten. Dat was minder, maar ik was toen ietsjes angstig.

Er zijn zoveel dravers die met tijd en training zo onwijs leuk lopen en hele fijne paarden zijn. Maar o wee als men zegt; ik heb een draver, waar iedereen een paard heeft van een grote naam. Want naam op papier moet wel genoemd kunnen worden..........

Meerendeel van de ruiters kan prima voor een dergelijk paard kiezen en zal het nooit merken wat het limiet van het het paard is, omdat ze die nooit zulen bereiken.

Ik hoor en lees nu ook dat de PRE's al eventjes hartstikke in de mode zijn. Maar er komt nogal wat ellende binnen, terwijl het hele fijne paarden kunnen zijn. Maar wat doen mensen? De goede investeren en betalen voor een goed gereden en brave PRE. De anderen willen er per se een, maar budget is te laag, dus kopen eentje met problemen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:50

Denk dat er nu eindelijk meer richting de prijzen aan het gaan is wat het al langer had moeten zijn.
Veulen fokken en opleiden kost veel tijd en geld, dat mag zich zeker wel eens meer gaan uit betalen.
Voor stamboomhonden of tegenwoordig dan ook kruisingen worden voor pups zo makkelijk tussen de 1000 en 2000 betaald, soms zelfs meer.
Dat terwijl een hond een stuk korter leeft dan een paard en veel goedkoper in onderhoud is en je de hond koopt als pup op een leeftijd vanaf 8 weken.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 00:55

Ik denk dat het inderdaad eerder een kwestie is van mega grote eisen.

Paard moet eigenlijk gewoon potentie voor het hogere werk hebben, toch wel goed papier, braaf zijn en óók nog eens makkelijk te rijden.
Kort gezegd: het paard moet lekker relaxed kunnen sjokken op een buitenrit, maar ook genoeg vuur hebben voor een topproef die je dikke winstpunten oplevert.


Ik heb (voor eigenlijk echt heel weinig geld) mijn paard gekocht als driejarige, zelf opgeleid en naar het Z gereden, kan hartstikke braaf mee op buitenrit, zal nooit met de ruiter aan de haal gaan, doodbraaf aan de hand. Je kan er écht alles mee! En dan is ze ook nog eens super gezond en sterk op de benen.


Maar, niemand die ik ken zou haar willen hebben hoor, want ze is niet voorwaarts/heet genoeg.

De eisen liggen tegenwoordig torenhoog. :')

(En mijn topper blijft gewoon lekker bij mij :p )

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 06:10

Bij mij is het nooit anders geweest. Ik heb altijd flink moeten zoeken naar wat ik zocht. En ik vind een half jaar helemaal niet bijzonder lang.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 06:43

En ik kreeg mijn top brave 7 jarige ruin met ervaring tot 1m20 springen, L dressuur en B eventing niet verkocht voor 10k. Paard was volledig rx gekeurd zonder bemerkingen en had ook nog eens de looks. Heb hem na meer dan een jaar uiteindelijk verkocht voor minder aan een manegeruiter (van een braaf paard gesproken)

Nu nog een 5 jarige dressuurmerrie op stal staan, die ook te koop is voor 10k. Loopt super fijn, springt braaf. Paard is bloedmooi en gezond, durf er een kind de baan mee op sturen zo braaf is ze. Komt nauwelijks reactie op

Phonix
Berichten: 1097
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:52

Ayasha schreef:
Ja maar dan zoek je dus eigenlijk gewoon een paard voor het hogere werk phonix. Dat jij dat er nu nog niet mee wil rijden veranderd niets aan wat je eigenlijk zoekt. Die heb je nooit onder de 20k kunnen vinden bij mijn weten. tenzij je een veulen nam.

En daar zie je het probleem. De meeste mensen die een "recreatie paard" zoeken, zoeken niet echt een recreatie paard. Die zoeken een sportpaard met talent waar ze b mee willen starten en dan noemen ze dat een "recreatie paard". Maar als je eentje zoekt met een bepaalt potentieel, dan betaal je daarvoor. Niet voor wat jij er mee wil starten.


Ik ben het met je eens hoor, maar op die leeftijd is het hoger werk een aannames en niet een constantering, dus je heb letterlijk geen idee of het zo is. Ik ben uiteindelijk met een drie jarige thuis gekomen omdat er niks in mijn budget was. Gelukkig is ze fantastisch

Wat mij meer irriteer is de constante leugens van niet alleen verkopers, ik heb ook een dierenarts aan de telefoon gehad die een dier had goedgekeurd die echt niet had moeten goedgekeurd worden. Wij maken het gewoon heel moeilijk voor elkaar. Maar kan me voorstellen dat het de andere kant op net zo irritant is met kopers.

Heel vaak is het moeilijk om te beoordelen wat een paard waard is. Heel vaak denken mensen dat ze een Ferrari hebt, terwijl ze een fiat hebt en dan snappen ze niet waarom mensen hun paarden niet wil kopen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:06

:)
Laatst bijgewerkt door kwita op 17-09-21 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:08

of ze koopt een trekpaard die zijn er zeker wel voor onder die prijs...maar tja dat is geen slank rijpaard!
of eens buiten de grenzen zoeken....belgie ,duitsland

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:09

Veel mensen die zeggen een recreatiepaard te zoeken, zoeken eigenlijk een dubbeltje op de eerste rang. Recreatiepaard wordt vaak verkapt gebruikt voor: goedkoop.
Ik heb er een keer een te koop gehad, echt rete braaf met alles buiten (groot verkeer, koeien, water, tunnels) niet te groot, ster, mooi koppie erop, gezond, sociaal en hard op de voeten en benen, zowel bitloos als met bit gereden, maar echt talentloos en ongemotiveerd als het ging om bakwerk. Ze ging voor echt niet veel weg vanwege het laatste en ik heb het expliciet erbij vermeld in de advertentie en aan de telefoon. Er zijn toch aardig wat mensen geweest die aankwamen en meteen vroegen of ze even een parcourtje mochten neerzetten :+
Als ik dan zei dat dit wel mocht maar dit paard gewoon dwars door hindernissen heendraafde alsof het hoog gras was dan dropen ze weer zonder proefrijden af.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:17

Misschien dat er ook nog wel een verschil is tussen belgie en nederland

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:24

Marisje76 schreef:
Misschien dat er ook nog wel een verschil is tussen belgie en nederland


Een heel groot verschil. De prijzen in België zijn helemaal niet zo hard gestegen met Corona.

Nessie

Berichten: 8580
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:28

Er is krapte op de markt wat betreft betrouwbare en goede paarden, dat drijft de prijzen op. Daarnaast heb je ook nog de sportpaarden welke ook goed geschikt zijn voor recreatie. We hebben er hier 2 staan (niet voor verkoop) maar naast goed voor recreatie (inclusief buitenritjes aan lange teugel) presteren ze dus ook in de sport. Z niveau waarvan 1 sowieso potentie voor een stuk hoger biedt, gecombineerd met genoeg show maar ook een kindmak karakter. Dat soort paarden bestaan ook nog als potentieel recreatiepaard maar die vallen niet snel onder een ‘recreatiepaard-budget’, zeker niet het paard waar tot ver over de landsgrenzen interesse is.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 08:33

Tja, ik koop laatste jaren telkens een leuk veulen van een fokker die zeker wat mag kosten hoor. Blijft een gok maar kijk voornamelijk hoe het veulen is en de bloedlijn. Deze fok ik dan zelf op en beleer hem zelf. En dat kost zeker een hoop geld, geduld zweet en tranen hoor voordat ik ze tot een leuk dressuurpaard heb die het leuk doet met de wedstrijden en alleen op buitenrit kan. En die gaat dan zeker niet weg voor €3.000, alle tijd en geld investeringen haal je daar niet mee uit. Maar op deze manier heb ik wel een paard staan voor mezelf die in de huidige markt tussen de €15.000 en €25.000 moet kosten. En eigenlijk vind ik deze manier ook geweldig leuk, maar het blijft natuurlijk ook een gok waarbij je veel mazzel moet hebben dat het ook allemaal goed gaat. Maar als het inderdaad voor de handel is dan wil iemand dat natuurlijk ook gewoon betaald krijgen voor zo'n paard, het is geen liefde werk oud papier.