Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-21 15:52

*Vilt.be
Algemeen

Afbeelding
Foto door Arne von Brill.


Ook dat nog: pal in het wolvengebied staan de duurste paarden van Vlaanderen. Topruiters Jos Lansink en Ludo Philippaerts willen dat de overheid eindelijk actie onderneemt. CD&V en Open VLD dringen aan bij Vlaams minister van leefmilieu Zuhal Demir om een verplaatsing van de wolf te onderzoeken.

De paardenhouderij van Lansink ligt op 500 meter van waar de wolf gisteren een koe uit de wei haalde. De stoeterij Dorperheide van de familie Philippaerts ligt een paar kilometer verder. Tot nu toe betaalde de Vlaamse overheid een kleine 30.000 euro aan schadevergoedingen uit aan veehouders, maar als de wolf ooit een paard van Philippaerts of Lansink aanvalt, dan wordt die factuur in één klap een veelvoud.

“Ik heb elke ochtend schrik: wat ga ik aantreffen?”, zegt Lansink in Het Belang van Limburg, “Hier staan twintig paarden buiten. Als de wolf vijfhonderd meter verder in een wei een koe kan aanvallen, waarom zou hij dan mijn paarden met rust laten? Drie jaar geleden heb ik alles met schrikdraad omheind omdat de everzwijnen ons terrein kwamen omwoelen. Maar dat houdt de wolf niet tegen.”

200 hectare per jaar
Ook Ludo Philippaerts gelooft niet dat zijn weiden echt 'wolfproof' te maken zijn: “Een wolf springt over een hek van twee meter als het moet. Dat houdt ze niet tegen. Onze paarden lopen hier op 35 hectare. Begin er maar aan om dat allemaal opnieuw uit te spannen. Het is toch een beetje de omgekeerde wereld dat het precies onze schuld is als de wolf een dier pakt. We hebben nu een oplossing nodig, niet morgen of overmorgen of binnen een maand.”

Uit de documenten van de Vlaamse regering blijkt dat het ‘wolfproof’ maken van omheiningen geen oplossing is die onmiddellijk zal werken. Alleen al voor het kleinvee zoals schapen en geiten schat de Vlaamse regering dat er een weide-oppervlakte van 2000 hectare is in het wolvengebied. Dat wil zeggen dat we alleen voor het kleinvee over een kost van 7,5 miljoen euro spreken om alles af te rasteren. De Vlaamse regering mikt maar op 200 hectare per jaar, geconcentreerd in het kerngebied van de wolf. Daarvoor voorziet ze een jaarlijks budget van 420.00 tot 480.000 euro voor de hobbyhouders. De subsidies voor de professionele veehouders – een geschatte 200.000 euro per jaar - worden nog eens apart betaald uit het VLIF-budget.

Dierenwelzijn
Zowel Philippaerts als Lansink benadrukken dat de discussie voor hen niet over geld gaat. Philippaerts: “Of een paard nu tienduizend euro kost of een miljoen, het gaat over de emotionele waarde van zo’n dier voor de eigenaar. Als er met een toppaard iets misgaat is dat even erg dan wanneer er een merrie met haar veulen wordt aangevallen. De mensen hier zijn ongerust. Ze durven niet meer gaan wandelen alleen. Ze staan opeens oog in oog met de wolf terwijl ze hun oprit vegen. Dit leeft hier enorm.”

Boerenbond, Landelijke Gilden, BWP, Landelijke Rijverenigingen (LRV) en Paardensport Vlaanderen dringen dan ook gezamenlijk aan op herlocalisatie als alternatieve oplossing. “De situatie is onhoudbaar. Er werd heel wat krediet gegeven aan de wolf in Vlaanderen, maar na twee jaar moet men de vraag durven stellen of de wolf wel thuishoort in ons dichtbevolkt gebied. Het verplaatsen van een (probleem)wolf naar een ander leefgebied in Europa, waar dit dier wèl de ruimte zal hebben die het nodig heeft, dient hierbij onderzocht en overwogen te worden”, vragen ze in een persbericht.

Keerpunt?
Alvast regeringspartners Open VLD en CD&V zijn het voorstel van Boerenbond en de paardenhouders genegen: “Minister Demir heeft ons in het parlement beloofd dat er extra maatregelen zouden komen als de wolf meer dan één keer runderen aanvalt. Ondertussen is dit voor de derde keer gebeurd. De subsidie uitbreiden en meer sensibiliseren zijn geen nieuwe maatregelen, maar meer van hetzelfde. De minister moet beseffen dat het met de recente aanvallen hier voor ons echt om een keerpunt gaat”, zegt Vlaams parlementslid Tinne Rombauts (CD&V). Ook Steven Coenegrachts van Open VLD noemt het voorstel van Boerenbond het onderzoeken waard.

Toch lijkt het kabinet Demir daar niet meteen op in te gaan: "We willen mensen nog actiever overtuigen om in die omheining te investeren. De wolf is een beschermde diersoort en Europa laat niet toe ze uit de natuur te verwijderen. Verschillende lidstaten werden daar al voor veroordeeld door het Europees Hof. We gaan met de wolf moeten leren samenleven."

"Stop met paniek cultiveren"
Eenzelfde geluid is te horen bij Natuurpunt. De organisatie laat weten dat het die piek in aanvallen op onbeschermd vee had verwacht. “Het is belangrijk dat we de ongerustheid die daardoor ontstaat erkennen. Maar lokale politici en bepaalde sectororganisaties die paniek cultiveren en oplossingen naar voor schuiven die wettelijk niet toegestaan zijn of in de praktijk niet werken, ondergraven de maandenlange inspanningen voor een beter draagvlak”, stelt de natuurorganisatie in zijn nieuwsbrief.

Het roept de lokale politiek en de sectororganisaties op “om constructief mee te werken aan een conflictloos samenleven tussen mens en wolf”. “We moeten de veehouders helpen door mee oplossingen bekend te maken die wel werken. Meer dan 150 Limburgse veehouders kregen een wolfbestendige omheining en ondervonden nadien geen schade meer”, aldus Natuurpunt.

Anoniem

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:59

Dat laatste is een flagrante leugen. Er is zelfs al iemand in de krant geweest waar voor de 2de keer schapen zijn genomen uit een weiland dat 'wolfproof' zou moeten zijn. In totaal is het als zijn 3de keer. Maar die man kennen ze opeens niet meer als het er op aan komt :x

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:02

En nog steeds is er kennelijk geen wil om de vraag te beantwoorden hoeveel wolven er in een gebied kunnen rondlopen zonder dat er daarin en daar buiten (als jonge dieren gaan uitzwerven) problemen ontstaan met vee en mensen (zoals die dode vrouw die in Griekenland gevonden is en bewezen gedood door wolven). Het gaat al jaren de verkeerde kant op en de ervaringen zijn er wereldwijd al wat de voortekenen zijn. Wanneer komt west-europa eens van zijn gat? Wolf doden mag zeker wel, er moet alleen een goede reden voor zijn en die is hard te maken met het onderzoek wat er al ligt qua gedragspatronen en wat de volgende fase is.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:02

dat geloof ik sowieso niet. Hoe zag die omheining er dan uit? 3 meter hoog? En dat hebben ze aan 150 veehouders uitgedeeld?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:04

Nah, iets van 6 draadjes tussen 20cm en 1.20m en palen elke 6 m. Iets met uitzicht en vergunningen, goede klap stroom mag dan weer wel, die bederfd nl het uitzicht niet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:07

Het is toch te begrijpen dat een groot roofdier als de wolf niet meer kan in West-Europa .Het is hier geen Jurassic Parc en dat was nog omheind! En het is onbetaalbaar om alle weiden van wolfproof omheiningen te gaan voorzien.Mogen onze paarden en ander vee niet meer buiten lopen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:08

Kinke schreef:
dat geloof ik sowieso niet. Hoe zag die omheining er dan uit? 3 meter hoog? En dat hebben ze aan 150 veehouders uitgedeeld?

Het betreft een zestal draden met steeds 15 a 20cm tussen. Natuurpunt wil ons dus wijsmaken dat een draadje van 1.20 a 1.60m (dat is de hoogste want voor een omheining van 2m moet je een vergunning hebben in Belgie en wil je 'm in graven dan al helemaal en die krijg je op meer plaatsen niet, dan wel. Dus 1.60 is voor de meeste eigenaren de hoogste optie) een wolf tegen houdt. :+
Onze mechelaar springt 1.60 met gemak vanuit stilstand. Een wolf is dan nog groter dan de gemiddelde mechelaar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-09-21 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:11

Op deze foto staat een minister bij een wolfproof omheining. En dan steen en been klagen dat de mensen hun omheiningen niet aanpassen. Dat weet toch iedereen dat dit geen wolf tegen houd? De veehouder uit mijn eerder bericht heeft blijkbaar al 4 aanvallen gehad. De laatste verklaring van pro wolf was dat de stroom waarschijnlijk net niet goed doorgaf op het punt waar de wolf onder de omheining is gegaan. Dus hun conclusie is dat de omheining niet wolfproof was. Zo heb je uiteraard voor alles een uitleg…

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:11

Schapenhouders met een grote kudde kunnen beter een Anatolische herder aanschaffen, of twee . Helpt beter dan een draadje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:13

Moestuin: Ah, maar het wolf-fencing team, opgericht door natuur en bos, verkopen je graag een betere die wel goed stroom door geeft hoor. :j (not, het verkopen wel maar wolfproof is ie nie.)

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:20

bigone schreef:
Schapenhouders met een grote kudde kunnen beter een Anatolische herder aanschaffen, of twee . Helpt beter dan een draadje.


Zoiets heb ik ook wel eens gehoord van mensen met een ezel. Die beesten verzetten zich kennelijk met man en mach en durven makkelijk in de aanval te gaan tegenover een wolf. Van horen zeggen.

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:24

Misschien geen populaire mening maar ik vind dit echt omgekeerde wereld... Je wil je paarden houden in een wolvengebied en vervolgens moeten de wolven maar verdwijnen?

Brainless

Berichten: 29728
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:28

JudithGigi schreef:
Misschien geen populaire mening maar ik vind dit echt omgekeerde wereld... Je wil je paarden houden in een wolvengebied en vervolgens moeten de wolven maar verdwijnen?

Tja, het was geen wolvengebied toen de paarden er stonden.
Het is niet dat die wolven er al waren en toen mensen paarden zijn gaan houden.

Als ik naast Schiphol ga wonen kan ik niet (veel) klagen over het geluid van de vliegtuigen.
Maar als ik ergens al 20 jaar woon en ze bedenken een vliegveld in de wei tegenover mij te maken ga ik echt wel vol klagen en het proberen tegen te houden.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:29

Citaat:
Het roept de lokale politiek en de sectororganisaties op “om constructief mee te werken aan een conflictloos samenleven tussen mens en wolf”


Heeft de woordvoerder van de wolven al aangegeven dat ook de wolven mee willen werken aan 'conflictloos samenleven'?

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:30

Brainless schreef:
JudithGigi schreef:
Misschien geen populaire mening maar ik vind dit echt omgekeerde wereld... Je wil je paarden houden in een wolvengebied en vervolgens moeten de wolven maar verdwijnen?

Tja, het was geen wolvengebied toen de paarden er stonden.
Het is niet dat die wolven er al waren en toen mensen paarden zijn gaan houden.

Als ik naast Schiphol ga wonen kan ik niet (veel) klagen over het geluid van de vliegtuigen.
Maar als ik ergens al 20 jaar woon en ze bedenken een vliegveld in de wei tegenover mij te maken ga ik echt wel vol klagen en het proberen tegen te houden.


Ah ik interpreteerde de eerste zinnen als dat het wel al een wolvengebied was.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:32

JudithGigi schreef:
Misschien geen populaire mening maar ik vind dit echt omgekeerde wereld... Je wil je paarden houden in een wolvengebied en vervolgens moeten de wolven maar verdwijnen?

Ik zou je gelijk geven als dit zo was. Maar ergens rond 18.. nog wat is er geen wolf meer geweest.
Dus niemand van ons of zelfs grootouders denkt bij omheinen van een wei aan wolven.
Je omheind om je eigen dieren binnen te houden zodat deze geen overlast of gevaar vormen voor andere.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:33

Ibbel schreef:
Heeft de woordvoerder van de wolven al aangegeven dat ook de wolven mee willen werken aan 'conflictloos samenleven'?


_O-

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:36

Leuk bedacht...hond, ezel.....maar zie jij jouw hond/ezel graag in gevecht gaan met een wolf?
Wij hebben zo'n hond, een Spaanse Mastif, een ras welke is gefokt voor het beschermen van kuddes. Z'n instinct zal misschien wel aan gaan, maar ik moet niet denken aan hoe gewond hij gaat raken, of hij nou wel of niet wint. (overigens moeten honden daarin getraind worden, dus in een kudde met roedel opgroeien om zo het bewaken te leren)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:38

Brainless schreef:
JudithGigi schreef:
Misschien geen populaire mening maar ik vind dit echt omgekeerde wereld... Je wil je paarden houden in een wolvengebied en vervolgens moeten de wolven maar verdwijnen?

Tja, het was geen wolvengebied toen de paarden er stonden.
Het is niet dat die wolven er al waren en toen mensen paarden zijn gaan houden.

Als ik naast Schiphol ga wonen kan ik niet (veel) klagen over het geluid van de vliegtuigen.
Maar als ik ergens al 20 jaar woon en ze bedenken een vliegveld in de wei tegenover mij te maken ga ik echt wel vol klagen en het proberen tegen te houden.

Precies! De paarden en andere dieren waren hier al lang en nu moet de wolf ineens terugkomen,die hier al heel lang niet meer was. Ja,eeuwen geleden in de Middeleeuwen of zo waren er hier wolven maar toen was West_Europa heel dun bevolkt zodat er nog veel wilde natuur was. Maar ook toen hadden mensen al een hekel aan wolven want ook toen wilden ze niet dat hun vee werd gedood.En eindelijk zijn die wolven hier weg en nu moeten ze weer terug? en moeten de paarden-en andere veehouders ze maar gaan voederen met hun dieren? Waarom??

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:58

Moestuin schreef:
Op deze foto staat een minister bij een wolfproof omheining. En dan steen en been klagen dat de mensen hun omheiningen niet aanpassen. Dat weet toch iedereen dat dit geen wolf tegen houd? De veehouder uit mijn eerder bericht heeft blijkbaar al 4 aanvallen gehad. De laatste verklaring van pro wolf was dat de stroom waarschijnlijk net niet goed doorgaf op het punt waar de wolf onder de omheining is gegaan. Dus hun conclusie is dat de omheining niet wolfproof was. Zo heb je uiteraard voor alles een uitleg…

[ [url=m/5VvSYM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zou mijn mechel nog met gemak overheen raken :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:06

JudithGigi schreef:
Ah ik interpreteerde de eerste zinnen als dat het wel al een wolvengebied was.

toen dat deze heren zich daar vestigde was het al zo'n 100 jaar geen wolvengebied meer.

Dagahra: Vanuit stilstand zelfs. :x Maar dat is wat Natuur en bos verkoopt als "wolfproof".

Loretta
Berichten: 8747
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:26

Wederom een EU lidstaat waar de politieke tendens langzaam de goede kant aan het opschuiven is.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:38

Ik vind het hele verhaal gewoon te triest voor woorden. Allemaal om zo een gevaarlijk beest los te laten lopen.

- Je moet omheining aanschaffen. Mooi in tijden dat er gekwaakt wordt over consuminderen en “mei plastic vrij”. Kan je je houten omheining verminken met isolatoren en fluo draadjes.
- Als je de centen voor die draad tenminste te pakken krijgt. Bij het meldpunt voor aanvragen subsidies nemen ze de telefoon naar verluidt niet meer op. Te veel aanvragen. En dan alleen voor kleinvee. Runderen of paarden staan niet op de lijst. En de staat sponsort maximaal 80% van de aanschafprijs. Ik vraag me af of installatie daar ook onder valt.
- Die draad moeten onder stroom staan. Dat betekent om de zoveel tijd alles checken en hopen dat de stroom nooit uitvalt.

En dat hij de everzwijnenplaag zou aanpakken, is ook al een fabeltje gebleken. Staat trouwens letterlijk op de site van Welkom Wolf, dat een wolf niet in staat is om een populatie van prooidieren te reguleren.
Op die site staat trouwens nergens ook maar vermeld hoeveel schapen, geiten en andere dieren de wolf tot nu toe al gepakt heeft in België. Als in een echt sprookje…

Loretta
Berichten: 8747
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:49

Ayasha schreef:
Moestuin: Ah, maar het wolf-fencing team, opgericht door natuur en bos, verkopen je graag een betere die wel goed stroom door geeft hoor. :j (not, het verkopen wel maar wolfproof is ie nie.)


En nu staat Natuur en bos te lobbyen om ook de omheiningen van particuliere dierhouders te vergoeden.
Er worden enkele mensen schat hemeltje rijk door de wolf. Mooi verdienmodel is dat. En de gemiddelde wolvenfan gelooft nog steeds dat natuurorganisaties het zo goed met de natuur voor hebben. Het is in Belgie al net zo corrupt als in Nederland.

Marigold

Berichten: 12570
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Topruiters vragen onmiddellijke actie tegen de wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 23:47

Overal wolfwerende omheining, dan krijg je versnippering van leefgebied van weer andere beschermde soorten.
Het lijkt me echt geen oplossing.