Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101725
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-21 19:18

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Jakobskruisruid met lintbloemen. Foto: BoktWiki


Er komt geen landelijk beleid in de aanpak van jacobskruiskruid. Dat zegt demissionair minister Carola Schouten van Landbouw in de beantwoording van Kamervragen die over de plant werden gesteld door de VVD.

Er is weinig bekend over het daadwerkelijk aantal dieren dat ziek is geworden of is overleden als gevolg van vergiftiging door het jacobskruiskruid. Volgens de Rijksuniversiteit Utrecht komt vergiftiging van paarden door jacobskruiskruid weinig voor en zijn er slechts weinig bevestigde gevallen. Waarschijnlijk gaat het om enkele tientallen paarden per jaar die ziek worden of dood gaan door het eten van jacobskruiskruid", zo zegt Schouten in haar antwoord.

Boerenorganisaties LTO en Farmers Defence Force luidden begin augustus de noodklok over dit inheemse plantje. Volgens de boerenorganisaties dreigt er een ramp: niet alleen voor paarden en koeien, zelfs het voortbestaan van bijen staat op het spel en iedereen weet: als de bijen weg zijn, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Sluipmoordenaar
"Jakobskruiskruid is een sluipmoordenaar. Het gif in de plant hoopt zich op in de lever en richt daar onherstelbare schade aan." Zo zei professor Marianne Sloet is hoogleraar Inwendige Ziekten Paard aan de Universiteit van Utrecht en ze is duidelijk: "Het wordt hoog tijd dat Nederland dit probleem serieus neemt. In Engeland zijn ze er bijvoorbeeld veel verder mee dan wij. Daar hebben ze een heel bestrijdingsprogramma. In Nederland zijn we niet zo ver, boeren en paardenhouders zijn er heel bang voor maar er zijn zelfs nog organisaties die het actief uitzaaien omdat het zulke mooie gele bloemetjes heeft."

Volgens de demissionair minister valt het nog wel mee met de schade die de plant aanricht in Nederland. "Het gaat waarschijnlijk om een klein aantal dieren per jaar. Dat betreur ik, maar dit vormt geen aanleiding om hier beleid voor op te stellen. Ik ben van mening dat dit lokaal kan worden opgelost in goed overleg met de beheerders van aangrenzende terreinen."

Het jacobskruiskruid is wijdverspreid in Nederland. De afgelopen tien jaar is er een toename te zien van de plant. Wetenschappers vermoeden dat de massale bloei en toename van dit jaar te maken heeft met de droge zomers van de afgelopen jaren. Hierdoor zijn meer open plekken ontstaan in bermen, waar een pionierssoort als jacobskruiskruid gebruik van maakt. Ook kan het zijn dat de soort, door veranderd maaibeheer ten gunste van de biodiversiteit, vaker bloeiend wordt gezien. "Hoewel jacobskruiskruid vroeger wel is ingezaaid in bermmengsels, heeft de soort zich voornamelijk op eigen kracht verspreid", aldus Schouten.

Geen landelijk beleid
De plant verspreidt zich vooral via wegbermen, waardoor er een belangrijke verantwoordelijkheid ligt bij de wegbeheerders. Dit zijn Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. Schouten: "Verschillen in aanpak zijn daardoor onvermijdelijk. Dit hoeft geen probleem te vormen omdat lokaal maatwerk juist wenselijk is. Niet op alle plekken vormt de verspreiding van het jacobskruiskruid immers een risico en niet overal is daarom bestrijding van het jacobskruiskruid gewenst, ook gezien de waarde van de soort voor de biodiversiteit. "

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:19

_-:( Gelukkig herkennen veel boeren en paardenbezitters de plant en nemen zelf maatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:22

suffie schreef:
_-:( Gelukkig herkennen veel boeren en paardenbezitters de plant en nemen zelf maatregelen.


Als alle bermen helemaal bomvol met die troep staan is dat dweilen met de kraan open

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:23

Gewoon zelf de aangrenzende bermen maaien.
Heel ver waait het niet.

Dat Schouten niet zou aanpakken was te voorspellen. Wat een natte krant is dat zeg.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:25

Oké... Dus er moeten eerst meer dode dieren zijn voordat ze gaan erkennen dat de plant dodelijk is..

Dat er weinig sterfgevallen zijn komt toch juist doordat de plant tot nu toe weinig te vinden was in hooi..

Of ben ik dom..

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:34

"Waarschijnlijk gaat het om enkele tientallen paarden per jaar die ziek worden of dood gaan door het eten van jacobskruiskruid"

Ja, maar dat zijn er enkele tientallen te veel :\
Kan er echt niks van begrijpen dat ze geen actie willen ondernemen. Viel me dit jaar echt op hoe vol het stond met jacobskruiskruid in de bermen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:16

Toch wel bijzonder dat juist zij minister van landbouw is... _-:(

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:47

nee hoor different....wat ze moet doen, doet ze niet en haar stokpaardje is boeren wegpesten

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:29

Dat is nou de overheid, eerst zelf zaaien zonder na te denken en dan terugtrekken als er problemen zijn.
Of is het boertje plagen, je gaat het bijna denken..

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:37

Het hele natuurgebied om mijn paarden heen, staat er vol mee. Dus niet alleen maar de bermen....

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:29

Verbaasd me niks; ons ( demissionaire) kabinet zit er al lang niet meer voor het landsbelang of voor het volk dus die maakt het geen biet uit of er paarden, koeien, herten, etc. overlijden. Als hun pluche maar verzekerd blijft.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:45

ElCid, nou, zég dát.... Ik neem de overheid allang niet meer serieus.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:10

Bij ons in het natuurgebied komt er ook steeds meer Sint Jacob skruisruid. Het is niet alleen de weilanden en de bermen.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:11

Kunnen we dit demissionair kabinet nog een keer laten aftreden? jeetje.... Ik blijf me verbazen wat ze allemaal nog kunnen beslissen.

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:24


betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 22:03

Eerlijk gezegd vind ik het gevaar van jacobskruid ook overroepen. Dit in tegenstelling tot de Japanse esdoorn die echt wel een heel geniepige moordenaar is. Voor jacobskruid is het vooral aan de hooiproducenten van te controleren of de hooipercelen er vrij van zijn. In ons versnipperde grasland is dit met een beetje oplettendheid niet zo moeilijk te voorkomen.
Moeten alle egels, insecten en bermbloemen nu wijken voor 1 plant ?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:09

DuoPenotti schreef:
Kunnen we dit demissionair kabinet nog een keer laten aftreden? jeetje.... Ik blijf me verbazen wat ze allemaal nog kunnen beslissen.


Ze zijn al afgetreden dat is nou juist het probleem ( 2 x schijnt niet te kunnen en omdat ze de formatie flink dwars zitten kunnen ze vrolijk doorgaan met hun snode plannen ). -O- . Ze voelen zich nu onaantastbaar. }:)

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Minister wil geen landelijke aanpak van jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:15

Nee ik weet dat het niet kan...
Maar is toch te gek wat ze nog steeds doen. Snap gewoon niet dat dat mag .

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:00

DuoPenotti schreef:
Nee ik weet dat het niet kan...
Maar is toch te gek wat ze nog steeds doen. Snap gewoon niet dat dat mag .


Heel veel mag niet maar ook daar trekken ze zich niks van aan. De invoering van de pas is ook ongrondwettelijk, zelfs onder het mom van een spoedwet.....................

Gelukkig is Heks Kaag wel afgetreden. Maar daar zal ook wel weer een verborgen agenda achter te zitten.