Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-21 17:09

*Vilt.be
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding
Foto door Marjo

Afgelopen nacht zijn er in Meeuwen (Oudsbergen) twee pony’s doodgebeten, vermoedelijk door de wolven. Nadat er in de Limburgse gemeente eerder twee runderen werden gegrepen, is het nu de eerste dodelijke aanval op paarden. Het Wolf Fencing Team waarschuwt ondertussen voor een piek in het aantal aanvallen en roept zoveel mogelijk veehouders op om hun weiden ‘wolfproof’ te maken.

"De nieuwste welpen groeien snel en hebben steeds meer voedsel nodig, waardoor er dus meer gejaagd wordt. De piek aan wolvenaanvallen is nu al begonnen en zal alleen maar groeien. Onze ervaring met het vorige nest welpen is dat het rond deze periode snel kan gaan", zegt Dirk Hoogbergs, coördinator bij het Wolf Fencing Team.

In Meeuwen kunnen ze er van meespreken. “Afgelopen nacht zijn er twee pony’s doodgebeten”, zegt burgemeester Marco Goossens (CD&V), “We gaan de eigenaars als gemeentebestuur zo goed mogelijk ondersteunen waar mogelijk. De dierenarts is ook aanwezig om stalen te nemen om te kijken of het daadwerkelijk om de daden van een wolf gaat.”

Hongerige welpen
In Het Belang van Limburg doet het Wolf Fencing Team (WFT) een oproep naar alle houders van kleinvee om hun weiden te beveiligen. Nog maar 173 percelen werden met hulp van het Wolf Fencing Team uitgemaakt. Het WFT vermoedt daarom dat 90% van de weiden in Limburg nog onbeschermd zijn, al kan het natuurlijk ook dat de veehouders zelf de nodige stappen hebben genomen om hun dieren te beschermen. In de percelen van het Wolf Fencing Team geraakte de wolf alvast niet binnen, zegt Hoobergs: “Het bewijs dat een op een correcte manier geïnstalleerde stroomdraad werkt."

“Een wolf wil zo min mogelijk inspanningen doen. Waarom zouden ze, met vijf hongerige welpen die op hen wachten, achter wild aangaan als er om bijna elke hoek wel een makkelijke hap klaarstaat?”, alsdus Hoobergs.

Geen draagvlak
In Meeuwen lijkt het draagvlak voor de wolf alvast verdwenen. Burgemeester Marco Goossens (CD&V): “Er zijn eerder al verschillende schapen en runderen gedood. We hebben de minister gevraagd om maatregelen te nemen. De dieren komen heel dichtbij. Mensen zijn ongerust en hebben schrik voor de daden en de impact van de wolf. We zijn het beu. Hier is geen draagvlak meer voor de wolf. We kunnen hier niet meer spreken over een schuwe wolf.”

Morgen komt het wolvenplatform samen om de situatie in Limburg te bespreken. Daarin is ook Paardenpunt, de koepelorganisatie van de paardenhouders, vertegenwoordigd. Bij het kabinet Demir willen ze niet vooruit lopen en spreken van een probleemwolf. “Dat zullen de experten moeten bepalen op basis van het wolvenprotocol, ze zijn ter plekke”, zegt woordvoerder Andy Pieters.

Hiaten in subsidiereglement
Landschap vzw, de natuurvereniging achter de campagne Welkom Wolf, zal er aandringen om niet alleen subsidies te geven voor wolfwerende omheiningen rond schapen en geiten maar ook voor kwetsbare paarden en runderen, en bij uitbreiding alle andere landbouw- en hobbydieren die redelijkerwijze ten prooi zouden kunnen vallen aan wolven zoals lama's, alpaca's, huisvarkens, gehouden damherten... Vandaag blijven deze dieren uitgesloten van de Vlaamse subsidieregeling die sinds het begin van deze zomer in voege is.

Anderzijds kan het volgens Herman Loos niet de bedoeling zijn om alle weilanden voor volwassen runderen en paarden 'wolfproof' te maken: "Dat is niet nodig omdat die dieren niet of nauwelijks voorkomen op het prooischema van de wolf, en het is ook niet wenselijk omdat op die manier migratie van andere dieren door het Vlaamse landschap zou bemoeilijkt worden. In Meeuwen vorige nacht ging het om kleine, gedrongen pony's."

Boerenbond-woordvoerster Vanessa Saenen vraagt dat er morgen op het wolvenoverleg oplossingen op tafel komen: "Het gaat hier om dieren die minder schuw zijn dan altijd wordt verteld en de dreiging is duidelijk ook breder dan kleinvee zoals schapen en geiten. Het afrasteren van het ganse wolvengebied is onrealistisch en onwenselijk. We krijgen veel ongeruste signalen van op het platteland; niet alleen van veehouders, maar ook van mensen die ongerust zijn over hun hobbydieren of die 's avonds niet meer alleen durven gaan wandelen."

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:46

Suprise! :z

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:20

Sunnda schreef:
Suprise! :z

Precies mijn gedachte…

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:35

Idd…. En altijd makkelijk gezegd om je weides wolfproof te maken, kost fortuinen als je grote weides hebt en dan nog denk ik dat ze er alsnog in kunnen raken….

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:36

tja, da's de natuur he...

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:41

tengeltje11 schreef:
Idd…. En altijd makkelijk gezegd om je weides wolfproof te maken, kost fortuinen als je grote weides hebt en dan nog denk ik dat ze er alsnog in kunnen raken….


Als ze daarnaast op het vtm nieuws zogenaamde experts laten vertellen dat een stroomdraadje op 20 cm aan de buitenkant en bovenop (hek was op filmpje 1.20/1.30 hoog) voldoende is om de wolf buiten te houden gecombineerd met gewoon gaas… dan is wolfproof ook een illusie. Daar springen al veel honden over, laat staan een gemotiveerde wolf.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:42

Tsja, die wolf hoort daar...

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:46

Ik vraag me wel af hoe je kan zien dat het een wolf is en niet een losgebroken hond? Niet dat ik mijn paard ooit zo hoop te vinden uiteraard. :n

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:49

Als het een hond was, zou geen shet meer veilig zijn. En ja, ik weet dat er ooit een hondenaanval op Shetlanders is geweest maar dat zou erg uitzonderlijk zijn. Voor wolven is het daarentegen helemaal niet uitzonderlijk om paardachtigen aan te vallen. Maar DNA zal uitsluitsel geven.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 19:00

Haar en sporen zijn geanalyseerd en daaruit de conclusie getrokken dat het om een wolf ging.

ikkedus
Berichten: 3275
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:06

Aan alle reaguurders en “ natuurders” in dit soort topics: reageer nou even alsof het jouw paard/pony of welk dier dan ook is dat daar staat/stond……..
De wolf kan hier niet meer horen. Dan zou dat voor alle soort dieren moeten gelden die vroeger rond liepen. Dat is een utopie en dat is uiteindelijk voor niemand eerlijk. Ook voor de wolf niet.
Vangen en herplaatsen is imo de enige optie.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 13-09-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlen

Berichten: 1596
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:10

Ik heb een dik jaar geleden gevraagd aan het Wolf Fencing Team of ik ook subsidies kon krijgen voor wolfproof afrastering.
Het antwoord was nee omdat er geen aanvallen waren op pony's en paarden.
Enkel professionele schapenhouders hadden hier recht op.

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:13

Stybba schreef:
Sunnda schreef:
Suprise! :z

Precies mijn gedachte…

Inderdaad.....wie had dat nou toch gedacht......



-:(-

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:16

Ach, het kan nog een jaar of wat duren, tot Roodkapje werkelijkheid wordt en er een kind sneuvelt. Dán gaat de wolf wel bestreden worden, want dán is die natuur toch niet meer zo leuk.

Sprookjes werden vroeger niet voor niets verteld aan kinderen... Dat was omdat men donders goed wist dat er kinderen door wolven aangevallen werden.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:18

Nouja, of het de natuur is... paarden maken geen schijn van kans hoor, die leven al heel hun leven in een veilige wei en kunnen sowieso geen kans op.. Kans dat het beestje in een hoek gedreven word...
Ik ben helemaal voor de wereld terug naar de natuur laten gaan, maar daar zijn we simpelweg te laat mee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:25

Even een stukje tekst apart genomen..

Hoezo zullen volwassen paarden of runderen geen prooi kunnen zijn? Was het niet zo dat er ook al volwassen runderen en paarden aangevallen waren?
En de ponies... Die horen toch ook onder term volwassen? Zij zijn uiteindelijk toch ook ten prooi gevallen?
Dus als je volwassen paarden hebt moet je niets aan je omheining doen... >;) beetje vreemde redenering.

Anderzijds kan het volgens Herman Loos niet de bedoeling zijn om alle weilanden voor volwassen runderen en paarden 'wolfproof' te maken: "Dat is niet nodig omdat die dieren niet of nauwelijks voorkomen op het prooischema van de wolf, en het is ook niet wenselijk omdat op die manier migratie van andere dieren door het Vlaamse landschap zou bemoeilijkt worden. In Meeuwen vorige nacht ging het om kleine, gedrongen pony's."

DuoPenotti

Berichten: 29465
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:28


Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:30

Onali schreef:
Close up beelden van de 2 aangevallen shetlanders.

Niet aanklikken als je een gevoelige maag hebt.



https://www.tvl.be/nieuws/wolven-bijten ... u7cuoEtp_s


In het filmpje laten ze ook zien dat er daarvoor ook al 2 koeien waren gedood.



Niet het bijbehorende filmpje kijken als je er niet tegen kan.

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:31

Het wordt tijd dat mensen eens in gaan zien dat die zogenaamde sympathieke natuurorganisaties helemaal niet zo sympathiek zijn.

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:35

Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:36

Ik zag de post van de eigenaresse voorbij komen. Maar wat ik nu niet snap, korte tijd daarvoor was er een kalf doodgebeten, dat postte ze ook op haar tijdlijn. En daarvoor een drachtige koe. Dan begrijp ik niet zo goed dat je dit niet aan hebt zien komen, of je nu voor of tegen de wolf bent...

Loretta
Berichten: 8752
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:37

Art_Ificious schreef:
Anderzijds kan het volgens Herman Loos niet de bedoeling zijn om alle weilanden voor volwassen runderen en paarden 'wolfproof' te maken: "Dat is niet nodig omdat die dieren niet of nauwelijks voorkomen op het prooischema van de wolf, en het is ook niet wenselijk omdat op die manier migratie van andere dieren door het Vlaamse landschap zou bemoeilijkt worden. In Meeuwen vorige nacht ging het om kleine, gedrongen pony's."


Met andere woorden paarden moeten in gebaricardeerde stallen worden opgesloten worden omdat Jan Loos zo graag met wolven knuffelt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:38

Het blijft gewoon heel dubbel. De wolf is van oudsher inheems en wij -de mens- hebben zijn leefgebied ingepikt.
Aan de andere kant zou ik er ook kapot van zijn wanneer mijn dieren gepakt zouden worden.
Maar wie heeft de meeste rechten?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:39

Bambelien schreef:
Er wordt door voorstanders vaak gezegd dat de wolf nu eenmaal moet doden voor zijn eten. Toch valt het mij op dat veel van de dieren die getoond worden (bijvoorbeeld de twee Shetlanders en de koe in bovenstaand filmpje) wel zijn gedood, maar dat er niet van gegeten lijkt te zijn? Of mis ik nu iets?

Er is echt wel van die ponies gegeten. De hele buik is open en deels opgegeten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110683
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Twee pony’s doodgebeten in België, vermoedelijk door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:40

Een wolf komt vaak later en meerdere keren terug om rustig te eten, dus zo vreemd is het niet.